تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798356667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدون دريافت مجوز، هيج جاده اي در کشور ساخته نخواهد شد/ جاده ابر مجوز ساخت نداشته و ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۴۴ق.ظ)
واکنش ابتکار به مجلس؛ بدون دريافت مجوز، هيج جاده اي در کشور ساخته نخواهد شد/ جاده ابر مجوز ساخت نداشته و ندارد گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، جنگل ابر شاهرود قسمتي از قديمي‌ترين و زيباترين جنگل هاي هيرکاني است که با گونه‌هاي گياهي و جانوري نادر، يکي از زيباترين تقاط شهرستان شاهرود است. اين جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌هاي سرسبز شمال کشور به دليل اين که در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را اقيانوسي از ابر فراگرفته به اين نام مشهور است.
در اين جنگل ابرها آن قدر به درخت‌ها نزديک هستند که به‌نظر مي‌رسد جنگل بر روي ابرها سوار است و مي‌توان در ميان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسياري از گردشگران يکي از زيباترين چشم‌اندازهاي طبيعت ايران محسوب مي‌شود.
طرح جنگل کاري احيا و غني سازي جنگل‌هاي مخروبه ابر و قطري از سال ۱۳۷۰ به اجرا در آمده است که وسعتي برابر ۱۱۲۱۶ هکتار از دامنه‌هاي شمالي را شامل مي‌شود. همچنين بيش از ۲۰۰ هکتار از مناطق فوق قرق و عمليات نهال کاري با کاشت گونه‌هايي مانند بلوط، افرا، شيردار، توسکا، ون، اقاقيا، گلابي وحشي، ممرز و تعدادي سوزني برگ از جنس لاريکس و کاج جنگلي و بذرکاري با گونه‌هاي ون، ممرز، بلوط، گلابي وحشي انجام شده و عمليات فوق همچنان ا دامه دارد.
اين جنگل ۱۱۴اُمين اثر طبيعي است که توسط سازمان ميراث فرهنگي در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست ميراث طبيعي ايران قرار گرفت.

جنگل ابر به سه دليل براي دنيا اهميت دارد:
1)قسمتي از جنگل‌هاي باستاني هيرکاني است و گياهان دارويي کم‌نظيري دارد.
2)اکوتن اين ناحيه داراي اهميت است؛ يعني مرز ميان‌بند بين دو اکوسيستم منطقه نيمه بياباني و جنگلي است. به‌طوريکه مي‌توان در جنگل‌هاي اين ناحيه درختان سوزني‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ ديد که اين امر در گونه‌هاي جانوري هم تاثيرگذار بوده است.
3)جغرافياي خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است داراي اهميت است؛ به‌طوري که شاهد تشکيل اقيانوس ابر در اين منطقه هستيم که پديده کم‌نظيري در دنيا محسوب مي‌شود.
افزون بر زيبايي طبيعي، مشخصات کم‌نظيري مانند وجود گونه‌هاي متفاوت گياهان چوبي به همراه گونه‌هاي گياهي بسيار نادري مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گيلاس وحشي، بارانک، سرخدار، نمدار و مانند آن‌ها اين قابليت را پديد آورده که اين اراضي همچون موزه‌اي زنده براي جذب گردشگران داخلي و خارجي مورد استفاده قرار بگيرد. بخشي از گردشگران خارجي اين منطقه، گياه‌شناساني هستند که براي ديدن گونه‌هاي نادر گياهي موجود در جنگل‌هاي هيرکاني به ايران مي‌آيند و دسته دوم، گردشگران عمومي هستند که اغلب از کشورهاي آسياي ميانه و خاورميانه مي‌آيند.
جنگل ابر درمحلي واقع است که از ضخامت کوه‌هاي البرز کاسته مي‌شود و ابرهاي گرفتار در پشت اين ديواره از لابه‌لاي دره‌ها به سمت جنوب سرازير مي‌شوند؛ به همين خاطر تقريباً از بعدازظهر تا نيمه‌هاي شب با سرد شدن هوا چنان مي‌نمايد که جنگل به روي ابرها سوار شده است. مجاورت دو ناحيه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمين انرژي مي‌گيرد ابرها جابه‌جا شوند و به‌نظر برسد که ابرها از آسمان به زمين مي‌آيند.
سال هاست که متجاوزان و سودجويان در فکر راهي هستند تا بتوانند پاي خود را به اين جنگل باز کرده و چه بهانه اي بهتر از ساخت جاده براي اتصال چند منطقه به يکديگر!

جاده ابر
درسال‌هاي گذشته طرحي براي احداث جاده‌اي از روستاي ابر به شيرين آباد موسوم به جاده ابر از سوي وزارت راه و ترابري مطرح شده و در مواردي اقداماتي نيز براي ساخت اين جاده صورت گرفته که با مخالفت جدي دوستداران و کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي، خبرنگاران و مطبوعات مختلف و همچنين نمايندگان مجلس، سازمان محيط زيست و وزير جهاد کشاورزي روبرو شده است.
کارشناسان اين جنگل را لايه حفاظتي زمين و سپري براي حفاظت از منطقه ابر مي‌داند و معتقدند احداث اين جاده به جنگل زيباي ابر و اکوسيستم منطقه آسيب جدي مي‌رساند و مي‌تواند اين جنگل را که بدون شک يکي از منحصر به فردترين و زيباترين زيست‌بوم‌هاي ايران محسوب مي‌شود با ادامه عمليات راهسازي در اين منطقه براي هميشه محو کند.
همچنين مستقل از مسئله جاده ابر، طرحي براي ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست ايران به طور جدي درحال پيگيري است. لازم است ذکر شود که قبلا سه جاده به منظور لوله انتقال نفت جاده‌اي براي لوله گاز وجاده‌اي براي خطوط انتقال برق فشار قوي ايجاد شده است.
اما در روزهاي اخير نگاه مجلس به اين مسئله کاملا تغيير کرده به طوريکه بيش از 100 نماينده در نامه اي از دولت خواسته اند تا ساخت جاده جنگل ابر را ادامه دهد و به هيچ عنوان در تکميل اين جاده ترانزيتي و مهم ! خللي ايجاد نکند و...!
البته در ميان اين بي خيالي برخي نمايندگان مجلس در قبال بحث محيط زيست انسان را به اين فکر فرو مي برد که مگر نه اينکه اين جنگل در سال 89 جزو ميراث طبيعي کشور به ثبت رسيده است و مگر نه اينکه همگان بر حفظ شش هاي طبيعي کشور که جنگل ها و درختان هستند، تاکيد دارند، پس چرا به يکباره در سال آخر مجلس، نمايندگان براي بازرسازي و احيا يک جنگل که نه، بلکه براي تخريب آن نامه نگاري مي کنند؟
آيا اين عزيزان نمي دانند که با کشيدن پاي انسان به يک منطقه، بايد براي هميشه با آن ديار خداحافظي کرد؟
مگر مي شود که جاده ساخته شود و بعد از آن ويلاهاي قشنگ را در بالاي ابر نداشته باشيم؟
مگر مي شود ويلا بسازيم و درختان را براي گرم کردن خود و تجارت چوب قطع نکنيم؟
اين سوالات را از معصومه ابتکار نيز پرسيديم و وي در پاسخ به ما چنين گفت: قبل از اين هم تاکيد کرده ام که بايد براي اين جاده بررسي هاي کامل و جامعي صورت بگيرد و تا آن زمان جاده اي ساخته نخواهد شد.
ابتکار با تاکيد بر اين مطلب که تا امروز هيچ مجوزي براي ساخت جاده ابر داده نشده است، تصريح کرد: موضع سازمان به اين جاده کاملا مشخص است و اجازه ساخت ادامه مسير جاده را نخواهيم داد.
وي افزود: خوشبختانه در بين اعضاي دولت و مديران استاني نيز يک هم نظري وجود دارد و همگان با ساخت اين جاده مخالف هستند.
رييس سازمان محيط زيست در واکنش به نامه نگاري نمايندگان مجلس با دولت براي ساخت جاده ابر گفت: به شخصه اميدوارم با عنايت به ارزش هاي ذاتي جنگل هاي طبيعي کشور و روند تخريبي اين جنگل ها، که متاسفانه باعث از بين رفتن وسعت زيادي از اين آثار طبيعي در نقاط مختلف کشور شده است، نمايندگان مجلس کمي عنايت داشته و با نگاهي ديگر به اين مهم بنگرند.
وي تاکيد کرد: اگر در جنگل ها و مناطق حفاظت شده، جاده کشيده شود يعني به دنبال آن مجوز براي تغيير کاربري زمين نيز بايد داده شود زيرا فشار براي تغيير کاربري زياد و مقابله با اين فشار بسيار سخت خواهد بود.
ابتکار ادامه داد: در هر کجا که قرار است جاده سازي شود، ابتدا بايد مجوز هاي زيستي آن صادر شود و تا به امروز محيط زيست هيچ مجوزي براي ساخت اين جاده نداده و تا زماني که مطالعات کامل نشود نيز مجوزي نخواهد داد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن