محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830185271
علوم انسانی نقطه اتصال حوزه و دانشگاه/ هنوز در فاز صفر هستیم -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی مشروح مهر با حجت الاسلام آقانظری؛
علوم انسانی نقطه اتصال حوزه و دانشگاه/ هنوز در فاز صفر هستیم
شناسهٔ خبر: 2444769 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
حوزه و دانشگاه > حوزه
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه حتما باید گفته شود ما در فاز صفر هستیم، گفت: دست و پاگیر بودن ساختارها مانع از رسیدن دانشگاه و حوزه به وحدت و حرکت پا به پای علم و دین میشود. به گزارش خبرنگار مهر، 27 آذرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز شهادت آیتالله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. این روز انگیزهای شد تا گفتگویی پیرامون مهمترین چالشهای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با حجتالاسلام حسن آقانظری- رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه داشته باشیم. این پژوهشگر برجسته که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عضویت دارد، صاحب تالیف و ترجمه دهها جلد کتاب و مقالات علمی است و در ارائه نظریههای علمی و شرکت در کرسیهای نظریه پردازی فعالیت دارد.ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در چیست؟ اساسا چرا بر اتحاد این نهاد تأکید می شود.اگر عرصه وحدت بین این دو نهاد را تعریف کنیم، ضرورت آن را خیلی راحت میتوان بیان کرد. از دو جهت میبایست رابطه واقعی و منطقی بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد. حوزه، در بخش مسائل فرهنگی و تربیتی فعالیت می کند. ما احتیاج داریم بعضی از مسائل فرهنگی را از جامعه دانشگاهی بگیریم، چون مقوله فرهنگ یک مقوله سیال است و هر لحظه که ما با شما در اینجا صحبت میکنیم یک پدیده فرهنگی شکل میگیرد. این گونه نیست که فرهنگ یک چیز ثابتی باشد و درجا بزند و ایستاده باشد تا اینکه ما بگوییم این مسئله فرهنگی را دریافت کردیم و چیز دیگری نیست که فرا بگیریم. در حوزه فرهنگ هر لحظه یک پدیده فرهنگی شکل میگیرد و آشنایی با آن پدیده فرهنگی هم برای جامعه دانشگاهی و هم برای جامعه حوزوی ضرورت دارد. ما حوزویان میبایست با پدیدههای فرهنگی جدید آشنا شویم و چون ساختار دانشگاه به این گونه است که ارتباطات بیرونی، علمی و جهانیاش بیشتر است، در نتیجه مسائل جدید فرهنگی را راحتتر میتواند به دست بیاورد. اگر ما خواسته باشیم خودمان را با پدیده فرهنگی جدید آشنا کنیم، میبایست با دانشگاه ارتباط برقرار کنیم. از آن طرف دانشگاه احتیاج به مسائل فرهنگی حوزه دارد، به دلیل اینکه دانشگاه نهادی است که میخواهد در ایران کار علمی و فرهنگی انجام دهد، بنابراین مسائل دینی و ارزشی و تربیتی را به اعتبار اینکه حوزهها بیشتر در این زمینه کار کرده اند و در این فضا نفس میکشند و فضای حوزهها دینی است، باید از حوزه دریافت کنند. از این رو برخی از حوزویان میبایست در دانشگاهها حضور داشته باشند و جامعه دانشگاهی ما جامعهای باشد که از نظر فرهنگی و ارزشی در فضای متناسب خودش قرار بگیرد.عرصه دیگر رابطه واقعی و منطقی بین حوزه و دانشگاه، حوزه تعاملات علمی بین این دو نهاد است. در تعاملات علمی حوزه و دانشگاه میبایست توجه داشته باشند که در مسائل خاص علوم انسانی احتیاج دارند با هم تبادل علمی داشته باشند. در گذشته - قبل از انقلاب اسلامی - حوزه با علوم انسانی کاری نداشت و دانشگاه هم در علوم انسانی راه خودش را در پیش گرفته بود، یعنی دانشگاه به آن سوی جهان نگاهی داشته و هر آنچه که در آنجا تحقیق میشده را - در قالب ترجمه یا تالیف - میپذیرفته و به اینجا منتقل میکردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه نظامی را می خواستیم که کار کارشناسی آن بر اساس مبانی اسلامی انجام بگیرد، پرداختن به علوم انسانی از این حیث اهمیت پیدا کرد. علوم انسانی علومی است که در نظم دهی، کارشناسی و مسائل راهبردی جامعه تاثیر خودش را دارد. ما نمیتوانی در این علوم از کشورهای دیگر الگو بگیریم. به عنوان مثال آیا آسیب های اجتماعی آنها مثل آسیب های اجتماعی ماست که بشود بر اساس آسیب شناسی جامعه غربی برای جامعه ایرانی نسخه پیچید؟ مسائل فرهنگی هر جامعه ای ویژگی های خاص خودش را دارد. باید بار دیگر برگردیم و آسیب های اجتماعی خودمان را به صورت بومی بشناسیم و راه حل های بومی هم ارائه دهیم که متناسب با فرهنگ خودمان باشد. اینجاست که این ضرورت شکل می گیرد که جامعه حوزوی با جامعه دانشگاهی از نظر علمی در شاخه های علوم انسانی باید ارتباط برقرار کنند.البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حوزه باید با علوم انسانی به صورت فنی آشنایی پیدا کنیم تا اینکه مسائل دانشگاه را دریافت کنیم. دانشگاه هم باید با حوزه ارتباط برقرار کند و بداند یک مسئله مربوط به علوم انسانی و اجتماعی بر اساس مبانی دینی چگونه نگاه، تفسیر، تحقیق و بازنگری می شود. در اینجا جامعه دانشگاهی علوم انسانی و جامعه حوزوی آشنا به علوم انسانی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و بار دیگر با نگاه جدید که باید با مقتضیات بومی جامعه هماهنگ باشد، علوم انسانی را تدوین و تحقیق کنند و مسیر علمی آن را تکامل ببخشند.
در این دو محوری که اشاره کردید - مسائل فرهنگی و تربیتی و تعاملات علمی - رابطه بین دو نهاد حوزه و دانشگاه چگونه ترسیم میشود؟ آیا یک نهاد باید از دیگری تاثیر بپذیرد یا هر دو باید در کنار هم باشند و مکمل یکدیگر؟این نکته بسیار ظریفی است. در تعاملات فرهنگی، روحانیت وظیفه دارد با همه جامعه تعامل فرهنگی داشته باشد. اصلا وظیفه ذاتی روحانیت، تبلیغ و ارشاد مردم است. منتهی در تاثیرگذاری فرهنگی وقتی روحانیت با اقشار مختلف مردم رابطه برقرار می کند، تاثیرگذار می شود، ارشاد و تربیت و نصیحت و خیرخواهی می کند. این موضوع در جامعه دانشگاهی تفاوت میکند چون یک شخصیت دانشگاهی متخصص مسائل فنی، استاد جامدات یا سیالات، فیزیک یا شیمی، یک نیروی فرهنگی است. یعنی اول نیروی فرهنگی است بعد متخصص. چون تعاملات روحانیت با این قشر، تعامل یک نیروی فرهنگی با نیروی فرهنگی دیگر است، این نوع تعامل با تعامل روحانیت با دیگر اقشار مردم تفاوت دارد.در اینجا تعاملات فرهنگی به صورت دو سویه است. ما به اعتبار اینکه آنها نیروی فرهنگی هستند به آنها احتیاج داریم که مسائل را فرا بگیریم و آنها به ما احتیاج دارند به اعتبار اینکه در حوزه دینی، تربیتی، مبانی دینی و نظام اسلامی نیاز دارند آموزه هایی را فرا بگیرند. در نتیجه اگر تعاملات فرهنگی روحانیت با عموم مردم برقرار می شود این رابطه نوعی تعامل یک سویه است، یعنی ما وظیفه داریم مردم را نصیحت و ارشاد کنیم اما با نیروهایی که اول فرهنگی هستند، بعد متخصص می شوند، تعامل فرهنگی دو سویه برقرار می کنیم. همان طور که در تعامل علمی چنین است.حوزه و دانشگاه دو روی یک سکهاند، بنابراین در حوزه علوم انسانی من باید با فرد دانشگاهی تعامل علمی برقرار کنم و از او فرا بگیرم، او هم از من فرا بگیرد. حوزه در تعامل علمی احتیاج دارد که مسائل علمی حوزه علوم انسانی را فرا بگیرد. قبل از اینکه من با اقتصاد آشنا باشم، یک فرد دانشگاهی با اقتصاد آشنا بوده است، حالا که من میخواهم به صورت فنی با مسائل علوم انسانی آشنا شوم باید از او یاد بگیرم، منتهی او هم باید از من یاد بگیرد که در برخی مسائل اقتصادی، مبانی دینی تاثیر می گذارد و سرنوشت این مسئله از نظر محتوایی به گونه دیگری تغییر میکند و حالت بومی سازی را به خود میگیرد.در اثر این تعامل، راه مطالعات جدیدی ایجاد میشود که این مطالعات جدید ضرورت نظام است. اگر کار کارشناسی ما در شاخه های علوم انسانی بر اساس مبانی دینی شکل نگیرد، زمینه برای محتوای کاملی که باید همه مسائل حیاتی جامعه را بر اساس نگاههای دینی و اسلامی شکل بگیرد، فراهم نمیشود.تعامل دوسویهای که شما اشاره کردید تا چه حد جدی است؟ خیلیها معتقدند گفتمان وحدت بین حوزه و دانشگاه بیشتر در حد حرف باقی مانده است و آن طور که از ابتدا انتظار می رفت عملی نشده و هنوز نقاط ضعف زیادی دارد.این بر میگردد به اینکه چه مقدار بر روی تحول علوم انسانی که مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان نظام به عنوان یک مسئله مورد نیاز بر آن تأکید میکنند، سرمایه گذاری کرده ایم. اگر جامعه حوزویان (متخصصان علوم انسانی در حوزههای علمیه) و جامعه دانشگاهیان تحولات علوم انسانی را در چارچوب وظایف خودشان به درستی تعریف کنند و اگر حوزویان و مسئولانی که مسئولیت برنامهریزی علمی را دارند به صورت جدی در این موضوع سرمایه گذاری کنند، هر مقدار که ما پیش برویم، زمینه وحدت و رابطه منطقی بین این دو نهاد بیشتر می شود. هر مقدار در این زمینه کمتر سرمایه گذاری کنیم و بیتوجه باشیم، این رابطه کندتر شکل میگیرد و زمینه های واقعی وحدت کمتر فراهم می شود. یعنی این تحول وابسته به این است که ما نسبت به تحولات علوم انسانی چه مقدار سرمایه گذاری مادی و غیرمادی کنیم.البته خود این تحول باید به صورت یک برنامه علمی در سطح حوزه و دانشگاه مطرح شود. برای اینکه این تحول موضوعی است که از نظر علمی قابل مطالعه است و ما اگر همین تحول را مورد مطالعه علمی قرار ندهیم، همواره به عنوان یک لفظ باقی میماند که شما هم میشنوید، من هم می شنوم. اگر تحول در علوم انسانی برای جامعه دانشگاهی و حوزوی خوب تبیین شود ما به نتیجه می رسیم. من فکر میکنم نشانههای مثبتی از این موضوع به چشم میخورد و هر دو نهاد علمی تلقی دارند که باید این کار انجام شود.
در مسیر رسیدن به تعامل جدی بین حوزه و دانشگاه چه مشکلاتی وجود دارد؟ این مشکلات بیشتر متوجه حوزه است یا دانشگاه؟ساختار حوزه به گونه ای است که مقداری دست و پاگیر است. این بدین معنا نیست که ساختار دانشگاه هم خیلی روان باشد. دانشگاه هم ساختار دست و پاگیر دارد و این ساختارها کار را مقداری کند میکنند. یعنی اولین و بزرگترین مانع، مانع ساختاری در حوزه و دانشگاه است. اگر این مانع مقداری کمرنگ شود، زمینه وحدت بیشتر میشود.چه کسانی میبایست برای ایجاد زمینههای وحدت اقدام کنند؟ اصلا متولی و مسئول اجراییشدن این طرح چه کسانی هستند؟متولیان برنامه ریزی کشور، بخشهای آموزش و پژوهش وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و از این طرف مسئولان حوزوی ما که با جامعه دانش آموختگان علوم دانشگاهی و حوزوی ارتباط دارند از متولیان وحدت حوزه و دانشگاه هستند.در حوزه، ساختارها باید متناسب باشد. در دانشگاه هم باید مشکلات ساختاری کاهش یابد که این حرکت و نشانههایی که اشاره کردم راحتتر و سریعتر به اهداف برسند.آیا به نظر شما حوزه و دانشگاه نیازمند بازنگری در دروس نیستند؟اتفاقا بازنگری در بعضی از سرفصلهای دروس، میتواند محصول تحول علوم انسانی باشد. اول باید تحول را ساماندهی کنیم و به تعامل منطقی برسیم، بعد سرفصلها مشخص میشود و مورد ماموریت دانشگاهیان و حوزویانی که دستی در علوم انسانی دارند قرار می گیرد. در نتیجه اینجاست که میدان همکاری جدی بدون شعارزدگی و تبلیغات فراهم میشود و این سرفصلی که محصول تحول علوم انسانی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن سرمایه گذاری کرده تدوین می شود.یعنی با وجود اینکه بیش از سه دهه از طرح وحدت حوزه و دانشگاه میگذرد باز هم می گوییم در فاز صفر قرار داریم؟بله. حتما باید گفته شود ما در فاز صفر هستیم و ته کاسه علم را کسی نمیتواند در بیاورد. این راهی است که ما در فاز صفر آن قرار گرفتیم و باید آن را ادامه دهیم.آیا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که بزرگترین رسالتش وحدت بین این دو نهاد است، توانسته در این راستا موفق عمل کند؟فعالیتهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر همان فلسفه وجودی پژوهشگاه متمرکز است. فلسفه وجودی ما این بود که دانشگاهها در ابتدای انقلاب به خاطر مسائل علوم انسانی و انقلاب فرهنگی تعطیل شده بودند و ما به عنوان دفتر همکاریهای حوزه و دانشگاه کارمان را بر این محور متمرکز کردیم که درباره علوم انسانی چه راه حل علمی باید ارائه کرد. تاکنون هم بر همین بحث تحول و مطالعات علوم انسانی بر اساس مبانی دینی متمرکز بودیم. در اساسنامه پژوهشگاه هم وظیفه اصلی ما همین تعریف شده است. از ابتدا هم با بسیاری از استادان دانشگاه که در شاخه ای از شاخه های علوم انسانی متخصص بودند ارتباط داشته و داریم. منتهی بعضی سالهای گسترده تر بوده است. ما وظیفه ذاتی خودمان را بر اساس تحول علوم انسانی بر مبنای مبانی دینی تعریف می کنیم و تاکنون آثاری هم به جامعه علمی عرضه کردیم ولی این را باید بگوییم که این راه احتیاج دارد به اینکه بسیاری از متخصصان و فرهیختگان و توانمندان در علوم انسانی سرمایه گذاری کنند. تا آنچه که مطالبه نظام و امام راحل و مقام معظم رهبری است، به صورت فراگیر شکل بگیرد. نقطه مطلوب زمانی است که استادان دانشگاه نه تنها با این فضا آشنا شوند بلکه در این فضا توانمند شوند و در نتیجه بر اساس این توانمندی مسیر خودشان را ادامه دهند. نمیخواهم بگویم این توانمندی وجود ندارد، ولی هنوز به شکل فراگیر شکل نگرفته است.اگر بخواهیم مسیر وحدت حوزه و دانشگاه را در یک منظومه کلی ببینیم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کجای کار قرار دارد؟ما در این نقطه قرار داریم که خودمان را پیدا کرده ایم. الان که کمیتههای شورای عالی انقلاب فرهنگی سرفصل هایی در شاخه های علوم انسانی تعریف کرده اند، ما میتوانیم با کمک دانشگاهها متون مورد نیاز را تدوین کنیم و مطالب مکتوب را در اختیار استادی که این سرفصل را در اختیارش میگذارند و به او مکلف میکنند که این سرفصل ها را به صورت دو یا سه واحد ارائه بدهد، قرار بدهیم.هدف این پژوهشگاه بسیار مهم است و برای نظام ضرورت دارد. گام عملی پژوهشگاه زحمت برخی استادان را که به دلیل نداشتن متن مناسب، نسبت به سرفصلهای دروس تردید دارند، کم می کند.........................مصاحبه از روحالله کریمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: هنوز در حوزه بهداشت و درمان تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هنوز در حوزه بهداشت و درمان تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریمرئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت هنوز در حوزه بهداشت و درمان تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند کاظم قائمی ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل و هیئتمدیره خادغدغه حوزه و دانشگاه تحول در علوم انسانی است -
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه تهران دغدغه حوزه و دانشگاه تحول در علوم انسانی است شناسهٔ خبر 2444629 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۹ حوزه و دانشگاه > حوزه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت امیدوارم این نشست گامی در مسیر مسئله حیاتی و بزرگ تحول در علوم انسهمایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی برگزار شد
سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۵ همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و به مناسبت گرامیداشت آیت الله شهید مفتح همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دکتر ابوترابی فرد و رئیس نهاد نمایندگی رهبری و جمعی از متخصصان علوم دینی و دانشگاهی برنشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی
۲۳۶۱۶۹ ۱۳۹۳ ۹ ۲۶ - ۰ ۲۹گزارش تصویری نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی عکاس مرتضی یاراحمدی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۹ ۲۶ - ۰ ۲۹7 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامي در رشتههاي علوم انساني به تحصيل اشتغال دارند
۲۶ آذر ۱۳۹۳ ۹ ۴۶ق ظ رئيس دانشگاه آزاد اسلامي قم 7 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامي در رشتههاي علوم انساني به تحصيل اشتغال دارند رئيس دانشگاه آزاد اسلامي قم گفت بيمارستان 110 تختخوابي دانشگاه آزاد اسلامي قم در پرديسان ساخته ميشود به گزارش خبرگزاري موج از قم رئيس دانشگاهرئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کرد افزایش نیروی انسانی متخصص برای مقابله با پدیده زیرمیزی در بوشهر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کردافزایش نیروی انسانی متخصص برای مقابله با پدیده زیرمیزی در بوشهررئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت برای جلوگیری از پدیده زیرمیزی تعداد نیروی انسانی متخصص را در استان افزایش دادهایم و در تمامی شهرستانهای استان درمانگاه تخصصی ایجاد میشود بهرئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد: بدون وحدت حوزه و دانشگاه، سکولاریزم پدید میآید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بدون وحدت حوزه و دانشگاه سکولاریزم پدید میآیدرئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت بدون وحدت حوزه و دانشگاه سکولاریزم پدید میآید به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج رضا چمن شامگاه چهارشنبه در نشست هماندیشی حوزه و دانشگاه کهوزیر علوم مشاورانی در حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی داشته باشد -
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل وزیر علوم مشاورانی در حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی داشته باشد شناسهٔ خبر 2433965 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۲ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با صدور بیانیه ای خطاب به فرهادی وزیر جدید وزارت علوم بطیبی: شاخصهای کشور در حوزه علوم انسانی به شدت سقوط کرده است/ تبدیل مرکز افکارسنجی دانشجویان به سازمان
طیبی شاخصهای کشور در حوزه علوم انسانی به شدت سقوط کرده است تبدیل مرکز افکارسنجی دانشجویان به سازمانرئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت فراهمسازی زیرساختها در حوزه علوم انسانی گفت شاخصهای کشور در حوزه علوم انسانی به شدت سقوط کرده است به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاریرییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید در اولویت قرار گرفت
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید در اولویت قرار گرفت مشهد - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طرح تحول نظام سلامت به عنوان انقلاب بزرگ یاد و بیان کرد پیش از این حوزه سلامت اولویت برنامه های دولت نبود اما در دولت تدبیر و امید این اتفاق بزرگ رخ ددر تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مقتلخوانی در سوگواره «نبض سرخ»/ میرشکاک
در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمقتلخوانی در سوگواره نبض سرخ میرشکاک و کاکایی شعر میخوانندسوگواره نبض سرخ 18 آذر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار میشود صدیقه مرادزاده دبیر سوگواره نبض سرخ در گفتوگو با خبرنگار کتاب وامروز در شیراز صورت میگیرد برگزاری کرسیهای نقد نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی
امروز در شیراز صورت میگیردبرگزاری کرسیهای نقد نظریهپردازی در حوزه علوم انسانیجانشین رئیس سازمان بسیج اساتید فارس گفت برگزاری کرسیهای نقد نظریهپردازی در حوزههای علوم انسانی یکی از برنامههای حوزه علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید است که امروز دوشنبه دهم آذرماه در سالن شهیدیبا هدف تحول علوم انسانی صورت میگیرد برگزاری کرسیهای «نقد و نظر» در دانشگاههای استان اصفهان
با هدف تحول علوم انسانی صورت میگیردبرگزاری کرسیهای نقد و نظر در دانشگاههای استان اصفهانمسئول بسیج اساتید استان اصفهان از برگزاری کرسیهای نقد و نظر با هدف تحول علوم انسانی در دانشگاهها و مراکز علمی این استان خبر داد علیرضا احساندوست در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان با تدر حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت راهاندازی سامانه ثبت آمار تحت وب
در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفتراهاندازی سامانه ثبت آمار تحت وبمسئول واحد آمار و مدارک پزشکی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از راهاندازی سامانه تحت وب در این حوزه خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشک40 درصد بدنه دانشگاهی به علوم انسانی اختصاص دارد -
معاون پژوهشی وزارت علوم 40 درصد بدنه دانشگاهی به علوم انسانی اختصاص دارد شناسهٔ خبر 2444495 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۰ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت 40 درصد بدنه دانشگاهی اختصاص به علوم انسانی دارد به گزارش خبرنگار مهر وحید احرایزن فرهنگی سفارت ایران در دانشگاه علوم انسانی بیشکک: شاهنامه و «ماناس» نشاندهنده تشابه فکری ملته
رایزن فرهنگی سفارت ایران در دانشگاه علوم انسانی بیشکک شاهنامه و ماناس نشاندهنده تشابه فکری ملتهای ایران و قرقیز استرایزن فرهنگی سفارت ایران آموزش زبان فارسی را عاملی برای تشریح اشتراکات فرهنگی دینی تاریخی ایران و قرقیزستان برشمرد و تصریح کرد شاهنامه و ماناس نشاندهنده تشابرضايت تيم پايش مديريتي كشور ازعملكرد حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان چهارمحال و بختياري
۱۶ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۰ق ظ رضايت تيم پايش مديريتي كشور ازعملكرد حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان چهارمحال و بختياري معاون بهداشتي و رئيس مركز بهداشت استان گفت برنامه پايش دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور از سوي معاونت بهداشتي وزارت متبوع تدوين و در بر اساس برنامه زمان بندي شده-
گوناگون
پربازدیدترینها