تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834275282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دکتر مجتبی زارعی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد غفلت بزرگ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از 9 دی نگران کننده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دکتر مجتبی زارعی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
غفلت بزرگ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از 9 دی نگران کننده است
استادیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: غفلت بزرگ دانشگاه‎ها و مراکز بزرگ آموزش عالی از حماسه 9 دی و ورود نکردن این نهضت در رسائل علمی و پژوهشی ما را نزد وجدان تاریخ و آیندگان محاکمه می‌کند.

خبرگزاری فارس: غفلت بزرگ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از 9 دی نگران کننده است



به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حماسه 9 دی به عنوان نگین طلایی تاریخ انقلاب که از پس فتنه‌ای شوم پدید آمد، به لحاظ انرژی‌بخشی تکراری فراتر از «روز جمهوری اسلامی» برای نظام بود.
به همین منظور این واقعه باید به عنوان یک راهبرد به سوی کارگاه‎های علمی سوق پیدا کند، نه اینکه صرف در حوزه تئوری و تبیین استراتژی به آن پرداخته شود، بلکه باید در سطح عمل و کاربرد به عینیت برسد و با مدل‌های اندیشه‎ای و جامعه‌شناختی به درون دانشگاه‎ها و احزاب رسوخ پیدا کند.
به همین بهانه و برای بررسی اندیشه‌ای و جامعه‌شناختی فتنه 88 و حماسه 9 دی و همچنین برای تشریح ضرورت راه‌یابی این حماسه در پروژه‌ها و رسائل علمی، پژوهشی و آموزشی، با «دکتر مجتبی زارعی»، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس هم‌کلام شدیم. دکتر زارعی متولد 1350، اهل شهرستان ساری است که 33 ماه از عمر خویش را در جبهه‎های نبرد حق علیه باطل به مجاهدت گذراند. وی دارای سوابق اجرایی و اجتماعی چون: عضو مؤسس بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مشاور سیاسی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر سیاسی نهاد مرکزی نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، قائم‎مقام معاون ارتباطات ریاست جمهوری، معاون سیاسی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور و مدیرکل دفتر رسانه‌ها و افکار عمومی ریاست جمهوری، مشاور فرهنگی و رئیس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری، معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کار و امور اجتماعی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و در حال حاضر مدیرمسئول فصل‌نامه علمی تخصصی مدرسه اسلامی علوم سیاسی است. در ادامه گفت‎وگو با این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تقدیم به مخاطبان می‌شود. فارس: آیا فرضیه تقلب عامل اصلی فتنه بود یا تقلب، خود بخشی از یک پرونده و پروژه برای براندازی در سال 88 بود؟ خیر! تقلب همان‌طور که بعضی از ارکان و کادر میدانی فتنه گفتند، صرفاً «اسم رمز آشوب» بود، چون اکنون و با گذشت زمان و با انتشار بسیاری از گفت‌وگوهای پیشین مسئولان ستادهای انتخاباتی با ناظران و میان‌جیان و حتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی معلوم شد که فرضیه تقلب پس از آن و بعد از این، فرضیه‌ای موهوم و بهانه افتتاح پروژه‌ای براندازانه بود. در حقیقت ادعای تقلب، رمز شورش و براندازی بود، چون همه می‌دانند سیستم‌های چند لایه اجرایی و نظارتی در نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران عملاً تقلب را غیرممکن می‌سازد. فارس: یعنی الان دیگر کسی از فرضیه تقلب دفاع نمی‌کند؟ بله! در سطح توده مردم و از میان توده نخبگان و آحاد کارگزاران و در میانه عقلا این فرضیه جایگاهی نداشته و ندارد و این اطمینان، حاصل قدرت تبیین نظام، حاکمیت و دولت به معنی الاعم، بازگشت سرمایه اجتماعی و قوام آن در کشور است، با حق‎الناس نامیدن آرای انتخاباتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، آرای به صندوق ریخته‌شده از سطح حقوق شهروندی رایج، به نقطه‌ای غیر قابل قیاس با سیستم‌های رایج انتخاباتی دنیا تبدیل شدیم. فارس: ادعای تقلب به‌عنوان یک پازل در پرونده از قبل تدارک‌ شده چگونه قابل تبیین و شناسایی است؟ دلایل زیادی وجود دارد که با جریان‌شناسی اجمالی می‌توان به وجود یک ستاد مشترک فراملی در ماجرای مابعد انتخابات 88 رسید، می‌توان این‌طور گفت که توهم تقلب «نقطه شروع»، تکوین فتنه «گامی میانی» و فروپاشی و اسقاط نظام «مرحله نهایی» و راهبرد بنیادین آن بوده است. هر کسی با مراجعه به متن کامل نقشه عمل منتشره ستاد مشترک فراملی موسوی با عنوان «چیست یارانِ طریقت بعد از این تدبیر ما» نگاه کند، به ظرفیت براندازانه آن پی خواهد برد، به‌خصوص آنجا که نوشتند و اعلام کردند: «حالا وقت شورش دانش‌ها و هویت‌های تحت انقیاد، حذف و طرد شده است.» یا در راهبردی اعلام کردند که «حالا وقت تبدیل خیابان به پارلمان است یا حالا وقتشه» عباراتی نمادین مربوط به انقلاب رنگی اوکراین بود. ضمناً همه مردم دیدند خیلی زود دولت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و سفارتخانه کشورهای غربی در تهران با ضدانقلاب‌ها اعم از مارکسیست‌ها و توده‌ای‌ها، لیبرال‌ها، منافقین، ملی‌گرایان سکولار و گروهک‌های تکفیری در کنار هم قرار گرفتند. بهایی‌ها هم آمده بودند، هنر این بود که توانست با کمک یکی از مشاوران امنیتی موسوی که اینک فراری است، این ستاد انتخاباتی را به یکی از اجزای تحت فرمان ستاد مشترکی که گفتم، وصل کنند. فارس: منظور از پروژه مطالعات 10ساله چیست؟ رهبر خردمند و حکیم در این‌باره معتقد است از آشوب تیر 1378 به بهانه حادثه بد و ناگوار کوی دانشگاه تهران تا بهانه ایذایی تقلب فتنه‎انگیز سال 88 یک پرونده و پروژه واحد مطالعاتی غرب برای براندازی نظام بود. فارس: خب! برگردیم به مدل‌های اندیشه‌ای و جامعه‌شناسی فتنه 88! بله! مهندسی تغییر شعارها و اندیشه‌های دینی از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ایرانی و غیر دینی کردن جمهوری در کشور، غایت‌الغایات و راهبرد بنیادین فتنه بود، راهبردی که در برابر تاکتیک ایذایی تقلب کلان پروژه به حساب می‌آید. پس از طرح غیر دینی کردن نظام سیاسی، گام بعدی، کودتا علیه خود جمهوریت و مردم‎سالاری و تبدیل آن به نوعی استبداد پدرسالارانه و راه‌اندازی شرکت سهامی قدرت سیاسی به جای جمهور مردم همانند طبقه آریستوکراسی بود. فارس: درباره عینیت بیرونی آن می‌توانید مصداقی ارائه کنید؟ بله! ببینید! این مدل از نظام سیاسی از سال‌ها قبل به طراحی شهروند درجه یک و درجه دو مبادرت کردند و حتی آنها از «رأی کیفی» به صراحت حرف زدند، آنها حتی به خاطر اندک کمیت بالای آرای کاندیدای خود در شهر تهران و حتی نه استان تهران، تلاش کردند به کمیت بالای آرای رقیب در شهرستان‌ها و روستاهای کوچک حمله کنند و آن را بی‌وزن و بی‌ارزش اعلام کنند. کاری که هنوز از آن دست‌بردار نیستند و در محافل روشنفکری و بروکراتیک خود بر آن تأکید دارند، این تفکر طبقاتی از سیاست و مشارکت جزو کارهای طبقه فن‎سالار در عمل سیاسی طبقه‌بندی می شود. فارس: درباره ستاد مشترک فتنه می‌گفتید! بله! از حیث جامعه‌شناسی سیاسی نیز ستاد مشترک سفارتخانه‌ها و اپوزسیون روی تغییرات احتمالی بر هویت و خاصیت مردمان، گروه‌های مرجع و خواص و ظهور طبقات جدید به ویژه چگونگی کسب قدرت آریستوکرات‌ها و بروکرات‌ها حساب باز کرده بودند، به‌ویژه آنها تلاش زیادی کرده بودند تا ناراضیان و طبقه اشراف و ورشکستگان سیاسی، فرهنگی و بازماندگان و بازنده های انتخابات سال 84 را با خود همراه کنند که بعضاً هم توفیق یافته بودند. مراکز مهمی در غرب همانند مؤسسه آمریکن اینترپرایز با مدیریت افرادی همانند مایکل لدین و استراتژیست‌هایی مانند برنارد لوئیس و مؤسسه هادسون و به‌خصوص بنیاد سوروس، بنیاد هیروس، بنیاد دموکراسی برای ایران با بودجه‎های سرشاری که برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی تدارک کرده بودند، به‌ویژه این که تجربه برخورد با رژیم‌های طرفدار روسیه را در پیرامون این کشور هم در عمل داشتند، به توسعه شکاف‎های اجتماعی پرداختند اما بهترین زمان ممکن را برای اجماع و ایجاد منافع مشترک از طریق ستاد مشترک، براندازی در هندسه انتخاباتی ارزیابی کردند. البته باید به این ستاد مشترک شبکه‌های اجتماعی را در فضای مجازی به آن اضافه کرد، بزرگ‌نمایی‌ها و کشته‌سازی‌های دروغین و برگزاری آیین‌های دروغین و مراسم فاتحه و بزرگداشت افراد به ظاهر مرده! در فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و نظایر آن هم به دستِ‌بزن آنها علیه نظام تبدیل شده بود. فراموش نکنیم که وزیر خارجه وقت آمریکا به ابلاغ رسمی حکم حکومتی کاخ سفید به توئیتر برای پشتیبانی از پرونده براندازی بزرگ در سال 88 اعتراف رسمی داشت. فارس: درباره بستر اجتماعی شکست ستاد مشترک گفته شده و شکل‌گیری حماسه 9 دی هم بحث کنیم، ارزیابی شما درباره جایگاه مردم و طبقه خواص در این روند چگونه است؟ در هنرمندی توده مردم و کم‌هنری بخشی از خواص و گروه‌های مرجع از آغاز فتنه تا تولید حماسه کمتر کسی تردید به خود راه می‌دهد، به نظر بنده روند فتنه تا تولید حماسه، تبلور دقیق نظام معنایی امامت ـ امت در کشور بود. اینجا دیگر از کوفه تاریخی اثری نبود! اینجا دیگر از مسلم‌های تنهای تاریخ خبری نبود، اینجا دیگر از رخنه پول و منصب در اردوگاه امام حسن (ع) و از بی‌کسی‌های امام معصوم در ستاد مرکزی‌اش خبری نبود، قاطبه امت به‌صورتی عاشورایی پای کار بودند و پای کار بودن و سستی کردن امت در روزهای واقعه تاریخ، از عوامل تعیین‌کننده سنت‌های تاریخ در انحطاط و اعتلا و رمز عبور از  پیچ‌های تاریخ است. فارس: واقعاً باید در پس این حادثه و حماسه، مردم‌شناسی کرد و از روان‌شناسی سیاسی آنها در مجامع علمی و پژوهشی پروژه‌های دانشگاهی استخراج کرد؟ بله! غفلت بزرگ دانشگاه‎ها و مراکز بزرگ آموزش عالی از حماسه 9 دی و عدم ورود این نهضت در رسائل علمی و پژوهشی ما را نزد وجدان تاریخ و آیندگان محاکمه می‌کند، به نکته مهمی اشاره کردید، اساتید انقلابی و دانشجویان انقلابی باید حصر و بایکوت کردن حماسه 9 دی را در محیط‌های علمی، پژوهشی و آموزشی که از سوی اساتید غرب‌زده سیطره یافته بشکنند، این واقعه کمتر از نهضت تنباکو و نهضت 15 خرداد نیست، اگر مهم‎تر نباشد. مردم حماسه 9 دی از حیث اندیشه‌ای و جامعه‌شناختی از پروژه‌های مهم قابل مطالعه در تاریخ معاصر ایران هستند، نگاه کنید! ببینید مردم در نظام معنایی امت چه میزان حلم و صبوری به خرج دادند؟ و گام‌ به‌ گام با رهنمودهای نظام امامت و رهبری جلو رفتند، آنجا که سکوت کردند، آنجا که تغیّر به خرج دادند، آنجا که به خروش آمدند، آنجا که به تعقیب ضدانقلابیون حرفه‌ای مبادرت کردند، آنجا که بین سفره‌های معنوی و صفوف مردمی حضرت سیدالشهدا (ع) و دیگ‌های پلوی سفارتخانه‌های تهران جدید تمیز دادند، تشخیص دادند، در حالی‌که یک روزی در همین تهران برخی مجاهدان مشروطه‌چی تکفیری از قفقاز آمده، از فرط فربه بودن ناشی از خوراک و خورشت سفارتین روس و انگلیس مجتهد طراز اول تهران را در میدان توپخانه به دار آویختند و بعضی از تماشاچیان غافل هم پای دار کف زدند، اما مردم در تهران جدید نمایندگان بریتانیا و هم‌پیمانانش را منکوب و بلکه اخراج کردند، مردم جلوتر از سیستم‌های امنیتی و انتظامی ایفای نقش کردند. مهم‌تر از همه، آنجا که همانند حضرت زینب (س) از هتک حرمت به ساحت اباعبدالله (ع) احساس ذلت نکردند و همانند مقتدران مظلوم، صبر می‎کردند تا فرمان از جمارانی جدید «حسینیه امام خمینی (ره)» صادر شود و با اینکه ستاد مشترک دشمن، تهران، ام‎القری جهان اسلام را به یک شهر جنگ‌زده و غارت‎شده تبدیل کرده بودند، در نهایت نجابت تیر و چماق را بر سر نماز ظهر عاشورا از سوی بهایی‎های ستاد مشترک تحمل کرده بودند اما بی‎اذن ولی کم‎طاقتی نکردند و شد آن چیزی که باید می‎شد، صبرشان نتیجه داد. طرح جداسازی صفوف فریب‎خوردگان از نیروهای عملیاتی ستاد مشترک دشمن به بار نشست و وقتی که تصمیم گرفته شد، همه چیز ظرف چند ساعت جمع شد. در حقیقت در فقدان ایفای نقش برخی عمارها که محافظه‌کاری به خرج داده بودند و یا به عوض نامه زشت و بی‌سلام و تسهیل‎گر آشوب‎گری هاشمی رفسنجانی به امام خامنه‎ای و یا به عوض آنها که از عمار تاریخی، عمارهایی کاریکاتوری عرضه کرده بودند، ملت یکپارچه در قامت عمار خروشید و دنیا را به حیرت فرو برد. فارس: شما مهم‌ترین دستاورد حماسه 9 دی را در چه چیزی می‌توانید خلاصه کنید؟ به نظر بنده 9 دی که در فاصله فتنه تا قیام ملی ایرانیان در تاریخ ثبت شد، ره‎آموز یک مهارت ملی شد که شاید بتواند تا چند دهه ضامن تداوم و بقای انقلاب اسلامی باشد. مهارتی که به ایرانیان آموخت در پرتو حوصله و حلم و دشمن‌شناسی زیر نظر ولایت فقیه و جریان عمومی امامت و ولایت و تبلور روح دیانت و بروز خداآگاهی مشترک دینی می‌توان بر توطئه‌های چند لایه و اقدام‌ها و عملیات‌های مشترک دشمنان ملت فائق آمد. این مهارت ملی از انحصار خواص و گروه‌های ذی‌نفوذ و مدعیان سهام‌داری انقلاب به در آمد و به تجربه و مهارتی همگانی تبدیل شد، بزرگ‌ترین دستاورد حماسه 9 دی تأسیس فرآیند مرکزی و ملی ـ  بین‌المللی مهارت در مدیریت بحران بود، برگزاری یک کارگاه بزرگ آموزشی در پایتخت، شهرهای بزرگ و در بین اقوام و خرده‎فرهنگ‎های بومی و محلی بود که پس از سه دهه و در آستانه چهل سالگی انقلاب تشکیل شد، کارگاهی آموزشی که در آن همه چیز به آموزش گذاشته شد و در پرتو فقه سیاسی شیعه بازاندیشی شد و انقلاب را به سال‌های جوانی‌اش ارجاع داد و همچنین سیاست را و مشارکت را از کمند و انحصار بروکرات‌ها و طبقه اشراف و آریستوکرات‌ها به نفع توده ملت آزاد کرد. ================ گفت‌وگو: سجاد پیروزپیمان
================ انتهای پیام/86029/ح40

93/10/10 - 09:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن