تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833736442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صحنه‌گردان توقیف فیلم‌های سینمایی کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: صحنه‌گردان توقیف فیلم‌های سینمایی کیست؟
همین صحنه‌گردان تلاش‌هایی را برای عدم اکران فیلم‌ «خانه پدری» در سینماهای حوزه هنری در پیش گرفته تا در صورت عدم اکران این فیلم در سینماهای حوزه، همین پروسه درباره سینماهای شهرداری تهران و دیگر نهادهای صاحب سینما نیز طی شود و وزارت ارشاد در اکران فیلم‌های توقیفی تنها بماند و مجبور به عدم اکران فیلم‌ها شود... شواهد نشان می‌دهد مدیران وزارت ارشاد این بار قصد عقب‌نشینی ندارد...
آفتاب: روند رفع توقیف فیلم‌های سینمایی در شرایطی با فیلم مهم «خانه پدری» از چهارشنبه آغاز می‌شود که یک جریان خاص درصدد است تا به هیچ عنوان هیچ فیلمی رفع توقیف نشود و در همین راستا، برای اینکه قطار رفع توقیف‌ها به حرکت در نیاید، سنگ‌اندازی‌ها به اوج خود رسیده اما این روزها در پشت صحنه سینمای ایران دقیقاً چه اتفاقاتی و توسط چه اشخاصی رخ می‌دهد و در نهایت در این بازی که این بار مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد قصد عقب‌نشینی از آن را ندارد، چه نتیجه‌ای حاصل خواهد آمد؟


به گزارش آفتاب به نقل از تابناک؛ پس از کشمکش‌های فراوان در خصوص رفع توقیف فیلم‌های سینمایی، بالاخره فیلم «خانه پدری» که کمترین حساسیت درباره‌اش وجود داشت و تنها سکانس نخست این اثر به دلیل خشونتش مناسب رده سنی نوجوانان تشخیص داده نمی‌شد، در ابتدای صف رفع توقیف‌ها قرار گرفت و قرار شد در قالب گروه سینمایی هنر و تجربه با در نظر گرفتن رده بندی سنی اکران محدود داشته باشد و در واقع از شیوه اکران طولی برای نمایش این فیلم استفاده شود.


در همین چارچوب، آخرین ساخته سینمایی عیاری همچون دیگر آثار این کارگردان مطرح سینمای ایران برای مخاطبان بالای شانزده سال در پردیس‌های کوروش، آزادی، موزه سینما، خانه هنرمندان، هویزه مشهد و سوره اصفهان از هشتم دی ماه اکران می‌شود تا بدین شکل طلسم اکران این اثر که چندین سال در بلاتکلیفی به سر می‌برد، شکسته شود و این اتفاق آغاز بر رفع توقیف فیلم‌های سینمایی باشد.


اکران «خانه پدری» از مدت‌ها پیش مشخص بود و هیچ واکنش یا نگرانی را در پی نداشت اما زمانی که مشخص شد این فیلم نخستین حلقه از زنجیره رفع توقیف فیلم‌ها است، به یک باره موضع‌گیری‌ها آغاز شد. در واقع نگرانی‌ها نه به دلیل اکران خانه پدری، بلکه به دلیل رفع توقیف فیلم‌ها است و هر فیلم دیگری با هر ممیزی از لیست فیلم‌های توقیفی در صف اکران قرار می‌گرفت، با واکنش‌های مشابهی مواجه می‌شد و به عبارت ساده‌تر، مشکل لایه پنهان مخالفان رفع توقیف هر فیلمی است که به منزله افزایش اعتماد سینماگران به دولت خواهد بود.


در این میان اما نقش یک شخص در این پروسه کاملاً هویدا است و ظاهراً صحنه گردان بازی ادامه توقیف فیلم‌ها یک شخص بیشتر نیست؛ شخصی که از یک سو برخی رسانه‌های خاص را برای تولید علیه رفع توقیف فیلم‌ها و اکنون علیه رفع توقیف خانه پدری به خط می‌کند و از آن سو، برخی مسئولان نظارتی تاثیرگذار در پروسه رفع توقیف فیلم‌ها را با تکیه بر خبرها، به سمتی سوق می‌دهد که مانع از اکران فیلم‌ها شوند.


در کنار این دو رویکرد، همین صحنه‌گردان کم سن و سال، تحرکاتی را برای عدم اکران فیلم‌ «خانه پدری» در سینماهای حوزه هنری در پیش گرفته تا در صورت عدم اکران این فیلم در سینماهای حوزه، همین پروسه درباره سینماهای شهرداری تهران و دیگر نهادهای صاحب سینما نیز طی شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در اکران فیلم‌های توقیفی تنها بماند و مجبور به عدم اکران فیلم‌ها شود.


این روش در گذشته و در دوره شمقدری اتفاق افتاد و پس از پایین کشیده شدن دو فیلم از پرده سینماها، حوزه هنری اقدام به عدم اکران گروهی از فیلم‌ها کرد که برای حوزه هنری و حتی سینماگرانی که با حوزه هنری همکاری کردند، هزینه‌ساز شد و هنوز نیز گاهی نقدهایی نسبت به همکاری آن گروه سینماگران با حوزه هنری مطرح می‌شود. در واقع حوزه هنری، یک مرتبه هزینه کلانی را در سطح افکارعمومی بابت عدم اکران فیلم‌هایی داده که با نمایش‌شان هیچ اتفاق منفی در جامعه رخ نداد.


با این حال بعید است رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که به تازگی به جمع شورای پروانه نمایش محلق شده، با این جریان همراهی کند و در شرایطی که نهادهای فرهنگی تعامل بالایی دارند، این اتفاق منجر به آغاز اختلافات میان حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد شود؛ اختلافاتی که در دولت پیشین به اوج خود رسید و باعث شد رئیس جمهور وقت به تندی از این مجموعه در کنفرانس خبری‌اش انتقاد کند. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که با دعوت خاموشی به عنوان مقام ارشد بر حوزه هنری به شورای پروانه نمایش، انتظار می‌رود اتفاقات رخ داده برای برخی فیلم‌ها در دولت پیشین تکرار نشود.


در این میان یک نقد اساسی نسبت به برخی مدیران وجود دارد و آن هم به کارگیری چهره‌هایی نظیر صحنه‌گردان توقیف فیلم‌های سینمایی در نهادهای موثر در روند اکران است، چرا که در شرایط کنونی گره‌زدن امر فرهنگی به ماجراجویی به منزله سلب امنیت در نظام تولید آثار فرهنگی - آن هم در این شرایط که اغلب آثار فرهنگی از جمله فیلم در گیشه توان سودآوری بالایی ندارند- است و باید به شدت از چنین برخوردی با حوزه فرهنگ و به ویژه سینما که گران‌ترین محصول فرهنگی را دارد، پرهیز کرد.


بدون شک اگر این جنگ تازه اکران که در پشت پرده به شدت در جریان است، منجر به عدم اکران فیلم‌ها شود و امنیت سرمایه گذاری بیش از این کاهش یابد، در سال‌های آینده هیچ فیلم با سرمایه گذاری کلان تولید نخواهد شد و بیش از پیش آثار کم‌هزینه آپارتمانی تولید می‌شود که فاقد خاصیت و اثرگذاری خواهند بود اما دیگر برای اکران مشکلی نخواهند داشت. 


باید پذیرفت در جامعه‌ای که مطابق با آمار اعلام شده توسط نهادهای انتظامی، 16 درصد قتل‌های رخ داده در هر سال ناموسی است و این درصد با در نظر گرفتن آمار 1910 قتل سال 92، معادل حدود 300 قتل ناموسی در سال می‌شود، نمی‌توان سکوت کرد و به این چالش نپرداخت و اگر هنرمند یا سینماگران به این معضل پرداخت، نباید مقابل دهانش را گرفت و یا از او خواست، هیچ سکانسی از وقوع یک قتل را به تصویر نکشید!


با این اوصاف اگر فیلمی همچون خانه پدری که تنها یک صحنه قتل به نمایش می‌گذارد و سپس در سایر سکانس‌های فیلم، تاوان چنین قتلی را برای خانواده به تصویر می‌کشد نیز ساخته نشود، چگونه می‌توان به نقد این موضوع پرداخت و تلاش کرد تا با آگاهی به جامعه، این آمار را در نسل‌های بعد به صفر نزدیک کرد؟ آیا باید به خاطر لجبازی سیاسی و با هدف ناکام گذاشتن یک طیف از مدیران فرهنگی، اجازه بیان یک نقد اجتماعی ساده را نیز نداد؟




تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن