تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801784980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق بازار آزاد ارز با كالاهاي قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رونق بازار آزاد ارز با كالاهاي قاچاق
نویسنده : هادی غلامحسيني 
مطالعات نشان مي‌دهد كه حجم قاچاق در اقتصاد ايران به حدي رسيده است كه اگر امروز جلوي آن گرفته نشود مبارزه با آن در سال‌هاي بعد عملاً ديگر امكان‌پذير نيست، زيرا قاچاق سيستماتيك در اقتصاد ايران نهادينه مي‌شود.
براي شناخت فعلي وضعيت قاچاق بايد مدعي شد كه در تمامي استان‌هاي مرزي كشور پديده خروج غير قانوني سوخت يا همان قاچاق سوخت در جريان است اين در حالي است كه كالاهاي ورودي قاچاق نيز در تمامي بازارهاي كشور توزيع مي‌شود و همين امر نشان مي‌دهد كه قاچاق فرآيندي سيستماتيك پيدا كرده است.
متأسفانه امروزه بيش از نيمي از كالاي مورد نياز بازارهاي كشور از طريق قاچاق انجام مي‌گيرد و همين امر نشان مي‌دهد كه اصلي‌ترين تقاضا در بازار آزاد ارز، تقاضا براي ورود غير قانوني كالاي قاچاق است كه شايد بتوان آن را در زمره تقاضاي سوداگري جاي داد.
ايران هنوز در تحريم قرار دارد و قيمت جهاني نفت نيز رو به كاهش است، از اين رو مسئولان بايد در شرايط كنوني بيش از پيش نسبت به كنترل تقاضاهاي سوداگرانه در بازار ارز حساس باشند كه يكي از اين موارد جلوگيري از قاچاق كالا و ارز است.
ضريب نفوذ قاچاق در اقتصاد ايران تا جايي رشد يافته است كه بنا به آخرين اخبار رسمي يك چهارم كالاي موجود در بازارهاي كشور كه ارزش آن در حدود 15ميليارد دلار برآورد مي‌شود از طريق قاچاق تأمين مي‌شود. اين در حالي است كه جذاب‌ترين كالا جهت قاچاق از ايران سوخت به شمار مي‌رود كه به گواه آمارهاي رسمي ارزش قاچاق سوخت از ايران 5 ميليارد دلار در سال برآورد مي‌شود.
طبق بررسي انجام گرفته توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارزش كشفيات قاچاق اين ستاد در سال 92، حدود 8 هزار و 922 ميليارد ريال بوده است كه از اين ميزان، يك هزار و 889 ميليارد ريال مربوط به قاچاق سوخت و فرآورده‌هاي نفتي، 663هزار ميليارد ريال مربوط به البسه و 302 ميليارد ريال مربوط به گوشي تلفن همراه مي‌باشد.
در رابطه با مديريت‌كنندگان قاچاق در كشور نيز بايد عنوان داشت كه اين فعاليت غير قانوني اقتصادي از كلانشهر تهران و دبي كنترل مي‌شود و متأسفانه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه برخي از افرادي كه در اتاق‌هاي بازرگاني هستند در اين فعاليت‌ها دستي بر آتش دارند.
در اين بين بالاي ۹۵ درصد قاچاقچياني كه دستگير مي‌شوند نيز افراد اصلي و دانه‌درشت‌هاي اين بخش نيستند. در مواردي نيز كه بزرگان قاچاق دستگير مي‌شوند متأسفانه با استفاده از رانت و نفوذي كه دارند از دست قانون فرار مي‌كنند.
همه موارد فوق نشان مي‌دهد كه قاچاق بد در بدنه اقتصادي ايران ريشه دوانيده است و كم مانده سهمش از فعاليت‌هاي رسمي و قانوني اقتصاد ايران نيز بيشتر شود از همين رو اميد مي‌رود بزرگان نظام براي جلوگيري از تداوم رشد صنعت غير قانوني قاچاق فكر عاجلي كنند.
مهم‌ترين آسيبي كه قاچاق كالا و ارز در مقطع كنوني به كشور مي‌زند آن است كه توسعه و پيشروي اين بخش فضا براي فعاليت حقيقي و رسمي در اقتصاد يعني توليد را محدود مي‌كند از همين رو براي آنكه انگيزه فعلي براي رشد توليد در ايران با كاهش مواجه نشود، انتظار مي‌رود دولت يازدهم برنامه و لايحه جدي را براي مبارزه با قاچاق به مجلس ببرد و زمينه قانوني براي مبارزه با فساد را به كمك نمايندگان مجلس مهيا كند. در اين بين، از آنجايي كه قاچاق فعاليت اقتصادي غيرقانوني به شمار مي‌رود و ماهيت اين فعاليت مخفيانه است، شناخت فرايند انجام چنين فعاليتي، جهت مبارزه با آن امري كاملاً ضروري به شمار مي‌رود. بدين ترتيب، ابتدا بايد گزارشي دقيق از فرايندهاي انجام فعاليت قاچاق در ايران انجام گيرد و سپس لايحه مبارزه با اين پديده شوم در اقتصاد تهيه شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن