تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819043555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بافت هاي فرسوده، رکن فراموش شده توسعه شهرها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ دي ۱۳۹۳ (۱۰:۷ق.ظ)
بافت هاي فرسوده، رکن فراموش شده توسعه شهرها بافت‌هاي فرسوده و تاريخي شهرهاي کشور به دليل برخورداري از موقعيت شهري مناسب و امکانات زيربنايي، ‏پتانسيل‌ها و ذخاير بسيار خوبي هستند که رسيدگي به آنها مي‌توانددر ارتقاء کيفيت زندگي شهروندان کاملاً موثر باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهندس شيرزاد يزداني، رئيس گروه تخصصي شهرسازي شوراي مرکزي بابيان اين مطلب اظهار کرد: متأسفانه عليرغم تلاش‌هاي فراواني که به‌خصوص توسط شرکت عمران و بهسازي شهري وزارت راه و شهرسازي در گذشته و حال صورت گرفته، هنوز نتايج موردنظر حاصل نشده و تا وصول به اهداف و برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده، فاصله زيادي وجود دارد.
وي در يک جمع‌بندي کلي، نظرات اعضاي گروه تخصصي شهرسازي شوراي مرکزي سازمان را اين‌گونه بيا داشت: عدم توجه به مقوله شهرسازي و کم توجهي در استفاده از توان و تخصص صاحبان حرفهٔ شهرسازي ازجمله مهم‌ترين دلايل عدم موفقيت طرح‌هاي ساماندهي بافت‌هاي فرسوده و تاريخي بوده و درروند فعلي، منحصراً به تک بناها در ساماندهي بافت‌ها توجه مي‌شود، در صورتي‌که بافت‌هاي فرسوده و تاريخي، داراي وحدت و انسجام دروني بوده و کالبد آن‌ها داراي ارزش‌هايي فراتر از مجموعه‌اي از تک بناها است.
رئيس گروه تخصصي شهرسازي شوراي مرکزي تأکيد کرد: آنچه تاکنون مغفول مانده، توجه به ضوابط و مقررات شهرسازي در احياء بافت‌هاي فرسوده و تاريخي بوده است و اگر اين روند اصلاح نشود، در آينده چيزي بيش از آنچه تاکنون حاصل گرديده، به دست نخواهد آمد.
وي در ادامه افزود: در راستاي توجه به مقوله شهرسازي و استفاده از توان مهندسان شهرسازي در احياء و ساماندهي بافت‌هاي فرسوده و تاريخي شهرها، راهکارهاي زير پيشنهاد مي‌گردد:
- در تهيه، تصويب و اجراي طرح‌هاي ساماندهي بافت‌هاي فرسوده و تاريخي حتماً از خدمات مهندسان شهرسازي استفاده گردد، همچنين در شوراي بافت‌هاي فرسوده و کميته فني آن، از حضور مهندس شهرسازي با حق رأي بهره‌گيري شود.
- در مراحل صدور دستور تهيه نقشه و همچنين صدور پايان‌کار، از نظارت مهندس شهرسازي براي اطمينان از اعمال ضوابط و مقررات شهرسازي در تهيه طرح و تحقيق آن‌ها در اجرا، استفاده گردد.
- بسيار دقت شود ضوابط و مقرراتي که همراه با طرح‌هاي ساماندهي ارائه مي‌شود اولاً از هر لحاظ کامل و جامع بوده، هيچ‌گونه مغايرتي با ضوابط و مقررات طرح‌هاي بالادست (جامع و تفضيلي) نداشته باشد.
- معرفي مالکين به بانک‌ها براي اخذ وام، صرفاً پس از تأييد نقشه‌ها توسط مهندس شهرسازي و حصول اطمينان از اعمال ضوابط و مقررات شهرسازي در آن‌ها صورت پذيرد.
- آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومي در زمينه احياء بافت‌هاي فرسوده از پيش‌نيازهاي اوليه براي موفقيت اين موضوع است، استفاده از مهندسان شهرسازي براي ارائه آموزش‌هاي لازم به ساکنين اين بافت‌ها مي‌تواند نقش بسيار مؤثري در پيشبرد امور داشته باشد.
- استفاده از مشارکت‌هاي مردمي و به‌خصوص حضور نمايندگان مردم در شوراي تصميم‌گيري بافت‌هاي فرسوده و تاريخي بسيار مهم بوده، لازم است در اين رابطه سازوکارهاي لازم انديشه شود.
- دولت بايد به‌مرور تولي‌گري خود را در احياء بافت‌هاي فرسوده کاهش داده، اجازه دهد مردم و بخش خصوصي نقش فعال‌تري در تصميم‌گيري‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها داشته باشند.
- تنظيم مجدد زمين از راهکارهاي تجربه‌شده موفقي در احياء بافت‌هاي فرسوده در خارج و داخل کشور بوده است، بهره‌گيري از اين راهکار با استفاده از هيأت امناي مردمي مي‌تواند در پيشرفت برنامه ساماندهي و احياي بافت‌هاي فرسوده و تاريخي کشور بسيار مؤثر باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن