تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819854029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد سونامی رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در بروجرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
سونامی رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در بروجرد
سونامی رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در بروجرد باعث مشکلاتی در این زمینه شده‌ است.

خبرگزاری فارس: سونامی رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در بروجرد



به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، گسترش قارچ‌‌گونه عطاری‌ها با عنوان گیاهان داروئی در شهر بروجرد گرچه خود به عنوان یکی از معضلات عمده شهروندان در مواجه با این مراکز محسوب می‎شود، اما اقدام تامل‌برانگیز مراجع قانونی ذی‌صلاح در حوزه شناسایی و نظارت بر این‌گونه اماکن خود نوعی سکوت معنی‌دار در این حوزه را آشکار می‎کند.
گسترش فزاینده این عطاری‌ها در سطح شهرها و به ویژه در شهرهای در حال رشد و گسترشی همچون شهرستان بروجرد این معنی را به ذهن متبادر می‌کند که با وجود درمان راحت و آسوده توسط این داروهای گیاهی چه نیازی به مراجعه به پزشکان متخصص و استفاده از داروهای شیمیایی وجود دارد؟!
اما این مراجعه مکرر به عطاری‌ها و استفاده در حال رشد افراد از داروهای گیاهی موجب شده، تا برخی افراد به دلیل عدم اطلاعات کافی در زمینه شناخت بیماری‌ها و راه‌های مناسب درمانی، در دام برخی شیادان که با نام گیاهان داروئی مردم را با مشکلاتی مواجه می‌کنند، بیفتند.
این در حالی است که بسیاری از عطاری‌های شهرستان بروجرد بدون کسب مجوز فعالیت مشغول به کار هستند و سازمان و یا دستگاهی متولی رشد فزاینده این عطاری‌ها در سطح شهر نیست.
هر روزه شاهد تبلیغات گسترده این مراکز در خصوص درمان انواع مشکلات نظیر چاقی، لاغری، بهبود و یا رفع مشکلات بیماران صعب‌العلاج، بیماری‌های پوستی، ترک اعتیاد و سایر بیماری‌ها هستیم که این تبلیغات گسترده و خلاف واقع موجب شده است، مردم با دیدگاهی که در گذشته به یک عطاری داشته‌اند، مشتری این مراکز شوند، اما غافل از اینکه بسیاری از عطاری‌ها تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کنند.
اما تبلیغات گسترده این صنف دارویی از سویی و فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها از طرفی دیگر موجب شده است به دلیل استقبال مردم از این مراکز، عطاری‌ها اقدام به عرضه و توزیع گسترده هرگونه داروی گیاهی کنند که در بسیاری از موارد مورد تأیید مراکز بهداشت و درمان نیستند و اغلب ماهیت مواد مخدر دارند.
اما بی‌اطلاعی مردم از عوارض این‌گونه گیاهان و تنها به صرف تبلیغات رایج در این زمینه موجب گسترش این صنف در سطح شهر شده است.
مریم احمدیان مادری است که بعضی مواقع از عرقیات گیاهی شناخته شده، برای درمان برخی بیماری‌های فرزندانش بهره برده گفت: با وجود توصیه‌های مکرر و اکید پزشکان متخصص در زمینه استفاده از داروهای گیاهی، برخی افراد با مصرف خودسرانه و بی‌رویه خطرات آن را به جان خریده و سلامت خود را در معرض تهدید قرار می‌دهند.
این شهروند رشد بی‌رویه عطاری‌ها آن هم در سایه که صاحبان آنها هیچ علم و آگاهی از عطاری ندارند را معضل خیابان‌ها دانست و افزود: ما در خانواده با توجه به شناختی که از داروهای گیاهی و عرقیات آنها داریم از قدیم از این مواد در درمان سطحی بعضی بیماری‌ها استفاده می‌کنیم، اما هیچ‌گاه بدون نظر پزشکان متخصص از این داروها استفاده نمی‌کنیم.
یک شهروند دیگر با بیان اینکه برای درمان برخی بیماری‌های پوستی از عطاری اقدام به خرید دارو می‌کند، گفت: نه تنها این دارو اثری نداشت، بلکه مشکلات جانبی دیگری نیز برای من به وجود آورد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در این خصوص به فارس گفت: بازرسی و نظارت بر نحوه عملکرد واحدهای عطاری در سطح شهرستان به طور مشترک توسط واحد مبارزه با قاچاق کالا این اداره، بازرسان شبکه بهداشت و درمان و واحد نظارت بر اماکن نیروی انتظامی انجام می‌شود.
محمدمهدی شریف طبع با تاکید بر نظارت دقیق و موشکافانه بر اقلام داروهای عرضه شده در این واحدها، افزود: نظارت و بازرسی از طریق گشت‌های مشترک با واحدهای ذکر شده به طور منظم انجام می‌شود تا در صورت مشاهده موارد خلاف قانون با همکاری ارگان‌های دخیل نسبت به برخورد با واحدهای متخلف اقدام شود.
وی عنوان کرد: برخی واحدهای عطاری فعالیت خود را به غروب و ساعات پایانی روز و پس از پایان وقت کاری حضور بازرسان موکول می‌کنند.
این مسئول وجود خلاء قانونی در صدور مجوز فعالیت به صاحبان واحدهای عطاری را یکی از دلایلی دانست که برخورد کامل و همه جانبه با برخی تخلفات صورت گرفته در حوزه کاری آنها را با مشکل مواجه کرده است.
شریف‌طبع از رایزنی و پیگیری‌های مکرر شبکه بهداشت، اتاق اصناف و کمیسیون قاچاق کالا اداره صنعت، معدن و تجارت در ارائه طرحی واحد و جامع برای شناسایی موارد تخلف از قانون صنف عطاری‌ها خبر داده و تاکید کرد: در این صورت صدور پروانه کسب به عطاری‌ها روند معقول‌تری داشته و در آن صورت به کلیه مراجعه کنندگان برای دریافت گواهی کسب، پروانه کسب و کار داده نمی‌شود.
وی یکی از مهمترین شرایط صدور پروانه کسب فعالیت برای افراد متقاضی عطاری را تحصیلات مرتبط و شناخت و اطلاعات مرتبط با گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: برای اعمال شرایط خاص صدور پروانه کسب نیاز به ساز و کارهای قانونی مرتبط است که با هماهنگی‌های صورت گرفته با اتاق اصناف و کمیسیون قاچاق کالا اداره صنعت، معدن و تجارت امید است در آینده شاهد تصویب مقررات بازدارنده لازم در صدور پروانه کسب باشیم.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد ادامه داد: در سال‌های اخیر و باتوجه به رشد چشم‌گیر فعالان این صنف در شهرستان بروجرد، نظارت همه جانبه و اصولی مبتنی بر قانون در راستای جلوگیری از بروز تخلف در فعالیت‌های عطاری‌ها به طور محسوسی در حال اجرا است.
شریف طبع بررسی دقیق و کارشناسانه بازرسان ادارات ذی‌ربط در بازرسی‌های انجام شده را از نقاط قوت در راستای مقابله با فرصت‌طلبی افراد سودجو دانسته و اضافه کرد: در صورت طی مراحل قانونی و تصویب نهایی، بازرسی‌ها در ساعات شب نیز انجام شده و در صورت مشاهده موارد تخلف از قانون با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بحث نظارت و بازرسی فعالیت این واحدها به عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است، عنوان کرد: پلمب واحدهای متخلف و یا اعمال جریمه برای آنها بر عهده اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی است.
این مسئول با ارائه آمار برخورد با واحدهای متخلف، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 18 واحد عطاری مورد بازرسی قرار گرفته و طبق دستور قضایی پلمب شدند.
شریف‌طبع اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 50 واحد عطاری با مجوز کسب مشغول فعالیت هستند، همچنین 25 واحد فاقد مجوز کسب شناسایی شده‌اند که در صورت عدم مراجعه به منظور دریافت پروانه کسب با آنها برخورد قانونی می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم نظارت خانواده‌ها نسبت به استفاده نکردن جوانان از داروهای تائید نشده، توسط مراجع ذی‌صلاح، خاطر نشان کرد: ضعف فرهنگی در این حوزه یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های پیش روی برخورد با متخلفان در این حوزه است، چراکه مادامی که تقاضا برای دریافت این مواد وجود دارد، افراد سودجو اقدام به عرضه آنها می‌کنند.
--------------------------
گزارش از مژگان شمس
--------------------------
انتهای پیام/2304/ق40

93/10/10 - 10:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن