تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805073770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باغات خرما به دليل فرسودگي غير اقتصادي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ دي ۱۳۹۳ (۹:۳۱ق.ظ)
نماينده استان بوشهر در شوراي عالي استان ها: باغات خرما به دليل فرسودگي غير اقتصادي هستند نماينده استان بوشهر در شوراي عالي استانها گفت: تعداد زيادي از باغات خرما به دليل فرسودگي غير اقتصادي هستند که بايد احياء‎ ‎شوند .
سيد علي اکبر فاطمي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج با بيان اين که ايران که يکي از بزرگ‌ترين توليد کنندگان خرما در جهان است، اظهار داشت: به دليل بسته بندي نامناسب وعدم انطباق با سليقه بازار جهاني و عدم رعايت مسائل بهداشتي و عدم بازار يابي مناسب سالانه سود هنگفتي را کشور در اين بازار از دست مي‌دهد.
وي در ادامه گفت: اين موضوع در حالي است که کشورهاي ثالث فقط با خريد خرماي ايران و بسته بندي و بازار يابي آن سودي بالاتر از کل صنعت خرماي ايران به دست مي‌آورند.
اين مقام مسئول با بيان اين که توليد خرماي ايران در سال چيزي حدود ۱,۰۰۰,۰۰۰ تن است که چيزي در حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادر مي‌شود، اظهار داشت: خرماي ايران با قيمتي در حدودکيلويي ۵۰ سنت حدود ۴۷۰ تومان صادر مي‌شود حالان که کشور امارات با خريد و بسته بندي خرماي ايران همان خرما را با قيمتي در حدود کيلويي ۶ يورو در بازار اروپا بفروش مي‌رساند.
وي تصريح کرد: با توجه به هزينه پايين کارگر و بسته بندي و دسترسي بهتر به توليد کنندگان خرما مي‌توان به آينده سرمايه گذاري در اين بخش خوش بين بود.
فاطمي در رابطه با خرماي استان بوشهر گفت: خرما به عنوان مهم‌ترين محصول کشاورزي در استان بوشهر است که در شهرستان‌هاي دشتستان و دشتي و تنگستان و جم بيش از ساير مناطق استان کاشت مي‌شود که به علت اشباع بازار محصول، عدم صادرات محصول، ضعف در تقويت سهميه توليدي کشاورزان توسط دولت و غيره بازار اين محصول راکد شده است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص خريد تضميني خرما گفت: کشاورزان بايد تلاش کنند تا محصول خرماي خود را به صورت توافقي با قيمت مناسب بفروشند تا نيازي به خريد تضميني از سوي دولت نباشد.
نماينده استان بوشهر در شوراي عالي استان‌ها ياد آور شد: کشاورزان سختي‌هاي بسيار زيادي براي توليد خرما متحمل مي‌شوند ولي در قبال اين سختي‌ها سود چنداني نصيب آن‌ها نمي‌شود و همواره مشکلات زيادي براي فروش محصولات خود دارند و در نهايت هم موفق به فروش مناسب نمي‌شوند.
در سال‌هاي اخير بازار نامناسب فروش خرما باعث شده است تا فضا براي دلالان باز شود و دلالان بتوانند خرما را با قيمت پائيني از نخل داران بخرند و با قيمت بالايي بفروشند که بيشترين سود خرما نصيب دلالان شود و سود چنداني نصيب کشاورزان نشود.
وي اضافه کرد: ايجاد صنايع تبديل و بسته‌بندي مناسب، صنايع جانبي و فرآوري، تبليغات تجاري خرما از مسائل مهمي است که در بهبود وضعيت بازار خرما اثرگذار است.
فاطمي در پاسخ به سوالي در خصوص فرسودگي باغات خرما گفت: باغات خرما به دليل فرسودگي غير اقتصادي هستند به دليل کمبود آب، آب چاه‌هاي حفر شده در دشتي و تنگستان دچار مشکلات جدي شده.
نماينده استان بوشهر در شوراي عالي استان‌ها خاطر نشان کرد: تعداد زيادي از باغات خرما به دليل فرسودگي غير اقتصادي هستند که بايد احياء شوند لذا نوسازي باغات فرسوده خرما، توليد دگرگون و کميت و کيفيت اين محصول ارتقاي چشمگيري خواهد داشت؛ به طوري که مي‌توان از اين محصول مهم و مفيد در توليد مشتقات خرما چون قند خرما، شيره خرما، روغن خرما و ... که براي سلامتي بسيار مفيد هستند و تقاضاي بالايي در بازارهاي جهاني دارند اقداماتي انجام داد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص صنعتي شدن خرماي دشتستان افزود: جهت صنعتي شدن و بازاريابي محصولات خرما در استان بوشهر برنامه ريزي اساسي صورت نگرفته است.
فاطمي اظهار کرد: اين محصول با کيفيتي بسيار پايين بسته بندي مي‌گردد و اين موضوع سبب عدم استقبال خريداران در شهرهاي ديگر گرديده، به نوعي که قيمت خرماي دشتستان به دليل ضعف صنعت بسته بندي، نسبت به خرماي ديگر شهرها پايين تر است.
وي تاکيد کرد: فرايند توليد تا صادرات و مصرف خرما براي صنعتي شدن به حمايت‌ها و برنامه‌هاي ويژه نياز دارد. براي تبديل اين روند به صنعت به طرح جامع توسعه خرماي ايران نياز مي‌باشد که با اين ميزان توليد، تنوع محصول و ايجاد اشتغال در فرايند توليد خرما، هنوز توسعه آن در اولويت‌هاي مسئولان قرار نگرفته است.
نماينده مردم در شوراي عالي استان‌ها در پاسخ به سوالي در خصوص حمايت‌هاي دولت گفت: مهم‌ترين آسيب در خرماي دشتستان نبود نگاه‌هاي حمايتي و مديريت استراتژيک از سوي دولت نسبت به نخل داران از توليد تا مصرف است. چراکه؛ عدم آموزش مناسب در پرورش و نگهداري نخل و برداشت محصول و به طور کلي عدم بهره گيري از دانش روز، سنتي بودن ساختار توليد، بالا بودن تعرفه واردات تجهيزات لازم براي بسته بندي خرما، غرقابي کردن نخيلات در آبياري، نبود سردخانه جهت نگهداري خرما، حضور مستمر دلالان عرصه ي خرما و عدم معرفي خرماي دشتستان در سراسر ايران، کشورهاي همسايه و اروپايي و نداشتن وجه استراتژيک دولت براي فروش محصولات خرما برخي از مشکلاتي مي‌باشد که کشاورزان با آن دست به گريبان هستند.
وي در پايان خاطر نشان کرد: بايد فرآيند مشخصي براي حل مشکلات خرماي استان بوشهر تدوين شود که تدوين اين قانون مي‌تواند نقشي مهم در کاهش مشکلات اين بخش داشته باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن