تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816292294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهتر است به فکر الگوهای تازه تر باشید نه الگوهای امتحان پس داده!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بهتر است به فکر الگوهای تازه تر باشید نه الگوهای امتحان پس داده!
در عصر انفجار داده ها، باید بیشتر از گذشته محصولات برتر آن طرفی را نه فقط برای مخاطبان عام که در معرض نگاه هنرمندان وطنی قرار دهیم تا حتی اگر بناست به رقابت با چنین محصولاتی بپردازند رقابت شان رقابتی آگاهانه باشد. رقابتی که در محیط ایزوله و بدون آگاهی از محصولات رقیب صورت می گیرد فقط و فقط به اتلاف منابع می انجامد.
ميزان: حامد مظفری- حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی به واسطه سالها اقامت در فرانسه و البته تحصیل در این کشور و اخذ مدرک دکترای خویش از دانشگاهی در لیون سعی زیادی دارد که از آموزه های فرهنگی این کشور برای مدیریت فرهنگی در داخل بهره گیرد. وی که در کنار مشغله کاری در سازمان سینمایی جایی ویژه برای نگارش کتابهایی نظیر «سیاست و حکومت در فرانسه» و «1970 روز در شماره شش ژان بارت» هم دارد که اولی درباره ساختار سیاسی فرانسه است و دومی خاطره نگاریش است از سالهای اقامت در این کشور، به تازگی سخنانی را درباره شیوه مدیریت فرهنگی فرانسویان بیان کرده است. ایوبی در گفتگوی تازه خود با تاکید بر اینکه تجربیات فرانسوی ها از چند جهت برای ما-احتمالا یعنی مدیران فرهنگی ما- قابل بررسی است از این گفته که فرانسویها زودتر از ایرانیان بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کرده اند و از جمله برنامه های آنها برای مقابله با این تهاجم این است که از ورود کالای فرهنگی آمریکایی به گمرک تا اندازه‌ای جلوگیری شود. رییس سازمان سینمایی از دیگر برنامه های عملیاتی مدیران فرهنگی فرانسه را مالیات فیلم‌های سینمای هالیوودی دانسته که سه برابر بیشتر از فیلم‌های فرانسوی است! ایوبی این را هم گفته که مقابله با تهاجم فرهنگی آمریکا، دغدغه مشترک ما و فرانسوی‌هاست. ایوبی تاکید کرده که ما-اتمالا باز هم یعنی مدیریت فرهنگی ما- بیشتر شعار می‌دهیم ولی آن‌ها عمل هم می‌کنند یعنی واقعا برای عملیاتی شدن آن هزینه کرده‌اند. اینها شیوه هایی مستعمل هستند مهمترین نکته درباره گفته های ایوبی آن است که آنچه ایشان از مدیریت فرهنگی فرانسه گفته و روشهایی که آنها برای مقابله با تهاجم فرهنگی به کار می برند چون بیشتر کلیات را شامل شده و البته روشهایی هستند کاملا مستعمل مانند بالا بردن مالیات یا جلوگیری از ورود قانونی فیلمهای آمریکایی بلحاظ سبد اطلاعاتی، چیز تازه ای را به دایره مدیریت فرهنگی ما وارد نمی کند. اگر چنان که ایوبی گفته محصولات هالیوودی در سینمای فرانسه به صورت محدود و با مالیاتی 3 برابر مالیات فیلمهای فرانسوی روی پرده می روند سالهاست که در کشور ما اصلا محصولات هالیوودی قابلیت اکران ندارند و اگر هم اکرانی بوده با ممیزی فراوان و البته به صورت تک سانس و در یکی دو سینما بوده است.

اگر این روشها جواب میداد دست به دامن "سلام سینما" نمی شدید در کنار آن در ایران هم سالهاست کالاهای فرهنگی آمریکایی نمی توانند صورت قانونی وارد کشور شوند. اما آیا چنین شیوه های حذفی توانسته است به توسعه کیفی سینمای کشورمان کمک کند؟ اگر این طور است چرا برای کمک به رونق سالنهایی که با فیلمهای ایرانی پر شده اند دست به دامن طرحهای مختلف از سینماکارت گرفته تا سلام سینما و بلیتهای رایگان و نیم بهای ارگانی شده ایم؟ مگر نه اینکه به واسطه انحصاری بودن بازار برای محصولات داخلی باید چنان پیشرفتی در سینما می داشتیم که مخاطبان ایرانی محصول سینمایی کشورشان را به محصول هالیوودی ترجیح دهند پس چرا چنان که باید نتوانسته ایم در این مسیر رشد کنیم؟ عدم همگونی این طرحها با الزامات قرن بیست و یکم مساله اینجاست که چنین طرحهای حذفی که این مدیر مملکتی ادعای استفاده آنها توسط همتایان فرانسوی خویش را دارند به دلیل عدم همگونی با رشد عظیم رسانه های ارتباطی در سالهای اخیر جوابگوی مقابله با تهاجم فرهنگی نیستند. مخاطب قرن بیست و یک با داشتن یک اینترنت پرسرعت قادر است به سادگی مهمترین محصولات فرهنگی غربی را دانلود کرده و بارها آنها را تماشا کند. همین فیلم "پسربچگی" ساخته ریچارد لینک لیتر که حرف و حدیث هم درباره آن فراوان است را درنظر بگیرید. این فیلم محال است که در سینماهای ما روی پرده برود اما کمتر سینمادوستی است که نتواند فیلم را ببیند چون دی.وی.دی فیلم با کیفیتی مناسب سر هر چهارراهی به فروش می رسد و البته که در فضای مجازی نیز به طور رایگان در معرض دانلود است. این طرحها حتی در زادگاه طرح هم با شکست مواجه شده
اینکه دربهای مملکت را برای ورود کالاهای فرهنگی غربی ببندیم شاید تا اواسط دهه هفتاد شمسی هم جوابگو بود اما در حالی که به میانه دهه نود می رسیم این روشی مناسب برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست. رییس سازمان سینمایی این را یادشان باشد که چنین طرحهایی حتی در خود فرانسه هم جوابگو نبوده اند. برای آگاهی بیشتر ایشان ارجاعشان می دهیم به گزارش چرا مخاطبان فرانسوی از سینما بیزار شده اند؟ که شهریورماه امسال از طریق همین خبرگزاری منتشر شد. البته که می توانید نگاهی هم داشته باشید به آمار فروش گیشه سالهای اخیر کشورهای شرق دور و از جمله چین و کره که هرچند شرایط اکران آزادانه محصولات مختلف را کنار یکدیگر فراهم کرده اند اما باز هم کفه فروش به نفع محصولات خودشان پایین رفته است. شرایط رقابت آگاهانه را فراهم کنیم بله، این یک واقعیت است که در عصر انفجار داده ها، باید بیشتر از گذشته محصولات برتر آن طرفی را نه فقط برای مخاطبان عام که در معرض نگاه هنرمندان وطنی قرار دهیم تا حتی اگر بناست به رقابت با چنین محصولاتی بپردازند رقابت شان رقابتی آگاهانه باشد. رقابتی که در محیط ایزوله و بدون آگاهی از محصولات رقیب صورت می گیرد فقط و فقط به اتلاف منابع می انجامد. برای پرهیز از اتلاف بیشتر بودجه های فرهنگی هم که شده باید به فکر طرحهای تازه تر باشیم نه طرحهای منسوخی که حتی در کشورهای مبتکر هم با شکست مواجه شده اند.




تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن