تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801184449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق چرخه توليد شرکت ها با کاهش نرخ سود بانکي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ دي ۱۳۹۳ (۱۱:۱۶ق.ظ)
رونق چرخه توليد شرکت ها با کاهش نرخ سود بانکي اتفاقي که از دو سال گذشته در صنعت بانکداري روي داد اين بود که با افزايش بانک هاي فعال و مجوزهاي داده شده براي تاسيس بانک و همين طور موسسات غير رسمي که در اين زمينه فعاليت مي کردند يک رقابتي براي جذب بيشتر مشتري ايجاد شد.
به گزارش خبرگزاري موج، احسان مرادي، کارشناس بازار سرمايه، در خصوص تلاش بانک ها براي جذي مشتري از طريق سود بانکي بيان داشت: ساده ترين کار بانک ها براي جذب مشتري اعطاي سود بالاتر بود؛ يعني بانک ها به جاي اينکه خدمات جديدتري معرفي کنند، مشتريان هم ديگر را از طريق اعطاي سود بيشتري جذب مي کردند.
وي در خصوص تبعات اين سود دهي اشاره داشت: اين سوددهي هاي بانک ها تبعات زيادي داشت، اما؛ همراه شد با کنترل حجم نقدينگي و کاهش عرضه پول که طبيعتا کار را براي بانک ها دشوار کرد.
مرادي ادامه داد: در نهايت اين رويه موجب شد بانک ها براي جذب منابع، نرخ هاي سود بالاتري پيشنهاد بدهند و قيمت تمام شده پول در بانک ها افزايش يابد و از آن طرف بازارهاي موازي تحت تأثير قرار بگيرند و در اين ميان توليدات در کشور ضعيف شد.
وي در خصوص تضعيف روند توليدات در کشور با افزايش نرخ سود بانکي اظهار داشت: در مقايسه با اين سود بانک ها که حتي تا 30 درصد هم اعلام شده بود، در بخش توليد همه تمايل داشتند که کسب و کار خود را در حداقل نگاه داشته و منابع خود را در بانک ها سپرده کنند و سود بدون ريسکي دريافت کنند.
وي ادامه داد: که اين نخستين ضرري بود که بازار سرمايه را در وهله اول تهديد مي کرد به اين ترتيب که وقتي سرمايه گذاران تمايلي به توليد نداشته باشند طبيعتا انتظاري نداريم که سود قابل توجهي نصيب شرکت ها شود و به طور مشخص اين قضيه در بازار سرمايه ملموس بود.
مرادي در ادامه خاطرنشان ساخت: از طرفي يک سري در بازار ثانويه در بورس فعال هستند و خريد و فروش مي کنند که از اين طريق تشويق مي شدند تا سرمايه خود را از بورس خارج کنند و وارد اين بانک ها شوند.
مرادي در ادامه در خصوص کاهش روند سوددهي بانک ها بنا بر تصميم اخير بانک مرکزي اشاره کرد: به نظر مي رسد بانک مرکزي قدم بسيار مثبتي را در اين خصوص برداشته است که در درجه اول، نيازمند کنترل تورم است تا افراد و سرمايه گذاران به تدريج به نرخ هاي تورم زير 20 درصد عادت کنند و به مرور تجارت خود را با اين تورم کاهش يافته منطبق کنند.
وي در ادامه همکاري قوه قضائيه و بانک مرکزي را در خصوص مؤسسه هاي مالي بدون مجوز خواستار شد و گفت: اين قدم بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بسيار اقدام نيکويي است که پيچيدگي هاي خاصي دارد به اين ترتيب که، کنترل بيشتري بر موسساتي که بدون نظارت بانک مرکزي سودهاي بشتري به نسبت بانک ها مي دهند، اعمال شود و در اين بين همکاري قوه قضائيه و بانک مرکزي بايد بيشتر شود تا نظام پولي يکپارچه شود.
وي در پايان در خصوص تأثير اين تصميم بانک مرکزي بر بازار سرمايه اذعان داشت: تأثير اين تصميم بر بازار سرمايه بسيار مثبت است، اما؛ اين تغيير يک باره اتفاق نمي افتد و به صورت تدريجي بازار خود را با اين تصميم وفق داده و دچار تحول مي شود.
مرادي گفت: در نهايت اگر بخواهيم بازار رونقي اساسي را شاهد باشد بايد اين پول هاي سرازير شده از سيستم هاي بانکي را به سمت توليد هدايت کنيم تا از طريق ورود اين وجوه به شرکت ها و اجراي طرح هاي توسعه اي عملا سودآوري شرکت ها افزايش يافته و بازار به رونق نسبي برسد که اين مساله زمان بر خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن