تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804031362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقلال و پرسپوليس را به يک نفر و يک گروه واگذار نمي کنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۵:۲۱ب.ظ)
رييس سازمان خصوصي سازي: استقلال و پرسپوليس را به يک نفر و يک گروه واگذار نمي کنيم رييس سازمان خصوصي سازي با اطمينان از واگذاري قطعي استقلال و پرسپوليس تا پايان سال گفت: سازمان خصوصي سازي مي تواند جلوي تخلفات مالي و زيان هاي بعدي اين دوباشگاه را بگيرد و نسخه شفابخش است.
به گزارش خبرگزاري موج، پورحسيني، رييس سازمان خصوصي سازي در گفت و گويي با پايگاه اطلاع رساني وزارت ورزش و جوانان به مسائل دو باشگاه استقلال و پرسپوليس و فعاليت هاي صورت گرفته درباره خصوصي سازي آنها اشاره داشته است:

آقاي پور حسيني شرکت هاي بسيار بزرگ با گردش مالي فراوان را واگذار مي کنيد چرا خصوصي سازي استقلال و پرسپوليس تا اين حد مورد توجه و واکنش عمومي است؟
يکي از دلايل اين توجه خاص اذهان عمومي ارتباط اين دو شرکت با افکار عمومي است .فرق اين دو شرکت با ساير شرکت ها را با مثالي بيان مي کنم.ما وقتي يک شرکتي مانند شرکت و فولادسازي را واگذار مي کنيم عده اي دلال و خريدار عمده ي فولاد اين شرکت را مي شناسند و اين عده ممکن است حتي يک درصد جامعه را هم تشکيل ندهند.
يا به عنوان مثال ديگر هنگامي که ما يک نيروگاه را مي فروشيم ،کساني که با آن شرکت سروکار دارد بسيار بسيار محدود هستند و بالطبع موج ايجاد نمي کند.
اما اين 2 باشگاه قديمي ايران (پرسپوليس و استقلال )مخاطبان زيادي دارند و اين حساسيت طبيعي است. از طرفي متاسفانه به اين 2 باشگاه در سنوات گذشته به عنوان يک اهرم سياسي نگاه شده و معمولا استنباط اين است که عزم براي واگذاري وجود نداشته است و احساس عموم اين است که دل کنون از اين ها سخت بوده و قوه مجريه علاقمند بوده که اين ابزارها و اهرم ها را کنار دست خود داشته باشد.
واگذاري سرخابي هاي تهران در واقع به نوعي نوعي آزمايش براي قوه مجريه و قوه قانونگذاري هم هست که ببينند آيا حاضرند از اين دوباشگاه دل بکنند يا خير؟ اين ها دست به دست هم مي دهد و اهميت واگذاري را بالا مي برد.

اجراي خصوصي سازي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس مي تواند چه محاسني براي دولتمردان داشته باشد ؟ آيا مي شود از آنها بهره برداري سياسي کرد؟ آيا در اين خصوص چنين بهره برداري صورت گرفته است ؟ واقعيت اين است در اين دو مورد مديراني بوده اند که وجه خوبي در افکار عمومي داشته اند اما وقتي وارد اين عرصه شدند خيلي محبوبيت قبلي را کسب نکردند در واقع اين دو باشگاه نمي تواند براي کسي يا دولتمردي فرصت باشد. نظر شما در اين خصوص چيست ؟
البته من اين را نگفتم که حتما چنين بود بلکه احساس اين بوده، برخي چنين فکر مي کنند که اين واگذاري ها به نظر آن ها اين گونه مهم جلوه مي کند. اين که واقعا قوه مجريه چنين احساسي در گذشته داشته يا نه من اطلاعي ندارم. اما در مورد دولت يازدهم با قاطعيت عرض مي کنم که چنين احساسي وجود نداشته و به اين 2 باشگاه به عنوان ابزار سياسي نگريسته نمي شود.
اينگونه مي توان گفت که عده اي اگر بخواهند در ورزش مشهور و محبوب شوند يا در صفحه تلويزيون ديده شوند يا بايد پول داشته باشندکه باشگاه بخرند و هزينه کنند و مشهور شوند. يا که راه ميانبر را انتخاب مي کنند به باشگاه هايي نظير استقلال و پرسپوليس مي پيوندند دراين صورت است که هم پول هم مي گيرند وهم مشهور شوند.
وقتي چنين راهي باز باشد هم ما با پول بيت المال عده اي را مشهور کرده ايم و هم آن هايي که راه سخت تر را انتخاب کنند راهشان را سخت تر مي کنيم ،بهتر است اين راه را ببنديم.

قاضي جعفري در شعبه 15 نامه اي مبني بر جلوگيري از واگذاري پرسپوليس را صادر کرده است ، در شرايط کنوني تکليف اين باشگاه چه مي شود؟
وي نامه اي را به وزير ورزش ارسال کرده که خواستار توقف واگذاري پرسپوليس با هدف شفاف سازي بيشتر شده است . ما هم بي درنگ تا مطلع شديم موضوع را پيگيري کرديم.
پس از جلسه با قاضي جعفري ابهامات و اشکالاتي که از نظر بازپرس در يکي از دعاوي و يکي از پرونده ها مطرح بود به بخش حقوقي ما منتقل شد و ما هم اطمينان خاطر داديم که ما از اين نکته مطلع بوديم وآن را در قيمت گذاري ، اعمال خواهيم کرد. در نتيجه هيچ حقي از خريدار آينده بابت اين پرونده ضايع نخواهد شد.
من تا کنون نامه اي مبني بر رفع مشکل پرسپوليس از بازپرس دريافت نکرده ام اما در تلاش هستيم که آن را رفع کنيم واقعيت اين است با توضيحاتي که به ايشان داديم قاضي جعفري اطمينان خاطر پيدا کردند که حقي از کسي ضايع نخواهد شد و قانون عامل مي شود.

گفته مي شود عمده اين ابهامات براي سال هاي 90 تا 92 بوده، آيا اين موضوع صحت دارد؟
بله، همان طور که در نامه بازپرس آمده ، ظاهرا يکي از آقايان که مدير عامل وقت بوده امکاناتي را از ستادي که مي گويند دولتي است به باشگاه آورده حالا چه مقدار برداشت شده است اعداد با هم ،" همخواني" ندارد و يکي از ابهامات همين است ظاهرا پرونده چنين چيزي است که باعث نگراني بازپرس هم شده است تا حقي از دولت ضايع نشود .
ما هم عنوان کرديم که شايد اين ارقام به مصارف ديگر هم رسيده باشد که ما بي اطلاع هستيم اما آن مقدار که وارد باشگاه پرسپوليس شده، مسوول وقت، کتبا اعلام کرده اند که پولي که وارد باشگاه شده را ثبت کرده اند. اگر طلبکار باشگاه هم هستند ثبت شده و صورت مالي سال مربوطه را هم امضا کرده اند؛ ابهامي از نظر ما وجود ندارد.
يک مورد هم هست که مديريت سابق با پول باشگاه دارايي و ملکي آپارتماني خريداري شده است و به نام شخص حقيقي ديگر سند خورده است که اين هم از جمله ابهاماتي که در بعضي دعاوي مطرح شده است همين که افشا شود و قوه قضائيه بداند که افشا و در صورت هاي مالي و گزارشات سازمان خصوصي سازي نيز ذکر شده است، شايد اطمينان حاصل کنند.

آيا قيمت گذاري تمام شده؟ چون پيش از اين اعلام کرده بوديد که اين مساله تا پايان آذرماه تحقق مي يابد؟
ما کارهايمان را تقريبا انجام داديم و خيلي از راه را رفتيم. منتها دوست نداريم در روزهاي آخر به خاطر چند روز تعويق،‌ کاري انجام دهيم که با کدورت خاطر همراه باشد.
قصد داريم همچنان که حلاوت و همدلي و همراهي همه دوستان درموضوع خصوصي سازي همراه بوده همين گونه پيش برويم .
درجلسه بعدي مجمع عمومي اين دو شرکت ،تصويب صورت هاي مالي همراه گزارشات ثالث خواهد بود و هيات واگذاري هم منتظر تهيه اين مدرک است چون لازمه قيمت گذاري است. البته در گزينه هايي مختلف با احتمالات مختلف راه کارهاي قانوني متفاوتي وجود دارد يعني هيچ بن بستي براي قيمت گذاري نيست اما درصدد هستيم با حلاوتي که در کارهايمان تا کنون بوده پيش برويم و يک کار خوب در حوزه خصوصي سازي از خود با يادگار بگذاريم.

آيا واگذاري اين دو باشگاه به بخش خصوصي صد در صد خواهد بود ؟
مصوبه هيات واگذاري همين است.

نگراني اين است که خود شما هم مي دانيد که بخشي از طرفداران اين دو باشگاه نگران تکرار اتفاقاتي هستند که براي باشگاه هاي مشابه افتاده. مثل استيل آذين و استقلال اهواز و ... که طرفداران خود را داشتند هنگامي بخش خصوصي وارد ميدان شد و چون بستر درآمدزايي مشخص هم براي بخش خصوصي در حوزه ورزش تعريف نشده بود به مشکل مالي برخوردند وباعث اتفاقاتي شد که همه مي دانيم آيا اين موارد نيز جز دغدغه هاي سازمان خصوصي سازي هم هست ؟ يا فقط دغدغه واگذاري داريد؟
اين خلاء در امر ورزش احساس مي شود. فرض کنيد استقلال و پرسپوليس اصلا نمي خواهد واگذار شود، اما آيا ما مي خواهيم که ورزشمان حرفه اي اداره شود؟ و سروسامان بگيرد؟
به هر حال ورزش نوعي تجارت است کسي که سرمايه گذاري مي کند بايد دنبال سود هم باشد. اين طور نيست که فقط به خاطر رضاي خدا در ورزش پول خرج کند آن ها هم توقع و حق برداشت دارند.
انتظار ما اين است که بعد از واگذاري استقلال و پرسپوليس اين خلاء بيشتردر کشور جلوه کند . هم اکنون با وجود دولتي بودن اين دو باشگاه اين موضوع کمرنگ تر ديده مي شود و وقتي اين 2 باشگاه واگذار شد، جامعه ورزش اين خلاء را بهتر احساس خواهد کرد و زودتر به فکر درمان مي افتد نه به خاطر اين دو باشگاه بلکه به خاطر ورزش و به خاطر فوتبال و به خاطر حرفه اي گري بنابراين زودتر اين نقيصه خود را جبران مي کنند.
در واقع با اين کار به جامعه ورزش کمک مي کنيم که اشکالات بيشتر نمايان شود تا مديران تلاش کنند که اين اشکالات برطرف شود و شجره طيبه اي از اين کار بماند .
در واقع هدف ما حرکت به سمت ورزش و فوتبال حرفه اي است، بحث ها همه روشن است و همه مي دانند، اگر فوتبال بخواهد حرفه اي اداره شود اصولش چيست؟ حق پخش تلويزيوني چيست؟ بليط فروشي چيست؟ باشگاه داري چيست؟ تبليغات آن چيست؟ حمايت از اين صنعت چه پيش نيازهايي را لازم دارد؟
با اين تفاسير ما در حوزه ورزش خلاء داريم اما دراين ميان سازمان خصوصي سازي چه وظيفه اي دارد؟
ما وظيفه داريم چون دو باشگاه پرطرفدار را مي فروشيم به بهانه حمايت از خريدارهم که شده تلاش کنيم تا اين خلاء ها را از طريق مرجع ذيصلاح و ذي ربط تا حدي رفع کنيم.
ما خودمان مرجع کار نيستيم اما براي از بين بردن کمبودها از مراجع مربوطه پيگيري خواهيم کرد تا پروسه واگذاري تکميل شود.
واقعيت اين است که از آينده هيچ خريداري اطلاع ندارم. خريدار شايد يک وقت به خاطر فعلي که در رابطه با خريد از سازمان خصوصي سازي انجام داده به خاطر کاري ديگر محکوم شود. بنابراين نبايد دو موضوع را به همديگر ارتباط دهيم.
وقتي واگذاري انجام مي شود اگر کسي از نحوه آن سوال کرد، سراغ سازمان خصوصي سازي خواهد آمد نه سراغ خريدار . اما گاهي خريدار مشکلي برايش ايجاد مي شود که بايد ببينيم به خاطر خريدش از سازمان خصوصي سازي و دولت بوده و يا مشکل از جاي ديگري است ،‌ شايد هم مشکلي نبوده فقط ابهاماتي مطرح شده. که با تحقيقات وبررسي رفع ابهام مي شود.
اما خدايي نکرده ممکن است کسي جاي ديگري جرمي مرتکب شود و تصادفا خريدار ما هم باشد اين دو را نبايد به هم ربط بدهيم . من اين را با قاطعيت عرض مي کنم نه باشگاه استقلال و پرسپوليس در بقيه واگذاري ها هيچ موردي نداشتيم که به خاطر خريد سهام از دولت متهم و مجرم شناخته شود و مجازات شود. اما واقعيت اين است که هرانساني مسوول اعمال خود است.

فدراسيون فوتبال از سال 2007 – 2009 طبق برنامه ي کنفدراسيون فوتبال آسيا که براي حضورتيم ها در ليگ قهرمانان آسيا استانداردي از باشگاه هاي فوتبال ايران خواسته است، از جمله در مورد مالکيت و تجاري بودن ، تراز مالي و... در تمام اين سال ها براي اينکه حضور داشته باشيم سندسازي کرده ايم و گفته ايم باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس بدهي ندارند و طراز مالي آن ها مثبت است.
شايد يکي از راه ها براي جلوگيري از اين دست موارد اين است که هزينه ها کنترل شود و دليلي نداردکه فوتبال انقدر هزينه اش زياد باشد در صورتي که درآمدزايي آن مشخص نشده و بستر آن آماده نشده است...
اگر ما جلوي پول هايي را که بي حساب وارد ورزش مي شود را مسدود نکنيم، نمي توانيم بر روي هزينه ها مديريت داشته باشيم و اين مسئله فشار مضاعفي برکساني وارد مي کند که به ورودي هاي مالي دسترسي مستقيم ندارند و اين عزيزان به واسطه ي عدم دسترسي به پول هاي بي حساب از ورزش حرفه اي محروم خواهند شد اما چنانچه بتوانيم درآمدهاي بي حساب را مديريت کنيم هزينه ها با حساب و کتاب صرف بهبود ورزش خواهد شد و موجب نظم در برنامه ريزي ها مي شود.روند فعلي شفاف نيست و ظلمي است براي بخش خصوصي واقعي.
وقتي همه جزئي از بخش خصوصي باشند، قاعده ي بازي در دنياي حرفه اي براي همه يکسان خواهد بود و به نظر من اين شفاف سازي به رشد فضاي سالم در فوتبال ما کمک خواهد کرد.
وقتي متوجه مي شويم يک بازيکن با استفاده از روابط و لابي گري ها رقم قرارداد خود را از 100 ميليون به يک ميليارد و دويست ميليون افزايش مي دهد، براي بازيکناني که با ارقام کمتر از حقشان بازي مي کنند ناراحت مي شويم.اين روند به شايسته سالاري ضربه مي زند. يکي از راه هاي احقاق عدالت، ايجاد يکپارچگي در وضعيت مالکيت باشگاه هاست.

البته فقط مسئله استقلال و پرسپوليس نيست، درحال حاضر برخي ديگر از تيم ها فقط در اسم خصوصي سازي اند.پيکان و سپاهان از نظر شما خصوصي به شمار مي روند؟
ما غير از صنعت نفت تهران ونفت مسجد سليمان که بايد اساسنامه و اسناد آنها را ببينيم باقي باشگاهها را خصوصي مي دانيم منتها خصوصي هاي ما هم وقتي در يک بازار نابرابر رقابت مي کنند شايد آن ها هم راه هايي را کشف کنند که خيلي رنگ و بوي خصوصي نداشته باشد.

استقلال و پرسپوليس را که به يک نفر نمي فروشيد؟
نه تنها به يک نفر نمي توانيم بفروشيم حتي به آنها هم که مالک يک باشگاه موجود باشند نمي توانيم واگذار کنيم اين مصوبات و مقرراتي است که در AFC و فيفا هم آمده . يکي از ايرادهايي که به استقلال و پرسپوليس در سالهاي گذشته گرفته مي شد دقيقا همين بوده که مي گفتند مالک دو باشگاه يکي است. اما از اين به بعد ديگر نبايد اين مشکل به وجود بيايد و ما هم در آگهي که منتشر خواهيم کرد اين مساله را به صورت پررنگ خواهيم آورد.

چه کسي اهليت خريدار را تعيين و شناسايي مي کند؟
در دو جلسه در باب اهليت مفصل صحبت شد من انشاالله وقتي که بحث خصوصي سازي نهايي شد در مصاحبه مطبوعاتي جزئيات امر را توضيح خواهيم داد.ما آسيب ديديم از اين که گروهي را تعيين کنيم و آن گروه مصداقاً اهليت فردي را تاييد کنند در اين شرايط احتمال تباني بيشتر مي شود.در اين خصوص هيات واگذاري براي اهليت فرد متقاصي نداشتن سه وي‍ژگي منفي را تصويب کرده ، مثلاً يکي از آن ويژگي ها اين است که فرد متقاضي بدهي به سيستم بانکي و دولتي نداشته باشد. گاهي کساني بدهکار عمده سيستم بانکي هستند و بدهي هايشا ن را هم پرداخت نمي کنند بانک ها هم زورشان به اين ها نمي رسد وقتي چنين کسي امتحان پس داده است و بدهي با رقم بالا را ساليان سال معوق دارد . ما مطلع اين قضيه هستيم نمي گذاريم در اين شرايط از دولت سهم بخرد.
ما در معرفي اهليت افراد، از آن صفات سلبيه استفاده کرديم نه اثباتي. نگفتيم خود را اثبات کن بلکه گفتيم اين سه وي‍ژگي را نداشته باش.
آن 2 ويژگي هم مثل اين است؛ يکي به برخي از محکوميت هاي قضايي مرتبط مي شود و ديگري هم به سوابق سوء امنيتي. يعني کسي که مخل نظم عمومي کشور و پرونده اي اين چنيني داشته باشد .
احراز اين ويژگي ها، بسيار سهل و آسان است. با يک استعلام مشخص مي شود اما براي صفات اثباتي چيزي نگفتيم يعني چقدر سواد، چقدر مديريت، چقدر تجربه و ... بايد داشته باشد؟3 صفت را نداشته باشند کافي است.

آيا بعد از واگذاري هم نظارتي مي شود؟
طبق مقررات عمومي سازمان خصوصي سازي اگر شرکتي به صورت نقد هم فروخته شود تا 5 سال پس از واگذاري ما در اصول و موضوعاتي نظارت مي کنيم و موضوعاتي را کنترل مي کنيم. در مورد جابجايي دارايي هايش، در مورد تعهداتي که به ما سپرده، در مورد کنترل صورت جلسات مجمع عمومي هيات مديره يک سري کنترل هايي را طبق آيين نامه هاي داخلي خود انجام مي دهيم. لذا تا 5 سال پس از واگذاري تحت نظارت عمومي سازمان خصوصي قرار دارد و گزارشات دوره اي از آن دريافت مي کنيم . همه شرکت هاي ما از جمله استقلال و پرسپوليس هم اين گونه هستند.
در مورد شرکت هايي که نقد و نسيه فروخته مي شوند، اگر اقساطشان بيشتر از 5 سال طول بکشد اين نظارت ما تا آن مدت زمان مشخص شده ادامه پيدا مي کند. يک وقت شرکت هايي را زير 50 درصد مي فروشيم يعني سهام کنترلي نيست، سهام مديريتي يا سهام خورد است، آنگاه اين سطح نظارت ما پايين تر است. اما هنگامي که سهام کنترلي و 100 درصد مي فروشيم در اين جا حداکثر نظارت را انجام مي دهيم.

سال 93 کار تمام است؟
انشاء الله حتما تمام مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن