تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798665467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران / استفاده از ترفند دین و مذهب برای تخریب بزرگترین خانه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: پرونده "کاخ ثابت پاسال" یا "کاخ ورسای ایران" / استفاده از ترفند دین و مذهب برای تخریب بزرگترین خانه تهران



مشخص نیست در طرح تفصیلی جدید بر چه اساس کاربری یک «کاخ» که یک «اثر تاریخی با ارزش» بوده، به یکباره به پهنه تجاری، اداری تغییر می کند؟


 1393/92/20
استفاده از ترفند دین و مذهب برای تخریب بزرگترین خانه تهران


یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی گفت، قصد دارند بزرگترین خانه‌ی تهران (کاخ ثابت پاسال) را با ترفندهایی از جمله درگیر کردن برخی اعتقادات دینی عموم مردم با موضوع، تخریب و مجتمع‌های تجاری بسازند و به منافع کلانی دست پیدا کنند.

 بزرگترین خانه‌ی تهران یا «کاخ ورسای ایران» هنوز درگیر حرف و حدیث‌هایی است که هر روز از سوی نهادهای مختلف مطرح می‌شود. مانند متولیان میراث فرهنگی که معتقدند این بنا تاریخی و ارزشمند نیست و در صورتی‌که کارشناسان‌شان تائید کنند، برای ثبت ملی‌اش اقدام می‌کنند؛ البته نظر سازمان نظام مهندسی درباره‌ی جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی را نیز نباید دور از ذهن داشت، هرچند به نظر می‌رسد مالک این بنای تاریخی قصد دیگری برای ملک خود دارد.

«یاشار سلطانی»، یکی از نخستین کسانی که درباره‌ی «کاخ ثابت پاسال» به عنوان یک بنای تاریخی تحقیق و موضوع آن را مطرح کرد، درباره‌ی اتفاقاتی که در حال حاضر درباره‌ی این بنای تاریخی در حال اتفاق است، به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از مهمترین مواردی که درباره‌ی این خانه باید مد نظر قرار گیرد، این است که چرا این خانه به عنوان یکی از بناهایی که صاحب آن پس از انقلاب فراری شده است و از سرمایه‌داران رژیم گذشته بوده، مصادره نشده است؟

او افزود: این بنا پس از آنکه مدتی در اختیار برخی نهادها بود، به شرکت صبامیهن فروخته شد و پس از آن، در اختیار فرد دیگری قرار گرفت و اکنون نیز شنیده می‌شود، در فضای این ساختمان پس از تخریب قرار است مانند برخی موارد مشابه پیش از این، مسجدی ساخته شود و بقیه فضای آن در قالب یک «مال» به مجتمع‌های تجاری چند منظوره تبدیل شود.




وی ادامه داد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، افراد فاسد از کشور بیرون رانده شدند و قرار شد اموال‌شان به عنوان بیت‌المال به نفع کشور مصادره شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا چنین بنای مهم و ارزشمندی مصادره نشده و فقط از آن به عنوان یک بنا که به نهادی واگذار شده است، صحبت می‌شود؟ این پرسش مطرح می‌شود که شرکت صبا میهن با چه کسی معامله کرده است؟ آیا کسی که این کاخ در اختیارش قرار گرفته صلاحیت معامله را داشته است؟ و آیا مسیر قانونی برای آن طی شده است؟ چرا برای واگذاری این بنای تاریخی، اعلام عمومی نشده است؟

سلطانی توضیح داد: در 15 بهمن‌ماه 1386 رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در نامه‌ای به شهردار وقت منطقه سه تهران اعلام می‌کند که در پلاک ثبتی به شماره 3467/25789 قطعه 20 در خیابان آفریقا به مساحت 11 هزار و 542 متر مربع، در حال حاضر تعداد 141 اصله درخت مثمر و غیرمثمر، یک کُنده و یک تنه درخت و 22 اصله درختچه قرار گرفته و با توجه به مندرجات موجود در پرونده باغ محسوب می‌شود. سپس در دهم شهریور 1387 براساس مصوبه‌ای با عنوان تائید و تنفیذ رای کمیسیون بدوی، تشخیص باغات موضوع ماده هفتم(7) آیین نامه اجرایی احراز باغ بودن این ملک را با رای 14 نفر از اعضا شورای شهر تهران تصویب و به شهردار تهران ابلاغ می‌کند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که شرکت صبامیهن در سال 1388 به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که چرا سازمان پارک‌های شهرداری تهران این مکان را به عنوان پهنه باغ در نظر گرفته است. هر چند آن‌ها موفق نشدند شکایت خود را در دیوان عدالت اداری جلو ببرند، چون دیوان شکایت را رد می‌کند. اما اتفاق جدیدی پس از رای دیوان رخ می‌دهد. در طرح تفضیلی جدید که شهرداری تهران تهیه کرده است، کاربری این بنا پهنه M تعریف می‌شود و زیرپهنه‌ی آن را M112 قرار می‌دهند؛ در صورتی که شرکت مهندس مشاور که موظف به تهیه طرح تفصیلی بود، باید گزارش می‌داد که موقعیت این پلاک به عنوان یک باغ تعریف شده و شورای شهر هم آن را تایید و به شهرداری تهران و شخص قالیباف ابلاغ کرده است.

او افزود: سوال اینجاست که چگونه این باغ به زیر پهنه M112 تبدیل شده و شرکت مشاور «شاران» به‌عنوان مجری طرح تفصیلی منطقه‌ 3 موظف بود آن را به عنوان یک لکه در داخل طرح مطرح و به شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و سازمان فضای پارک‌ها و فضای سبز گزارش دهد.

سلطانی با طرح این پرسش که چرا شرکت مهندس مشاوری که طرح تفصیلی این منطقه از تهران را تهیه کرده، دقت نظر نداشته است که سازمان پارک‌ها این خانه را به عنوان باغ اعلام کرده و باید پاسخگو باشد که بر چه اساسی و با استناد به چه چیزی پهنه باغ ثابت پاسال را M112 رد کرده است؟ همچنین سهوی یا تعمدی بودن آن مشخص شود!

وی تأکید کرد: در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد اتفاقی که در شهر تهران در حال رخ دادن است، بسیار خطرناک است چون بناهای زیادی در طول سال‌های گذشته در این شرایط تخریب و به مجتمع‌های تجاری تبدیل شده‌اند.


...........................................................................................................................

1393/9/17
برای ثبت ملی کاخ ثابت پاسال ابتدا باید کارشناسان میراث فرهنگی کاخ را بررسی کنند

«کاخ ورسای ایران» یا «کاخ ثابت پاسال» به عنوان بزرگترین خانه‌ی تهران در سه طبقه با متراژ 11 هزار و 847 متر در خیابان جردن در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده است. این خانه بر اساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران، به پهنه‌ی کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی و با تراکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد و با حداکثر 9 طبقه می‌تواند تغییر کاربری بگیرد.

این خانه پس از انقلاب تاکنون به عنوان یک بنای ارزشمند یا ثبت شده در فهرست آثار ملی مورد توجه قرار نگرفته است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با تاکید بر این‌که پاسخگوی مدیریت‌های گذشته‌ی میراث فرهنگی و بی‌توجهی به این بنای تاریخی نیست، درباره‌ی اقداماتی که این اداره کل می‌تواند برای این خانه‌ تاریخی انجام دهد گفت: با توجه به اینکه کاخ «ثابت پاسال» در فهرست 2500 بنای واجد ارزش تهران یا لیست 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست، باید نخست توسط کارشناسان میراث فرهنگی این بنا بررسی شود.

او تاکید کرد: اینکه عده‌ای بگویند این بنا واجد ارزش است و باید آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند، سند انجام این کار برای ما نمی‌شود، با لفظ روزنامه‌ای که نمی‌شود این گونه کارها را انجام داد؛ اگر کارشناسان گفتند این بنا ارزشمند است، آن زمان اظهار نظر می‌کنم.

وی اضافه کرد: نخست باید بررسی انجام شود، پس از آن می‌توانیم به طور کامل در این زمینه صحبت کنیم.خسروآبادی اظهار کرد: انشالله برای بررسی این بنا در اسرع وقت کارشناس می‌فرستیم تا کار بررسی زودتر انجام شود.



............................................................................................................................
1393/9/11
"کاخ ورسای ایران" تخریب می شود!!



یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران در آستانه تخریب است. خانه ای که با وسعت 11543 متر مربع، یعنی بیش از یک هکتار بعنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا).




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران



 قرار است یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران تخریب و سپس به برجی 9 طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری دهد. خانه ای که با وسعت 11543 متر مربع یعنی بیش از یک هکتار بعنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا). این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» می باشد.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


معماری «کاخ ثابت پاسال» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده است و اشیاء بکار رفته در آن بسیار ارزشمند است که قبل از انقلاب به روایتی حدود«15میلیون دلار» قیمت گذاری شده بود.





تصویر کاخ «لو پتی تریانون در ورسای فرانسه»


در کتاب معماران تباهي، ج3، ص 45 در مورد «کاخ ثابت پاسال» آمده است: خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران ترین و بزرگ ترین خانه شهر تهران» بوده است.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورساي فرانسه الگو گرفته شده است. دكوراسيون اين خانه را همان دكوراتوري انجام داده بود كه مسئول تداركات چادرهاي سلطنتي در تخت جمشيد بود.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


پرده هاي اين خانه را از بلژيك آورده بودند و درهاي آن متعلق به يك قصر فرانسوي بود. دستگيره ها را هم از روي يك مدل مربوط به يكصد سال پيش و به صورت اختصاصي براي خانه ثابت ساخته بودند.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


همچنین در کتاب: من و فرح پهلوي، اسكندر دلدم،  3 جلد، تهران، گلفام و به آفرين، 1377، ج 3: ص 1323 آمده است که: «مردم تهران آن خانه را قصر سنگي مي ناميدند».



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


این کاخ اما این روزها حال خوشی ندارد. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموما تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می گرفت.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


همسایگانی که منازلشان مشرف به این کاخ است از بی توجهی و عدم رسیدگی ساکنین آن طی 2 سال اخیر و خشک شدن سریع درختان آن علی الخصوص درختان کاج می گویند.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران







تصویر فعلی کاخ ثابت پاسال


همانطور که در تصاویر هوایی مشاهده می شود بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سالهای اخیر خشک شده و از بین رفته است. این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و قرار است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری توسط یکی از سرمایه داران بزرگ تهران (با نام محفوظ)  که این روزها همه جا را تبدیل به «مال» می کند، آغاز شود.





تصویر ماهواره ای مربوط به سال 1385






تصویر فعلی مربوط به سال 1393


صادق خلخالی در بخشی از خاطرات خود در باره «کاخ ثابت پاسال» می گوید:
بعد از تابستان ۶۰ که دیگر کم کم کار رسیدگی به پرونده های وابستگان طاغوت کم شده بود نزد امام رفتم و بعد از اینکه کمی از محاکمه اعضای گروه‌های سیاسی ضد انقلاب گفتم از وضعیت فساد و مواد مخدر صحبت کردم و اینکه الآن باید در این مورد هم انقلابی عمل کنیم! که امام فرمودند بروید و مسئولیت این کار را بدست بگیرید، از جماران که بیرون آمدم یک راست رفتم به «خلوت‌ترین خانه ای که سراغ داشتم»، خانه ای بزرگی که قبلاً برای «ثابت پاسال» بود و از همان جا به دادستانی انقلاب زنگ زدم و گفتم بروید هرچه قاچاقچی مواد مخدر می‌شناسید دستگیر کنید … شب نشده بود که زیر زمین و انباری‌های خانه پر زندانی شده بود»! (خاطرات آیت‌الله خلخالی. نشر سایه. چاپ پنج صفحه ۴۳۲)



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی تغییر یافته و قرار است برجی 9 طبقه و با ترکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد! بجای آن قد علم کند.






مشخص نیست در طرح تفصیلی جدید بر چه اساس کاربری یک «کاخ» که یک «اثر تاریخی با ارزش» بوده، به یکباره به پهنه تجاری، اداری تغییر می کند و شهرداری تهران، کمیسیون ماده 5 و شرکت مهندس مشاور طرح تفصیلی، بایستی به این موضوع پاسخ دهند.





وضعیت فعلی کاخ با پنجره های باز و شیشه های شکسته!






استقرار ماشین های سنگین جهت آغاز تخریب و گودبرداری


 توضیحات شهرداری تهران در مورد علت از بین رفتن تعداد زیادی درخت در این نقطه از شهر را منتشر کند.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


علاوه بر این منتظر توضیح سازمان میراث فرهنگی هستیم تا ببینیم که آیا اساسا سازمان میراث فرهنگی از وجود این اثر معماری تاریخ معاصر در شهر تهران اطلاعی داشته و این اثر به ثبت میراث رسیده است یا نه ؟!



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


همچنین اگر کسی چنین استدلال کند که «ثابت پاسال» فردی طاغوتی بوده و نباید اثری از وی باقی بماند، پس باید کاخ های نیاوران، سعد آباد، مرمر، شمس، تخت جمشید، پاسارگاد و همه آثار شاهان و سلاطین را نابود کرد.



کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران




کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران


طبیعی است که هیچ عاقلی چنین نمی اندیشد و با حفظ آثار طاغوت به نسل آینده اجازه دیدن و اندیشیدن در تاریخ گذشته اش را می دهد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن