تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821223879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه هاي علميه بايد در تحقيقات به سمت کارهاي جمعي برود.


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آذر ۱۳۹۳ (۱۸:۴ب.ظ)
آيت الله سبحاني: حوزه هاي علميه بايد در تحقيقات به سمت کارهاي جمعي برود. آيت الله جعفر سبحاني از مراجع عظام تقليد با اشاره به اينکه توليد حوزه اعم از کتب و پايان نامه ها بايد در پاسخ به نيازها و براي پرکردن خلاء ها درجامعه باشد، گفت: بايد در مطالعات خود به دنبال راههايي باشيم که گره از کار جامعه باز شود.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم ،آيت الله جعفر سبحاني در دومين اجلاسيه مديران و صاحب نظران حوزوي عرصه پژوهش در مدرسه معصوميه قم خاطرنشان کرد: نبايد توليدهاي علمي ما تکرار مکررات باشد بلکه بايد به سمت پاسخگويي به مسائل جمعي پيش برويم.
وي همچنين پيشنهاد داد: حوزه هاي علميه بايد در تحقيقات به سمت کارهاي جمعي برود.
آيت الله سبحاني ادامه داد: کارهاي فردي خوب است ولي اثر کار جمعي بيشتر است، فرد هرچند فوق العاده باشد يک نفر است ولي اگر چند نفر يک پروژه را بنويسند اثر آن بيشتر است و شوراي عالي حوزه مي تواند اين پيشنهاد را تصويب کند.
وي با اشاره به اهميت قلم در قرآن کريم گفت: در قرآن کريم 39 قسم و 39 پاسخ داريم که از جمله قسم به قلم است، ارتباط بين "منقسم به" و "جواب هاي آن" مي تواند موضوع پايان نامه هاي حوزوي باشد.
اين مرجع تقليد ادامه داد: نه تنها قرآن کريم به قلم احترام قائل است بلکه حديث رسول خداوند نيز به اين مساله تاکيد دارد، اگر قلم دانشمنداني مانند شيخ مفيد و سيد مرتضي و...نبود عقايد شيعه دچار اختلاف مي شد، آنها در دوران خود عقايد شيعه را تنظيم کرده و حتي نسبت به عقايدي که شيخ صدوق تنظيم کرده بود نيز حاشيه زدند.
آيت الله سبحاني اظهار داشت: اگر اقدام علماي پيشين نبود ما امروز وارث چنين گنجينه هايي نبوديم و اگر قلم نبود بشر در همان تمدن اوليه باقي مي ماند و به مرحله بعدي نمي رفت، هر چند بيان نيز در کنار قلم موثر است ولي اهميت قلم بيشتر مي باشد.
وي با اشاره به تلاش برخي براي ايجاد اختلاف در قرائت قرآن نيز گفت: برخي براي اينکه قرآن را با چند قرائت بخوانند، ايجاد اختلاف قرائت مي کنند در حالي که قرآن کريم کتاب واحد است و قرائت آن هم بايد واحد باشد، اگر قرآن با اختلاف قرائت نوشته شود آبروي آن خدشه دار مي شود.
آيت الله سبحاني اظهار داشت: کساني که مي گويند شيعه نسبت به قرآن کم اهميت است سخت در اشتباه هستند،علامه مجلسي در بحار ابتدا آيات قرآن را آورده و بعد سراغ روايات رفتند.
وي در پايان گفت: در سال 1322 شمسي يک نفر کتابچه اي به عنوان اسرار هزارساله نوشته و قوانين اسلام را با گرايش وهابي زير سوال برد به همين دليل امام راحل دو ماه دروس خود را تعطيل کرده و کتاب کشف الاسرار را در پاسخ به آن نوشته که بسيار مفيد بود و در حقيقت آبي بر آن آتش بود، بنابراين بايد تحقيقات ما به سمت پاسخگويي به شبهات و نيازهاي روز جامعه، سوق داده شود.
معاون پژوهشي حوزه علميه استان قم نيز دراين اجلاسيه گفت: تعداد 10 پايان نامه حوزوي سطح چهار حوزه از ميان تعداد زيادي از پايان نامه ها انتخاب و در دو مرحله مورد ارزيابي قرار گرفتند، تجليل قرار گرفتند
حجت الاسلام والمسلمين محمد رفيعي اظهار داشت: اين پايان نامه ها بر اساس شاخص هاي خاص از نظر کيفي و کمي نسبت به ساير پايان نامه رتبه بهتري کسب کرده و شايسته تقدير شناخته شدند.
وي هدف ديگر از برگزاري اين اجلاسيه را ارج نهادن به سنت ديرينه پژوهش در حوزه هاي علميه و تجليل از پژوهشگران حوزوي ذکر کرد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن