تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833737318
شش تدبیر امام رضا علیهالسلام در نبرد با مأمون به روایت مقام معظم رهبری
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: شش تدبیر امام رضا علیهالسلام در نبرد با مأمون به روایت مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب در تحلیل جامعه به سیاستورزی علیبنموسیالرضا(ع) در برخورد با مامون پرداختهاند.
به گزارش نامه نیوز، بخشهایی از پیام حضرت آیتالله خامنهای به کنگرهی جهانی امام رضا علیهالسلام در 18/5/63
تشکیل کنگره علمی زندگی امام هشتم در جوار تربت پاک آن بزرگوار و همزمان با سالروز ولادت آن حضرت، گام تازهای در جهت روشنگری چهره تابناک ائمه معصومین (علیهمالسّلام) و آشنائی با زندگینامه پرحماسه و پررنج آن پیشوایان عظیمالشأن است. باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهمالسّلام) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارتبار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده است.
مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر "مبارزه حاد سیاسی" است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند. این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است.
اکنون جای آن است که به اختصار، حادثه ولیعهدی را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه امام هشتم علیبنموسیالرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد:
اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنهی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود. همانطور که گفتم شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمام نشدنی داشتند،این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست... با این کار مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود.
سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بهجز خود آن حضرت، همه سران و گردنکشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد.
چهارم: اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
ششم آنکه در پندار مأمون، امام با این کار، به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت. بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی بهعنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت هیچ نغمهی مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد. این همان حصار منیعی بود که میتوانست همهی خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
اکنون به تشریح سیاستها و تدابیر امام علیبنموسیالرضا در این حادثه میپردازیم:
1- هنگامیکه امام را از مدینه به خراسان دعوت کردند آن حضرت فضای مدینه را از کراهت و نارضائی خود پرکرد، بهطوریکه همهکس در پیرامون امام یقین کردند که مأمون با نیت سوء حضرت را از وطن خود دور میکند. امام بدبینی خود به مأمون را با هر زبان ممکن به همهی گوشها رساند. در وداع با حرم پیغمبر، در وداع با خانوادهاش هنگام خروج از مدینه، در طواف کعبه که برای وداع انجام میداد، با گفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشک، بر همه ثابت کرد که این سفر، سفر مرگ اوست. همه کسانی که باید طبق انتظار مأمون نسبت به او خوشبین و نسبت به امام به خاطر پذیرش پیشنهاد او بدبین میشدند در اولین لحظات این سفر دلشان از کینه مأمون که امام عزیزشان را اینطور ظالمانه از آنان جدا میکرد و به قتلگاه میبرد لبریز شد.
2- هنگامیکه در مرو پیشنهاد ولایتعهدی آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنکاف کردند و تا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند. این مطلب همهجا پیچید که علیبنموسیالرضا ولیعهدی و پیش از آن خلافت را که مأمون به او با اصرار پیشنهاد کرده بود نپذیرفته است. دستاندرکاران امور که به ظرافت تدبیر مأمون واقف نبودند ناشیانه عدم قبول امام را همهجا منتشر کردند، حتی فضلبنسهل در جمعی از کارگزاران و مأموران حکومت گفت من هرگز خلافت را چنین خوار ندیدهام، امیرالمؤمنین آن را به علیبنموسیالرضا تقدیم میکند و علیبنموسی دست رد به سینهی او میزند.
3- با این همه علیبنموسیالرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچیک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر میکرد فعلاً در شروع کار این شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج میتوان امام را به صحنه فعالیتهای خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد. روشن است که با تحقق این شرط، نقشهی مأمون نقش برآب میشد و بیشترین هدفهای او نابرآورده میگشت.
4- اما بهرهبرداری اصلی امام از این ماجرا بسی از اینها مهمتر است: امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی میزند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بینظیر بوده است و آن برملا کردن داعیهی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانهاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آنها قرار نمیگرفت آن را به گوش همه رساند.
5- درحالیکه مأمون امام را جدا از مردم میپسندید و این جدائی را در نهایت وسیلهای برای قطع رابطهی معنوی و عاطفی میان امام و مردم میخواست، امام در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار میداد، با اینکه مأمون آگاهانه مسیر حرکت امام از مدینه تا مرو را به طرزی انتخاب کرده بود که شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده، از هر فرصتی برای ایجاد رابطهی جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد. در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دلهائی که با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث سلسلةالذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانههای معجزهآسای دیگری نیز آشکار ساخت و در جابهجای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو که سر منزل اصلی و اقامتگاه خلافت بود هم هرگاه فرصتی دست داد حصارهای دستگاه حکومت را برای حضور در انبوه جمعیت مردم شکافت.
6- نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دلگرمی آنان شد و شورشگرانی که بیشترین دورانهای عمر خود را در کوههای صعبالعبور و آبادیهای دوردست و با سختی و دشواری میگذراندند با حمایت امام علیبنموسیالرضا حتی مورد احترام و تجلیل کارگزاران حکومت در شهرهای مختلف نیز قرار گرفتند.
مأمون نه تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علیبنموسی مایهی امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شده است، در مدینه و مکه و دیگر اقطار مهم اسلامی نه فقط نام علیبنموسی به تهمت حرص بدنیا و عشق به مقام و منصب از رونق نیفتاده بلکه حشمت ظاهری بر عزت معنوی او افزوده شده و زبان ستایشگران پس از دهها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم و معصوم او گشوده شده است. کوتاه سخن آنکه مأمون در این قمار بزرگ نه تنها چیزی بدست نیاورده که بسیاری چیزها را از دست داده و در انتظار است که بقیه را نیز از دست بدهد. اینجا بود که مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد بر آمد که خطای فاحش خود را جبران کند و خود را محتاج آن دید که پس از این همه سرمایهگذاری سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتیناپذیر دستگاههای خلافت یعنی ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) به همان شیوهای متوسل شد که همیشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، یعنی قتل.
بدیهی است قتل امام هشتم پس از چنان موقعیت ممتاز به آسانی میسور نبود. قرائن نشان میدهد که مأمون پیش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به کارهای دیگری دست زده است که شاید بتواند این آخرین علاج را آسانتر به کار برد، شایعهپراکنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله این تدابیر است، به گمان زیاد اینکه ناگهان در مرو شایع شد که علیبنموسی همه مردم را بردگان خود میداند جز با دستاندرکاری عمال مأمون ممکن نبود.
هنگامیکه ابیالصلت این خبر را برای امام آورد حضرت فرمود: "بار الها، ای پدیدآورنده آسمانها و زمین تو شاهدی که نه من و نه هیچ یک از پدرانم هرگز چنین سخنی نگفتهایم و این یکی از همان ستمهائی است که از سوی اینان به ما میشود."
تشکیل مجالس مناظره با هر آن کسی که کمتر امیدی به غلبه او بر امام میرفت نیز از جمله همین تدابیر است. هنگامیکه امام، مناظره کنندگان ادیان و مذاهب مختلف را در بحث عمومی خود منکوب کرد و آوازه دانش و حجت قاطعش در همه جا پیچید، مأمون در صدد برآمد که هر متکلم و اهل مجادلهای را به مجلس مناظره با امام بکشاند، شاید یک نفر در این بین بتواند امام را مجاب کند. البته چنان که میدانیم هر چه تشکیل مناظرات ادامه مییافت قدرت علمی امام آشکارتر میشد و مأمون از تأثیر این وسیله نومیدتر.
در آخر چارهای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچگونه واسطهای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر دویست و سه هجری یعنی قریب دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس از صدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلود.
۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
امام جمعه موقت خرمشهر مطرح کرد نارضایتی مقام معظم رهبری از وضعیت مقابله با مفاسد اقتصادی
امام جمعه موقت خرمشهر مطرح کردنارضایتی مقام معظم رهبری از وضعیت مقابله با مفاسد اقتصادیامام جمعه موقت خرمشهر پیغام مقام معظم رهبری در سمینار ملی ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد توسط دولت را نشان از عدم رضایت ایشان از وضعیت مقابله با مفاسد اقتصادی دانست به گزارش خبرگزاری فارفرمانده سپاه امام رضا (ع): رهنمودهای مقام معظم رهبری نسخهای شفابخش در برابر تحریمهای دشمنان است
فرمانده سپاه امام رضا ع رهنمودهای مقام معظم رهبری نسخهای شفابخش در برابر تحریمهای دشمنان استفرمانده سپاه امام رضا ع گفت سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری نسخهای شفابخش در برابر تحریمهای دشمنان است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سردار غلامرضا احمدی ظهر امروز در همایش اسمشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد تدابیر یکسان امام راحل و مقام معظم رهبری در هدایت جهان اسلام
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح کردتدابیر یکسان امام راحل و مقام معظم رهبری در هدایت جهان اسلاممشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تدابیر یکسان امام راحل و مقام معظم رهبری برای هدایت جهان اسلام یاد کرد حجتالاسلام سید اقبال راستگویی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس درخاطرات خواندنی از سخنان امام (ره) و آیات عظام بهاءالدینی و بهجت درباره مقام معظم رهبری
خاطرات خواندنی از سخنان امام ره و آیات عظام بهاءالدینی و بهجت درباره مقام معظم رهبری نقل قول ها و خاطرات خواندنی درباره پس از رحلت حضرت امام خمینی ره و موضع آیت الله بهجت درباره مقام معظم رهبری آیت الله صدیقی امام جمعه موقت شهر تهران سه شنبه ۲۸ ۲ ۸۹ در مراسم ایام شهادت جانسوزآیت الله غیوری از یاران باوفای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بود -
حداد عادل آیت الله غیوری از یاران باوفای امام راحل ره و مقام معظم رهبری بود شناسهٔ خبر 2447437 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۶ سیاست > مجلس نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت درگذشت نمایندگی مقام معظم رهبری در هلال احمر گفت آیت الله غیوری ازپيشوايي مقام معظم رهبري معنا دهنده پيوند دين و سياست است
۱۰ آذر ۱۳۹۳ ۱۳ ۲۸ب ظ نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشوايي مقام معظم رهبري معنا دهنده پيوند دين و سياست است نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت امروز در سايه حضور فقيه صالح بصير شجاع حکيم و بياعتنا به دنيا که در رأس امور قرار گرفته پيوند دين و سياست در نظام اسلامي معنا يافته اسرئیس سازمان نظام پزشکی: تأکید مقام معظم رهبری در استفاده واژه مقدس برای حرفه پزشکی
رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید مقام معظم رهبری در استفاده واژه مقدس برای حرفه پزشکیرئیس سازمان نظام پزشکی کشور از تأکید مقام معظم رهبری در استفاده از واژه مقدس برای حرفه پزشکی خبر داد و گفت ایشان سه مرتبه تأکید کرده که پزشکی یک حرفه مقدس است به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزارئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان: 14 دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مراکز استانی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان 14 دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مراکز استانی دانشگاه فرهگیان ایجاد شدرئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان از ایجاد 14 دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان خبر داد بهروایت امام رضا(ع) از سر بریده سیدالشهدا(ع) در مجلس یزید -
روایت امام رضا ع از سر بریده سیدالشهدا ع در مجلس یزید شناسهٔ خبر 2440805 چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام رضا ع روایت می کند رسول خدا ص فرمود لباس دشمنانم را نپوشید غذایشان را نخورید و راه آنان را نروید که در این صورت مانند آنانتائیداساسنامه پدافندغیرعامل توسط مقام معظم رهبری |اخبار ایران و جهان
تائیداساسنامه پدافندغیرعامل توسط مقام معظم رهبری رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا گفت حضرت آقا اساسنامه پدافند غیر عامل و عملکرد و روند سازمان را تایید کردند کد خبر ۴۵۸۲۲۷ تاریخ انتشار ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۴۹ - 14 December 2014 رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا گفت حضرت آقااین خبر تا پایان روز 9 دی به روز رسانی میشود مقام معظم رهبری و یومالله 9دی
این خبر تا پایان روز 9 دی به روز رسانی میشودمقام معظم رهبری و یومالله 9دیدر پنجمین سالگرد حماسه 9 دی با انتشار ویژهنامهای به بررسی ابعاد مختلف آفرینش حماسه 9 دی و چرایی مانایی آن در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است حوزه احزاب خبرگزاری فارس- ویژهنامه حماسه 9 دی روزهاى سال بمهدی قزلی در گفتوگو با فارس: تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب پنجرههای تشنه موجب افتخار من است
مهدی قزلی در گفتوگو با فارس تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب پنجرههای تشنه موجب افتخار من استنویسنده کتاب پنجرههای تشنه گفت بنده 21 اردیبهشت کتاب را برای مقام معظم رهبری فرستادم و ایشان نیز 28 اردیبهشت بر آن تقریظ نوشتند مهدی قزلی در حاشیه رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتبهمناسبت اربعین حسینی (ع) و سالروز شهادت آیتالله دستغیب رئیس دفتر مقام معظم رهبری به شیراز سفر میکند
بهمناسبت اربعین حسینی ع و سالروز شهادت آیتالله دستغیبرئیس دفتر مقام معظم رهبری به شیراز سفر میکندرئیس دفتر مقام معظم رهبری در اربعین حسینی و سالروز شهادت آیتالله سید عبدالحسین دستغیب میهمان شیرازیها خواهد بود به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز رئیس حوزه تولیت حرم مطهر شاهچاقتدار و پیشرفت ارتش در سایه تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری است
جانشین فرمانده کل ارتش اقتدار و پیشرفت ارتش در سایه تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری است نوشهر- ایرنا - جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت امروز اقتدار عزت و پیشرفت های ارتش نظام جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف درسایه تبعیت از رهنمودهای رهبری فرزانه است به گزارشتاکنون 2 هزار و 600 اثر به دبیرخانه جشنواره عمار فرستاده شده است/ جشنواره عمار به هیچ جناح و گروهی به جز مقام
در اولین نشست اکرانهای مردمی جشنواره عمار مطرح شد تاکنون 2 هزار و 600 اثر به دبیرخانه جشنواره عمار فرستاده شده است جشنواره عمار به هیچ جناح و گروهی به جز مقام معظم رهبری وابسته نیست دبیر اجرایی جشنواره عمار گفت امسال از بهترین اکران کنندهها و وبلاگهای مردمی تقدیر خواهد شد &۷ فصل اقتصادی از نگاه مقام معظم رهبری + اینفوگراف
۷ فصل اقتصادی از نگاه مقام معظم رهبری اینفوگرافکتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری در ۷ فصل الگوی مناسبی از نحوه نگرش ایشان به حوزه اقتصاد به جویندگان و مشتاقان این حوزه ارائه میدهد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان راهبردهای اقتصادیمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه دریایی خرمشهر: باید دید فرهنگی دانشجو را ارتقا بخشید/مسئولان ماها
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه دریایی خرمشهر باید دید فرهنگی دانشجو را ارتقا بخشید مسئولان ماهانه با دانشجویان دیدار کنندمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بر لزوم برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای دانشجویان تاکید کرد به گزارش خبرگزا-
سیاسی
پربازدیدترینها