تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827423644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتباهی که بعضی داستان‌نویس‌ها می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹




0-75.jpg

کوروش اسدی گفت: یکی از اشتباهات بعضی داستان‌نویس‌ها این است که شخصیت را از دل واقعیت مستند مستقیم بیرون می‌آورند و در دل داستان می‌گذارند. به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، این نویسنده در کارگاه داستان‌نویسی که در حاشیه سومین روز از برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه دایمی بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: هر داستان کوتاه به دو عنصر اساسی یعنی شخصیت و روایت نیاز دارد. اگر داستانی فاقد یکی از این دو عنصر اساسی باشد داستان موفقی نخواهد بود. او با بیان این که شخصیت هم می‌تواند انسان باشد و هم تکه سنگ توضیح داد: نویسنده باید به شخصیت داستان فردیت و توان ببخشد. ما بدون شخصیت ماجرا نداریم و داستان اتفاق نمی‌افتد. داستان‌های ناموفق اکثرا در شخصیت‌پردازی لنگ می‌رنند. اسدی افزود: یکی از عناصری که بسیار به شخصیت کمک می‌کند زبانی است که داستان‌نویس با آن صحبت می‌کند. در واقع عنصر اصلی شخصیت‌پردازی زبان شخصیت است. او همچنین بیان کرد: شخصیت داستان هم می‌تواند به شکل اول شخص و هم‌ می‌تواند به صورت سوم شخص روایت شود. در مجموع زبان راوی به هر شیوه‌ای که باشد به نوعی نشات‌گرفته از درون شخصیت داستان است. این داستان‌نویس ادامه داد: رفتاری که راوی با عناصر دیگر داستان دارد به نوعی از طریق زبان و نسبت آن با طرف ماجرا شخصیت‌پردازی می‌شود. او با بیان این که داستان بی‌شخصیت در خلأ اتفاق می‌افتد گفت: برای این که ما بتوانیم وارد جزییات شویم باید عوامل انسانی را به شخصت نسبت دهیم. یکی از اشتباهات بعضی داستان‌نویس‌ها این است که شخصیت را از دل واقعیت مستند مستقیم بیرون می‌آورند و در دل داستان می‌گذارند. اسدی خاطرنشان کرد: برای این که شخصیت داستانی درست از آب دربیاید باید با توجه به تخیل برای شخصیت‌مان داستان بیافرینیم حتی اگر شخصیت ما از دل واقعیت باشد. او با بیان این که معیار ما در داستان‌نویسی چهارچوب داستان است گفت: یکی از مشکلات اصلی داستان‌نویسان ما ضعف در شخصیت‌پردازی است زیرا به جزییات شخصیت توجه نمی‌کنند. او تصریح کرد: چیزی که بر باورپذیری شخصیت تأثیر می‌گذارد مساله زبان است چراکه شخصیت از طریق زبان ساخته می‌شود. زبانی که داستان با آن روایت می‌شود زبان شخصیت است و این موضوع خیلی به ریتم و فضای داستان کمک می‌کند. همچنین نوع جمله‌بندی ما کمک می‌کند تا خواننده در فضای داستان قرار بگیرد. این داستان‌نویس ادامه داد: نویسنده باید روی خلق شخصیت بسیار تمرکز داشته باشد و سعی کند تا جایی که می‌تواند درباره شخصیت داستان اطلاعات کسب کند حتی اگر از آن اطلاعات در داستان استفاده نکند. او همچنین با اشاره به عنصر روایت در داستان گفت: روایت در واقع بیان سرراست ماجراست. روایت در کنار شخصیت‌پردازی به ما ریتم ماجرا را می‌دهد؛ به این معنی که بعضی داستان‌ها ریتم شتابان یا ریتم کند دارند. ریتم داستان فضای داستان و درونمایه داستان را مشخص می‌کند. اسدی افزود: یکی از علت‌های آشفتگی در داستان‌های بعضی داستان‌نویس‌ها نادیده گرفتن ریتم است. او همچنین توضیح داد: نکته بسیار مهم در داستان‌نویسی این است که بدانیم می‌خواهیم در داستان چه هدفی را انتخاب کنیم. در پایان این جلسه برنامه پرسش و پاسخ صورت گرفت و از کوروش اسدی توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدردانی و تشکر شد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن