محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842273183
رنجش امام صادق(ع) از دین باورانی که اسلام را نمی شناسند/ پاسخ امام به منتقدان پوشش و سبک زندگی ایشان
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: رنجش امام صادق(ع) از دین باورانی که اسلام را نمی شناسند/ پاسخ امام به منتقدان پوشش و سبک زندگی ایشان
عبدالمجید معادیخواه می گوید: «امام صادق بسیار رنجیده خاطر بودند از دین باورانی که شناخت ژرفی از اسلام ندارند و به اصطلاح تفقه دینی ندارند. چه بسا این افراد راست هم بگویند، جانشان را هم کف دستشان گرفته اند، بعضی از آنها اخلاص هم دارند، فداکاری و هزینه هم می کنند اما اسلام را نمی شناسند.»
به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام و المسلمین معادیخواه در گفت و گو با شفقنا درباره برخورد امام صادق(ع) با گرایش های افراطی و تفریطی عصر خود و چگونگی شکل گیری این فرقه ها و مخالفت ها سخن گفته است. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.
چگونگی شکل گیری فرقه ها و مخالفت ها با حکومت بنی امیه * این مخالفت ها به یک معنا می تواند به پیامدهای عاشورا بازگردد. آن حادثه ای که در سال 62 هجری پیش آمد، باورکردنی نبود. هیچ کس باور نمی کرد که به این صورت با شخصیتی مثل امام حسین(ع) برخورد کنند. حسنین در جهان اسلام برای همه بسیار محترم بودند اما به هر حال سیاست این حرف ها را نمی فهمد. عواملی دست به دست هم داد و این حادثه را رقم زد. صرفنظر از آن بخش هایی که روشن است یا روشن نیست، این فاجعه در جهان اسلام پیش آمد و همه را غافلگیر کرد. * بلافاصله موج فزاینده ای جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داد که به هر جا می رسید، توفانی درست می کرد. دیگر جهان اسلام روی آرامش به خود ندید. از این مرحله به بعد نقطه های عطفی هست که مثلا یکی از پسران یزید در دمشق که مردم شام علاقه مند بودند با او بیعت کنند، به طور رسمی از این مقام اظهار نفرت کرد. این فردی است که تصادفا نام او هم معاویه است و بسیار خوشنام است در منابعی که نوشته شده است. این از یک جهت به خصوصیات این فرد بازمی گردد که بعضی می گویند استاد یا خصوصیاتی چنین و چنانی داشت و از یک جهت به شرایط تاریخی آن باز می گردد یعنی چنین ابتذالی پیدا شده بود برای مقامی که همه برای آن سر و دست می شکستند که آن را به شخص می خواهند هدیه کنند، بگوید نمی خواهم. * این فضای بسیار عجیبی است اما همزمان با همین وضعی که در شام بود و کسانی که ننگ ریختن خون سیدالشهدا را بر دامن خود داشتند، دیگرانی بودند که در کمین نشسته بودند که از این فرصت استفاده کنند و دور را از آنها بگیرند که یکی از آنها همین مروان و بنی مروان است. حرف های بسیاری هست که بعضی ها کمی معلوم و بعضی دیگر کمتر معلوم است و بعضی هیچ کار نشده است. واقعیتی هم که کمتر کسی به آن توجه می کند، خراسان در جریان یک بازی بین زیاد و معاویه است که کمتر مورخی هم به آن درست پرداخته و در حد اطلاع من هیچ نگاه جدی به آن نشده است. شکل گیری فرقه ها در خراسان * در جریان تعامل این دو بازیگر با هم خراسان سرزمینی شد که همه مخالفان آنجا جمع شدند. شرح آن بسیار مفصل است اما بحث، بحث بسیار مهمی است. در مقطعی در منابع سخن از جابجایی 50 هزار خانواده است. 50 هزار خانواده در آن موقع بسیار بالا است یعنی اینکه بعدا پرچم ابومسلم از آنجا بلند شد، همینطور یک دفعه نبود و زمینه هایی داشت. یک مرتبه، اتفاق هایی در خراسان افتاد که دور از چشم پایتخت و در مرکز درگیری بود. بر فرض عده ای به عنوان خونخواهی امام حسین(ع) درگیری داشتند که بعضی راست می گفتند، بعضی فرصت طلب و بعضی از آنها منافق بودند. شام و عراق با هم درگیری داشتند و حجاز هم مشکلات دیگری داشت. در چنین جایی خراسان در حال شکل گیری جریان بسیار عجیبی بود که در آنجا رد پای شعوبیه را می توان پیدا کرد که به تاریخ ایران مربوط می شود، رد پای غلات را می توان پیدا کرد و رد پای شیعه را هم می توان پیدا کرد. * این فرقه ها در خراسان شکل گرفتند اما بعدا وقتی می خواستند اظهار وجود کنند طبعا آمدند بغداد و بغداد را درست کردند. آنجا در واقع تبعیدگاهی بود که وقتی مخالفان بسیاری در آن جمع شدند، هویت دیگری پیدا کرد و هر کس هر جا مشکل پیدا می کرد، خود را به خراسان می رساند. محل زد و خوردها عراق و شام بود و مدینه با سیاست امام حسن(ع) یک حال و هوای فرهنگی پیدا کرده بود؛ به شکلی سعی می کرد دور از سیاست باشد. گرچه پیامدهای عاشورا آنجا را هم نگذاشت که بی تفاوت بماند و بالاخره صحنه کشتار خونین دلخراشی شد اما اینطور نبود که ادامه پیدا کند یعنی حال و هوای مدینه سیاست گریزی بود. * در حالی که عراق و شام با هم زد و خورد داشتند، مدینه حال و هوای تقریبا فرهنگی داشت و افرادی که تبارشان به اصحاب پیغمبر می رسید، در آنجا کمابیش هر کدام حرمتی داشتند. مساله حج و مناسک حج هم ویژگی ای به مکه و مدینه داده بود و هر کس به مکه می آمد، یک سر هم به مدینه می زد. حرمین قداستی به این شکل هم داشتند که بخشی از آن به مساله حج مربوط می شود و بخشی به مباحث دیگر. ایجاد فرصتی برای امام صادق برای بسط معارف اسلامی * در حالی که اینها سرگرم مسایل مختلف بودند، جای دیگری جریان دیگری در خراسان در حال شکل گیری بود که به سختی می توان رد پای شعوبیه و خوارج و غلات شیعه جدا کرد. در همین شرایط قم و کاشان به عنوان جای دیگری بسیار پرت تر و از جهتی جدی تر هست. کسانی که از ترس حکومت فرار می کردند، اگر گرایش سیاسی داشتند به خراسان می رفتند و اگر گرایش سیاسی نداشتند، به قم و کاشان می آمدند. از همان اول که شیعه پیدا شده است، در حقیقت سه گونه شیعه داریم؛ یک شیعه رنگ و بوی سیاسی غلیظ دارد، یک شیعه رنگ و بوی فرهنگی غلیظ دارد که جای آن قم و کاشان است و یک شیعه نظامی است و بیشتر در ری و مازندران است. اینها همه از هم جدا هستند و عمدتا امام صادق(ع) در عصر خود وزنه ای شده بود که تقریبا می توان گفت در مهار گرایش های افراطی و تفریطی نقش اساسی داشت. خود این مساله از دوره امام علی بن الحسین(ع) آغاز می شود. اساسا دوره امام صادق، مقطعی است که بیشتر تحولات سیاسی و اجتماعی حرف اول را در آن می زند تا مسایل فکری. فرصتی هم برای امام صادق پیدا می شود که بخشی از معارف اسلام را برای عده ای بیان کند. این فرصت ناشی از این است که دیگران به کارهای خود مشغول بودند. آنهایی که هر کدام به دلیلی و با انگیزه ای خود را وارث قدرت می دانستند و با هم جنگ داشتند. آنها در واقع با همدیگر گلاویز بودند و کسی که از اینها دور بود، خود به خود فرصت خاصی پیدا می کرد. دلیل قیام نکردن امام صادق در برابر حکومت و انتخاب توسعه علمی * امام صادق(ع) اگر افراد مخلصی را می دید که مثلا با انگیزه سالم و مخلص می خواهند جامعه اسلامی را از این سلطه گری ها نجات دهند که حتما موافق بود اما می دیدند که چنین وضعیتی نیست و افراد دروغ می گویند. می گویند که می خواهند چنین و چنان کنند یا احیانا سنت پیغمبر را احیا کنند یا خون امام حسین را مطرح می کردند اما امام صادق متوجه بود که ته دل آنها حرف دیگری است. بعضی از آنها با هم درگیر جنگ بودند. این دوره ای است که بنی عباس در حال شکل گیری هستند. بنی عباس از ابتدا سعی می کردند خود را به قداست عموی پیغمبر یعنی عباس بچسبانند، در حالی که حال و هوای جامعه به گونه ای بود که اینها باید خود را به عاشورا می چسباندند و این کار را می کردند اما ته دل آنها این نبود. به همین دلیل به مجرد یافتن فرصت، ابن عباس را اصل قرار دادند و سعی کردند از آنها کاریزماهای آنچنانی بسازند. * امام صادق(ع) می دید که اینها دروغ می گویند و جنگ، جنگ قدرت است و هیچ آینده روشنی را برای چنین درگیری هایی پیش بینی نمی کردند. آنچه که برای امام صادق پیش آمده، همین بوده که در اثر درگیری دیگران با مسایل سیاسی و عوارض مسایل سیاسی، ایشان تا حدی فرصت پیدا کردند به آنهایی که می خواستند اسلام را با قرائت اهل بیت بشناسند، کمک کنند و بعضی از اینها از مجموعه میراثی که در اختیار امام صادق بوده است، استفاده کنند. برخورد امام صادق با معترضان به شیوه زندگی و پوشش ایشان به خصوص انتقادهای صوفیه * این قرائتی از اسلام است که با بعضی از انحراف ها نمی خواند. ما زمینه تصوفی را در جهان اسلام از نیمه های دوم قرن اول می بینیم که گاهی بی ارتباط با عاشورا نیست. نمی گویم همه آن پیامد عاشورات اما بالاخره فعل و انفعال هایی بوده است. به طور مثال در یک دوره، کاریزمای عمربن خطاب، لباس های وصله دار ایشان در اوج قدرت و... را در جامعه اسلامی بسیار پرجاذبه می بینیم. اشرافیت بنی امیه و زندگی متفاوت عثمان و به اضافه عثمان سرایی که در دوره معاویه شروع شد، سعی کنند برای بهره کشی های سیاسی علیه امیرالمومنین(ع) عثمان را کاریزما کنند. این تناقض است دیگر؛ اگر کاریزمای شما کاریزمایی است که لباس وصله پوش و زندگی ساده دارد، نمی توانید یک کاریزمایی داشته باشید که تا حدی اشرافی است. این دو با هم قابل جمع نیست. * وقتی در دوره ای سعی می شود که به آن شکل کاریزما سازی شود و در دوره دیگری هم نوع دیگری، این وسط یک دفعه خوارج هم پیدا می شوند و مردم گیج می شوند که چه کار کنند و انواع و اقسام گرایش هایی پیدا می شوند که بعدها هر کدام اینها ممکن است در بازی های سیاسی تبدیل به یک حوزه یا مکتب خاصی هم شوند. اینها مسایلی است که می توان ریشه های آن را در این مقطع پیدا کرد، گاهی هم بروز و ظهور دارد. معروف است دیگر، همه می گویند که مثلا فردی که معروف بود به ساده زیستی و زندگی ای که تا اندازه ای با ذائقه بخشی از خوارج سازگار بود، به امام صادق اعتراض داشت که لباسی که شما می پوشید با زندگی علی بن ابی طالب همخوان نیست چون خود امام علی(ع) هم از نمادهای ساده زیستی است. تفسیر غلط از ساده زیستی و زهد اسلامی به اضافه رقابت در کاریزماسازی و امثال آن منشا برداشت های نادرستی می شده است که امام صادق در تصحیح آن نقش داشته است. به این معنا که قرائت صحیحی را در بین این دیدگاه های کج و معوج بیان کند. در واقع این خصوصیت عصر امام صادق است. پیام رفتار ها و واکنش های امام صادق برای عصر امروز * یک ویژگی از سیمای امام صادق، نماد علمیت ایشان به عنوان عالم آل محمد است. نکته ای که شاید همه ما بتوانیم استفاده کنیم، این است که به شدت امام صادق رنجیده خاطر بودند از دین باورانی که شناخت ژرفی از اسلام ندارند. به اصطلاح تفقه دینی ندارند و بارها و بارها از این موضوع گلایه کردند. چه بسا این افراد راست هم بگویند، جانشان را هم کف دستشان گرفته اند، بعضی از آنها اخلاص هم دارن، فداکاری و هزینه هم می کنند اما اسلام را نمی شناسند. تعبیری منسوب به ایشان است که تا حدی هم می توان به آن اعتماد کرد که «من حتی حاضر بودم که شیعه من را با شلاق وادار کنند که تفقه دینی پیدا کند». این به معنا این معنا نیست که امام صادق به راحتی حاضر است کسی را شلاق بزند یعنی مساله ای که هیچ وقت امام صادق نمی پسندد و با روحیه، طبع و ذائقه امام صادق(ع) بسیار بیگانه است، شیعه هم برای ایشان بسیار عزیز است و هیچ وقت نمی خواهد آزاری ببیند اما در عین حال ارزش تفقه به گونه ای است که می گوید حتی اگر اینطور هم شود، من می پسندم که به اصطلاح کسی که منسوب به ماست، ساده اندیش، سطحی و با نگاهی بی ریشه به مسایل نباشد. این یکی از پیام های زندگی امام صادق است. بارها و بارها رنجش خود را از کسانی که به ایشان اظهار علاقه می کرند اما تفقه دینی نداشتند، بیان کردند.
منبع: خبرآنلاین
۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام رئیسی در دانشگاه امام صادق (ع): برای حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و ن
حجتالاسلام رئیسی در دانشگاه امام صادق ع برای حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و نه در دستور کار استدادستان کل کشور با بیان اینکه اگر تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد گفت تا به امروز در رابطه با رفع حصر سران فتنه دررهبر معظم انقلاب: اگر امام حسن (ع) صلح نمی کرد چیزی از اسلام باقی نمی ماند
به مناسبت سالروز شهادت امام مجتبی ع رهبر معظم انقلاب اگر امام حسن ع صلح نمی کرد چیزی از اسلام باقی نمی ماند امام حسن اگرصلح نمیکرد یقیناً اسلام ضربه میدید تبلیغات و پول آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن ع اگر آن روز جان خود و اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست مدر سالروز میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام و ولادت پربرکت امام صادق(ع)؛ مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلا
در سالروز میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام و ولادت پربرکت امام صادق ع مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى با رهبر معظم انقلاب دیدار کردندجمعی از مسئولان کشور میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروههایی از مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند به گزارش گروه سیاسی خبرگزمدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: علوم مختلف وامدار مجاهدت علمی امام صادق(ع) است
مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم علوم مختلف وامدار مجاهدت علمی امام صادق ع استمدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت اگر اقدامات علمی امام صادق ع نبود علوم دیگر به وجود نمیآمد بنابراین همه علوم وامدار خدمات و مجاهدت علمی ایشان است حجت&میلاد پیامبر اسلام و امام صادق(ع) هیئت کجا برویم؟
السلام علیک یا اهل بیت النبوه میلاد پیامبر اسلام و امام صادق ع هیئت کجا برویم در ادامه مشخصات هیئت هایی که در ایام میلاد رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امام صادق ع مراسم جشن دارند را بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هیئتسخنرانمداحمکان و زمانمرکامام جمعه اهل سنت قروه: وحدت یک اصل سیاسی و یک سیاست فرهنگی در دین مبین اسلام است
امام جمعه اهل سنت قروه وحدت یک اصل سیاسی و یک سیاست فرهنگی در دین مبین اسلام استامام جمعه اهل سنت قروه گفت وحدت یک اصل سیاسی و یک سیاست فرهنگی در دین مبین اسلام است که پایهگذار این حرکت ارزنده در صدر اسلام نبی مکرم اسلام و در عصر حاضر امام راحل است به گزارش خبرگزاری فارس از قرآقایان مصباح،جنتی،احمد خاتمی،موحدی کرمانی!اگر نسبت به امام و شهیدبهشتی ادای دین نمی کنید،لااقل...
آقایان مصباح جنتی احمد خاتمی موحدی کرمانی اگر نسبت به امام و شهیدبهشتی ادای دین نمی کنید لااقل سیاست > احزاب و شخصیتها - پرویز امینی که چندسالی است از سوی برخی رسانه های اصولگرا به عنوان یک تحلیل گر سیاسی معرفی و با وی مصاحبه های زیادی انجام شده و در میزگردهای متامام جمعه دهلران: نقش معتمدین در ترویج سبک زندگی اسلامی حائز اهمیت است
امام جمعه دهلران نقش معتمدین در ترویج سبک زندگی اسلامی حائز اهمیت استامام جمعه دهلران نقش معتمدین را در ترویج سبک زندگی اسلامی حائز اهمیت عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام حجتالاسلام سید محسن موسوی ظهر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی با حضور معتمدین و متنفذین شهرسیادداشت/ امام حسن عسکری(ع)، حافظ تمامیت دین اسلام/ ماجرای دیگ یمنی و مهر امامت
یادداشت امام حسن عسکری ع حافظ تمامیت دین اسلام ماجرای دیگ یمنی و مهر امامتامام حسن عسکری ع برای حفظ پیروان از لو رفتن در دستگاه مخوف عباسیان شگردهای بیمانندی داشت ارسال پیکها و پیامکها استتار شده در لابه لای ابزاری چون چوب و در لفاف دستفروشی با و پیروان خود ارتباط برقراراساس اصول دین بر امامت است/ اگر امام نباشد، خود خدا هم شناخته نمیشود -
آیت الله قرهی اساس اصول دین بر امامت است اگر امام نباشد خود خدا هم شناخته نمیشود شناسهٔ خبر 2456365 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت از امام صادق پرسیدند آیا زمین میتواند بدون عالمی که حاضر و ظاهر است باشد حضرت صادق فمسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه امام صادق (ع) آبیک: مسئولان با دل و جان در مسیر وحدت حرکت کنند/لزوم نهادینه شد
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه امام صادق ع آبیک مسئولان با دل و جان در مسیر وحدت حرکت کنند لزوم نهادینه شدن فرهنگ نبوی در جامعهمسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه امام صادق ع شهرستان آبیک با تأکید بر اینکه فرهنگ نبوی باید به شکل واقعی در جامعه نهادینه شود گفت مسئولان بایدمسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه امام صادق (ع) آبیک: حماسه 9 دی حساسیت مردم به مقدسات دینی را مسجل کرد
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه امام صادق ع آبیک حماسه 9 دی حساسیت مردم به مقدسات دینی را مسجل کردمسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه امام صادق ع آبیک گفت حماسه 9 دی حساسیت مردم به نظام مقدسات دینی و ارزشهای اسلامی را بر همگان مسجل و ثابت کرد به گزارش خبرگزاری فارس ازامام جمعه نمین: ضرورت وحدت امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگر نمایان است
امام جمعه نمین ضرورت وحدت امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگر نمایان استامام جمعه شهرستان نمین گفت وحدت و وفاق امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگر کاملاً مشهود و معلوم است و همه باید سعی کنند تا در این محوریت حرکتها و برنامهریزیها درست و منسجم انجام شود به گزارش خبرگزاری فیادداشت/ حجتالاسلام طباطبایی زمینههای انتشار اندیشههای امام صادق(ع)
یادداشت حجتالاسلام طباطباییزمینههای انتشار اندیشههای امام صادق ع رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث می گوید در دوران امامت امام صادق ع و آغاز حضور سیاسی عباسیان نص گرایان به سمت عقل گرایان چرخش یافت و برای اولین مرتبه نظریه پردازی بر پایه استدلال عقلی معتزله شکل گرفت به گزارشامام رضاهرگز نیازمندی راکه میتوانست نیازش را برآورده سازد رد نمیکرد -
به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام رضا ع امام رضاهرگز نیازمندی راکه میتوانست نیازش را برآورده سازد رد نمیکرد شناسهٔ خبر 2447343 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هیچ گاه امام رضا ع در سخن بر کسی جفا نورزید و نیزسخن کسی را پیش از تمام شدنامام جمعه سنندج: داعش دشمن اسلام و مسلمین است/گروههای تکفیری از دایره اسلام خارجند
امام جمعه سنندج داعش دشمن اسلام و مسلمین است گروههای تکفیری از دایره اسلام خارجندامام جمعه سنندج گفت گروه تروریستی داعش دشمن اسلام و مسلمین است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ماموستا عبدالرحمن خدایی ظهر امروز در همایش پیشگامان وحدت اسلامی در سنندج اظهار کرد حفظ وحدت و انسجاتحاد ملی و انسجام اسلامی در پرتو وحی و امامت و تاریخ
اتحاد ملی و انسجام اسلامی در پرتو وحی و امامت و تاریخهم خداوند سبحان در آیات نازل شده بر پیامبرش بر وحدت و اخوت و الفت مؤمنان و مسلمانان تأکید داشتند وهم سیره و سنت پیشوایان دین اسلام در مقام اندیشه و استراتژی به آن پرداختند بخش دوم و پایانی سیره ولایت و وحدت اسلامی سیره عملی پی-
گوناگون
پربازدیدترینها