محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832108540
چرا امام علی(ع) مراسم تدفین رسول اکرم(ص) را طول دادند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چرا امام علی(ع) مراسم تدفین رسول اکرم(ص) را طول دادند
امام علی(ع) مراسم تدفین پیامبر(ص) را طول نداد، بلکه خود طول کشید و البته یک روز برای پیامبر(ص) خیلی معمولی بود، چرا که فردی در آن عصر به بزرگی او نمیرسید و در عصر کنونی شاهد بودیم که تدفین امام(ره) با تمام تلاشها 2 روز طول کشید.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، چرا امام علی(ع) این قدر غسل و تدفین رسول اکرم(ص) را طول دادند که کار از کار بگذرد؟ اصلاً چرا آن را به دیگری واگذار نکردند؟ و چرا بلافاصله پس از شهادت رسول اکرم(ص) بالای منبر نرفتند و ضمن خطبه بلیغی از مردم بیعت نگرفتند؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین پاسخ میدهد: در پاسخ این سوال چند نکته لازم است مورد توجه قرار گیرد: 1. پیامبر اکرم(ص) وقتی رحلت خود را نزدیک میدید، وصیتهایی فرمود و از آن جمله این بود که علی(ع) را مأمور غسل و کفن و دفن خود فرمود، و به او فرمود: جز تو کسی نباید مرا غسل دهد و برای هیچ مردی جز علی بن ابیطالب جایز و حلال نیست که بدن برهنه مرا ببیند، چون علی(ع) عرض کرد: ای رسول خدا! میترسم که طاقت این کار را نداشته باشم فرمود: تو را کمک خواهند کرد.(1) 2. کار غسل و کفن و دفن پیامبر(ص) یک روز طول کشید و گردانندگان سقیفه و افرادی که در سقیفه کودتا کردند، کار تدفین را رها کردند و به دنبال مسأله خلافت رفتند و جنازه پیامبر(ص) را رها کرده و به سقیفه رفتند. 3. در حدیثی از امام صادق(ع) نقل است که فرمود: سلمان فارسی میگفت: وقتی علی(ع) پیامبر(ص) را غسل داد و کفن کرد، من و ابوذر و مقداد و فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) را خواند و خود جلو ایستاد و ما به دنبال علی(ع) بر بدن پیامبر(ص) نماز خواندیم و بعد مهاجران و انصار ده نفر ده نفر میآمدند و بر بدن پیامبر(ص) نماز میخواندند.(2) ابن سعد تصریح کرده است که رسول خدا(ص) خود از علی خواسته بود تا او را غسلش دهد.(3) با تأملی در آنچه گفته شد که زمان کفن و دفن یک روز طول کشیده است و نیز آنکه ده نفر ده نفر برای نماز خواندن، مؤمنان به خانه کوچک پیامبر(ص) که گنجایش بیشتری شاید نداشته، میآمدند، امام(ع) ناچار بودند که مراسم غسل و تدفین را شخصاً انجام دهند و بر حضرت نماز بخوانند و از طرف دیگر هرگز فکر نمیکردند که چنین اتفاقی بیفتد و خلافت از وی غصب شود، همان گونه که خود فرمود: به خدا سوگند! هرگز فکر نمیکردم و به خاطرم خطور نمیکرد که عرب بعد از پیامبر، امامت و رهبری را از اهل بیت او بگردانند (در جای دیگر قرار دهند) و باور نمیکردم خلافت را از من دور سازند، تنها چیزی که مرا ناراحت کرد اجتماع مردم در اطراف فلانی بود که با او بیعت کنند.(4) هرگز نباید از نظر دور داشت که شرایط زمانی و محیط خاص مدینه پس از رحلت پیامبر(ص) این اجازه را به علی(ع) نمیداد که اقدام به کاری غیر از آنچه انجام داد، بنماید، حضرت علی(ع) در این باره فرموده است: اگر ترس از ایجاد شکاف و اختلاف در میان مسلمانان نبود... و بیم آن نمیرفت که اسلام نابود شود با آنان به گونهای دیگر رفتار میکردیم.(5) علاوه بر آن، بیعت با ابوبکر ناگهانی بود، در این باره عمر میگوید: البته بیعت با ابوبکر و ناگهانی بود، جز آنکه خداوند شر آن را بر طرف کرد و میان شما کسی همانند ابوبکر نیست(6)، همچنین با تأمل در جریان سقیفه به این نکته متوجه می شویم که آنان که خلافت را از آن خود کردند، در جریان کفن و دفن پیامبر(ص) شرکت نجستند و هرگز این با مروت و مردانگی یک مسلمان سازگار نبود. در جریان سقیفه ابن ابی الحدید آورده است که کسی که خبر (جمع شدن) انصار را به اطلاع عمر رسانید، معن بن عدی بود که نزد عمر آمد و دست او را گرفته و بدو گفت: برخیز، عمر گفت: من اکنون سرگرم کاری دگر هستم، معن گفت: چارهای نیست، چون عمر از جا برخاست، معن گفت: گروهی از انصار در سقیفه بنی ساعده گردهم آمده و سعد بن عباده نیز در میان ایشان است و آنها دور او میچرخند، ... عمر با شنیدن این خبر سخت نگران شده و خود را به ابوبکر رسانید و دست او را گرفته و گفت: برخیز، ابوبکر پرسید تا رسول خدا(ص) را به خاک نسپردهایم به کجا برویم؟ مرا واگذار، عمر گفت: چارهای نیست باید برخیزی و ما دوباره باز خواهیم گشت، ابوبکر به همراه عمر برخاست و رفت... به دنبال بیعت بشیر بن سعد و عمر و ابوعبیده جراح، اسید بن حضیر (رئیس اوس) نیز بیعت کرد. به دنبال این ماجرا بیعت مردم با ابوبکر بسیار شد و بیشتر مسلمانان در آن روز با ابوبکر بیعت کردند.(7) پس طبق آنچه گفته شد مردم در همان روز با ابوبکر بیعت کردند و علی(ع) در حال کفن و تدفین پیامبر(ص) بود و اطلاعی از این ماجرا هم نداشت و هرگز سزاوار نبود که پیامبر(ص) را رها کرده و مثل آنان به سقیفه رود، چون اگر علی به سقیفه میرفت، تأییدی بر کار آنان بود، از آن رو که پیامبر(ص) جانشین خود را انتخاب کرده بود و نیازی به سقیفه رفتن نبود و مگر به دیگران گفته بود که در سقیفه اجتماع کنند، اجتماع در سقیفه سرپیچی از دستور پیامبر بود و تبعات زیادی داشت که علی(ع) هرگز با این عمل موافق نبود و به سقیفه نیز نرفت و نباید هم میرفت و هرگز معقول نیست که علی(ع) و هر کس دیگر پس از رحلت بزرگ انسانی مثل رسول خدا(ص) برای رسیدن به حکومتی که مردمش مثل مردم زمان علی(ع) بودند، او را رها کند و به سقیفه رود. اگر حکومت هزار ساله دنیا را نیز به علی(ع) واگذار میکردند، علی(ع) هرگز حاضر نبود با آن منطق به آن حکومت دست یابد. علی(ع) عاقلتر از این مسائل بود و منطقی که علی با آن زندگی میکرد، با منطق آنها متفاوت بود، چنان که در سخنان آن حضرت تأمل کنید به آن خواهید رسید، در هر صورت علی(ع) برای اینکه آیندگان از وضع روزگار خود با خبر باشند ساکت ننشست، پس از اطلاع از ماجرا حضرت علی(ع) مبارزات خود را شروع کرد، شبها که میشد علی(ع) فاطمه(س) را بر الاغی سوار میکرد و بر در خانه انصار میبرد و از آنها برای گرفتن حقوق خود یاری میطلبید و فاطمه(س) نیز از آنها میخواست تا علی(ع) را یاری کنند و آنها میگفتند: ای دختر رسول خدا! ما با این مرد(ابوبکر) بیعت کردهایم و اگر پسر عموی تو پیش از ابوبکر به نزد ما آمده بود، ما هیچ گاه او را رها نمیکردیم و دیگری را انتخاب نمیکردیم، علی(ع) میفرمود: آیا شایسته بود که من جنازه رسول خدا(ص) را در خانهاش بگذارم و آن را کفن و دفن نکرده، به نزد مردم بیایم و درباره خلافتش با مردم به نزاع و ستیز برخیزیم؟ علی(ع) این انحراف را تحمل نکرد و در برابر آن سکوت را جایز ندانست و بارها اعتراف و انتقاد فرمود: برای نمونه خطبه شقشقیه: «من ردای خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن در پیچیدم (و کنار رفتم) در حالی که در اندیشه فرو رفته بودم که آیا با دست تنها (بدون یار) بپاخیزم و یا در این محیط پر خفقان و ظلمتی که پدید آوردهاند صبر کنم؟ دیدم بردباری و صبر به عقل و خرد نزدیکتر است، پس شکیبایی ورزیدم.(8) امام در توجیه صبر خود فرمود: «مردم به تازگی اسلام را پذیرفته بودند و دین مانند مشکی مملو از شیر بود که کف کرده باشد و کوچکترین سستی و غفلت آن را فاسد میسازد و کوچکترین فرد آن را وارونه میکند.(9) پس حضرت غسل و تدفین را طول ندادند، بلکه خود طول کشید و البته یک روز برای رسول خدا(ص) خیلی معمولی بود، چرا که فردی در عصر او به بزرگی او نمیرسید و در عصر خود ما شاهد بودیم که تدفین امام راحل(ره) با تمام تلاش برای زود دفن کردن وی، دو روز طول کشید و نیز حضرت علی(ع) فرصت این را نیافت که بالای منبر برود و خطبه بلیغی قبل از غصب خلافت بخواند، اگر چه تمام تلاش خود را کرد، اما حق او باز گردانده نشد. و اگر علی(ع) بالای منبر نیز میرفت، بر خلاف عهد رسول الله(ص) بود که در غدیر برای علی بیعت گرفت و آنها بیعتشکنی کردند، علی هرگز به خود اجازه نمیداد که جنازه مطهر پیامبر را و لو چند روز طول روی زمین رها کند و به سقیفه و به جمع انسان هایی که از عهد خود برگشتند برود، چون درهر صورت خسارت این کودتا متوجه بشریت شد و علی(ع) هیچ زیانی از آن نکرد، مقام علی(ع) در پیش خود و محبوبیت او هرگز کاسته نشد. انسانیت از علم و تجارت و حکومت عادلانه او محروم شد. *پینوشتها: 1. نویری، شهاب الدین احمد، نهایه الارب فی فنون الادب، قاهره، مطبعه دار الکتب المصریه، 1342 ق، ، ج18، ص389. 2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه، الوفاء، 1403ق،ج28، ص20، حدیث 28. 3. ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1405ق،ج 2، ص281. 4. نهج البلاغه، تحقیق و تصحیح صبحی صالح، بیروت، چاپ اول، 1387ق، نامه 62. 5. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، چاپ اول، قاهره، دار الاحیاء الکتب العربیه، 1378ق،ج 1، ص307. 6. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، دار المعارف، بی تا، ج3، ص206 ـ 204. 7. ابن ابی الحدید، پیشین، ج1، ص122. 8. نهج البلاغه، خطبه 3. 9. سبحانی، جعفر، پژوهشی عمیق ـ پیرامون زندگی علی(ع) ، قم، انتشارات جهان آرا، ص222. انتهای پیام/و
93/09/30 - 14:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
هنگامی که عزرائیل اجازه خواست آخرین لحظات عمر رسول اعظم(ص) به روایت امام علی(ع)
هنگامی که عزرائیل اجازه خواستآخرین لحظات عمر رسول اعظم ص به روایت امام علی ع رسول خدا ص در حالى که سرش بر سینهام قرار داشت قبض روح شد نفس او در دستم روان گشت سپس آن را به چهره کشیدم من عهدهدار غسل او بودم در حالى که فرشتگان مرا یارى مىکردند در و دیوار و صحن خانه به ضجپرسش و پاسخ حسینی/۷ چرا تنها برای امام حسین(ع) مراسم اربعین میگیرند؟
پرسش و پاسخ حسینی ۷چرا تنها برای امام حسین ع مراسم اربعین میگیرند ویژگیها و معنویتی که در عزاداری امام حسین ع هست برای هیچ یک از معصومین نیست همچنین همه ائمه برای امام حسین ع عزاداری کردهاند ضمن اینکه تعظیم نام امام حسین ع در حقیقت تکریم همه ائمه و خوبان و خوبیهاست بهچرا فقط امام حسین (ع) مراسم اربعین دارد؟
چرا فقط امام حسین ع مراسم اربعین دارد مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به این سوال که چرا از میان اهل بیت عصمت و طهارت فقط برای اباعبدالله الحسین ع مراسم اربعین میگیرند پاسخ داده است به گزارش ایسنا به نقل از عقیق در پاسخ این مرکز به سوال مذکور آمده اسحجتالاسلام میرزایی در گفتوگو با فارس: پیروان واقعی رسول اکرم (ص) از تفرقه دوری میگزینند/منفورترین فرد از نظ
حجتالاسلام میرزایی در گفتوگو با فارس پیروان واقعی رسول اکرم ص از تفرقه دوری میگزینند منفورترین فرد از نظر امام سجاد کیست یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت ندای وحدتآفرین پیغمبر اسلام ص بین مرد و زن پیر و جوان و شیعه و سنی تفاوتی قائل نشد این ندا اگر در تمام عصرها توسعه پیدا مفیلـمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در سالروز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
فیلـمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در سالروز رحلت حضرت رسول اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبی ع فیلـمهای سینمایی و تلویزیونی مختلفی از شبکههای سیما در سالروز رحلت حضرت رسول اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبی ع به روی آنتن میرود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاهبرگزاري مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم(ص) در 1200 مسجد پایتخت/ مراسم سوگواري شهادت امام رضا (ع) در 500 مسج
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد برگزاري مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم ص در 1200 مسجد پایتخت مراسم سوگواري شهادت امام رضا ع در 500 مسجد منتخب تهران مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اعلام ویژه برنامه های ایام پایانی ماه صفر از اجرای مراسم سوگواری در 500 مسجد منتخب تهرانخستین اظهارات داریوش ارجمند به یاد برادرش / دست و پای انوش در سریال «امام علی» شکست
نخستین اظهارات داریوش ارجمند به یاد برادرش دست و پای انوش در سریال امام علی شکست فرهنگ > تلویزیون - داریوش ارجمند ساعاتی بعد از درگذشت زندهیاد انوشیروان ارجمند با حضور در برنامه بعضیا در مورد برادرش سخن گفت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین برنامه «بعضیا&raqتعزیه بلوار میرداماد در بلندترین شب سال تعزیه خوانی رحلت حضرت رسول اکرم (ص) برگزار میشود
تعزیه بلوار میرداماد در بلندترین شب سالتعزیه خوانی رحلت حضرت رسول اکرم ص برگزار میشودمصادف با ایام 28 صفر تعزیه داران خیمه کریم اهل بیت در بلندترین شب سال از ساعت 19 میزبان عزاداران در بلوار میرداماد نبش خیابان شمس تبریزی است به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با رحلت حضرت خاتمبرگزاري مراسم اربعين حسيني در بيش از 2 هزار امامزاده کشور
۱۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۴ ۲۳ب ظ برگزاري مراسم اربعين حسيني در بيش از 2 هزار امامزاده کشور معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به برنامه هاي اين سازمان در اربعين حسيني گفت مراسم عزاي اربعين سرور و سالار شهيدان امام حسين ع امسال در بيش از 2 هزار امامزاده شاخص کشورتعطیلی موزه سینما در ایام سوگواری رحلت رسول اکرم (ص) -
تعطیلی موزه سینما در ایام سوگواری رحلت رسول اکرم ص شناسهٔ خبر 2444546 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ هنر > سینمای ایران موزه سینمای ایران در ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم ص شهادت امام حسن مجتبی ع و امام رضا ع برای عموم خدماتدهی نخواهد داشت به گزارش خبرگزاری مهر تالاچرا فقط امام حسین مراسم اربعین دارد؟
چرا فقط امام حسین مراسم اربعین دارد مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به این سوال که چرا از میان اهل بیت عصمت و طهارت فقط برای اباعبدالله الحسین ع مراسم اربعین میگیرند پاسخ داده است سایت عقیق مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به این سوال کهبخشدار بادرود خبر داد تشکیل 6 کمیته برای برگزاری مراسم اربعین در امامزاده آقا علی عباس
بخشدار بادرود خبر دادتشکیل 6 کمیته برای برگزاری مراسم اربعین در امامزاده آقا علی عباسبخشدار بادرود گفت برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن برنامههای عزاداری اربعین و 28 صفر در امامزاده آقا علی عباس 6 کمیته اجرایی تشکیل و در حال فعالیت هستند به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز سعید باقگلچین مداحی رحلت رسول اکرم (ص) با نوای حاج میثم مطیعی + دانلود
گلچین مداحی رحلت رسول اکرم ص با نوای حاج میثم مطیعی دانلود ویژه نامه مداحی به مناسبت رحلت پیامبر اکرم ص با نوای حاج میثم مطیعی اجرا شده از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ در ادامه آماده دریافت است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران صلوات بر پیامبر اکرم ص لحظات آخرعمر شریفتعطيلي مجموعه کاخ هاي نياوران در سالروز رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع)
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۹ق ظ تعطيلي مجموعه کاخ هاي نياوران در سالروز رحلت رسول اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبي ع همزمان با سالروز رحلت رسول گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي ص و شهادت امام حسن مجتبي ع مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران در تاريخ يکشنبه 30 آذر ماه تعطيل است به گزارش خبرگزاريچرا فقط برای امام حسین (ع) مراسم اربعین برگزار میکنند؟
چرا فقط برای امام حسین ع مراسم اربعین برگزار میکنند مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به این سوال که چرا از میان اهل بیت عصمت و طهارت فقط برای اباعبدالله الحسین ع مراسم اربعین میگیرند پاسخ داده است به گزارش نامه نیوز به نقل از عقیق در پاسخ این مرکز بتعطیلی موزه سینمای ایران در ایام سوگواری رحلت رسول اکرم (ص)
تعطیلی موزه سینمای ایران در ایام سوگواری رحلت رسول اکرم ص خبرگزاری پانا موزه سینمای ایران در در ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم ص شهادت امام حسن مجتبی ع و امام رضا ع برای عموم خدمات دهی نخواهد داشت ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر ساعت 12 59 به گزارش سرویس فرهنگی پانا تالارهای موزوزیر راه و شهرسازی خبر داد اختصاص 31 رام قطار برای جابهجایی مسافران در ایام وفات رسول اکرم (ص) و شهادت امام
وزیر راه و شهرسازی خبر داداختصاص 31 رام قطار برای جابهجایی مسافران در ایام وفات رسول اکرم ص و شهادت امام رضا ع وزیر راه با بیان اینکه 21 رام قطار به سمت مقاصد مختلف مشهد قم تبریز و دیگر مسیرهای پرتردد اضافه شد گفت همچنین 10 رام قطار حومهای علاوه بر قطارهای موجود در نظر گ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها