تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831258721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فضای هنر از انحصار خارج می شود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فضای هنر از انحصار خارج می شود
شاه آبادی
دکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. کسی که بر صندلی معاونت وزیر  تکیه زد تا به معضلات بخش موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی رسیدگی کند. مشکلاتی که حالا همه به آن عادت کرده ایم و جزو لاینفک هنر ایران شده است. معاونت هنری برای برطرف کردن این معضلات ریشه ای راه زیادی در پیش دارد، برای همین مشکلات را صادقانه می پذیرد و از نقد استقبال می کند.دکتر شاه آبادی در گفتگو با تبیان از تلاش ها و برنامه هایش می گوید و به انتقادهای ما با صبر و حوصله پاسخ می دهد. بخش اول این گفتگو را می خوانید : • در فاصله چند ماهی که در جایگاه معاونت هنری وزارت ارشاد قرار گرفته اید خروجی این معاونت را چطور ارزیابی می کنید آیا به اهداف خود تا این جای کار رسیده اید؟خیلی زود است که بخواهیم درباره رسیدن به اهداف صحبت کنیم. اما انصافا اگر بخواهیم نگاه گذرایی به این فعالیت ها بکنیم باید بگوییم اولا فعالیت های جاری همچنان ادامه پیدا کرده و تعطیل نشده؛ برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، کنسرت ها و اجرای تئاترها و تولید آلبوم ها و آن چه که وظایف ذاتی این معاونت هست کما و کیفا ارتقا داده شده. می توانیم مستندا ادعا کنیم در 90 درصد بخش ها به صورت خرد و کلان این رشد دیده می شود. نکته بعدی این که ما تقریبا در این مدت به بالاترین سطح برنامه ریزی  رسیده ایم. ایجاد بخش برنامه ریزی تنظیم قوانین و مقررات و برنامه ریزی محوری برای آینده داشته ایم. ما هم در حوزه مطالعات توانسته ایم تمرکز کنیم و هم در حوزه اجرایی و ارتقای سطح برونداد های مجموعه کاری. این ادعای ماست که باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. اما هنوز خیلی کار باید بشود و باید در نهایت به یک نقشه راه جامع برسیم. وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می کنید اسم تمام گروه هایی که از طرف معاونت حمایت شده اند را می بینید، متوجه می شوید که اسم چند گروه تئاتر مشخص بارها تکرار شده و این گروه ها سهم بیشتری از امکانات تئاتر کشور برده اند. در حالی که اگر به سایت ایران تئاتر سر بزنید متوجه می شوید که در همین تهران بیش از سیصد گروه تئاتری ثبت شده است که اغلب غیر فعال هستند • این فعالیت هایی که بر شمردید مثل برگزاری کنسرت و نمایشگاه  و تولید آلبوم و ... در کشورهای دیگر توسط مردم اداره می شود و دولت صرفا به برنامه ریزی و هدایت جریان هنری و فرهنگی می پردازد. در این نقشه راهتان نظری هم به حضور مردم  و بخش خصوصی داشته اید؟ بله یکی از افق هایی که در نظر داشتیم همین مساله بوده است. اولین کاری که کردیم جدا کردن صف و ستاد در معاونت هنری بود. ساز و کار ما در گذشته این بوده که اداره کل ها علاوه بر این که باید نقش ستادی و نظارتی می داشتند خودشان عهده دار اجرا و تولید تئاتر می شدند. مستقیما با کارگردان و تهیه کننده در ارتباط بودند و پول می دادند و می گرفتند و کارهای اجرایی را بر عهده می گرفتند. اما تفکیک صف و ستاد مر قانون است. قانون به اداره کل نمایشی و تجسمی و ... اجازه ورود به امور اجرایی را نمی دهد بلکه باید بستری را فراهم کند تا بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کند. ما انجمن های نمایشی و موسیقی و تجسمی را تقویت کردیم و عملا این انجمن ها هستند که هماهنگ کننده گروه های نمایشی هستند تا این گروه ها به تولید آثار بپردازند. نقش اداره کل ها را به این سمت می بریم که اداره کل ها نقش نظارت و برنامه ریزی را پیدا کنند. خیلی تفاوت هست بین این که یک دستگاهی ناظر باشد یا این که به اسم نظارت عهده دار کار اجرایی باشد. یک بحثی که برخی جراید ندانسته به آن دامن می زنند این است که به روش سابق انجمن های نمایشی و موسیقی ما نقش پرداخت کننده وتامین کننده مالی واحد ادارات کل را داشته باشند. چنین چیزی نخواهد بود. ما انتظار داریم که بخش خصوصی فعال شود و شکل بگیرد و برای هر ماموریتی طرح تعریف کنند و دولت هم میزان حمایتش را از این ها به طور روشن طبق ساز و کار موجود بیان خواهد کرد. • وقتی از جدا کردن صف و ستاد صحبت می کنیم دستگاه اجرایی به طور مستقیم متصدی امور نیست و طبیعی است که نظارت بر کار کمتر می شود شما چطور می خواهید نقش نظارت و کنترل را به طور کامل انجام بدهید؟ من با این صحبت موافق نیستم. وقتی دستگاهی خودش هم ناظر باشد و هم مجری این بدنه اجرایی قطعا نمی تواند با عده ای کارمند کار ریشه ای و بنیادی انجام بدهد اما اگر این تشکیلات ماموریتی جز نظارت، برنامه ریزی و هدایت نداشته باشد قطعا در بخش نظارت قدرت و قوت بیشتری خواهد داشت. به نظر من اعمال این تفکیک آن قدر در داخل مجموعه دشوار است که باید به تدریج و آرام آرام صورت بگیرد. البته باید بگویم که من اصلا مدافع یک تئاتر خصوصی یا چیزی به عنوان عدم حمایت دولت نیستم بلکه هدف این است که ما باید در طول کار کرامت هنرمند را حفظ کنیم و او را وادار نکنیم که برای هر کاری نیازمند تایید یک کارمند دولت باشد البته او در بخشی از فعالیتش نیاز به این دستگاه نظارتی دارد اما آن هنرمند و گروه هنری  که مثلا در شهرستان فعالیت می کند و امکانات رشد زیادی ندارد باید یک هویت مستقل داشته باشد و نقش خود را پیدا کند و جان بگیرد. این در حالی است که گروهی محدود همیشه دور و بر معاونت در تردد هستند و بقیه بی خبر و بی اطلاع این حوزه برایشان دست نیافتنی است. •  طیف هنرمند ما بیشتر به تئاتر  و موسیقی غربی علاقه نشان می دهد تا موسیقی سنتی و نمایش های آیینی و ایرانی. واگذار کردن اجرا به بخش خصوصی و جدا کردن صف و ستاد مستلزم این است که دولت پیش از این که کادر سازی کرده باشد عرصه را به دست کسانی بدهد که چارچوب های فرهنگی را نمی شناسند و نگرانی ها را تشخیص نمی دهند و در این صورت دولت باید وارد کشمکش بی پایان با اهالی هنر بشود و سیاست های سلبی و محدود کننده را برای این طیف اعمال کند و باز هم همان ماجرای نارضایتی اهل هنر اتفاق می افتد. درست است اما باز هم راه حل این مشکل در جدا کردن صف و ستاد است. شما مرور کنید ببینید در این سال ها چند تا گروه تئاتری برای ما کار آوردند و چند سالن و فضای اجرا، درگیر این کار است؟ وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می کنید اسم تمام گروه هایی که از طرف معاونت حمایت شده اند را می بینید، متوجه می شوید که اسم چند گروه تئاتر مشخص بارها تکرار شده و این گروه ها سهم بیشتری از امکانات تئاتر کشور برده اند. در حالی که اگر به سایت ایران تئاتر سر بزنید متوجه می شوید که در همین تهران بیش از سیصد گروه تئاتری ثبت شده است که اغلب غیر فعال هستند اما  گروه های خاصی به دور این بخش چنبره می زنند و راه را بر دیگران می بندند. در حالی که می بینیم، گاهی مردم هم از کار این گروه ها استقبال مناسبی نمی کنند.اما اگر شاخص بگذارید و اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب کنند. اگر ما به گروه ها پول بدهیم اما رابطه پول و مخاطب را تعیین نکنیم پس نتیجه این می شود که تئاتری روی صحنه می رود که مخاطب استقبال نمی کند اما مجری پولش را از دولت می گیرند. اتفاقی که در این حوزه می افتد این است که عده ای این مکانیزم را می شناسند و متناسب با ذوق و سلیقه ی این ناظر و آن بازرس و متولی کار تولید می کنند اما  این مکانیزم و این راه ورود برای بقیه دیگر دست یافتنی نیست و اصلا  آن ها وارد این بازی نمی شوند. تعداد آدم هایی که وسط این شطرنج مهره می آورند محدود می شود و کار بین همین مهره های محدود جابجا می شود. این طور می شود که شما می گویید شما کادرسازی نکردید. بله کادر سازی نکردیم اما این در حالی است که سالانه صدها دانشجو به بدنه هنریمان اضافه می کنیم  اما این افراد عرصه حضور نداند و شرایط برابری در اختیارشان قرار نگرفته است. ما در نیمه اول سال بستر جداسازی صف و ستاد را ساختیم و تا پایان امسال هم درگیر  همین ماجرا خواهیم بود تا شرایط اجرا فراهم شود و مثلا مدیران آن را درک کنند و برای اجرای آن آمادگی لازم را پیدا کنند. تا ببینیم که بدنه هنری از این برنامه چطور استقبال می کنند و چگونه در این مسیر قرار می گیرند.گفتگو: لقمان یدالهیگروه سینما و تلویزیون تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن