واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد
تدابیر یکسان امام راحل و مقام معظم رهبری در هدایت جهان اسلام
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تدابیر یکسان امام راحل و مقام معظم رهبری برای هدایت جهان اسلام یاد کرد.
حجتالاسلام سید اقبال راستگویی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: در گوشه و کنار میشنویم که عدهای که در خصوص جایگاه ولایتفقیه و نهادهای حاکمیتی اظهار نظر نسنجیده و ناصواب میکنند، عدهای کجاندیش مغرض و ساده لوح و جاهل که هر جا سخن بگویند خود را رسوا و ملت و جوانان ولایی را بیدارتر میکنند. وی گفت: به کار بردن واژه «امام» برای رهبر کبیر انقلاب اسلامی و معمار نظام مقدس جمهوری اسلامی از سالها قبل از پیروزی انقلاب، بین دو واژه زیبای خمینی و امام، پیوندی برقرار کرده بود که پس از پیروزی انقلاب، با اشاره به یکی از این دو واژه، خود به خود دیگری در اذهان متبادر میشد. این مسئول افزود: هر چند در همان ابتدای انقلاب عدهای از کجاندیشان مغرض یا سادهلوحان جاهل، برای ایجاد شبهه در این راستا از بیان واژه امام هراس داشتند و شبهه میافکندند اما جامعه اسلامی و انقلابی ایران با عشق و علاقه و از سر اعتقاد و به صورت حقیقی، کلمه امام را برای آن عزیز سفر کرده به کار برد و در تمامی نوشتهها، خطابهها و رسانهها از ایشان با عنوان «حضرت امام خمینی» یاد میشد. وی گفت: به کار بردن این عنوان برای خمینی عزیز، ریشه در اعتقادات دینی، آموزههای اسلامی و نظریه سیاسی شیعه دارد. نظریه سیاسی شیعه مبتنی بر اندیشه «امت و امامت» است. در واقع در یک جامعه اسلامی که حکومت آن دینی و اسلامی باشد، پیشوا و رهبر جامعه را امام گویند. راستگویی ادامه داد: شاید عدهای قلیل حساب شده مانع از به کار بردن این واژه برای ولیفقیه زمانه شده باشند اما امروز باید با صراحت و شجاعت اعتراف کنیم که در سال 1368 و پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، پس از اعلام نام مقام معظم رهبری همان راه و مرام و مسلک پای برجاست. راستگویی به تبیین لفظ امام برای امام راحل و مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: امام یعنی راهنما، پیشوا، رهبر و کسی که باید به او اقتدا کرد و از او تبعیت کرد. پیش نماز را از این جهت امام جماعت گویند که مردم در اقامه نماز کاملاً از او تبعیت میکنند، در نظام سیاسی اسلام، مردم در حکم «امت» و رهبر یا حاکم جامعه در حکم «امام» است. وی تصریح کرد: یعنی نظام سیاسی اسلام، نظام «امت و امامت» است، این نظام ریشه در اصول اعتقادی و جهان بینی توحیدی دارد. راستگویی در ادامه افزود: در اندیشه توحیدی، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداوند است و خداوند نیز انسان را حاکم بر سرنوشت خویش قرار داده است، حاکمیت خداوند بر دو نوع تکوینی و تشریعی است، بر اساس اعتقاد به حاکمیت تکوینی خداوند، هیچ موجودی، از ذرات بیمقدار و بیجان گرفته تا پیچیدهترین پدیدههای جاندار آفرینش، از حوزه قدرت و قلمرو علم خداوند خارج نیست «لا یعزب عنه مثقال ذره فی السموات و لا فی الارض» ( سبا، آیه 3) وی گفت: این خداوند حکیم که هم خالق جهان است و هم رب و پرورش دهنده و هدایت کننده موجودات، انسان را موجودی مختار و با اراده آفریده و او را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته و در عین حال، راه سعادت و درست زندگی کردن را با فرستادن انبیا و کتب آسمانی به او نشان داده است «انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً» (انسان، آیه 3) راستگویی ادامه داد: خداوند با فرمان «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نسا، آیه 59)، حاکمیت تشریعی خود را از سه راه اعمال نموده و به عبارت دیگر مسیر اطاعت خدا را مشخص کرده است. انسان از سه طریق با توجه به شرایط زمانی خداوند را اطاعت میکند. وی ادامه داد: اطاعت از پیامبر اکرم(ص) که ولایت مستقیم از خداوند دارد «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» (احزاب، آیه 6) و دوم اطاعت از امامان معصوم (ع) که ولایت از نبی اکرم (ص) دارند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و دست آخر اطاعت از ولی فقیه عادل که در زمان غیبت امام زمان (عج) به نیابت از آن حضرت ولایت امر و امامت امت بر عهده وی میباشد. این مسئول ادامه داد: بر اساس ادله عقلی و نقلی، فقهای جامع الشرایط دارای ولایت و امامت عامه هستند. هر چند امامت خاص از آن رسولان و امامان معصوم(علیهم السلام) است، لکن از حیث ولایت و امامت در امر اداره جامعه هیچ تفاوتی میان فقیه جامع الشرایط با امام معصوم و پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد. معنی ولایت مطلقه فقیه چیزی جز آنچه گفته شد، نیست. راستگویی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) در کتاب ولایت فقیه (حکومت اسلامی) حقیقت مذکور را چنین بیان میدارند: اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون و عدالت) باشد به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم (ص) در امر اداره جامعه داشت، دارا میباشد و بر همه مردم لازم است از او اطاعت کنند. وی بیان داشت: این توهم که اختیارات حکومتی حضرت رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر (ع) بود و یا اختیارات حکومتی حضرت امیر بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است. لکن زیادی فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. راستگویی خاطرنشان کرد: همان اختیارات ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه (صلوات الله علیهم) در تدارک سپاه، تعیین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فقیه قرار داده است. این مسئول خاطرنشان کرد: بنابراین در نظام سیاسی اسلام، امامت فقیه به نیابت از امامت معصوم (ع) است و همان اختیارات حکومتی معصوم را دارد. وقتی هیچ تفاوتی بین اختیارات امامت فقیه یا ولایت فقیه با ولایت و یا امامت معصوم (ع) نباشد، بین اختیارات فقهایی که واجد شرایط ولایت و امامت مسلمین باشند نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد. همان اختیاراتی را که حضرت امام خمینی (ره) از حیث ولایت و امامت بر مسلمین از آن برخوردار بودند، اکنون ولی امر مسلمین حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای نیز از همان اختیارات برخوردار است. انتهای پیام/2571/
93/09/16 - 05:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]