تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803914830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک بسته پیشنهادی برای اربعین


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


یک بسته پیشنهادی برای اربعین فرهنگ > کتاب - همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، مجمع ناشران انقلاب چند بسته پیشنهادی کتاب شامل گلچینی از بهترین‌های شعر آیینی، بهترین‌های نثر آیینی و آثاری از حوزه ادبیات پایداری را پیشنهاد داده است.

بسته پیشنهادی «از بس که غم حسین(ع) در خاطر ماست...» دربرگیرنده گلچینی از کتاب‌های شعر آیینی است؛ «گلچینی از بهترین کتاب‌های آیینی: متون تعزیه» عنوان دومین بسته از این مجموعه است که به معرفی 9 اثر در این حوزه می‌پردازد. «مجلس حر بن یزید ریاحی» نوشته علی معلم دامغانی، «سه مجلس تعزیه» به قلم سید عظیم موسوی و... از جمله آثار معرفی‌شده در این بسته است. تعدادی از آثار بسته اول به شرح ذیل است:  
«آغاز روشنایی آیینه»
سیدعلی موسوی گرمارودی این اثر ترکیب‏‌بندی عاشورایی در 15 بند اثر سیدعلی موسوی گرمارودی از پیشگامان شعر آیینی معاصر است که توسط سوره مهر منتشر شده است. نام کتاب برگرفته از بیتی است از بند سوم این ‏ترکیب‏‌بند که به حر (علیه‏‌السلام) اختصاص دارد: (آغاز روشنایی آیینه، حیرت است/ زان پس که از تبار سیاهی حذر کند) و این انتخاب خالی از دقت و ظرافتی نیست. شاعر با برگزیدن این نام، که در بیت مورد نظر به کمال معنایی خود رسیده است، در حقیقت تکلیف خود و ما را اینگونه روشن می‏‌کند که گام نخست بهره‌‏مندی آیینۀ وجود ما از پرتو نور حق، پرهیز از سیاهی‌‏ها و تباهی‏‌هاست و هدف از قیام عاشورایی خون خدا را همین روشنگری می‌داند. «با کاروان نیزه»
علیرضا قزوه «باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» مطلع طوفانی سروده‌ نام‌بردار محتشم کاشانی، سال‌ها بلکه سده‌هاست مشعله‌دار مراثی عاشورایی اعصار به شمار می‌رود. محبوبیت و مقبولیت این سوگ‌سروده، بسیاری از مضمون‌پردازان را واداشته است که به استقبال آن روند. هرچند نباید و نشاید از ظرفیت و قابلیت قالب ترکیب‌بند جهت آفرینش این نوع ادبی چشم پوشید؛ قالبی که در عین تنوع چشم‌اندازها، وحدت روایی دارد و بهترین گستره است برای روضه‌خوانی منظوم و این امر از دیده‌ی شاعران اهل "نظر" و "بصیرت" دور نمی‌ماند. قزوه نیز در این مجموعه بحر حزن‌انگیز و نیز برانگیزاننده‌ "مضارع" را برگزیده و البته آن را در 14 بند سامان داده است. علی معلم دامغانی درباره این منظومه چنین می‌گوید: یکی از کارهای ارزشمند قزوه، ترکیب‌بندی است که در آن قطعاً نظر به ترکیب‌بند محتشم کاشانی و شاعرانی که قبل و بعد از او ترکیب‌بند و ترجیع‌بند آیینی گفته‌اند، داشته است؛ ولی ترکیب‌بند او از جهت ساخت و پرداخت با همه‌ی کسانی که بعد از محتشم ترکیب‌بند گفتند و نیز خود محتشم، متفاوت است. زبانش، زبان روزگار ماست. خالی از عیب و ایرادهای جزئی نیست؛ ولی حسن و زیبایی و کمالش به‌مراتب بر دقایقی که شاید از نوعی ضعف محسوب بشود، ترجیح دارد. «نخلستان»
غلامرضا سازگار «نخلستان» اشعار برگزیده‌ای است از دواوین استاد غلامرضا سازگار، با مقدمه و گزینش استاد یوسفعلی میرشکاک که توسط حسین فتحی گردآوری شده و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از سوی مؤسسه ی هنر و ادبیات هلال به زیور طبع آراسته گشته است. در روزگاری که کم توجهی به ادبیات تعلیمی از ضعف های عمده ی ادبیات امروز به شمار می رود، شعر استاد سازگار سرشار از آموزش، آیات و روایات و سهل و ممتنع است. استمرار و تداوم شاعری، فراوانی آثار و تنوع موضوعات علی رغم تمسک به ژانر بخصوص آیینی، هم چنین اتکا بر احادیث و روایات، از ویژگی های شاخصی است که شعر غلامرضا سازگار را از همتایان خود جدا می‌کند. «شهیدان کربلا»
همایون کاشانی این کتاب از جمله آثار فاخر مرحوم استاد همایون کاشانی (سید رضا آل یاسین)؛ این شاعر ارجمند شعر فارسی است که سروده های ایشان در زمره بهترین های شعر آئینی است. او فرزند مرحوم آیت الله میر سید نظام الدین آل یاسین، از علمای مشهور زمان مشروطیت و اهل کاشان است. از نکات برجسته این منظومه تاریخ نگاری آن است که استاد کاشانی به خاطر تسلط بر تاریخ اسلام توانسته است اثر قابل اعتنایی در حوزه تاریخ ارئه دهد. خط سیر اشعار این منظومه از هجرت حضرت سیدالشهدا علیه السلام آغاز می شود و تا قضایای شام ادامه می یابد. «سرمه در چشم غزل»
غلامرضا شکوهی این کتاب عنوان مجموعه شعری است از شاعر توانای شعر آیینی معاصر؛ غلامرضا شکوهی که انتشارات جمهوری آن را به زیور طبع رسانده است. مجموعه ای که بیش از 200 قطعه شعر دارد که غالب اشعار آن در قالب غزل و رباعی است. این شاعر خراسانی که بیشتر در سرایش غزلیات آئینی شهرت دارد سروده هایش مملو از اشعار تازه و خلاقانه است. «پنجره‌های همیشه باز»
احد ده بزرگی «پنجره‌های نیمه باز» نام مجموعه‌ای از اشعار آیینی احد ده بزرگی است با 135 قطعه شعر که در مدح چهارده معصوم(ع) سروده شده، با مدح و نعت پیامبر اکرم(ص) شروع و به مدح امام عصر(عجل الله) ختم می شود. قالب کلی اشعار غزل و مثنوی است اما تعداد کمی رباعی و چهارپاره نیز در میان این اشعار دیده می شود. مجموعه آثار ارزشمند دینی ده بزرگی گواه آن است که او در شعر عاشورایی و ولایی تبحّر خاصی دارد. تصویرسازی به خصوص تصاویر تو در تو و لایه لایه، تتابع اضافات، ترکیبات بکر و خلاق، تشبیهات و استعارات هنرمندانه در اشعار وی به وفور دیده می شود. «طوفان واژه‌ها»
سید حمیدرضا برقعی مجموعه شعری که به جرأت می‌توان ادعا کرد کمتر کسی است که در حوزه شعر آئینی آشنایی یا رغبتی حتی داشته باشد و نام این مجموعه را نشنیده باشد. شاعر این سروده ها کسی نیست جز شاعر جوان آئینی دوران ما " سید حمیدرضا برقعی ". او که در این یک دهه اخیر با سروده هایش دلهای بسیاری را از دوستداران شعر مذهبی ربود. شعرهایش بارها و بارها توسط خودش یا دیگران از رسانه ها جلوه نمود و شعرهایش در اذهان مردم دوستدار اهل بیت علیهم السلام نقش بست. طوفان واژه ها قبل از اینکه در انتشارات تخصصی شعر " فصل پنجم " به چاپ هفدهم برسد و زبانزد خاص و عام گردد توسط انتشارات " ابتکار دانش " و " آرام دل " منتشر شده بود. دفتری که حاوی بیست و سه قطعه شعر است در قالب های غزل، مخمس و یک شعر در قالب بحر طویل که از جمله زیباسروده‌هایش است. «جغرافیای رازها»
ابوالقاسم حسینجانی کمتر کسی پیدا می شود که شعر زیبای عاشورایی او با مطلع:
«جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم
کربلا منتظر ماست بیا تا برویم...» او را شنیده باشد و لب به تحسین نگشوده باشد. که البته این غزل هم در همین مجموعه در دسترس علاقمندان ادبیات دینی و آیینی قرار گرفته است. این مجموعه که مشتمل بر اشعار عاشورایی ابوالقاسم حسینجانی در قالب های غزل‏، نوسروده ها‏، دوبیتی‏، رباعی و مثنوی می باشد با بخش پیش گویه آغاز می شود و بعد از پیش نگار در بخش پیش قدم ابیاتی از لسان الغیب - حافظ - را که به واقعه عاشورا اشاره دارد به مخاطبین متذکر می‌شود. پیش درآمد هم به عنوان مقدمه ای به قلم خود شاعر با نثری زیبا و دلنشین خواننده را به سیر در آفاق اشعار عاشورایی اش دعوت می‌کند.
شاعر این مجموعه با استفاده از مضامین عاشورایی و آنچه در وقوع حوادث سال شصت و یک هجری رخ داده سعی بر این داشته است تا آنچه باید انسان امروز را از طریق مرور پیام‌ها و عبرت‌های عاشورا بیدار و آگاه سازد‏، با زبان شعر به تصویر دربیاورد.   6060

کلید واژه ها: اربعین - معرفی کتاب - بازار کتاب -




جمعه 21 آذر 1393 - 11:32:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن