محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846749232
اظهارنظر حدادعادل برای یک فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: اظهارنظر حدادعادل برای یک فیلم
غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهنگستان ادب که چندی پیش به دیدن این فیلم سینمایی به کارگردانی نرگس آبیار نشست، یادداشتی را درباره این فیلم سینمایی نوشته است.
آفتاب: در بخش هایی از نامه حدادعادل نماینده مجلس چنین آمده است: داستان «شیار 143»، به هیچوجه داستانی عجیب و غریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یک مادر شهید را حکایت میکند.
به گزارش ایسنا، متن کامل یادداشت غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهنگستان ادب به شرح زیر است:
"«شیار 143»
فیلمی به سادگی و صداقت حقیقت
گرچه میدانم نمیآیی ولی هر دم ز شوق
سوی در میآیم و هر سو نگاهی میکنم
بیش از پنجاه سال بود این یک بیت شعر را، که نمیدانم از کیست، در خاطر داشتم، اما هیچوقت مصداق آن را، مثل آن شب که به تماشای فیلم «شیار 143» رفتم پیدا نکرده بودم. از دهة فجر سال 92 که نام این فیلم بر سر زبانها افتاد و چندین جایزه جشنواره سینمایی را به خود اختصاص داد پیوسته مایل بودم آن را ببینم. این مقصود، سرانجام، سهشنبه یازدهم آذرماه 93 حاصل شد. خانم نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم و آقایان محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیهکنندان و خانم مریلا زارعی بازیگر اوّل آن است.
نخستین نکتهای که در باب این فیلم گفتنی است این است که هیچ یک از شیوههایی که برای ایجاد جذبه و رونق بخشیدن به گیشه در بیشتر فیلمهای سینمایی مرسوم و معمول است در آن دیده نمیشود و با این حال فیلم هم جاذبه دارد و هم پرفروش است و تماشاگران بسیاری از قشرهای مختلف مردم را با سلیقههای مختلف جذب میکند. نام فیلم معنا و مفهومی در ذهن مردم ندارد و تنها در پایان فیلم است که معنی آن بر بینندگان معلوم میشود. در فیلم از موسیقی سنگین و فاخری که همواره با متن همراه باشد خبری نیست. بازیگران هم آرایش و آلایشی ندارند. بازیگر اصلی فیلم که نقش مادر یک رزمندة به جبهه رفته را بازی میکند، سادگی و بیپیرایگی و چهرة آفتابسوخته و قامت رنجدیدة زنان روستایی کشورمان را دارد. صحنههای فیلم غالباً یک خانة محقر روستایی را نشان میدهد که همة اهل آن خانه و آن روستا به لهجة کرمانی صحبت میکنند. در شیار 143 از آبوتاب و رنگولعاب و ترفندهای سینمایی و صحنههای پرزدوخورد و عملیات حیرتآور تیراندازی و رانندگی در جادهها و کلیشههای تکراری بعضی فیلمهای دیگر خبری نیست.
اکنون میباید پرسید اگر شیار 143 از جاذبههای معمول سینمایی استفاده نکرده است چه چیز آن را مورد علاقه و توجه مردم و صاحبنظران سینما کرده است؟ پاسخ این است که شیار 143 قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم (خانم نرگس آبیار) آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است. حقیقتی که به فیلم اعتبار بخشیده، ایمان است و میوههای آن که صبر و توکل و ایثار و شجاعت باشد.
وقتی جنگ عراق علیه ایران آغاز میشود، یونس، تنها پسر یک خانواده روستایی، که مادرش «الفت» او را با بیپدری بزرگ کرده، همراه با تنی چند از جوانان روستا و صدها و هزاران نفر از جوانان استان خود عازم جنگ میشود، با این امیدواری که به زودی به خانه بازگردد و داماد شود. اما این آرزو هیچگاه برآورده نمیشود و آن مادر تا پایان جنگ منتظر میماند الفت، روزی هزار بار میمیرد در حسرت اینکه یک بار دیگر فرزندش را ببیند. زان پس دو سال دیگر تا بازگشت اسیران جنگ و سپس از پنج سال دیگر چشم به در میدوزد تا کسی در خانه او را بکوبد و از یونس او، از یوسف گمگشته او خبری بیاورد. سرانجام انتظار تلخ و طاقتسوز پانزده ساله به پایان میرسد و یونس به خانه بازمیگردد. اینجاست که زیباترین و گیراترین صحنههای فیلم آفریده و ساخته میشود. بازی مکرر دوربین روی دو صحنه آغاز و پایان زندگی یونس غمانگیزترین صحنه فیلم است. مادر گریه نمیکند، او اهل صبر و تسلیم است، اما در سینما، تماشاگران، گریه میکنند. در این صحنه، این تماشاگران هستند که شیار 143 را با اشک و آه خود کامل میکنند. به قول اخوان، «ابرهای همه عالم، شب و روز، در دلم میگریند».
داستان شیار 143، به هیچوجه داستانی عجیب و غریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یک مادر شهید را حکایت میکند. مادری که در ایران امروز نمونه بسیار دارد. همان مادران چشم به راه، که هر وقت تشییع پیکر تازهیافته شهیدان اعلام میشود، عکس جگرگوشگان خود را به سینه میفشارند و از این و آن سراغ فرزند خود را میگیرند.
جنگ و جبهه یکی از واقعیات برجسته و درخشان و مهم انقلاب اسلامی ماست . انقلاب، واقعیتهای ناشناخته فراوان دارد، جنگ هم زوایای ناشناخته بسیار دارد. جنگ، صدهزار جلو داشته است که برای دیدن آنها صدهزار دیده لازم است. دوربین فیلم شیار 143 یکی از آن صدهزار دیده است. نویسنده و کارگردان شیار 143 به سراغ یکی از واقعیتهای ناشناخته جنگ رفته است. واقعیت مادران چشم انتظار. آنها که روزی فرزندان مثل دستهگل خود را بوییدند و بوسیدند و به جبهه فرستادند و سپس سالها چشم به در دوختند تا مسافرشان از سفر برگردد. فیلم شیار 143، فیلمی هنرمندانه است، اما هنرمندی تهیهکننده و کارگردان و بازیگران این فیلم از جنس هنرمندیهای هنرپیشگان فیلمهای هالیوود و بالیوود نیست، هنر آنها در این است که اجازه دادهاند واقعیت، همانطور که هست، روایت شود و به نمایش درآید. هنر آنها در این است که حقیقت را «بزک» نکردهاند، بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند. سادگی و صمیمیت شیار 143 به اندازهای است که بیننده به آن به چشم یک فیلم مستند نگاه میکند و این عیب فیلم نیست بلکه حسن آن است. سینمای حقیقت اینجا حقیقت پیدا کرده است. در این فیلم، همه، هنرمندانه، خود را کنار کشیدهاند تا واقعیت، حقیقت خود را، آنچنان که هست، نشان دهد.
شیار 143، فیلمی است فوقالعاده انسانی و علت جاذبه بیهیاهوی آن نیز همین انسانی بودن آن است. این فیلم احساسات و عواطف یک مادر را بیان میکند، از رنجی که او میبرد حکایت میکند و غم و درد او را به تماشاگرمنتقل میسازد؛ غصه دلواپسی، نگرانی، چشم انتظاری او را، دلبستگی، امیدواری، شور و اشتیاق دوست داشتن فرزند و خلاصه پانزده سال زندگی او را در برزخ بیم و امید، در میانه تاریکی و روشنایی، زندگی در حال چشم دوختن به افقی که نه روشن است و نه تاریک. شیار 143 انسان را با همه رگ و گوشت و پوست و خونش، مادر را با احوال زنانهاش، با نجواهای نیمهشب صمیمانهاش، با نغمههای روزانه روستاییش، به نمایش میگذارد.
موضوع بسیاری از فیلمهای سینمای ایران، در دهههای اخیر، زن و زندگی زنانه بوده است. اما زنی که در شیار 143 معرفی میشود. زن دیگری است او دختر دانشجویی نیست که گرفتار تمایلات عاشقانه همکلاسی خود شده باشد. پرستاری نیست که در بیمارستان ماجراهایی بر او بگذرد، او یک مادر شهید است، زنی روستایی، که پانزده سال است چشم به در دوخته تا فرزندش را ببیند. او یک زن قهرمان ایرانی است و نماد و نمونه نزدیک به یک میلیون مادر ایرانی است. که فرزندان خود را به جبهه فرستادهاند. نویسنده و کارگردان چون خود یک زن بوده، در درک و بیان عوالم زنانه و احساسات مادری موفق بوده است. شیار 143، بیست و شش سال پس از اعلام آتش بس، نسل جوان امروز ایران را با یک صفحه از کتاب چندهزار صفحهای جنگ آشنا میکند. نسلی که جنگ را ندیده و بسا که داستان آن را هم نشنیده باشد.
بعید نیست که این فیلم به مذاق و مزاج جشنوارههای کن و اسکار خوش نیاید. آنها فیلمهای دیگری را میپسندند و شیفته هنرپیشههای جوانی هستند که حاضر شده باشند باورها و ارزشهای جامعه خود را در مقابل دوربینهای آنها به حراج بگذارند. آنها به کارگردانهایی جایزه میدهند که ایران را یکسره سیاه سیاه نمایش دهد. اگر آنها شیار 143 را نپسندند باکی نیست. مردم ایران این فیلم را میپسندند چون در این فیلم خود را میبینند، زنان و مادران ایرانی را میبینند با قامتی استوار و ایمان و ارادهای چون کوه. مردم ایران با دیدن قد خمیده الفت، راز ایستادگی و استواری قامت بلند ایران را در هفت هزار سال تاریخی که دارد کشف میکنند. باید از همه کسانی که با تولید شیار 143 نگاهی دیگر را برای دیدن واقعیتهای ایران و زن ایرانی تجربه کردهاند، سپاسگزار باشیم.»
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگوی تصویری با فارس مطرح شد اظهارنظر جالب برهانی و عمرانزاده پس از فرود هواپیمای اهواز - تهران+فیلم
در گفتوگوی تصویری با فارس مطرح شداظهارنظر جالب برهانی و عمرانزاده پس از فرود هواپیمای اهواز - تهران فیلممهاجم و مدافع تیم فوتبال استقلال اظهارنظر جالبی در خصوص هواپیمای نفت و فرود آن در فرودگاه مهرآباد داشتند به گزارش خبرگزاری فارس پرواز اهواز به تهران هواپیمایی نفت به دلیلیادداشت/ غلامعلی حدادعادل شیار ۱۴۳، فیلمی فوقالعاده انسانی
یادداشت غلامعلی حدادعادلشیار ۱۴۳ فیلمی فوقالعاده انسانیشیار ۱۴۳ قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است غلامعلی حدادعادل طی یادداشتی در خصوص فیلم سینمایی شیار 143 نوشت گرچه میدانماظهارنظر منتقد هالیوودی درباره جشنواره فیلم فجر
اظهارنظر منتقد هالیوودی درباره جشنواره فیلم فجر دبورا یانگ منتقد سرشناس نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر درباره تغییرات سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار نظر کرد دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپوتر که سالهاست در وصف سینمای ایران نقد مینویسد و کاملا با شرایط سینمای کشورمان آشنا ااظهارنظر جالب فرگوسن درباره مورینیو و فان خال+فیلم
اظهارنظر جالب فرگوسن درباره مورینیو و فان خال فیلمسرمربی سابق منچستر یونایتد در گفتوگویی جالب به اظهارنظر درباره مورینیو و فان خالی سرمربی فعلی شیاطین سرخ پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس سر الکس فرگوسن سرمربی سابق منچستر یونایتد که موفق شد در 26 سال حضور به همراه منچستر یونایتددو اظهارنظر برای اکران فیلم حاشیه ساز
دو اظهارنظر برای اکران فیلم حاشیه ساز در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه دو سینماگر در این زمینه نقطهنظراتشان را مطرح کردند در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنردو اظهارنظر برای اکران یک فیلم
دو اظهارنظر برای اکران یک فیلم در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه دو سینماگر در این زمینه نقطهنظراتشان را مطرح کردند آفتاب این فیلم قرار است برای مخاطب بالای 16 سال بدون هیچ حذفی اکران شود در ادامه نقطه نظر دو سیادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیار هنر سازندگان «شیار 143» بزک نکردن حقیقت است
یادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیارهنر سازندگان شیار 143 بزک نکردن حقیقت استغلامعلی حدادعادل درباره فیلم سینمایی شیار143 نوشت هنر آنها در این است که حقیقت را بزک نکردهاند بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند سادگی و صمیمیت شیار 143 به اندازهای است که بینندهاظهارنظر منتقد هالیوود ریپورتر درباره جشنواره فیلم فجر
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ دبورا یانگ منتقد سرشناس نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر درباره تغییرات سی و سومین جشنوراه فیلم فجر اظهار نظر کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپوتر که سالهاست در وصف سینمای ایران نقد مینویسد و کاملا با شرایط سینمافیلم/دستگیری فعالان رسانه ای مخالف دولت در ترکیه -
فیلم دستگیری فعالان رسانه ای مخالف دولت در ترکیه شناسهٔ خبر 2443200 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۱ بین الملل > اروپا Loading دریافت فایل ترکیه با حجم 38 MB دستگیری بیش از 23 فعال رسانه ای مخالف دولت ترکیه انتقاد گروه های سیاسی اپوزیسیون این کشور را برانگیخته است لینک را کپی کجشنواره فیلم «بمانی» با شاخصهای موضوعی سازمان میراث
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۲ جشنواره فیلم بمانی با همکاری شبکه مستند صداوسیما از 3 تا 5 دی ماه در مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران برگزار میشود مرتضی رمضانی مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکلهای مردمنهاد معاونت برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی گفت جشنواره فیلم کوتاهفیلم/ خلاصه دیدار منچستریونایتد - لیورپول -
فیلم خلاصه دیدار منچستریونایتد - لیورپول شناسهٔ خبر 2443216 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۶ ورزش > فوتبال جهان Loading دریافت فایل منچستریونایتد 3 - لیورپول صفر لیگ برتر انگلیس با حجم 40 MB تیم فوتبال منچستریونایتد در ادامه روند رو به رشد خود این بار در اولدترافورد موفق شد لفراخوان پيوستن به هزاران اکرانکننده مردمي جشنواره فيلم عمار
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۶ ۰ب ظ فراخوان پيوستن به هزاران اکرانکننده مردمي جشنواره فيلم عمار دبيرخانه جشنواره عمار براي سال جاري از گروههاي خودجوش فرهنگي و مردمي دعوت کرده به جمع هزاران اکرانکننده مردمي بپيوندند به گزارش خبرگزاري موج جشنواره مردمي فيلم عمار در حالي به سوي برگزاري پنجمياقدام جدید شرکتهای فیلمسازی در مقابله با هکرهای احتمالی
پس از حمله هکری بزرگ به سونی پیکچرز کمپانیهای بزرگ فیلمسازی علیه گوگل و سایتهای عمده اشتراکگذاری برخاستهاند پس از حمله هکری بزرگ به سونی پیکچرز کمپانیهای بزرگ فیلمسازی علیه گوگل و سایتهای عمده اشتراکگذاری برخاستهاند به گزارش افتامعرفی فیلمهای داستانی راه یافته به یک جشنواره
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۵ فیلمهای داستانی راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید معرفی شدند به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا هیات انتخاب آثار چهارمین دوره جشن متشکل از رامتین شهبازی وحید وکیلیفر مونا زاهد محمود رحمانی مهدی یارمحمدی جمال رحمتی جمال اسکوییفراخوان پیوستن به هزاران اکرانکننده مردمی جشنواره فیلم عمار
فراخوان پیوستن به هزاران اکرانکننده مردمی جشنواره فیلم عمار دبیرخانه جشنواره عمار برای سال جاری از گروههای خودجوش فرهنگی و مردمی دعوت کرده به جمع هزاران اکرانکننده مردمی بپیوندند لینک تاریخ انتشار ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۸برگزاري جشنواره فيلم بماني 3 تا 5 دي
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۸ ۳۱ب ظ برگزاري جشنواره فيلم بماني 3 تا 5 دي جشنواره فيلم بماني با همکاري شبکه مستند صدا و سيما از 3 تا 5 دي در مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري موج مرتضي رمضاني مديرکل دفتر امور مجامع و تشکلهاي مردم نهاد معاونت برنامه ريزي و سرمايهجشنواره مردمی فیلم عمار در خراسان چگونه برگزار میشود؟
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۵ دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در خراسان گفت منظور از اکران دیده شدن آثار توسط مردم در لایههای مختلف اجتماعی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان احسان میناییراد در نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار در استان خراس-
گوناگون
پربازدیدترینها