تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807014755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعهد در مدیریت زباله های عفونی ضامن سلامت جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: تعهد در مدیریت زباله های عفونی ضامن سلامت جامعه است خبرگزاری پانا: صحبت از پسماند که می شود عموما انبوه زباله های خانگی را بخاطر می آوریم و یا در بحث پسماندهای عفونی ، زباله های بیمارستان به ذهنمان می رسد که تعهد در مدیریت آنها ضامن سلامت جامعه است .
۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي ساعت 17:33

خبرگزاری پانا+عفونی

به گزارش خبرگزاری پانا،تمام زباله عفونی یک شهر منحصر به بیمارستانهایش نیست ، در نگاه اول به یاد مطبهای گوناگون و آزمایشگاههای سطح شهرمان بیفتیم و از خود بپرسیم به راستی زباله های تولیدی در مطبها ، کلینیکها، مراکز رادیولوژی و آزمایشگاههای تشخیص طبی چگونه مدیریت می شوند؟

* نگاهی به قوانین

قانون مدیریت پسماند کشور در اردیبهشت 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در خرداد ماه همان سال نیز تایید شورای نگهبان را دریافت کرد.

هیئت وزیران مرداد ماه سال 84 ضوابط آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند کشور را تصویب کرد که در ماده 5 آن چنین مقرر شده است: «وزارت کشور با هماهنگی سازمان ( حفاظت محیط زیست کشور) شیوه نامه اجرایی مدیریت پسماندهای عادی و کشاورزی و پسماند ویژه تبدیل شده به پسماند عادی از قبیل تولید،ذخیره سازی ، جمع آوری ، جداسازی ،حمل و نقل ، بازیافت ، پردازش و دفع را با رعایت ماده (11) قانون ، شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و به مورد اجرا گذارد.»

قانونگذار در ماده 11 قانون مدیریت پسماند آورده :« سازمان (حفاظت محیط زیست کشور) موظف است با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (در مورد پسماندهای پزشکی)، صنایع و معادن، نیرو و نفت (در موردپسماندهای صنعتی و معدنی) ، جهاد کشاورزی (در مورد پسماندهای کشاورزی)ضوابط و روشهای مربوط به مدیریت اجرایی پسماندها را تدوین و در شورایعالی حفاظت محیط زیست به تصویب برساند، وزارتخانه های مذکور مسئول نظارت بر اجرای ضوابط و روشهای مصوب هستند.

بنابر آنچه از قوانین بر می آید تولید کنندگان پسماندهای ویژه موظفند با روشهای تعیین شده و بی خطر سازی در گام نخست پسماند خود را به پسماندعادی تبدیل کنند.

عطف به موارد فوق در اسفند86 با طی مراحل قانونی آئین نامه مدیریت زباله های بیمارستانی ذیل عنوان"ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته " تصویب و ابلاغ شد.

*تلقی قانون از پسماند پزشکی

به موجب تعاریف قانونی پسماند پزشکی چنین تعریف می شود: به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی، درمانی ،آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل مسمومیت، بیماری زایی ، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند، گفته می شود.»

برمبنای این تعریف ، پسماندهای پزشکی به دو گروه تقسیم می شوند گروه اول یا پسماندهای ناشی از مراقبتهای پزشکی شامل سه دسته پسماندهای عفونی ، تیز و برنده ، پسماند شیمیایی و دارویی است که به آنها پسماند پزشکی ویژه اتلاق می شود و گروه دوم شامل پسماند عادی یا شبه خانگی است.

ماده 8 این آیین نامه تاکید دارد:« پسماندهای پزشکی ویژه براساس تعریف مندرج در قانون، تا قبل از زمانی که تبدیل به پسماند عادی شوند، به عنون پسماند ویژه محسوب می شوند. »

*تولید کنندگان پسماندهای پزشکی

عطف به ماده 10 آیین نامه«ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته» مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی شامل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه ها، مراکز تزریق، رادیولوژی ها، داندانپزشکی ها، فیزیوتراپی ها، مطب ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی، می شوند.

در این ماده آمده است : تولید کنندگان فوق موظفند در مبداء تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را با رعایت موارد تعیین شده جمع آوری، تفکیک و بسته بندی کنند.

*اهتمام گیلان در مدیریت پسماند عفونی

یقینا هر قانون زمانی منشا خیر و اثر می شود که در گام نخست مجریانش ، باوری تمام و متعهدانه نسبت به آن داشته باشند و شاید در حافظه گیلانیان عملکرد خوب مدیر کل وقت انتقال خون استان به یاد مانده باشد که سال 87 ، وقتی محلهای امحای زباله های عفونی محدود به چند بیمارستان خاص تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بود ، مقاومت جانانه ای کرد تا دستگاه امحا غیر سوز یا بی خطر ساز برای مراکز استان تهیه شود.

داستان از این قرار بود که مدیرکل وقت انتقال خون گیلان زباله ها را در محوطه مرکزش دپو کرد و حاضر نشد زباله های خطرناک مرکز انتقال خون به طریقی نامطمئن دفع و دفن شود و درنهایت این امر منجر به جلب نظر تصمیم گیران و تصمیم سازان استانی شد و مدیریت درست زباله های عفونی با معیارهای پیش بینی شده در قانون ، اذهان را درگیر و مجاب کرد.

اگرچه به مرور همه بیمارستانها موظف به تعبیه زباله سوزهای مناسب شدند و مراکز بزرگ برای تهیه دستگاههای امحا و بی خطر ساز اقدام کردند اما همچنان حلقه مفقوده در چرخه مدیریت پسماند بیمارستانی مطبهای سطح شهرها بودند.

*بازتاب یک تجربه

شرایط متعدد از جمله رطوبت ، لزوم مدیریت هر نوع پسماند را در گیلان پررنگ تر می سازد و در این میان زباله های عفونی نیز جای خود دارد.

برغم الزامات قانونی تا سال 89 ، دستگاههای بی خطر ساز زباله های عفونی وسیله ای تازه در کشور محسوب می شد که متقاضیان اندکی داشت.

از سوی دیگر بدلیل نبود سایت بی خطر سازی زباله های عفونی در گیلان ، شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر انزلی در راستای عمل به وظایف قانونی اش ؛ تا فراهم شدن سایت مناسب که تمام شاخص های مد نظر محیط زیست و معاونت بهداشتی را داشته باشد (حدود سال 91) ، اقدام به ارائه آموزش های مبتنی بر مدیریت پسماند به جامعه پزشکان و پیراپزشکان کرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان بندر انزلی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پس از استقرار دستگاه بی خطر ساز و اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی ، متولیان مدیریت زباله عفونی شهرستان تصمیم گرفتند در گام نخست آزمایشگاهها ، کلینیک ها و دندانپزشکی در اولویت قرار گیرند.

"شیوا بخشی " افزود: به دلیل برخی ناهماهنگی ها از جمله قیمت قرارداد ، روزهای جمع آوری زباله عفونی و مواردی از این دست ، روند عقد قرارداد تا پایان سال 92 به کندی پیش رفت اما سرانجام با تجمیع نقطه نظرات طرفین منجر به عقد تفاهم نامه ای در سال93 شد.

وی درخصوص دستاورد مهم این تفاهم نامه به ایرنا گفت:متعاقب این موضوع "کمیته مدیریت ، هماهنگی و نظارت و ارزشگذاری بها خدمات پسماند عفونی و خطرناک" تشکیل شد که اعضای آن شبکه بهداشت و درمان ، اداره محیط زیست ، سازمان نظام پزشکی انزلی ، انجمن پزشکان عمومی ، دادستان انتظامی نظام پزشکی و نماینده شرکت یا موسسات ارائه کننده خدمات جمع آوری ، حمل ، امحا و بی خطر سازی پسماند های عفونی و خطرناک هستند.

بخشی تصریح کرد: این کمیته مرجع گزارش گیری از پایش های مستمر بهداشت و محیط زیست از مراکز تولید زباله های عفونی است.

همچنین دراین تفاهم نامه ماده ای گنجانده شده که به موجب آن دادستانی انتظامی نظام پزشکی انزلی راسا یا در صورت دریافت گزارش و شکایت شبکه بهداشت یا محیط زیست از تولید کنندگان پسماندهای عفونی ، مراتب را خارج از نوبت و بدون اخذ وجه رسیدگی کرده و اقدام لازم را انجام دهد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان افزود : 25 ماده و 17 تبصره این تفاهمنامه ، به گونه ای طراحی شده که تمامی موارد مبتلابه و چالش های مطرح شده را پوشش می دهد ضمن آنکه ضمانت اجرایی خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

بخشی ، در خصوص عقد قرارداد مراکز خصوصی درمانی برای مدیریت پسماند عفونی تصریح کرد: هم اکنون 100 درصد آزمایشگاهای شهرستان انزلی ، کلینیک های شبانه روزی زباله های عفونی شان تحت مدیریت قرار دارد .

وی افزود: تمامی مطبهای متخصصان اورولوژی، پوست ، گوارش و کلینیک دندان پزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی نیز قرارداد مذکور را منعقد کرده اند.

همچنین به گفته وی از هشت مطب متخصصان زنان و زایمان شهرستان هفت پزشک تا کنون قرارداد مدیریت پسماند عفونی خود را قطعی کرده اند.

*حس بهتری برای پزشکان

یکی از دندانپزشکان در مورد طرح مدیریت پسماندهای عفونی انزلی به ایرنا گفت : این طرح در تعداد محدودی از شهرهای گیلان اجرا می شود و انزلی در این خصوص پیشتاز بوده است.

"شادی الهامی "در مورد اینکه پیش از این برای امحا زباله های عفونی از چه راهکاری استفاده می شد پاسخ داد : قبلا برای برخی مواد نظیر آمالگام و سر سوزنها ، جعبه مخصوص(Safety Box) جداگانه داشتیم و برای برخی دیگر فقط جداسازی انجام داده و آن را از پسماندهای عادی مطب تفکیک می کردیم.

وی با اشاره به اینکه از آخرین گروه های دندانپزشکان ملحق شده به این طرح بود افزود : در ابتدا خدمات دهی خوبی وجود نداشت و واقعا سرنوشت زباله های حمل شده معلوم نبود ، همچنین تناوب درستی در روزهای جمع آوری و حمل وجود نداشت و درواقع هزینه ای که می کردیم همخوان با خدمات دهی نبود که خوشبختانه این موارد در جلسات کارشناسی حل و فصل شد.

الهامی خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که بعنوان پزشک و قبل از آن عضوی از جامعه از اینکه پسماندهای عفونی به طریق درست ، مدیریت خواهد شد، حس خوبی داریم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.

بی تردید تولید مواد زاید و ضایعات ، بخشی اجتناب ناپذیر از فرایند مصرف است که صد البته لزوم مدیریت آن ضرورتی غیر قابل انکار است ، امری که این روزها به مدد قانون ، فناوری و روشهای در دسترس آسان شده است و مابقی همت جمعی است تا وضع موجود را به مطلوب ارتقا دهیم













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن