تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ذهنیت‌ها در توسعه آی‌تی باید تغییر یابد


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: هم‌زمان با برگزاری کنفرانس بین‏المللی مدیریت، پنل «فناوری اطلاعات، اهرم رشد بنگاه‏های اقتصادی» با موضوع کمک آی‌تی به رشد بنگاه‏های اقتصادی در ایران و با حضور تعدادی از صاحب‏نظران عرصه آی‌تی برگزار شد.




ذهنیت‌ها در توسعه آی‌تی باید تغییر یابد


 


 

هم‌زمان با برگزاری کنفرانس بین‏المللی مدیریت، پنل «فناوری اطلاعات، اهرم رشد بنگاه‏های اقتصادی»  با موضوع کمک آی‌تی به رشد بنگاه‏های اقتصادی در ایران و با حضور تعدادی از صاحب‏نظران عرصه آی‌تی برگزار شد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در این پنل کارشناسان به بررسی این موضع پرداختند که چگونه می‏توان از طریق آی‌تی در شبکه ارزش بنگاه‏ و همچنین در شبکه ارزش تامین‏کنندگان و مشتریان یک بنگاه تحول ایجاد کرد.
به گفته دکتر البدوی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، امروزه مشخص شده که ۵۰ درصد نوآوری‏های جهان یا توسط آی‌تی ایجاد شده یا به واسطه آی‌تی به ظهور رسیده است به همین سبب بسیاری معتقدند که در فضای کسب‌و‌کار امروز رشد اصلی بنگاه‏ها بدون آی‌تی تقریبا غیرممکن است. ضرورت توسعه آی‌تی در سطح کارفرمایی

محمود نظاری، رئیس هیات مدیره همکاران سیستم، به مسائلی چون نقش آی‌تی در موفقــیت کسب‌وکارها و تاثیر نگاه و عملکرد مدیران ارشد بر توسعه آی‌تی در یک سازمان پرداخت و گفت: برای دسترسی به بازارهای جهانی و تعامل با شرکت‏های بین‏المللی نیازمند تغییر در نگرش فضای ذهنی مدیران ارشد سازمان‏ها هستیم.
 
نظاری با اشاره به مدل خدمات شرکت‏های اینترنتی در ایران و پیاده‌سازی مناسب CRM در آن‌ها این پرسش را مطرح کرد که تا چه اندازه دیگر صنایع ما توانسته‏اند با توجه به معیارهای جهانی این شیوه مدیریت را پیاده‌سازی کنند. 

نظاری توسعه فناوری اطلاعات در زمینه مدیریت بر بازار و فروش، تکنولوژی و روش‏های تولید، منابع انسانی و ارتباط با مشتریان را از جمله محورهای
دکتر نظاری:پیشنهاد می کنم که مدیران ارشد سازمان‌ها، برنامه‏ریزی IT در سازمان خود را به مشاوران یا مدیران دیگر تفویض نکنند و مدل‏های جهانی هم‌سو با کسب‌و‌کار خود در دنیا را به دقت مورد مطالعه قرار دهند.


اصلی موفقیت کسب‌وکارها برشمرد و گفت: نتایج مطالعه‏ای که روی ۵۰ بنگاه بزرگ ایرانی صورت گرفته نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۳۷ درصد این شرکت‏ها استراتژی‏های آی‌تی خود را تدوین کرده‏اند یا از آن برای توسعه زیرساخت‏های IT استفاده می‏کنند همچنین به‌طور متوسط ۶۵ درصد چرخه ارزش مشتریان این شرکت‏ها تحت پوشش سیستم‏های اطلاعاتی است.
 
بنابه عقیده  نظاری بر اساس یافته‏های این مطالعه میزان سرمایه‏گذاری آی‌تی در عمده شرکت‏های مورد مطالعه بسیار کم بوده است و بر اساس این مطالعه به‌طور متوسط ۶۱ درصد مدیران ارشد این شرکت‏ها در ایجاد سیستم‏های اطلاعاتی در سازمان خود پیشگام بوده‏اند اما تنها ۵۱درصد آنها نقش کلیدی در تصمیم‏گیری‏های برنامه‏ریزی IT داشته‏‏اند. 

به گفته نظاری و بر اساس مطالعات بین‏المللی، بودجه آی‌تی سازمان‏ها در سال ۲۰۱۵ با ۴۵ درصد رشد مواجه خواهد شد ضمن اینکه به‌طور متوسط ۸۵ درصد از مدیران ارشد کسب‌وکارهای بین‏المللی به اطلاعات به عنوان یک دارایی استراتژیک نگاه می‏کنند و ۶۹ درصد آنان استفاده بهتر از IT را به عنوان نقطه تمرکز کلیدی طی یک تا سه سال آینده دانسته‏اند. 

وی خاطرنشان کرد که ۶۱ درصد سازمان‏های بین‏المللی مهم‌ترین استراتژی اطلاعات را استفاده از اطلاعات برای بهبود خدمات به مشتریان و رشد فروش از مشتریان فعلی دانسته ‏اند. 

نظاری با اشاره به بررسی اهمیت تعهد و مشارکت مدیریت ارشد در موفقیت پیاده‌سازی ERP در یک سازمان پیشنهاد کرد که مدیران ارشد سازمان‌ها، برنامه‏ریزی IT در سازمان خود را به مشاوران یا مدیران دیگر تفویض نکنند و مدل‏های جهانی هم‌سو با کسب‌و‌کار خود در دنیا را به دقت مورد مطالعه قرار دهند. 

او همچنین با تاکید بر فراهم کردن دوره‏های تخصصی آی‌تی برای مدیران ارشد و توسعه دانش کارکنان در این بخش پیشنهاد کرد که مدیران ارشد سازمان‌ها مرتبا آمادگی سازمان خود را برای توسعه IT اندازه‏گیری کنند و همگام با استراتژی‏های کسب‌وکار برای تدارک استراتژی‏های IT اقدام کنند.

در ادامـه دکتــر اسمــاعیل ثنــایی، مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه، به انقلاب اینترنت و رایانش ابری و اتفاقات بزرگی مثل ورود تلفن‏های هوشمند و در دسترس بودن اطلاعات اشاره کرد و افزود: ما باید بدانیم چه اتفاقاتی در کشورها و شرکت‏های مختلف به وقوع می‏پیوندد و چه مسائلی در آینده به سازمان‏های ما وارد می‏شود. درواقع از نگاه دکتر ثنایی باید چالش‏هایی را که شرکت‏های مختلف جهانی با آن برخورد کرده‏اند شناخت تا در مواقع لزوم بتوان از موارد مشابه آنها جلوگیری
دکتر ثنایی: بزرگ‌ترین شغل‏هایی که در ۱۰سال اخیر در دنیا مطرح است شغل‏های مربوط به حوزه آی‏تی بوده و در تمام کشورها تقاضا برای ‏آی‌تی من‏ها بالا رفته است.


کرد. 

وی به اهمیت نقش مدیر آی‏تی در یک سازمان اشاره کرد و گفت: همچنین باتوجه به فضای دیجیتالی در دنیا و ارزش‏گذاری و انفجار تکنولوژی و فرآیندهای آی‌تی باید بدانیم نقش مدیر آی‌تی در یک سازمان چیست و چه وظایفی را برعهده دارد. 

ثنایی تاکید کرد: مدیران ارشد باید خودشان به بحث آی‌تی ورود کنند و ببینند روند دیجیتالی شدن دنیا چیست و چگونه می‏توانند خود را همگن پیش ببرند. او سنتی‏بودن سازمان‏ها را دلیلی برای چشم‏پوشی از این ابزارها ندانسته و افزود: اگر بخواهیم وارد فضاهای بین‏المللی شویم چاره‏ای نداریم جز اینکه با ادبیات مرسوم دنیا همگام شویم. 

وی با اشاره به پدیده برهم خوردگی تکنولوژی از کتاب گرفته تا دوربین گفت: شرکت عظیمی مثل نوکیا با عدم تشخیص درست از رده خارج شد  یا الان سازمان‏ها به این معضل برخورده‌اند که کارمندان تبلت و نوت بوک را وارد سازمان می‏کنند. 

مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه، افزود: الان مشغول مقررات‌گذاری هستند که چگونه افراد دستگاه‏های خود را به داخل سازمان‏ها بیاورند و چه بخشی از اطلاعات را روی دستگاه‏های شخصی خود ببینند و ما این را  در سازمان‏هایمان هم می‏بینیم. 

دکتر ثنایی در ادامه  به لزوم وجود آی‌تی و آی سی تی در شرکت‏ها اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین شغل‏هایی که در ۱۰سال اخیر در دنیا مطرح است شغل‏های مربوط به حوزه آی‏تی بوده و در تمام کشورها تقاضا برای ‏آی‌تی من‏ها بالا رفته است.  در سال‌های اخیر سرمایه‏گذاری زیادی در این حوزه شده است و این خود اهمیت جهانی این موضوع را نشان می‏دهد. 

ثنایی همچنین به لزوم ERP (برنامه‏ریزی منابع سازمان) در شرکت‏ها و سازمان‏ها اشاره کرد و گفت: اگر ERP در سازمان‏ها به‌طور درست و دقیق به کار گرفته شود حتما کارآیی سازمان افزایش می‏یابد. دکتر ثنایی درآمد بیشتر و هزینه‏های کمتر برای شرکت‏ها و سازمان‏ها را در گرو بهادادن به صنعت آی‌تی دانست و افزود: در این صورت است که مدیران عامل و اعضای هیات مدیره‏ هدف اصلی‏شان را پیدا کرده‏اند. 

مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه پیشبرد اهداف شرکت‌ها را جدا از آی‏تی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: نقش مدیران آی‌تی شرکت‏ها در این زمینه بسیار مهم است. امروزه مشخص شده که ۲۰ درصد از وقت سازمان‏ها در ایمیل زدن به هدر می‏رود و از این رو بسیاری از سازمان‏ها مشغول کار روی پلت‏فرم‏های شبیه
دکتر ضرابیه: هم اکنون صنعت بیمه آمادگی برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‏های خود را دارد با این حال یا تامین‏کننده‏ای وجود ندارد یا شرکت‏های خدمات رسان از ‏کیفیت لازم برخوردار نیستند.


شبکه‏های اجتماعی برای پیشبرد کار در سازمان خود هستند. 

در پایان دکتر احمــد ضرابیه، مدیر آی‌تی بیمه سامان به بحث درباره استفاده از آی‌تی در مدیریت پرداخت و گفت برای لمس بیشتر این امر باید نگاهی به صنعت بیمه انداخت. از نظر او کسب‌و‌کار در بیمه کسب‌و‌کار مدیریت ریسک است. او با اشاره به آمار ضریب نفوذ ۷/۱ درصدی بیمه در کشور گفت که این میزان در دنیا ۳/۶ درصد است. 

دکتر ضرابیه با اشاره به امکان توانمندسازی، پایداری عملیات و بهینگی صنعت بیمه با استفاده از آی‌تی گفت: در صنعت بیمه نمی‏توانیم روش‏ها و فرآیندها را از فناوری اطلاعات جدا ببینیم و باید مرتبا الگوهای موفق خارجی را پیش روی خود بگذاریم. 

وی با بیان این‌که هم اکنون صنعت بیمه آمادگی برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‏های خود را دارد گفت: با این حال یا تامین‏کننده‏ای وجود ندارد یا شرکت‏های خدمات رسان‏کیفیت لازم را ندارند.  فناوری اطلاعات می‏تواند در موارد گوناگونی در بحث پایداری عملیات به صنعت بیمه کمک کند مثلا یکپارچگی یک بانک و یک بیمه نمونه‏ای است که می‏تواند در تسهیل خدمات بسیار موثر باشد. 

مدیر آی‌تی بیمه سامان تله متریکس را نمونه‏ای از تلفیق فناوری اطلاعات در صنعت بیمه برشمرد که می‏تواند فرصت‏های بزرگی را برای بخش بیمه و آی‌تی کشور همزمان ایجاد کند و گفت: هم اکنون نرخ بیمه‌نامه خودرو بر اساس مدل خودرو محاسبه می‏شود؛ درحالی که با استفاده از تله متریکس می‏توان مولفه‏هایی چون سن، تحصیلات و حتی نوع رانندگی راننده را مشخص کرد و آن را در ارزیابی ریسک و در نهایت قیمت حق بیمه لحاظ کرد. 

وی اظهار داشت: تله‏متریکس فرآیند ارتباطات خودکار و پیشرفته‌ای است که توسط آن اندازه‌گیری‏ها در نقاط دور افتاده یا غیرقابل دسترس انجام می‏شود و اطلاعات و داده‌ها برای پردازش و نظارت به مرکز یا واحد کنترل ارسال می‌شود. گر چه این اصطلاح معمولا به مکانیسم‌های انتقال داده‌های بی‌سیم اشاره دارد، ولی این سیستم انتقال داده، رسانه های دیگر مانند تلفن یا شبکه کامپیوتری، لینک‌های نوری یا دیگر ارتباطات سیمی مانند خط حامل فاز را نیز شامل می‌شود. 

دکتر ضرابیه در پایان با اعلام این‌که آی‌تی می‏تواند به صنعت بیمه کمک کند تا حرکت مناسب‏تر و سریع‏تری در کشور داشته باشد، افزود: با توجه به آزادسازی تعرفه‏ای در این صنعت هم اکنون شرکت‏های بیمه نیاز به داده‏ها، تحلیل و پالایش اطلاعات دارند که این‏کار می‏تواند با کمک شرکت‏های آی‌تی ایجاد و توسعه داده شود.

مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن