تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820325981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«شکنجه های سی آی ای، مصداق جنایت جنگی است»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «شکنجه های سی آی ای، مصداق جنایت جنگی است»


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، شکنجه های سی آی ای را علیه مظنونان و بازداشت شدگان، «مصداق جنایت جنگی» توصیف کرد. «شکنجه، یک جرم است؛ اقداماتی که صورت گرفته، بی تردید شکنجه بوده و میان مقامات ارشد دولت برای اجرای آن توافق صورت بود.» به گزارش سرویس مانیتورینگ پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بِن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، در گفتگوی اختصاصی با شبکه «سی ان ان» در برتامه (کریستین) امانپور، گفت: هیچ یک از کسانی که در شکنجه دست داشته اند، از پیگرد قضائی مصون نیستند.

مشروح این گفتگو را بخوانید:
* امانپور:  صحبت های برنان (مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای) را شنیدید؛ چه مطلبی برای شما تکان دهنده بود؟
*بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر:
نخست اینکه، پاسخ او بسیار کوتاه بود؛ دو موضوع اصلی که وی در گزارش کمیته سنا  با آنها موافق نبود، به موضوع «مسئولیت کیفری» (این شکنجه ها) هیچ ربطی نداشت. بی تردید وی در موقعیت بسیار دشواری است و پرهیز وی از به کارگیری عبارت «شکنجه» و اذعان مستقیم به آن، شاید نشان دهنده موقعیت دشوار وی باشد.
* امانپور: آیا معتقدید پرهیز وی از اذعان صریح به موضوع، به سبب پیامدهای قانونی آن است؟
*بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر: نه، رئیس جمهور به صراحت گفت که «شبیه سازی غرق شدن» (واتربوردینگ) شکنجه است که در واقع هم این روش و هم دیگر شیوه های سی آی ای در چارچوب این برنامه، مصداق شکنجه است. گمان می کنم پرهیز مدیر سی آی ای از به کارگیری واژه «شکنجه»، برای حفظ روحیه کارکنان این سازمان است، چرا که تردیدی نیست که شماری از آنها حاضر نیستند شاهد آن باشند که مدیرشان، اذعان کند برخی از کارکنانش، در اجرایِ شکنجه، به عنوان «جرم»، دست داشته اند.
  * امانپور: اجازه دهید صحبت های ژنرال موریس دیویس، دادستان سابق گوانتانامو را بشنویم.
  * ژنرال موریس دیویس، دادستان سابق گوانتانامو: من تا به حال نشنیده ام که به سبب برنامه شکنجه، «حتی یک توطئه تروریستی»، خنثی، یا جان یک تن نجات داده شده باشد. معتقدم بی هیچ شکی، آسیب و خسارت بسیاری وارد شده است که سال های پیاپی تلاش مستمر لازم است تا پیامدهای ویرانگر آن را تسکین دهد؛ اما حتی یک نکته مثبت برای توجیه این برنامه، شناسایی نشده است، چرا که چنین چیزی وجود ندارد.
  *امانپور: شما به عنوان دادستان حقوقی، به این صحبت ها درباره ناکارآمد بودن این برنامه، چه واکنشی دارید؟
  * بن امرسون،گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر: از دیدگاه الزامات حقوق و قوانین بین الملل، اینکه برنامه شکنجه، نتیجه قابل اقدام در پی داشت یا خیر، مد نظر نیست. ضرورت  پیگرد قضایی "شکنجه" ، وظیفه ای است که بر عهده آمریکا است زیرا از اعضای کنوانسیون منع شکنجه است و این که شکنجه ها نتیجه قابل اقدام داشته ، تفاوتی در مسئولیت کیفری عاملان آن ندارد.
* امانپور: کلنل دیویس گفت که این شکنجه ها مصداق جنایت جنگی است.  
* بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر: این اقدامات، کاملا جنایت جنگی است و هر کشوری در جهان می تواند ماموران سی آی ای را که در این جرم دست داشتند، پیگرد قضائی کند. ایتالیا هم اکنون، 22 مامور سی آی ای، از جمله رئیس نمایندگی سی آی ای در میلان را پیگرد قضائی کرده و آنها را به طور غیابی به چندین سال حبس محکوم کرده است.
  * امانپور: درهمین زمینه؟
*بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر: دقیقا در همین خصوص. در زمینه ربودن و شکنجه یک ایتالیاییِ مصری تبار که سی آی ای  در سال 2003 وی را ربود و سپس به قاهره انتقال داد و در آنجا شکنجه کرد.
  *امانپور: شما گفته اید که سی آی ای یک سازمان جنایتکار گسترده است که مقامات ارشد دولت بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا)، آن را اداره کرده و شکنجه را اجازه داده اند.
  *بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر: دیدگاه من مطرح نیست؛ موضوع، تفسیرِ حقوقی از آن است. «شکنجه»، یک جرم است؛ اقداماتی که صورت گرفته، بی تردید شکنجه بوده و میان مقامات ارشد دولت برای اجرای این برنامه توافق صورت گرفته بود و دفتر شورای حقوقی نیز به آن  پوشش قانونی جعلی داده بود. همه کسانی که در ارتکاب جرم یا جرایم، دست داشته اند، مقصرند و برابر قوانین بین الملل، قابل پیگردند.
  * امانپور: آیا شما پیش بینی می کنید که چارچوب قانونی برای دستگیری و محاکمه این افراد وجود داشته باشد؟
* بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر:
سه راه وجود دارد؛ ابتدا، مسئولیت بر دوش اریک هولدر، دادستان کل آمریکا، است. در سال 2012 ، دادستانی کل آمریکا، سیاستی را اعلام کرد مبنی بر اینکه مقاماتی که با حسن نیت و هم سو با توصیه های دفتر شورای حقوقی اقدام کرده اند پیگرد قضائی نخواهند شد و فقط مواردی که مربوط به تخلف فردی ماموران سی آی ای مبنی بر عدول از حیطه اختیار و وظایفشان می شود، قابل پیگرد است. این یک رویکرد بی برو برگرد است . بر اساس کنوانسیون منع شکنجه که آمریکا هم از امضا کنندگان آن است باید این افراد پیگرد قضائی شوند؛ حتی اگر اجازه این کار را داشتند و در واقع آنهایی که اجازه داده اند نیز از نظر کیفری باید پاسخگو باشند.
راه دوم این است که کشورها، جداگانه پیگرد قضائی کنند؛ همان طور که گفتم ایتالیا این کار را کرده است. و راه سوم این است که دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی اقدام کند که در حال حاضر، مشغول بررسی  سوء استفاده نظامیان آمریکایی از بازداشت شدگان سی آی ای در افغانستان است.
  * امانپور: با توجه به اینکه آمریکا از امضاء کنندگان دیوان کیفری بین المللی نیست، چه می شود؟
* بن امرسون،گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر: هیچ فرقی نمی کند، افغانستان از امضاء کنندگان آن است.  
دانلود
 

لینک را کپی کنید


جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن