واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قمی اویلی:
تفکر سلفی و داعشی ثمره انحراف سیاسی امت اسلامی پس از رحلت پیامبر است
شناسهٔ خبر: 2447279 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
استانها > مازندران
نوشهر- فرماندار نوشهر با اشاره به انحرافات سیاسی پس از رحلت نبی اکرم(ص) گفت: سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) هم عزای از دست دادن پیامبر است و هم عزای انحراف سیاسی در امت اسلامی آن زمان است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی قمی اویلی عصر یکشنبه در یادوراه شهدای صلاح االدین کلای شهرستان نوشهر با مقایسه دوران پس از رحلت پیامبر اکرم گفت: وقایع و حوادثی که پس از رحلت نبی اکرم(ص) تنها پس از ۷۰ روز از رحلت ایشان بوقوع پیوست نیازمند واکاوی و تحلیل درست است.فرماندار نوشهر افزود: در این فاصله کوتاه، عده ای از امت اسلامی با انحرافات سیاسی باعث می شوند تا رسالت پیامبر در واقعه غدیر تحقق نیابد و امامت و ولایت علی (ع) را که منصوب شده غدیر است با سناریوی سقیفه در اذهان امت اسلامی تغییر دهند و بتوانند به همان مطامع دنیا دست یابند.وی اضافه کرد: قطعناٌ تحلیل جریان غدیر و ایجاد سقیفه در راستای انحرافات امت اسلامی و حوادثی که پس از آن شکل دادند باید مورد تحلیل بصیرتی قرار گیرد چراکه همین تحلیل بصیرتی راهگشای مناسبی در دوران معاصر بشمار می رود.قمی اویلی افزود: حافظه تاریخ بخوبی بیاد دارد که عده زیادی از امت اسلامی در زمان حیات نبی اکرم در غدیر، فریاد تبریک امامت علی(ع) را سر دادند اما چه می شود که پس از رحلت پیامبر اسلام در لوای تعیین حاکمیت پس از نبی(ص) درسقیفه جای غدیر را تغییر دادند.وی خاطرنشان کرد: از آن زمان که غدیر جای خود را به سقیفه داد ابتدای انحراف در امت اسلامی شکل گرفت و بدنیال آن کمتر از ۵ ماه پس از رحلت پیامبر اسلام، شهادت مظلومانه حضرت فاطمه(س) به عنوان اولین قربانی جریان سقیفه بوقوع پیوست و در پی آن حوادث محرم وعاشورا ادامه یافت.فرماندار نوشهر با اشاره به دلائل انحرافات سیاسی امت اسلامی پس از رحلت پیامبر گفت: رنگ باختن معنویت، توجه به دنیاطلبی و زراندوزی، افول غیرت دینی و کوتاهی و عهدشکنی خواص باعث شد تا تاریخ شاهد انحراف در امت اسلامی پس از رحلت پیامبر شود.وی در بخش دیگر با بیان آنکه صلح امام حسن(ع) نیز در راستای فشارهای منحرفین امت اسلامی شکل پذیرفت اظهار داشت: یاران امام حسن(ع) هم هیچگاه به این باور نرسیدند و در ظاهر رفتاری دیگری داشتند ولی در باطن سست ایمان و سست عقیده بودند؛ عده ای که در مخالف معاویه و عده ای هم به قصد دنیاطلبی در سپاه امام حسن(ع) حضور داشتند و تا صلح امام حسن(ع) را تحمیل کنند.وی اضافه کرد: اما صلح امام حسن(ع) که برگرفته از یک نرمش قهرمانانه بود باعث شد تا همچنان شالوده اسلام باقی بماند.وی افزود: در دوران امام حسن در نتیجه انحرافاتی که در امت اسلامی پس از رحلت پیامبر شکل گرفت تنها ایشان شش ماه به عنوان حاکم اسلامی ماندند و همان دلایلی که اصل حفظ اسلامی باعث سکوت امیرالمومنین(ع) شد به همان صورت امام حسن نیز صلح را در مفادی ۵ گانه پذیرفتند.قمی اویلی تشریح کرد: همان انحرافات سیاسی امت اسلامی پیامبر باعث رنگ باختن معنویت شدند و باعث شد تا امت اسلامی به دنیاطلبی و نگاه به زر و تزویر و مناصب ها روی بیاورند و در نهایت باعث افول غیرت دینی گردید.فرماندار نوشهر با مقایسه امت اسلام و پیامبر اکرم با امت امام خمینی و حوادث پس ار رحلت ایشان تصریح کرد: فرق امت پیامبر در آن بود که امت اش هیچگاه به وصیت نبی اکرم پس از رحلت ایشان عمل نکردند و علیرغم آنکه امت پیامبر به ایشان تعهد و پیمان دادند و خود در جریان غدیر بودند اما عهدشکنی کردند درحالیکه امت امام خمینی(ره) با آنکه ایشان را ندیدند هم در زمان حیات امام در میادین دفاع مقدس حضور یافتند و هم پس از رحلت امام در صف اطاعت پذیری از مقام معظم رهبری بر عهد و پیمان خود ایستادند.وی اضافه کرد: مهمترین فرق امت امام با امت دوران امام حسن(ع) و امت اسلامی پس از رحلت پیامبر را می توان در رابطه امام و امت در زمان دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی یافت که به بهترین وجه شکل و عینیت به خود گرفت.وی با اشاره به تفرق های امت در زمان صلح امام حسن با امت امام خمینی در قطعنامه ۵۹۸ گفت: باور به امام خمینی(ع) و اسلام عزیز باعث شد که پس از فرمایش امام مبنی بر آنکه با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ جام زهر نوشیدیم، رزمندگان اسلام خود را سرزنش کنند که چرا جنگ اینگونه به پایان رسید و بگویند که امام از ما مکدر است اما در دوران امام حسن(ع) همین امت اسلامی با انحراف در دین، ایشان را مبادرت به پذیرفتن صلح کردند.قمی اویلی افزود: در دوران دفاع مقدس نتیجه اش آن بود که متجاوز مشخص شد و صدور انقلاب از مرزها گذشت و کشورهای منطقه و دنیا را تحت شعاع خود قرار داد.وی خاطرنشان کرد: نگاه تحلیلی به جریان سقیفه و صلح امام حسن مجتبی(ع) باید بیشتر معرفت شناسی و واکاوی شود تا به عنوان سند راهگشا در دوران حال بکار آید.فرماندار نوشهر با اشاره به زایش همان انحرافات امت اسلامی دوران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در برخی کشورهای منطقه در دوران کنونی گفت: امروز هم تفکر سلفی و داعشی و طالبانی ثمره انحراف سیاسی امت اسلامی پس از رحلت پیامبر است که با هدف مورد هجمه قرار دادن دین مبین اسلام صورت می پذیرد.وی تاکید کرد: همان انحرافات، امروز در اشکال مختلف از سوی صهیونیسم و استعمارگران درصدد است تا چهره اسلام عزیز را مورد لطمه و خدشه قرار دهد.وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی عنوان داشت: مهمترین دستآورد خون پاک شهدا باید استمرار در مسیر راه امام و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری باشد.فرماندار نوشهر افزود: یادواره شهدا سنگ محکی است تا خودمان را با اهداف و رسالت شهدا و امام شهدا مقایسه کنیم و مسیری است تا وصیت نامه شهدا و عمل به آن را در سرلوحه وظایف خود قرار دهیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]