تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819183203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تماشاي خشونت «خانه پدري» براي زير 16 سال ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تماشاي خشونت «خانه پدري» براي زير 16 سال ممنوع
با انصراف سينما تك‌ خانه هنرمندان از اكران فيلم خانه پدري، اين فيلم تنها با يك سالن در حال اكران است.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


با انصراف سينما تك‌ خانه هنرمندان از اكران فيلم خانه پدري، اين فيلم تنها با يك سالن در حال اكران است.
فيلم سينمايي «خانه پدري» در گروه هنر و تجربه در حال اكران است. اين فيلم پس از وقفه‌اي چند‌ساله به گروه هنر و تجربه سپرده شد تا براي مخاطبان خاص سينما اكران شود، اما انصراف سينما تك خانه هنرمندان وضعيت اكران فيلم را سخت كرد به طوري كه هم اكنون تنها پرديس سينمايي كوروش اين فيلم را اكران مي‌كند.

خانه پدري فيلمي معطل
كيانوش عياري براي ساخت سريال «روزگار‌قريب» چند سالي را از فضاي سينما دور مي‌شود و حدود پنج سال را صرف ساخت سريالي بر اساس زندگي دكتر محمد قريب بنيانگذار طب كودك در ايران مي‌كند. اين سريال در زمان پخش به يكي از بهترين مجموعه‌هاي تلويزيوني تبديل مي‌شود. بعد از اين سريال، عياري بازگشتي به سينما دارد و با مشاركت مؤسسه «ناجي هنر» متعلق به نيروي انتظامي فيلمنامه‌اي را كه خود نگاشته است، جلوي دوربين مي‌برد. «خانه پدري» آن‌طور كه در خلاصه داستانش آمده است نگاهي به اتفاقات يك خانواده از سال 1308 تا 1379 دارد.
فيلمبرداري «خانه پدري» در يكي از خانه‌هاي قديمي تهران به نام «خانه مؤتمن‌الاطباء» انجام مي‌شود. سال 89 فيلم تكميل مي‌شود و كارگردان اميدوار است با اين فيلم در جشنواره فجر حضور يابد ولي مشكلات آن تازه كليد مي‌خورد و حتي بحث توقيف فيلم پيش مي‌آيد.
تمام بحث‌ها بر سر 10 دقيقه اول فيلم است جايي كه پدر خانواده به كمك پسر نوجوانش، دختر خود را به طرز فجيعي به قتل مي‌رساند و جسد وي را در زير‌زمين خانه پنهان مي‌كند. وزارت ارشاد و ناجي هنر هر دو خواستار اصلاحاتي در فيلم و به خصوص سكانس قتل دختر مي‌شوند اما عياري اين اصلاحات را «ويران‌كننده» مي‌داند و از انجام آن سر باز مي‌زند. به اين ترتيب فيلم «خانه پدري» بدون آنكه رسماً توقيف شده باشد در بلاتكليفي قرار مي‌گيرد.
سردار منتظر‌المهدي، معاون اجتماعي نيروي انتظامي و رئيس مؤسسه «ناجي هنر» درباره«خانه پدري» مي‌گويد: تأثيرات منفي سكانس ابتدايي فيلم بيشتر از تأثيراتي است كه به عنوان پيشگيري از يك آسيب مي‌تواند داشته باشد.

ايوبي: قرار نبود باب خشونت را در سينما باز كنيم
با تغيير دولت و به ‌تبع آن تغيير وزير ارشاد و روي كار آمدن مديران جديد در سازمان سينمايي، عياري تلاش دوباره‌اي براي به جريان افتادن مجوز اكران «خانه پدري» مي‌كند. وي در مصاحبه‌اي مي‌گويد: «فكر مي‌كنم صحنه‌هايي كه در اين فيلم وجود دارد، خشن‌تر از چيز‌هايي نيست كه در سال‌هاي اخير در سينماي ايران نشان داده‌اند. چون من در خانه خودم پنهان هستم، بسياري از فيلم‌ها را نديدم اما برخي از دوستان معتقدند صحنه‌هايي به مراتب خشن‌تر را در فيلم‌هاي ديگري كه چند سال گذشته به نمايش گذاشته شده است، ديده‌اند.»
حجت‌الله ايوبي براي رفع مشكل خانه پدري تلاش مي‌كند. وي در صحبتي مي‌گويد: «ما در ديدارهايمان با ايشان به عنوان يك جامعه‌شناس كوچك گفتم كه با صحنه بسيار خشن فيلم «خانه پدري» مشكل دارم و قرار نبود كه باب خشونت را در سينما باز كنيم.
با مساعدت سازمان سينمايي و دبيرخانه سي‌و‌دومين جشنواره فيلم فجر، «خانه پدري» در بخش خارج از مسابقه جشنواره اكران مي‌شود. اكران فيلم بازخورد‌هاي متفاوتي را در پي دارد. گروهي با اذعان به تلخي بخش اول فيلم اكران عمومي آن را رد مي‌كنند و محتواي فيلم و ادعاي آن را درباره ظلمي تاريخي كه به نسل‌هاي مختلفي از زنان در خانواده ايراني شده است، رد مي‌كنند. كمال تبريزي در يكي از نشست‌هاي سينما روايت با اشاره به صحنه قتل دختر مي‌گويد: «اگر اين پلان را برداريد هم دايره مخاطبان فيلم بيشتر مي‌شود و هم تأثير آن بيشتر مي‌شود.» تبريزي با اشاره به توصيه‌اش براي حذف آن سكانس مي‌افزايد: «من يكي دوباري كه فيلم را در سينما ديدم شاهد تأثير بد آن روي دخترهاي حاضر در سالن بودم. عياري مي‌گويد اين احساس بايد تا موقع نتيجه‌گيري فيلم همراه با مخاطب باشد».
در مقابل اين نگاه گروه دومي نيز وجود دارند كه به ساختار فيلم بيشتر از محتواي آن علاقه دارند. اين گروه معتقدند «خانه پدري» از نظر سينمايي يكي از آثار ماندگار سينماي ايران است!

اكران در هنر و تجربه
اختلاف نظر ميان كارگردان و تهيه‌كننده فيلم كه هر دو در حقوق آن شريك بودند، باعث شد تا «ناجي هنر» در نهايت قيد مالكيت فيلم «خانه‌پدري» را بزند و حقوق فيلم را به طور كامل به كيانوش عياري واگذار كند. با اين واگذاري دست عياري براي رايزني جهت ديده شدن فيلم باز‌تر مي‌شد. گروه هنر و تجربه اعلام مي‌كند كه قصد اكران فيلم را دارد. فيلم با اعمال محدوديت براي افراد زير 16 سال به چند سالن سينما سپرده مي‌شود. سينما تك خانه هنرمندان و پرديس سينمايي كوروش، به عنوان سالن‌هاي اكران‌كننده معرفي مي‌شوند.
اين خبر واكنش كميسيون فرهنگي مجلس را در پي دارد، به طوري كه حجت‌الاسلام آقا تهراني نايب‌رئيس كميسيون مي‌گويد: در صحبت‌هايي كه با مسئولان ارشاد داشتيم نگراني كميسيون فرهنگي به آنها منتقل شد و نتيجه عدم اكران «خانه پدري» خواهد بود.
آقا تهراني مي‌افزايد: اين اتفاق بدي است كه تاريخ يك ملت به جهت كج‌سليقگي يا عدم‌آگاهي مورد هجمه قرار گيرد، به شكلي كه نشان داده شود چند نسل از پدران يك خانواده نگاه تبعيض‌آميز و وحشيانه‌اي نسبت به زنان خود دارند. اين چه منطقي است كه وقتي چنين فيلمي تاريخ يك ملت را به اين شكل نمايش مي‌دهد امكان اكران عمومي پيدا كند، تنها به اين جهت كه يك كارگردان از دست مديران فرهنگي كشور ناراحت نشود.
با اعلام مخالفت كميسيون فرهنگي مجلس، خانه هنرمندان از اكران فيلم كنار مي‌كشد اما هنوز پرديس كوروش اين فيلم را در چند سئانس اكران مي‌كند. با وجود تبليغات مثبت و منفي كه درباره «خانه پدري» صورت گرفته و اكران بسيار محدود آن، پيش بيني مي‌شد كه سالن سينما تقريباً پر شود. اين اتفاق از سوي رسانه‌هاي مدافع اكران فيلم به عنوان استقبال مردم از اكران خانه پدري تلقي شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن