تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819111005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمريکا و بودجه اي بر محور جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آذر ۱۳۹۳ (۹:۲ق.ظ)
آفرينش: آمريکا و بودجه اي بر محور جنگ
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
لايحه يکهزار و 603 صفحه اي بودجه سال 2015 دولت آمريکا بعد از چند هفته نشست پشت درهاي بسته با 219 راي مثبت در برابر 206 راي مخالف تصويب شد. بودجه 100 تريليون و 100 ميليارد دلاري اين کشور درحالي به تصويب مجلس سنا رسيد که نکته حائز اهميت در اين ميان، ميزان بودجه وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) است. بر اساس گزارش ها بودجه پنتاگون براي سال 2015 ميلادي، بالغ بر 577 ميليارد دلار تعيين شده است. اين مبلغ که بيش از نيمي از بوجه اين کشور را به خود اختصاص داده و از مجموع بودجه هاي نظامي روسيه، چين و انگليس بيشتر است؛ ، بيانگر نوع سياست گذاري آمريکا در زمينه مسائل نظامي است. مسلماً تحولات اوکراين، و رويارويي غير مستقيم آمريکا و روسيه، همچنين درگيري ها در سوريه و عراق، و ادامه حضور نظامي درافغانستان، ازجمله دلايل بودجه ريزي کلان نظامي در آمريکا بوده است. ضمن اينکه نمي توان مسئله داعش را بدون در نظر گرفتن هزينه هاي کلان نظامي رها کرد و توقع مبارزه با آن را داشت.
بر اساس لايحه بودجه دولت امريکا که به تصويب کنگره رسيد پنتاگون اجازه خواهد داشت تا نيروهاي مخالف بشار اسد در سوريه، نيروهاي محلي عراقي و کردها را براي مبارزه با داعش آموزش و تسليح کند. علاوه برآن تخصيص بودجه براي عمليات نظامي در اروپا، از جمله حمايت از اوکراين و کشورهاي بالتيک درنظر گرفته شده است، که مهمترين اولويت هاي بوجه نظامي پنتاگون خواهند بود.
با تخصيص بيش از نيمي از بوجه کل يک کشور بزرگ همچون آمريکا، مي توان دريافت که بايد همچنان شاهد درگيري هاي نظامي درمنطقه باشيم و چه بسا حوادث غيرقابل پيش بيني در ديگر کشورهاي جهان رخ خواهد داد. امروز مسئله اوکراين و تقابل با روسيه براي آمريکا بسيار با اهميت و حياتي مي باشد. چرا که توانسته است از طريق افزايش تحريم هاي اقتصادي عليه مسکو، فشار زيادي را بر رقيب ديرين وارد کند، و علاوه بر آن اروپا را نيز در اين مسير با خود همراه سازد.
نمي توان منکر قدرت روسيه در حوزه اروپا شد، ضمن اينکه به سبب توان نظامي اين کشور هيچ يک از کشورهاي حوزه بالتيک، جسارت مواجهه با روس ها را به خود نمي دهند. اما امروز با قرار گرفتن پشت سپر ايالات متحده و بهره گيري از امتيازي همچون کاهش چند برابري قيمت نفت در بحث انرژي که آمريکا به آنها هديه کرده است، تغيير رويه داده اند و قيد بسياري از روابط تجاري با روس ها را زده اند و تحريم هاي سنگيني عليه اين کشور وضع کرده اند.
با توجه به سياست نانوشته کاهش قيمت نفت از سوي آمريکا و اعمال تحريم هاي سنگين اقتصادي برعليه روسيه، اقتصاد اين کشور دچار افتي شديد گرديده و به گفته مسولان اين کشور تنها از بابت کاهش قيمت نفت بيش از 100 ميليارد دلار ضرر خواهند کرد. اين فشار اقتصادي شديد به کشوري همچون روسيه که متکي به درآمدهاي نفتي است، اين احتمال را تقويت مي کند که شايد مسکو دست به اقداماتي غير قابل پيش بيني بزند.
درحال حاضر روس ها به طور مستقيم درگيري هاي شرق اوکراين را مديريت مي کنند و هزينه سنگيني جهت تامين نيازهاي مخالفان متقبل شده اند. از سوي ديگر مسکو از بابت سوريه و حمايت از حکومت بشار اسد تحت فشارمي باشد و تمام اين موارد در کنارهم مي تواند پتانسيلي براي اقدامات غيرقابل پيش بيني از سوي اين کشور باشد. لذا بودجه نظامي آمريکا در راستاي پيش بيني و مقابله با اين اقدامات و خط دهي به درگيري هاي منطقه خاورميانه، به اين مقدار افزايش داشته است. اما نگرش ديگري که درمورد اين بودجه کلان نظامي مي توان داشت در زمينه حفظ وضعيت موجود در منطقه مي باشد. درحال حاضر درگيري هاي نظامي در کشورهاي اسلامي به گونه اي پيش مي رود که آنها را در يک وضعيت مبهم نگه داشته است. به طوري که هيچ يک از طرفين درگير توان حذف رقيب را ندارند.
با اين وجود مي توان به يک نتيجه کلي ازوضع موجود و نحوه بودجه نظامي آمريکا دست يافت، و آن اينکه همچنان بايد شاهد جنگ هاي فرسايشي و مقطعي در منطقه باشيم، اين وضعيت به طور مستقيم مي تواند هزينه و تلفات کشورهاي منطقه را افزايش دهد. در اروپا نيز بايد ديد روس ها مي توانند بيش از اين فشارها را تحمل کنند و يا اينکه برنامه ديگري در رويارويي با آمريکا و متحدانش در پيش خواهند گرفت. مسلما آمريکا با اختصاص اين حجم از بودجه به پنتاگون، پيش بيني هاي ويژه اي در حوزه نظامي داشته و خود را براي اتفاقات آتي در منطقه خاورميانه و اروپا آماده کرده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن