تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820453520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم تناوب در كشت گندم و جو باعث طغيان آفت سوسك قهوه‌‍‌اي غلات مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ آذر ۱۳۹۳ (۱۲:۲۰ب.ظ)
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه: عدم تناوب در كشت گندم و جو باعث طغيان آفت سوسك قهوه‌‍‌اي غلات مي‌شود مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه گفت: به علت عدم تناوب و اصرار زارعين به كشت ممتد گندم و جو متاسفانه آفت سوسك قهوه‌اي غلات اكنون به يك آفت درجه يك و مهم در محصول گندم وجو استان تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري موج از کرمانشاه، فرهاد شريفي افزود: كرم‌ها يا لاروهاي آفت سوسک قهوه‌اي غلات به ريشه و طوقه‌ي گندم و جو پائيزه‌ي تازه جوانه زده حمله كرده و باعث قطع شدن آنها مي‌شوند.
وي با اشاره به اينکه در ايران 8 نوع سوسک قهوه‌اي غلات وجود دارد افزود: چهار نوع از سوسک هاي قهوه‌اي غلات در استان کرمانشاه شناسايي شده است.
شريفي تصريح کرد: حشره كامل آفت نيز به سنبله هاي گندم حمله كرده و از دانه هاي گندم در مرحله‌ي شيري تا مرحله ي رسيدن دانه تغذيه مي كنند و هر سوسك در طول عمر خود 7 تا 8 گرم دانه خورده و تعدادي دانه را نيز از خوشه ها پايين مي اندازد و در كل مي تواند 9 تا 10 خوشه را از بين ببرد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه با اشاره به نحوه شناسايي وجود سوسک قهوه‌اي در مزارع يادآور شد: علائم و خسارت آفت با از بين رفتن گياهچه ها و بوته هاي جوان گندم و جو در قسمت ها و لكه هايي از مزرعه، آثار زخم و تغذيه‌ي آفت روي جوانه، ريشه و طوقه قابل شناسايي است.
وي وجود كرمهاي سفيد شكري كمي خميده به طول حدود يك تا دو سانتي متر در اطراف ريشه، مشاهده‌ي سوسكهايي قهوه‌اي در حال تغذيه روي خوشه ها در فصول بهار و تابستان و به هم خوردن شكل منظم پوشش دانه ها و خوشه‌ها از ديگر اعلائم وجود آفت سوسک قهوه‌اي در مزارع ذکر کرد.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي استان کرمانشاه در مورد مشخصات آفت مذکور افزود: حشرات بالغ سوسك هايي به طول 12 تا 15 ميلي متر و به رنگ قهوه اي تا قهوه اي تيره هستند که اين كرم ها يا لاروها نيز به رنگ سفيد شكري بوده و كمي خميده که رنگ سر لاروها يا كرمها، قهوه اي تا تيره است و شناسايي آن در مبارزه اهميت دارد.
شريفي در مورد نحوه زندگي سوسکهاي قهوه‌اي گفت: كرمها ابتدا از مواد گياهي پوسيده و ريشه‌ي گياهان هرز تغذيه کرده و سپس در پاييز با كاشت و سبز شدن گندم و جو، به جوانه، ريشه و طوقه ي آنها حمله مي كنند.
وي در ادامه در خصوص روش مبارزه با آفت مذکور تصريح کرد: كاربرد يك روش به تنهايي و براي يك بار در كنترل آفت موثر نبوده و لازم است روشهاي مختلف در تلفيق با هم به كار گرفته شوند.
شريفي تاکيد کرد: تناوب زراعي بهترين روش كنترل بوده و همچنين كاشت زود هنگام، برداشت زود هنگام به محض قابل برداشت بودن مزرعه ، شخم هاي عميق در تابستان بعد از برداشت محصول و همچنين شخم عميق لكه‌هاي آلوده به آفت در زمستان واستفاده از سموم شيميايي مي‌تواند به عنوان راهكار كنترل آفت به كاررود.
وي در پايان يادآور شد: با توجه به اقليم هر منطقه در خرداد تا مرداد ماه در صورتي كه تراكم سوسكهاي كامل در مزرعه به بيش از سه عدد در هر متر مربع برسد مي توان مزرعه را هنگام فعاليت آفت با يكي از سموم مناسب حشره كش محلول پاشي كرد، البته انتظار داريم کشاورزان قبل از كاربرد هر گونه سم حتماً با كارشناسان حفظ نباتات و مراکز خدمات جهادکشاورزي شهرستانها در مورد لزوم مصرف، نوع، ميزان و نحوه ي كاربرد سموم مشورت نمايند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن