تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802456068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالروز درگذشت پدر نقاشی مدرن ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: سالروز درگذشت پدر نقاشی مدرن ایران

سالروز درگذشت پدر نقاشی مدرن ایران

30 آذرماه سالروز درگذشت این هنرمند است.


جلیل ضیاء‌پور، نقاش، پژوهشگر و استاد دانشگاه، یکی از هنرمندان نوگرا و پیش‌رو هنرهای تجسمی ایران است. فعالیت او در زمینه‌ی نوگرایی در هنر معاصر و مخالفت با کهنه‌پرستی و روش‌های تقلیدی از هنرمندان دوره‌های گذشته باعث شد به او لقب «پدر نقاشی مدرن ایران» را بدهند.

این هنرمند در پنجم اردیبهشت‌ماه سال 1299 در بندرانزلی متولد شد. علاقه‌اش به هنر از کودکی شکل گرفته بود و در آن دوره با گِل مرداب انزلی مجسمه می‌ساخت. موسیقی را هم دوست داشت و برای فراگیری آن به هنرستان موسیقی تهران رفت، اما شرایط هنرستان طوری بود که نتوانست این علاقه‌اش را دنبال کند و به دنبال آموزش هنرهای سنتی در مدرسه صنایع مستظرفه قدیمه رفت.





«زن بلوچ» اثر جلیل ضیاءپور
او با ورود به دانشکده‌ی هنرهای زیبا، بورسیه فرانسه را گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته هنرهای تجسمی وارد دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس شد. پس از بازگشت به ایران همراه چند هنرمند پیش‌رو دیگر، فعالیت خود را در زمینه هنر مدرن آغاز کرد و با راه‌اندازی مجله «خروس جنگی» به طرح عرصه‌های هنر نو در ادبیات، تئاتر، موسیقی و نقاشی پرداخت. او هدف این انجمن را «مبارزه در برابر کهنه پرستی و سنت‌گرایی به دور از واقعیات زمانه» بیان کرده بود.

این مجله و نشریه دیگر ضیاء‌پور با عنوان «کویر» بعدها با فشار مخالفان او توقیف شدند. حجم‌گرایی یا «کوبیسم» یکی از سبک‌های هنری است که در فاصله سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ به‌عنوان سبکی جدی در نقاشی و تا حد محدودتری در تندیس‌گری ظهور کرد، که از نقاط عطف هنر غرب به‌شمار می‌آید. به‌جز ژرژ براک و پابلو پیکاسو که از آن‌ها به‌عنوان آفرینندگان این سبک یاد شده، خوان گریس، بخصوص پس از این دو و در قالب «کوبیسم ترکیبی» به خلق آثاری پرداخت.

ضیاءپور در سال 1328 نظریه‌اش را درباره‌ی هنر تجسمی (نقاشی) به نام «لغو نظریه‌های مکاتب گذشته و معاصر - از پریمیتیو تا سوررئالیسم» عرضه کرد. او یکی از منتقدان جدی مقلدان شیوه‌های گذشته، مدرنیست‌های بی‌ریشه برگشته از خارج، واپس‌گرایان توده‌ای و پی‌گیران روش کهنه اروپایی بود.





«پرواز در ناشناخته‌ها» اثر جلیل ضیاءپور
آثار جلیل ضیاءپور به‌دلیل داشتن مضامین اصیل ایرانی، ساده‌سازی در فیگورها، پایبندی به سطوح سنتی همراه خطوط هندسی کوبیسم، آگاهی بر ترکیب‌بندی و به‌طور کلی شیوه خاص نقاشی، معروف است. او سال‌ها به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه مردم‌شناسی، بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک و نقش‌های زینتی مناطق گوناگون ایران پرداخت و تألیفاتش در این زمینه به‌عنوان مرجع در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

او در 32سالگی از سوی اداره کل هنرهای زیبای کشور دعوت به کار شد و به فعالیت‌های فرهنگی - هنری، مشاغل و مأموریت‌های متعددی مانند بنیان‌گذاری هنرستان‌های هنرهای تجسمی دخترانه و پسرانه تهران و دانشکده هنرهای تزیینی، ریاست موزه مردم‌شناسی و … پرداخت.

تدریس در دانشکده هنرهای تزیینی و دراماتیک، دانشگاه هنر اسلامی، تربیت مدرس، الزهرا (س) و هنرستان‌های تهران از دیگر فعالیت‌های این هنرمند بود. از ضیاء‌پور تألیفات متعددی در زمینه هنر و مردم‌شناسی باقی‌مانده که از آن‌ها می‌توان به «هنر پیکرتراشی در ایران زمین»، «تاریخ هنر عمومی شرق، خاورمیانه و اروپا»، «نقوش زینتی در ایران زمین از کهن‌ترین زمان»، «پنجاه سال هنر تجسمی ایران معاصر (از زمان کمال‌الملک تاکنون)» و «تاریخ مختصر هنر ایران و جهان» اشاره کرد.

او در جایی گفته است: «زیبایی نقاشی، از زیبایی‌های سایر هنرهای زیبا جداست، باید آن را جداگانه شناخت.» ضیاءپور همچنین معتقد بود: «بی‌توجهی به نوگرایی و نو‌آوری هنری (خلاقیت‌های هنری)، در واقع کوشایی در فلج‌سازی تدریجی آن‌ها از راه بی‌اعتنایی است.»


«چادرنشینان» اثر جلیل ضیاءپور
«قیام کاوه آهنگر»، «سه شطرنج‌باز شرقی»، «طبیعت بیجان»، «مسجد سپهسالار»، «زن کرد قوچان»، «دختر ترکمن»، «دختر لر»، «چادرنشینان»، «دنیای درون» و «پرواز در ناشناخته‌ها» برخی از آثار این هنرمند هستند.

جلیل ضیاءپور 30 آذرماه سال 1378 براثر نارسایی قلبی در بیمارستان توس تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

گرد آوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/culture


1393/09/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن