تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830781139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بُعد سياسي و اجتماعي حج


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بُعد سیاسی و اجتماعی حج
حج
حرکت صدها هزار نفر ، از هر مملکتی ، با رعایت قوانینی خاص ، و به هم پیوستن آنان در یک سرزمین و یکرنگ شدن یک جمعیت چند میلیونی ؛ از انواع ملت ها و کشورها در میقات و حرکت همگان ، با شعار واحد لبّیک اللهم لبّیک . . . به سوی شهر مکّه و قرار گرفتن کلّ آنها در مطاف همچون سیل خروشان ، بافریاد تکبیر و رفتن به سعی صفا و مروه با صف واحد و محرم شدن چند میلیون در روز هشتم و کوچیدن به عرفات و مشعر و منا ، که هر بیننده ای را خیره می کند و هر قدرت طاغوتی را از این اجتماع آن هم با هدفی واحد و عملی واحد و نیّتی خالص شگفت زده می نماید و دل او و یارانش را ؛ همچون ماهیِ دریا غرق در دریای رعب و وحشت می نماید ، اگر یک مسأله سیاسی و اجتماعی نیست پس چیست؟ ! " قیاماً للناس"1 ، " مثابة للناس" 2، " هدی للعالمین" 3 چه معنا و مفهومی دارد ؟ اگر حج به نظر بعضی از پیشوایان دینی اهل تسنن یک عمل فردی و عبادتی محدود به یک نفر است ، در برابر دو بار للناس و یک بار للعالمین ، از سه آیه قرآن چه پاسخی دارند ؟ منافع سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی حج ، که نسبت به تمام مناسک فراگیر است ، نه تنها باید به مسلمانان مناطق مسلمان نشین برسد بلکه به فرموده قرآن مجید ؛ باید در هر زمان تمام انسانهای آن زمان از آن بهره مند شوند . آنان که نمی گذارند صدای شعار توحید ، نبوت ، ولایت و صدای قیام علیه طاغوتها و صدای رهبری واحد نسبت به جامعه اسلامی و جهانی و دعوت به یکی شدن و یکرنگ گشتن ؛ آن هم رنگ ایمان به خدا و دعوت تخلق به اخلاق خدا از کنار کعبه ـ که مرکز هدایت عالمین است ـ به جهانیان برسد و ناس را از قیام علیه نفس اماره و شیاطین بزرگ و کوچک ، با خفه کردن صدای حاجیان در محدوده این معناکه حج عبادت فردی است ، باز می دارند ، با این که می دانند کار جلوگیری آنان از پخش فروغ هدایت به تمام جهان ، خلاف صریح کتاب خداست ، فردای قیامت در پیشگاه حق چه جوابی دارند ؟ مگر این که بگوییم خدا و قیامت را قبول ندارند ! و به این خاطر ، با خیالی راحت در مقابل حج ، که مجموع مناسکش رنگ سیاست مثبت و اجتماعی بودن دارد ، می ایستند . راستی کدام یک از دستورات دین جدای از سیاست ؛ یعنی نظام صحیح دادن به زندگی همگان از برکت یک حکومت عادل و جدای از امور اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی است ؟ مگر نماز ایستادن همگان در صف واحد ، در مرکزی معیّن چون مسجد نیست ؟ مگر این قیام و ایستادن ، ایستادن در برابر ضد خدا ، و نفی شهوات ، و طرد بت ها و جنگ با شیاطین درونی و برونی نیست ؟ مگر جای نماز را محراب ؛ یعنی محل حرب و جنگ و جهاد نمی گویند ؟ مگر جمع شدن همگان در صف واحد و در محلی معین ، باعث آشنایی آنها با یکدیگر و با خبر شدن از دردها و خلأها و اقدام برای رفع آن دردها و خلأها نیست ؟ منافع سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی حج ، که نسبت به تمام مناسک فراگیر است ، نه تنها باید به مسلمانان مناطق مسلمان نشین برسد بلکه به فرموده قرآن مجید ؛ باید در هر زمان تمام انسانهای آن زمان از آن بهره مند شوند . آنان که نمی گذارند صدای شعار توحید ، نبوت ، ولایت و صدای قیام علیه طاغوتها و صدای رهبری واحد نسبت به جامعه اسلامی و جهانی و دعوت به یکی شدن و یکرنگ گشتن ؛ آن هم رنگ ایمان به خدا و دعوت تخلق به اخلاق خدا از کنار کعبه ـ که مرکز هدایت عالمین است ـ به جهانیان برسدمگر نماز گزار نباید در محل و لباس و مکانی که نماز می خواند ، و با آبی که غسل می کند و وضو می گیرد و با خاکی که تیمّم می نماید ، همه و همه مباح باشد ؛ یعنی از مال حلال و مال و زکات و خمس داده شده ، تهیه شده باشد ؟ مگر جملات نماز باعث اتّصال به توحید ، نفی شرک انحصار عبادت در حق ، توجه به قیامت ، قرار گرفتن در صراط مستقیم و در یک کلمه علّت تزکیه اخلاق نیست ؟ عبادات و طاعات دیگر و خلاصه تمام برنامه های اسلامی ، هر یک به صورتی با بعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی ارتباط دارند . حج که زمانش از نظر ادای مناسک گسترده تر از عبادات دیگر و اجتماعش از همه اجتماعات باشکوهتر و مکانش نقطه اتصال قلب همه ملّت ها ، از هر رنگ و نژاد ، با یکدیگر است ، بدون تردید بعد سیاسی واجتماعی و اقتصادی و اخلاقیش فوق العاده تر و منافعش برای تمام جهانیان از عبادات دیگر بیشتر است . اگر آنان که مدعی خادمی حرمین شریفینند و توجیه گران اعمال آنان که روحانی نمایان درباری و حقوق بگیران دولتی هستند ، برای یک بار حج و اعمال آن را از اسارت افکار و عقاید و قدرت خود آزاد کنند و بگذارند مسلمانان با این جمعیت فراوان به جای حج فردی حج ابراهیمی و محمدی انجام دهند و از بلندگوهای مدینه و مکه و منا و عرفات و مشعر صدای پاک توحید و نبوّت و ولایت را بگوش عالمیان برسانند و جهانیان را نسبت به جنایات طاغوتها و طاغوتیان بیدار کنند ، معلوم می شود حج چه منافع سنگینی برای مردم روی زمین دارد ؟
حج
مثابةً للناس ، قیاماً للناس ، هدیً للناس شما که کلیه امور مدینه و مکه را در دست دارید ، موجودیت خود را و توجیه گران اعمالتان را در گرو تکیه دادن به قدرتهای استکباری ، که ریشه در یهودیت و مسیحیت و الحاد دارد ، می دانید ، می ترسید اگر حج به صورت حج ابراهیمی و محمدی انجام بگیرد از بین بروید ، در صورتی که اگر ولایت یهود و نصاری و مشرکین را رها کنید و در سایه ولایت خدا قرار بگیرید و به آغوش بیش از یک میلیارد مسلمان برگردید و بگذارید سفره حج در بعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقیش پهن شود ، زحمتتان کمتر و تداوم حیات سیاسی و دولتی شما بیشتر خواهد شد . شما اگر حج را از اسارت قدرت خود و توجیه توجیه گران ؛ یعنی آخوندهای درباری ، آزاد کنید ، خود و کشورتان ، مسلمانان و کشورشان از اسارت مستکبران جهان آزاد می شوند و دیگر فرهنگ پاک اسلام و معادن طلا ونفت و ذخایر دیگر مسلمانان به غارت یهود و نصاری و شرک و کفر نخواهد رفت . سیاست مثبت ؛ یعنی تشکیل حکومت اسلامی برای پیشبرد اهداف قرآن و سنت و امامان معصوم و حفظ آثار عملی و اخلاقی و اعتقادی اسلام و جهت دادن به مردم برای تشکیل مدینه فاضله و حیات طیّبه . چنین سیاستی عین دین و دین عین آن سیاست است . شما هیچ دلیل قانع کننده و برهان محکمی بر تفکیک دین از سیاست ندارید . آنچه می گویید فقط و فقط ادعاست و ریشه در فرهنگ بنی امیّه و از چند صد سال قبل ریشه در سیاست استعماری غرب و در این زمان ریشه در سیاست شیطان بزرگ دارد . اگر دین را از سیاست تفکیک نکنید و در لباس آخوندی در ممالک عربی ، به خصوص حجاز ، این معنا را به مردم مستضعف القا نکنید ، پس جهانخواران مستکبر چگونه نفت را به غارت ببرند ، پس اسرائیل غاصب چگونه پایش را برای نابودی اسلام و مسلمانان در خاور میانه محکم کند . پس چگونه به جوانان و نسل امروز مسلمانان هجوم فرهنگی شود ، پس چگونه نوکران بی جیره و مواجب غرب بر همه چیز مسلمانان مسلّط باشند ؟ آری شمایید که با کج فهمی یا نفهمی و یا فهمیدن ولی دین به دنیا فروختن و خدا را با غرب معامله کردن و آخرت را به لذّتهای چند روزه دنیا تبدیل نمودن ، در دل کشورهای اسلامی و در خانه مسلمانان و کنار معادن کشورهای اسلامی به خصوص در سرزمین وحی و کنار حرم رسول حق و حرم امن خدا ، باعث پهن شدن سفره استعمارگران شده اید و باعث اینهمه ذلت و خواری برای مسلمانان گشته اید . شما اگر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به ندای فرزند رسول خدا ، حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ جواب مثبت می دادید ، امروز وضع مسلمانان و کشورهای آنان و معادن و ذخایرشان ، به خصوص لبنان ، فلسطین ، اریتره ، بوسنی ، چچن ، سومالی و . . . به این وضع نمی افتاد و چه بسا که مسیر تاریخ عوض شده بود و فروغ هدایت حق از کنار کعبه تمام جهان را روشن می ساخت و مسلمانان و ذخایرشان از اسارت دشمنان خدا آزاد شده بودند . 4 جهرمی زاده_دین و اندیشه1 ـ حج : 362 ـ حج : 373 ـ مائده : 974- در بارگاه نور، حسین انصاریان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن