تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829378452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ مهدی فضائلی ظهور عشق در حریم عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ مهدی فضائلی
ظهور عشق در حریم عاشورا
آری! عقل و عشق در حریم عاشورا، دو روی یک سکه‌اند؛ عقلی که عشق می‌آفریند و حماسه و شور خلق می‌کند و عشقی که آگاهی‌بخش است.

خبرگزاری فارس: ظهور عشق در حریم عاشورا



مهدی فضائلی طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: خلق ظرفیت از نشانه‌های پویایی یک مکتب است و اگر مکتبی از چنین ویژگی بی‌بهره باشد نمی‌تواند به تداوم خود امیدوار باشد. ظرفیت‌سازی البته حوزه‌های مختلفی را می‌تواند دربر گیرد؛ از حوزه‌های انسانی یعنی پرورش انسان‌هایی برای انجام کارهای بزرگ گرفته تا حوزه‌های علم و دانش، حماسه و شور، معنویت و سیر الی‌الله، نشاط و بهجت انقلابی و پیش برنده، فرهنگ و... مکتب الهام‌بخش اسلام ناب نیز در اعلا درجه ممکن از چنین ویژگی برخوردار است و اربعین یکی از این مناسبت‌های ظرفیت‌ساز اسلام ناب و مکتب علوی است. ظرفیت‌ساز برای جبهه حق و ضد ظلم و ظرفیت‌سوز برای جبهه باطل و ظالم. در فرهنگ تشیع، برگزاری مناسک اربعین جز برای حسین بن علی(ع) برای هیچیکدام از معصومین علیهم‌السلام پیش‌بینی نشده و رمز آن به عظمت واقعه عاشورا از سویی و رفتار شگفتی‌ساز کاروان اسرا از سوی دیگر برمی‌گردد. عاشورا آن‌قدر ظرفیت داشت و دارد تا در یک روز و یک دهه خلاصه نشود و اربعین‌اش نیز بتواند غوغا به‌پا کند و بیداری بیافریند. درباره اربعین این روزها زیاد گفته‌ایم و شنیده‌ایم، اما نگاهی به بزرگ‌ترین اجتماع بشری ما را وامی‌دارد باز هم در باره آن بیشتر تأمل کنیم و بیشتر بیندیشیم. اجتماعی که انسان‌هایی را از سطوح مختلف اجتماعی، از نخبگان و صاحب‌منصبان و تجار گرفته تا انسان‌های (ظاهرا) معمولی و از زن و مرد گرفته تا پیرمردان و پیرزنان و جوانان و کودکان، از پنج قاره جهان و به‌رغم تهدیدات تروریستی تکفیری‌های جاهل و کمبود امکانات به این نقطه می‌کشاند تا فقط ولو به توقفی کوتاه عرض ارادتی کنند و بازگردند. مشابه چنین نمونه‌ای را کجا می‌شود دید و تکرار کرد؟ آیا هیچ انگیزه غیرالهی و هیچ آرمان مادی از چنین ظرفیتی برخوردار است؟ قطعا نه، پس اربعین خود به تنهایی می‌تواند دلیل و حجت مسلمانی ما باشد، چرا که حسین(ع) حجت مسلمانی ماست. اگر رسانه‌های خبری دنیا که گاهی سخیف‌ترین موضوعات را به خبر تبدیل و به دنیا مخابره می‌کنند در برابر اربعین با همه ارزش‌های خبری‌اش سانسور یا شبه آن را اختیار کرده‌اند باید پی برد که اربعین برای آنها چقدر نگران‌کننده است و تا چه حد بیم دارند از اطلاع افکار عمومی دنیا از این رویداد؛ و این ترس و دلواپسی از ظرفیت‌سازی این رویداد است. و همان‌قدر که دشمنان اسلام و انسانیت از انعکاس اخباری اینچنین واهمه دارند و خوف، ما باید برای انتشار آن همت کنیم. اسلام ناب، عاشورا و اربعین ظرفیت‌ساز است؛ حماسه خلق می‌کند، شور و عشق می‌آفریند و عقلانیت و شعور را ارتقا می‌بخشد، چرا که عقل و عشق در حریم عاشورا ممزوج و به هم آمیخته‌اند و این دانسته نشود مگر به معرفت و حکمت الهی. حرکت و قیام حسین بن علی(ع) و بخشیدن خون جگرش اساسا برای رهایی انسان از جهالت بود (بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیک لِیسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الجَهالَهِ) مگر می‌شود با رفتار غیرعقلانی انسان را از جهالت رهانید! و حرکت و قیام حسین بن علی(ع) سراسر شور بود و عشق؛ عشقی که در این جمله تاریخی و تکان‌دهنده زینب کبری(س) آن هم در اسارت و در بارگاه ظلم نهفته است که: ما رَأَیتُ الّا جَمیلاً! آری، عقل و عشق در حریم عاشورا، دو روی یک سکه‌اند؛ عقلی که عشق می‌آفریند و حماسه و شور خلق می‌کند و عشقی که آگاهی‌بخش است. و اربعین فرصت دوباره است برای مرور و شناخت این حریم.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

93/09/23 - 13:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن