تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798565656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بازگشت پیکر وزیر نفت پس از 11 سال اسارت تا روز حمل و نقل


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از بازگشت پیکر وزیر نفت پس از 11 سال اسارت تا روز حمل و نقل
بازگشت پیکر وزیر نفت پس از 11 سال اسارت در عراق، روز حمل و نقل، پایان حکومت پانصد ساله ی خلافت عباسی ، تولد لوود ویک وان بتهوون، موسیقیدان آلمانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 آذر 1393 خورشیدی برابر با 24 صفر 1436 هجری و 17 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



انتقال پیکر شهیدتندگویان پس از 11 سال اسارت در عراق (1370 ش)
محمدجواد تندگویان در سال 1329 در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات وارد مبارزات سیاسی شد و با پیروزی انقلاب نیز در خط نظام قرار گرفت تا اینکه در دولت شهید رجایی به وزارت نفت انتخاب شد. کمتر از دو ماه بعد، وی در یکی از بازدیدهایی که از صنعت نفت در جنوب داشت به اتفاق چند نفر ازمسئولان وزارت نفت به اسارت نیروهای متجاوز بعثی عراق درآمد.




شهید تندگویان در طول مدت اسارت تحت سخت‌ترین شکنجه های بعثیان قرار گرفت تا اینکه به فیض شهادت نائل آمد. سرانجام بعد از گذشت 11 سال، پیکر مطهر این آزاده مجاهد در اواخر آذرماه 1370 به ایران انتقال یافت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

رحلت محقق و مدرس فرزانه آیت اللَّه شیخ "هادی تألُّهی" در همدان (1375 ش)
آیت‌اللَّه شیخ هادی تالُّهی در سال 1280 شمسی (1319 ق) در همدان دیده به جهان گشود و سال‌ها در محضر پدرش، آیت‌اللَّه شیخ مرتضی تألّهی به فراگیری علوم دینی پرداخت. از آن پس مدرسه زنگنه همدان، پایگاه تحقیق و تدریس او گردید. آیت‌اللَّه تألّهی همچنین از محضر عالمان دیگری همچون میرزا علی آقا خلخالی، شیخ محمدبهاری و سیدعلی نجفی کسب فیض نمود و به مقام والایی در علم و تقوا دست یافت. از وی آثار چندی نیز به جای مانده است. سرانجام این عالم ربانی در 26 آذر 1375 ش برابر با ششم شعبان 1417 ق در 95 سالگی دار فانی را وداع گفت و در باغ بهشت همدان مدفون گردید.

رحلت "اسماعیل بن عُبّاد" وزیر دانشمند آل بویه (385 ق)
ابوالقاسم اسماعیل بن عُبّاد فرزند عباس معروف به صاحب بن عُبّاد در سال 326 ق در اصفهان به دنیا آمد. پدر و اجداد صاحب از بزرگان و سرشناسان اصفهان بوده و مرتبه‌ی وزارت داشتند. پس از فراگیری مقدمات در اصفهان، راهی ری گردید و در محضر ابن عمید، وزیر دانشمند و شَهیر آل بویه حاضر شد. وقتی که ابن عمید توانایی اسماعیل را در انشای متون ادبی دید، او را به دبیری و نویسندگی حاکم اصفهان انتخاب کرد و پس از 13 سال به وزارت رسید. او شیعی مذهب بود و در ترویج تشیع تلاش کرد. صاحب، تا آخرین لحظات عمر از علم اندوزی غافل نگردید و دانش گستری را سرلوحه‌ی خویش قرار داد. همچنین آثار و تالیفات فراوانی از وی به جا مانده است که بیان گر احاطه‌ی او بر علوم زمان می‌باشد. صاحب در فن نویسندگی و کتابت نیز مهارتی عجیب داشت و در این زمینه دارای سبک و روش بود. وی در اواخر عمر علی رغم بیماری، از امور کشور مطلع می‌گشت. سرانجام مشتاقانه به لقای پروردگار رسید و در 59 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر آن عالم فرزانه در میان حزن و اندوه دوستداران در اصفهان به خاک سپرده شد. معروف‌ترین اثر صاحب بن عباد، المُحیط نام دارد که در باب لغت و در 7 جلد گردآوری شده است. همچنین کتب امامت، الانوار و الاعیاد از اوست.

پایان دوره‌ی حکومت پانصد ساله ی خلافت عباسی (656 ق)
پس از تسخیر بغداد، پایتختِ حکومت عباسیان توسط مغولان و کشتار مردم و تسلیم شدن خلیفه وبزرگان شهر و نیز غارت و ویران کردن آن، هلاکوخان مغول در 24 صفر 656 ق المستعصم باللَّه، خلیفه‌ی وقت را به حضور طلبید و او را به همراه پسر بزرگش به قتل رسانید. به این ترتیب دولت پانصد و چند ساله‌ی بنی عباس سرنگون گردید. دولت بنی‌عباس با قیام ابومسلم خراسانی علیه بنی‌امیه و با روی کار آمدن عبداللَّه سَفّاح در سال 132 ق، آغاز شده بود و پس از به قدرت رسیدن 38 تن از این خاندان در مدت 524 سال، سرانجام در سال 656 ق با قتل مستعصم، به زوال رفت. بنی‌عباس در ابتدای کار همانند بنی‌امیه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر کدام را به طریقی از سر راه خود برداشتند.

ابطال معاهدات تحمیلی روسیه تزاری علیه ایران (1296 ش)
در زمان صدارت وثوق الدوله، دولت جدید التأسیس بلشویکی روسیه که می‌خواست قوای خود را از نواحی شمالی ایران خارج سازد، با ارسال نامه‌ای برای دولت ایران اعلام داشت تمام معاهداتی که دولت روسیه تزاری به ایران تحمیل کرده بود از درجه اعتبار ساقط است. طبق مواد این اعلامیه که به امضای تروتسکی، همکار لنین و از رهبران انقلاب بلشویکی روسیه، رسیده بود، عهدنامه‌ای که روسیه تزاری و دولت استعماری انگلیس در سال 1907 م برای تقسیم ایران بسته بودند، لغو شد و مبنای اعتبار سایر معاهداتی که میان ایران و روسیه وجود داشت، رضایت طرفین اعلام گردید.

روز حمل و نقل
در تاریخ تحولات این صنعت در کشورمان، روزها و ایام سرنوشت‌سازی بوده‌اند که نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری و انسجام شبکه حمل و نقل کشور داشته‌اند. 26 آذر سال 1362 یادآور چنین ایامی است که در آن حضرت امام خمینی (ره) فرمانی در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی و مایحتاج مردم صادر کردند. در پی این فرمان کامیون‌داران سراسر کشور، آمادگی خود را برای تخلیه بنادر و حمل و نقل مواد ضروری مورد نیاز مردم اعلام کردند.




 14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل (ره)، در سال 1376 به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل، روز 26 آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد. روز حمل و نقل، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست‌اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است.

درگذشت "ابن دُرُستویه" عالم نحو و حدیث (347 ق)
ابومحمد، عبداللَّه بن جعفر بن محمد ابن‌دُرستویه، نحوی بزرگ، لغوی و ادیب، متولدِ سال 258 ق در بغداد می‌باشد. وی در علم حدیث نیز دست داشت و در نحو از علی بن عیسی رمانی و مُبرّد و ابن جِنّی پیروی می‌کرد. از آثار وی می‌توان کتاب الارشاد، الکتّاب، اخبارالنحویین و معانی شعر را نام برد. وفات ابن درستویه در 88 سالگی در بغداد واقع شد.

شهادت آیت اللَّه میرزا "علی غروی تبریزی" توسط مزدوران بعث (1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نایل آمد. ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه در عصر خویش بود.

صدور فرمان "میلان" توسط "ناپلئون بُناپارت" پادشاه فرانسه (1807 م)
با گذشت حدود هفت سال از فرمان‌روایی ناپلئون بُناپارت بر فرانسه، اختلافات و درگیری‌های فرانسه با انگلستان که از چند قرن قبل از آن آغاز شده بود، ادامه یافت. پیش از آن، ناپلئون در سال 1799 م با بستن مرزهای فرانسه بر روی کالاهای انگلیسی گام نخست را در فشار بر بریتانیا آغاز نمود. وی آن گاه با همکاری روس، اتریش و پرتغال به سوی هدف خود در حذف کشتی‌ها و بازرگانی انگلستان از قاره اروپا ادامه مسیر داد. در این راستا، ناپلئون هرگونه تجارت با انگلستان را ممنوع کرد و ورود کالاهای انگلستان به آن منطقه را، به مصادره تهدید نمود. انگلستان نیز در واکنش به این وضع، دریافت جواز توسط کشورهای بی‌طرف برای تجارت با قاره اروپا را الزامی اعلام کرد. در پاسخ به این اقدام انگلستان، ناپلئون بُناپارت فرمان‌هایی از جمله فرمان میلان را در هفدهم دسامبر 1807 م صادر نمود که بر اساس آن، همه کشتی‌های بی طرف تهدید می‌شدند که در صورت پذیرش دستورهای انگلستان، به عنوان اموال انگلستان، مصادره خواهند شد. اقدام ناپلئون در صدور فرمان میلان، در حقیقت، به کارگیری سلاح محاصره در یک نبرد اقتصادی به شمار می‌رفت و هدف آن از یک‌طرفْ، وادار ساختن بریتانیا به تسلیم، از راه مسدود کردن تجارت آن کشور بود و از سوی دیگر، به منزله حمایت از صنایع فرانسه تلقی می‌گردید. ناپلئون هم‌چنین از دولت‌های اروپایی دست نشانده خود خواست تا روابط تجاری خود را با انگلیس قطع کنند. بدین ترتیب، ناپلئون جزیره انگلیس را در خشکی و دریا محصور کرد و کشتی‌های فرانسوی و متحدان فرانسه اجازه یافتند تا کشتی‌های انگلیسی را مورد تهاجم قرار دهند. با این فرمان، نفوذ سیاسی و تجاری انگلیس در مناطق خشکی اروپا کاهش یافت و اوضاع بازرگانی و صنعت انگلستان را به میزان یک بحران اقتصادی که با خشک‌سالی همراه بود مواجه ساخت. با این حالْ شکست نهایی ناپلئون در سال 1815 م خط پایانی بر این گونه قراردادها کشید.

پرواز اولین هواپیمای موتوردار جهان توسط برادران رایتْ (1903 م)
در هفدهم دسامبر 1903 م اولین هواپیمای موتوردار جهان، پس از بارها آزمایش و تجربه، سرانجام با موفقیت از زمین برخاست و نزدیک به یک دقیقه در فضا پرواز کرد. این هواپیما توسط دو برادر به نام‌های ویلبِر و اُرْویل رایتْ، ساخته شد و در ایالت کارولینای شمالی امریکا آزمایش گردید. برادران رایت در ابتدا دوچرخه‌ساز بودند و با مشاهده پرواز هواپیماهای بدون موتور به پرواز علاقه‌مند شدند و سرانجام با پشتکار فراوان، موفق به ساخت و پرواز اولین هواپیمای موتوردار جهان گردیدند. آنها توانستند ماشین پرنده‌ای سنگین‌تر از هوا و دارای حجم بزرگ را ساخته و مورد آزمایش قرار دهند. نخستین پرواز، 12 ثانیه به طول انجامید و آزمایش دیگری که در همان روز انجام شد، زمان بیشتری را دربرگرفت. هواپیمای برادران رایت که با سلامت فرود آمد، دارای دو بال و و ملخ بود و اولین هواپیمای موتوری به حساب می‌آید که انسان با آن پرواز کرد.

درگذشت "سیمون بولیوار" قهرمان معروف امریکای جنوبی (1830 م)

تهاجم نظامی امریکا و انگلیس به عراق (1998 م)
پس از شکست عراق در برابر حمله نظامی امریکا و متحدان غربی آن و خروج مفتضحانه ارتش عراق از کویت، در اوایل دهه 1990 م، کمیسیونی زیر نظر شورای امنیت تحت عنوان آنْسْکامْ، مامور شناسایی و نابود ساختن سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات کشتار جمعی عراق در زمینه‌های موشکی، شیمیایی و میکروبی گردید. از سوی دیگر مناطق کردنشین شمال عراق و مناطق جنوبی این کشور، مناطق ممنوعه پروازی اعلام شدند و قطعنامه‌های متعددی تحت نفوذ امریکا علیه عراق توسط شورای امنیت صادر شد. اما در طول سال‌های 1993 م به بعد، امریکا چندین بار بدون اخذ مجوز از سازمان ملل و شورای امنیت، عراق را مورد تهاجمات نظامی خود قرار داد. بهانه‌های امریکا و متحدانش در این حملات، عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت توسط حکومت صدام حسین، دیکتاتور سفاک این کشور بود. در همین راستا، یکی از تجاوزات مهم امریکا و انگلیس به عراق، در 17 دسامبر 1998 م روی داد که طی آن هزاران تُن بمب و موشک بر شهرها و مراکز اقتصادی، اجتماعی و نظامی این کشور فرو ریخته شد و ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه عراق نیز کشته، زخمی و بی‌خانمان شدند. این یورش وحشیانه که بدون مجوز سازمان ملل و شورای امنیت صورت گرفت عکس‌العمل‌های متفاوتی در جهان ایجاد کرد و بار دیگر خوی سبوعانه امریکا را به جهانیان نشان داد. در این میان تحلیل‌گران امریکایی، هزینه بمباران چهار روزه عراق توسط امریکا را پانصد میلیون دلار تخمین زدند. حملات هوایی امریکا و متحدانش علیه عراق تا چهار سال بعد به طور متفاوت و پراکنده ادامه یافت تا این‌که در آوریل سال 2003 م در پی حملات گسترده زمینی و هوایی که به مدت 20 روز به طول انجامید، رژیم بعثی این کشور سرنگون شد. گرچه سقوط صدام باعث آزادی مردم عراق از خفقان ایجاد شده توسط حزب بعث گردید اما امریکا و متحدینش که در طول بیش از ده سال، در مورد سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات کشتار جمعی در عراق، تبلیغات فراوانی علیه رژیم صدام به راه انداخته بودند، نتوانستند بعد از اشغال عراق، هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای در معرض افکار عمومی قرار دهند.

مرگ "اُرْویلْ رایتْ" سازنده اولین هواپیمای موتوردار جهان (1948 م)

تبعید صدها فلسطینی به جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی (1992 م)
رژیم صهیونیستی از همان آغاز شکل‌گیری، برای انجام عملیات تروریستی و قتل و غارت فلسطینیان، بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌ساخت و در توجیه اعمال ضدبشری خود به آن‌ها تمسک می‌جست. گرچه رژیم غاصب صهیونیستی برای اقدامات ضدانسانی خود، نیازمند دلیل نبود. در همین راستا در 17 دسامبر 1992 م، رژیم صهیونیستی به بهانه کشته شدن یک پلیس مرزی خود، 415 تن از رهبران و اعضای سازمان‌های جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را از فلسطین اشغالی اخراج نمود و به جنوب لبنان تبعید کرد. پس از آن که دولت لبنان در مخالفت با این اقدام غیرانسانی، حاضر به پذیرش تبعیدیان فلسطینی نشد، مبارزان فلسطینی در سرمای زمستان و بدون داشتن وسایل و آذوقه، در شرایط ناگواری قرار گرفتند. این اقدام خشم جهان اسلام و سایر کشورها را برانگیخت و شورای امنیت با صدور قطعنامه 977، این عمل را محکوم کرده و خواستار بازگشت تبعیدیان فلسطینی به سرزمین خود شد. سرانجام بر اثر فشارهای بین‌المللی، رژیم صهیونیستی با بازگشت تبعیدیان فلسطینی به مناطق اشغالی موافقت کرد. هر چند برخی از رهبران فلسطینی در هنگام بازگشت، بار دیگر دستگیر شدند، امّا این امر روحیه مردم فلسطین را برای مقاومت بیشتر در برابر صهیونیست‌های اشغال‌گر تقویت نمود.

تولد لوود ویک وان بتهوون، موسیقیدان آلمانی (1770 م)
در چنین روزی در سال 1770 میلادی لوود ویک وان بتهوون موسیقیدان آلمانی در شهر بن به دنیا آمد. او در سن 32 سالگی به عارضه کم شنوایی دچار شد و در سن 33 سالگی شنوایی خود را تقریبا از دست داد. نخستین اثر بزرگ بتهوون سمفونی شماره سه در سال 1804 ساخته شد. همچنین نخستین اپرای بتهوون به نام فید لیو با موفقیت روبرو شد.




سمفونی های چهارم و پنچم و ششم را در همین سالها بوجود آورد تا این که در سال 1819 به کلی کر شد. در سال 1823، بتهوون سمفونی شماره نه (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. بتهوون از شدت تنگدستی قصد داشت سمفونی شماره نه خود را تنها در ازای پنجاه لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد. وی دراثر بیماری در بیست وششم مارس 1826 چشم از جهان فرو بست.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید







تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن