تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815377257
فضای هنر از انحصار خارج می شود
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فضای هنر از انحصار خارج می شود
دکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. کسی که بر صندلی معاونت وزیر تکیه زد تا به معضلات بخش موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی رسیدگی کند. مشکلاتی که حالا همه به آن عادت کرده ایم و جزو لاینفک هنر ایران شده است. معاونت هنری برای برطرف کردن این معضلات ریشه ای راه زیادی در پیش دارد، برای همین مشکلات را صادقانه می پذیرد و از نقد استقبال می کند.دکتر شاه آبادی در گفتگو با تبیان از تلاش ها و برنامه هایش می گوید و به انتقادهای ما با صبر و حوصله پاسخ می دهد. بخش اول این گفتگو را می خوانید : • در فاصله چند ماهی که در جایگاه معاونت هنری وزارت ارشاد قرار گرفته اید خروجی این معاونت را چطور ارزیابی می کنید آیا به اهداف خود تا این جای کار رسیده اید؟خیلی زود است که بخواهیم درباره رسیدن به اهداف صحبت کنیم. اما انصافا اگر بخواهیم نگاه گذرایی به این فعالیت ها بکنیم باید بگوییم اولا فعالیت های جاری همچنان ادامه پیدا کرده و تعطیل نشده؛ برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، کنسرت ها و اجرای تئاترها و تولید آلبوم ها و آن چه که وظایف ذاتی این معاونت هست کما و کیفا ارتقا داده شده. می توانیم مستندا ادعا کنیم در 90 درصد بخش ها به صورت خرد و کلان این رشد دیده می شود. نکته بعدی این که ما تقریبا در این مدت به بالاترین سطح برنامه ریزی رسیده ایم. ایجاد بخش برنامه ریزی تنظیم قوانین و مقررات و برنامه ریزی محوری برای آینده داشته ایم. ما هم در حوزه مطالعات توانسته ایم تمرکز کنیم و هم در حوزه اجرایی و ارتقای سطح برونداد های مجموعه کاری. این ادعای ماست که باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. اما هنوز خیلی کار باید بشود و باید در نهایت به یک نقشه راه جامع برسیم. وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می کنید اسم تمام گروه هایی که از طرف معاونت حمایت شده اند را می بینید، متوجه می شوید که اسم چند گروه تئاتر مشخص بارها تکرار شده و این گروه ها سهم بیشتری از امکانات تئاتر کشور برده اند. در حالی که اگر به سایت ایران تئاتر سر بزنید متوجه می شوید که در همین تهران بیش از سیصد گروه تئاتری ثبت شده است که اغلب غیر فعال هستند • این فعالیت هایی که بر شمردید مثل برگزاری کنسرت و نمایشگاه و تولید آلبوم و ... در کشورهای دیگر توسط مردم اداره می شود و دولت صرفا به برنامه ریزی و هدایت جریان هنری و فرهنگی می پردازد. در این نقشه راهتان نظری هم به حضور مردم و بخش خصوصی داشته اید؟ بله یکی از افق هایی که در نظر داشتیم همین مساله بوده است. اولین کاری که کردیم جدا کردن صف و ستاد در معاونت هنری بود. ساز و کار ما در گذشته این بوده که اداره کل ها علاوه بر این که باید نقش ستادی و نظارتی می داشتند خودشان عهده دار اجرا و تولید تئاتر می شدند. مستقیما با کارگردان و تهیه کننده در ارتباط بودند و پول می دادند و می گرفتند و کارهای اجرایی را بر عهده می گرفتند. اما تفکیک صف و ستاد مر قانون است. قانون به اداره کل نمایشی و تجسمی و ... اجازه ورود به امور اجرایی را نمی دهد بلکه باید بستری را فراهم کند تا بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کند. ما انجمن های نمایشی و موسیقی و تجسمی را تقویت کردیم و عملا این انجمن ها هستند که هماهنگ کننده گروه های نمایشی هستند تا این گروه ها به تولید آثار بپردازند. نقش اداره کل ها را به این سمت می بریم که اداره کل ها نقش نظارت و برنامه ریزی را پیدا کنند. خیلی تفاوت هست بین این که یک دستگاهی ناظر باشد یا این که به اسم نظارت عهده دار کار اجرایی باشد. یک بحثی که برخی جراید ندانسته به آن دامن می زنند این است که به روش سابق انجمن های نمایشی و موسیقی ما نقش پرداخت کننده وتامین کننده مالی واحد ادارات کل را داشته باشند. چنین چیزی نخواهد بود. ما انتظار داریم که بخش خصوصی فعال شود و شکل بگیرد و برای هر ماموریتی طرح تعریف کنند و دولت هم میزان حمایتش را از این ها به طور روشن طبق ساز و کار موجود بیان خواهد کرد. • وقتی از جدا کردن صف و ستاد صحبت می کنیم دستگاه اجرایی به طور مستقیم متصدی امور نیست و طبیعی است که نظارت بر کار کمتر می شود شما چطور می خواهید نقش نظارت و کنترل را به طور کامل انجام بدهید؟ من با این صحبت موافق نیستم. وقتی دستگاهی خودش هم ناظر باشد و هم مجری این بدنه اجرایی قطعا نمی تواند با عده ای کارمند کار ریشه ای و بنیادی انجام بدهد اما اگر این تشکیلات ماموریتی جز نظارت، برنامه ریزی و هدایت نداشته باشد قطعا در بخش نظارت قدرت و قوت بیشتری خواهد داشت. به نظر من اعمال این تفکیک آن قدر در داخل مجموعه دشوار است که باید به تدریج و آرام آرام صورت بگیرد. البته باید بگویم که من اصلا مدافع یک تئاتر خصوصی یا چیزی به عنوان عدم حمایت دولت نیستم بلکه هدف این است که ما باید در طول کار کرامت هنرمند را حفظ کنیم و او را وادار نکنیم که برای هر کاری نیازمند تایید یک کارمند دولت باشد البته او در بخشی از فعالیتش نیاز به این دستگاه نظارتی دارد اما آن هنرمند و گروه هنری که مثلا در شهرستان فعالیت می کند و امکانات رشد زیادی ندارد باید یک هویت مستقل داشته باشد و نقش خود را پیدا کند و جان بگیرد. این در حالی است که گروهی محدود همیشه دور و بر معاونت در تردد هستند و بقیه بی خبر و بی اطلاع این حوزه برایشان دست نیافتنی است. • طیف هنرمند ما بیشتر به تئاتر و موسیقی غربی علاقه نشان می دهد تا موسیقی سنتی و نمایش های آیینی و ایرانی. واگذار کردن اجرا به بخش خصوصی و جدا کردن صف و ستاد مستلزم این است که دولت پیش از این که کادر سازی کرده باشد عرصه را به دست کسانی بدهد که چارچوب های فرهنگی را نمی شناسند و نگرانی ها را تشخیص نمی دهند و در این صورت دولت باید وارد کشمکش بی پایان با اهالی هنر بشود و سیاست های سلبی و محدود کننده را برای این طیف اعمال کند و باز هم همان ماجرای نارضایتی اهل هنر اتفاق می افتد. درست است اما باز هم راه حل این مشکل در جدا کردن صف و ستاد است. شما مرور کنید ببینید در این سال ها چند تا گروه تئاتری برای ما کار آوردند و چند سالن و فضای اجرا، درگیر این کار است؟ وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می کنید اسم تمام گروه هایی که از طرف معاونت حمایت شده اند را می بینید، متوجه می شوید که اسم چند گروه تئاتر مشخص بارها تکرار شده و این گروه ها سهم بیشتری از امکانات تئاتر کشور برده اند. در حالی که اگر به سایت ایران تئاتر سر بزنید متوجه می شوید که در همین تهران بیش از سیصد گروه تئاتری ثبت شده است که اغلب غیر فعال هستند اما گروه های خاصی به دور این بخش چنبره می زنند و راه را بر دیگران می بندند. در حالی که می بینیم، گاهی مردم هم از کار این گروه ها استقبال مناسبی نمی کنند.اما اگر شاخص بگذارید و اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب کنند. اگر ما به گروه ها پول بدهیم اما رابطه پول و مخاطب را تعیین نکنیم پس نتیجه این می شود که تئاتری روی صحنه می رود که مخاطب استقبال نمی کند اما مجری پولش را از دولت می گیرند. اتفاقی که در این حوزه می افتد این است که عده ای این مکانیزم را می شناسند و متناسب با ذوق و سلیقه ی این ناظر و آن بازرس و متولی کار تولید می کنند اما این مکانیزم و این راه ورود برای بقیه دیگر دست یافتنی نیست و اصلا آن ها وارد این بازی نمی شوند. تعداد آدم هایی که وسط این شطرنج مهره می آورند محدود می شود و کار بین همین مهره های محدود جابجا می شود. این طور می شود که شما می گویید شما کادرسازی نکردید. بله کادر سازی نکردیم اما این در حالی است که سالانه صدها دانشجو به بدنه هنریمان اضافه می کنیم اما این افراد عرصه حضور نداند و شرایط برابری در اختیارشان قرار نگرفته است. ما در نیمه اول سال بستر جداسازی صف و ستاد را ساختیم و تا پایان امسال هم درگیر همین ماجرا خواهیم بود تا شرایط اجرا فراهم شود و مثلا مدیران آن را درک کنند و برای اجرای آن آمادگی لازم را پیدا کنند. تا ببینیم که بدنه هنری از این برنامه چطور استقبال می کنند و چگونه در این مسیر قرار می گیرند.گفتگو: لقمان یدالهیگروه سینما و تلویزیون تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]
صفحات پیشنهادی
فضای هنر از انحصار خارج می شود
فضای هنر از انحصار خارج می شوددکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. کسی که بر صندلی معاونت وزیر تکیه زد تا به معضلات بخش موسیقی، هنرهای نمایشی و ...
فضای هنر از انحصار خارج می شوددکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. کسی که بر صندلی معاونت وزیر تکیه زد تا به معضلات بخش موسیقی، هنرهای نمایشی و ...
وقتی نقشها واگذار می شود
فضای هنر از انحصار خارج می شود فضای هنر از انحصار خارج می شوددکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. ... وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می ...
فضای هنر از انحصار خارج می شود فضای هنر از انحصار خارج می شوددکتر حمید شاه آبادی را اهالی هنر خوب می شناسند. ... وقتی فعالیت های پنج سال اخیر معاونت را مرور می ...
بنيانيان :مزيت هاي فرهنگي و هنري كشور ناديده گرفته مي شود
بنيانيان :مزيت هاي فرهنگي و هنري كشور ناديده گرفته مي شود-بنيانيان :مزيت هاي ... بايد نه تنها در داخل كشور بلكه در كشورهاي منطقه نيز بازارها را در انحصار خود بگيرد. ... هاي ايراني و اسلامي در خارج از كشور با استقبال روبرو مي شود ، بايد در فضاي رسانه ...
بنيانيان :مزيت هاي فرهنگي و هنري كشور ناديده گرفته مي شود-بنيانيان :مزيت هاي ... بايد نه تنها در داخل كشور بلكه در كشورهاي منطقه نيز بازارها را در انحصار خود بگيرد. ... هاي ايراني و اسلامي در خارج از كشور با استقبال روبرو مي شود ، بايد در فضاي رسانه ...
شاه آبادي:طرح موضوع انتشار تصويري کنسرت ها را مورد بررسي قرار مي دهم
شاه آبادي:طرح موضوع انتشار تصويري کنسرت ها را مورد بررسي قرار مي دهم-حميد شاه ... اينکه اثر هنري وارد فضاي تصويري شود کار از حوزه اين معاونت خارج شده و به حوزه ...
شاه آبادي:طرح موضوع انتشار تصويري کنسرت ها را مورد بررسي قرار مي دهم-حميد شاه ... اينکه اثر هنري وارد فضاي تصويري شود کار از حوزه اين معاونت خارج شده و به حوزه ...
تنها کاروانسرای سنگی ایران
کاروانسرایی که اگرچه این روزها در حال تخریب است، اما هنوز هم می توان ردپای تاریخی هزارساله را در آن دید. ساخت کاروانسرای. ... فضای هنر از انحصار خارج می شود ...
کاروانسرایی که اگرچه این روزها در حال تخریب است، اما هنوز هم می توان ردپای تاریخی هزارساله را در آن دید. ساخت کاروانسرای. ... فضای هنر از انحصار خارج می شود ...
رادیو هم سوپراستار می خواهد
رادیو هم سوپراستار می خواهد-رادیو هم سوپر استار می خواهد سردبیر برنامه رادیویی «كوچه رادیو پلاك 17» گفت: با حضور عوامل رادیو در ... فضای هنر از انحصار خارج می شود ...
رادیو هم سوپراستار می خواهد-رادیو هم سوپر استار می خواهد سردبیر برنامه رادیویی «كوچه رادیو پلاك 17» گفت: با حضور عوامل رادیو در ... فضای هنر از انحصار خارج می شود ...
موسیقی زیر زمینی ، از هنر تا رسانه
متناسب با فضای اجتماعی-سیاسی و نظام رسانهای هر کشور در انحصار دولت، صاحبان سرمایه ... زیرزمینی به موسیقی خارج از جریان غالب جامعه (mainstream) گفته میشود.
متناسب با فضای اجتماعی-سیاسی و نظام رسانهای هر کشور در انحصار دولت، صاحبان سرمایه ... زیرزمینی به موسیقی خارج از جریان غالب جامعه (mainstream) گفته میشود.
قطار نسل ما باید خط را عوض کند/ در فضای «آوانگارد و آنتیک ...
قطار نسل ما باید خط را عوض کند/ در فضای «آوانگارد و آنتیک» سرگردانیم ... «تکنیک» است و بدون آنکه هیچ کس از آن محروم باشد در انحصار اقوام خاصی است و اسباب ... همه چیز آموخته میشود جز هنر اما کنکور هنر هست؛ گروهی برنده میشوند و به کلاسهای هنر ... چقدر عجیب است در روزگار پدران ما جهان خارج از سلوکی ظاهری برخوردار بود و این مردمان ...
قطار نسل ما باید خط را عوض کند/ در فضای «آوانگارد و آنتیک» سرگردانیم ... «تکنیک» است و بدون آنکه هیچ کس از آن محروم باشد در انحصار اقوام خاصی است و اسباب ... همه چیز آموخته میشود جز هنر اما کنکور هنر هست؛ گروهی برنده میشوند و به کلاسهای هنر ... چقدر عجیب است در روزگار پدران ما جهان خارج از سلوکی ظاهری برخوردار بود و این مردمان ...
دولت فضای رقابتی را برای قطعه سازان فراهم کند
دبیر انجمن قطعه سازان: دولت فضای رقابتی را برای قطعه سازان فراهم کند عصر خودرو: دبیر انجمن قطعه سازان خودرو ... تلاش شرکت های تعاونی خودروساز، رقابت یا انحصار؟ ... آيا كام خودرو سازان با افزايش تعرفه واردات شيرين مي شود-خانواده صنعت . ... شوراي عالي سينما، تحول هنري در دولت فرهنگي،ارتقايسطح فعاليتهاياستاني و تدوين ... مي ...
دبیر انجمن قطعه سازان: دولت فضای رقابتی را برای قطعه سازان فراهم کند عصر خودرو: دبیر انجمن قطعه سازان خودرو ... تلاش شرکت های تعاونی خودروساز، رقابت یا انحصار؟ ... آيا كام خودرو سازان با افزايش تعرفه واردات شيرين مي شود-خانواده صنعت . ... شوراي عالي سينما، تحول هنري در دولت فرهنگي،ارتقايسطح فعاليتهاياستاني و تدوين ... مي ...
بنيانيان :مزيتهاي فرهنگي و هنري كشور ناديده گرفته ميشود
حوزه هنري رييس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، گفت : مزيتهاي فرهنگي و ... نه تنها در داخل كشور بلكه در كشورهاي منطقه نيز بازارها را در انحصار خود بگيرد. ... و اسلامي در خارج از كشور با استقبال روبرو ميشود ، بايد در فضاي رسانه اي كشور نيز مورد تشويق قرار گيرد . ... امام جمعه مشهد: انتقاد غيرسازنده موجب مشكل در خدمتگذاري مي شود ...
حوزه هنري رييس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، گفت : مزيتهاي فرهنگي و ... نه تنها در داخل كشور بلكه در كشورهاي منطقه نيز بازارها را در انحصار خود بگيرد. ... و اسلامي در خارج از كشور با استقبال روبرو ميشود ، بايد در فضاي رسانه اي كشور نيز مورد تشويق قرار گيرد . ... امام جمعه مشهد: انتقاد غيرسازنده موجب مشكل در خدمتگذاري مي شود ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها