واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: چرا حضور زنان در جشنواره فیلم فجر کمرنگ است؟!
زنان در جشنواره فیلم فجر حاضرند اما این حضور در مقام کارگردان تنها یک سهم را شامل میشود؛ شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی. اینها در حالی است که سال 93 فیلم های پرفروش را سینماگران زن به خود اختصاص دادند. هرچند گفته میشود تخصص در سینما حرف نخست را میزند اما به نظر میرسد بیش از تخصص فاکتورهای دیگری در این رقم سهیماند. فاکتورهایی که از اعتقادات و باورها تا بستگیهای خویشاوندی متنوع و گوناگوناند.
جشنواره سی و سوم فیلم فجر کمتر از یک ماه دیگر کار خود را آغاز می کند و این در حالی است که تنها نام نیکی کریمی در مقام کارگردان در این دوره از جشنواره و در بخش رقابتی با فیلم شیفت شب به چشم می خورد. به نظر می رسد تعداد کم زنان در مقام کارگردان تنها به این دوره محدود نباشد . گفته می شود مردان کارگردان تقریبا 5 برابر زنان هستند و با این آمار و با توجه به اینکه در سال جاری کارگردانان زن، فیلم های خود را قبل از جشنواره اکران کردند شاید این رقم طبیعی باشد و اما طبیعی نیست! به گزارش آخرین نیوز به نقل از CHN، از زمانیکه حوا از دنده چپ آدم خلق و به دنبال آن خواب زن چپ شد تا به امروز که سهم زنان در مقام کارگردانی در جشنواره های فیلم به 5 سهم و یک سهم رسید اگرچه زمانی طولانی گذشته اما به نظر می رسد هنوز هم باورها و سیاستی که حاکم بر باورهای یک جامعه هستند، نقشی تعیین کننده در این آمار و ارقام دارند. گفته می شود سینما یکی از ابزاری است که اندیشه های حاکم بر جامعه و شرایط را تا حد امکان بازتاب می دهد . اندیشه هایی که باورها، اعتقادات، تجربه و عرف های رایج به آن شکل و قوام می دهند. جشنواره سی و سوم فیلم فجر اگرچه بازیگران زن بی شماری دارد اما بازیگردانان زن اش تنها یک سهم است. سهمی که به گفته یکی از تهیه کنندگان سینما به خاطر پروسه طولانی ساخت فیلم و اکران های بیش از موعد جشنواره به این رقم رسیده است. با این حال به نظر می رسد که بخشی از این آمار و ارقام نیز به دلیل تمایل نداشتن کارگردانان زن به حضور در جشنواره نیز مربوط باشد. فروش چشمگیر بانوان با فیلم هایی بوده است که قبل از جشنواره به اکران رسیده اند. حالا نیکی کریمی بازیگر زن در مقام کارگردان فیلم خود را در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش می گذارد. به گزارش CHN، بیش از جشنواره و از ابتدای سال تا کنون مرضیه برومند با شهر موش های 2 و فروشی نزدیک به 10 میلیارد تومان، آتش بس 2 به کارگردانی تهمینه میلانی با فروشی بیش از 4 میلیارد تومان، شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار با رقمی نزدیک به 2 و نیم میلیارد فروش نشان دادند که کارگردانان زن سینمای ایران در جذب مخاطب موفق بوده اند و البته بخش عمده ای از این موفقیت به همراهی سایر عوامل و تهیه کننده ها هم بستگی داشته است. امیر سمواتی، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده سینمایی که در کارنامه خود تهیه کنندگی فیلم هایی همچون ساکن طبقه وسط، با دیگران، 5 ستاره و.... و با کارگردانان خانم و آقا را دارد در گفتگو با CHN می گوید:« در سینما، تخصص است که حرف اول را می زند. کارگردانی فیلم قبل از هرچیز نیازمند تخصص است و پس از آن است که اندیشه و احساس به کمک سینماگر می آیند.» وی می افزاید:« ساختن یک فیلم برای کارگردان کار ساده ای نیست و در عین حال زمان بر است. یک کارگردان در یک پروسه یک تا 2 ساله فیلم اش را می سازد و در این راه باید راه های دشواری را طی کند. انتخاب سوژه، فیلمنامه، انتخاب و رایزنی با سرمایه گذار، انتخاب بازیگران و.... همه زمان می برد و در سالی که می گذرانیم کارگردانان زن فیلم های خود را بیش از جشنواره اکران کردند و خوب طبیعی است که برای جشنواره تنها یک سهم داشته باشند.» تهیه کننده سینمای ایران که نقدهای فراوانی را به سیاست های سینمایی نیز داشته و دارد همچنین می گوید:« به نظرم عمدی در اینکه تعداد کمی از زنان در مقام کارگردان در این دوره از جشنواره باشند نبوده و این مساله بیشتر به این خاطر است که تقریبا زنان کارگردان تنها یک پنجم مردان کارگردان را تشکیل می دهند.» وی تاکید می کند:« در سینما بیش از اینکه مخاطبان به کارگردان توجه داشته باشند به بازیگر و قصه توجه دارند.»
سه شنبه, 23 دی 1393 ساعت 12:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]