محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830359246
-چرا زینب (س) باید اسیر شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
چرا زینب (س) باید اسیر شود؟ بر اساس برخی شواهدِ تاریخی، در مقاتل و کتبی که درباره واقعه کربلا بحث میکند، خاندان امام حسین(ع) و آل بیت رسول خدا در آغاز ماه صفر، یعنی پس از گذشت 20 روز از شهادت امام حسین(ع) وارد شام شدند.
این شهرها و مسیری که این کاروان از آن گذشت، چندان روشن نیست و در تاریخ ثبت نشده است؛ زیرا میکوشیدند کاروان اسرا و سرهای پاک را بنا به علل سیاسی و محافظهکاری و ترس از شورش ها و مشکلات احتمالی راه، از راهی غیرمتعارف بگذرانند. از این رو، از شهرهای بزرگ میگذشتند. بیشک مانند هر جنگ دیگری، عبور اسرا از این شهرها برای خلیفه پیروزی به شمار میرفت؛ سرهای بریده، اسرا، سپاه پیروز. این همه نظرها را جلب میکرد. به طور طبیعی هر گاه سپاهی از جایی میگذرد، اهالی شهر برای تماشای سپاه میآیند، چه رسد به این که سپاه، سپاه خودشان یعنی سپاه خلیفه و سرزمینشان باشد. به همین سبب میتوان گفت از کوفه تا شام، در شهرها و سرزمین هایی که اهل بیت و اسرا و سرهای پاک وارد میشدند، با اجتماعات و جشن های مردمان این سرزمین ها مواجه میشدند. بدون تردید، به هر شهری که پا میگذاشتند، حکام خلیفه برای پیروزی جشن میگرفتند و شادی میکردند. کاروان با مردم مواجه میشد. به طور طبیعی مردم بنا بر روحیه کنجکاوشان میخواستند بپرسند و بفهمند ماجرا چیست؟ اینان کیستند؟ چرا این سرها بریده شده؟ چرا اسرا را آوردهاند؟ آیا اینان خوارجند؟ در سرزمین های اسلامی، در آن وقت بودند کسانی که آنان را بشناسند و بسرعت متوجه شوند. در غیر این صورت، بیشک طفلی، کوچکی، بزرگی یا پیرمردی پیدا میشد که به اسرا نزدیک شود و بپرسد: شما کیستید؟ شما از کدام اسرایید؟ این عبارات در بسیاری از مقاتل آمده است: شما از کدام اسرا هستید؟ شما از زنگیان هستید؟ یا از دیلم؟ یا از تاتارها هستید؟ یا از سرزمین کفر؟ در آن وقت، در جهان اسلام خوارج را کسانی میدانستند که از دین خارج شده و بر امام شوریده و منحرف شده باشند. آنان این پرسش را که مکرر نقل شده است، مطرح میکردند: شما از کدام اسرا هستید؟ بیشک اهل بیت(ع)، از مرد و زن و کوچک و بزرگ میدانستند چگونه به این پرسش پاسخ دهند. میگفتند: ما اسرا، اهل بیت محمدیم. چگونه ممکن است؟ اسرا از اهل بیت محمد؟ مگر میشود اهل بیت محمد اسیر باشند؟ در این هنگام، اسرا ماجرا را شرح میدادند. این قصه در شنوندگان بازتاب داشت، پس توجه میکردند و بیشتر گوش میسپردند. در اینجا بود که نقش خطابه و سخنرانی به میان میآمد. یا علیبنالحسین(ع) سخن میگفت یا زینب یا ام کلثوم. یکی از آنان سخن میگفت و به مردم میگفت چه گذشت. از اینجاست که در مقاتل ده ها خطبه و سخنرانی ثبت و ضبط شده است. این خطبهها کجا ایراد شدهاند؟ در کوفه و شام که روشن است، اما در دیگر شهرها روشن نیست. خلاصه این که این کاروان از کوفه خارج شده، به سرزمین شام رسیده و از شهرهای بزرگ گذشته است و در راه، در هر شهری، استقبال انجام میشد و پرسش و پاسخ و توجه میشد، و ایراد خطبه و پی بردن به ماجرا و پشیمانی و گریه و حرکت های شورشگونه صورت میگرفت. طبیعتا این مسائل در هر مرحلهای از این سفر وجود داشته است. این مساله بخوبی روشن میکند که نقش زنان اهل بیت، یعنی حضرت زینب(س) و خواهرانش و کاری که صورت دادند، چه بوده است. دشمنان بر آن بودند که امام حسین(ع) را و همه مردان را نیز بکشند و در صحرا پنهان کنند تا شن های صحرا خون و اجساد را بپوشاند و کسی نداند چه گذشت، اما چنانکه امام حسین(ع) میگوید: چرا خداوند میخواهد آنان را اسیر ببیند؟ تا این وظیفه را به جای آورند و از این واقعه شگفت در تاریخ اسلام پرده برگیرند و آن را برای همه جهان آشکار کنند. به همین سبب از کوفه آغاز کردند و از شهرهای مهم گذشتند و به شام رسیدند و سپس به مدینه بازگشتند. در هر شهری ماجرا را میگفتند و درباره رفتار بنیامیه، خصوصا یزید، که با دین و شرع و انسانیّت و شرافت به مخالفت برخاست، داوری میکردند. آدمی وقتی در این خطبههای شگفت تأمل آنها را بررسی میکند، بیتردید و ناخودآگاه در برابر این عظمت سر تکریم و تعظیم فرود میآورد. زینب مصیبتزده، همهجا، بیاحساس مصیبت و بیآن که در او خستگی و سختی راه نمایان باشد و بیآن که اثری از اسارت در او دیده شود و بیترس از سپاهیان مراقب و حتی بیهراس از حکام و بزرگ و کوچک آنان میایستد و سخن میگوید. حضرت زینب را در هر خطبه چنان بیاعتنا به همه مسائل روحی و جسمی میبینیم که گویی در خانه نشسته است و به هر خطبهای که ادا میکند، میاندیشد و آن را بررسی میکند.این سفر بیست، سی یا چهل روز در صحرا و سوار بر شتر طول کشیده است. سفری به این شکل جسم را خسته میکند و از توان آدمی میکاهد. در هیچ کدام از این خطبهها حرفی از گریه و زاری و شیون نیست و هرگز سخنی خارج از اعتدال ملاحظه نمیشود. هر خطبهای، با منطق و آرامش تمام با حمد خداوند و شکر و ثنای او و حمد و مدح پیامبر و صلوات بر او و اهل بیتش آغاز میشود. سپس حضرت در هر خطبه داستان را مختصر، ولی موثر شرح میدهد و مردم را بر میانگیزد و آنان را به توبه و تاثر وامیدارد، اما در مجلس یزید، حضرت زینب(س) سخن را به اوج میرساند. در مجلس یزید، در برابر پادشاه طغیانگر پیروز و مغرور میایستد، و بی توجه به او سخنانش را میگوید. درباره ورود حضرت زینب به مجلس یزید تعبیر خاصی وجود دارد. میگویند حضرت زینب(س) در حالی که کمارزشترین لباس خود را بر تن داشت، پا به مجلس یزید نهاد. این تعبیر بخوبی وضع روحی و جسمی حضرت زینب را روشن میکند که افزون بر همه مصیبت ها، لباس ژنده نیز مشکل دیگری بود. امروزه، هنگامی که آدمی با کسی یا با دشمنی یا با مردم روبه رو میشود و لباسی مرتب بر تن ندارد، احساس حقارت، کوچکی یا ضعف میکند. همه موجبات ضعف برای زینب و همه اسباب قوت برای یزید فراهم بود؛ اسباب مادی. جز یک مورد که سبب اصلی توان و قوت زینب و ضعف یزید بود و آن ایمان زینب به خدا و بیایمانی یزید به خدا بود. زینب حس میکرد متعهد و در حال جهاد است و از راه خدا دفاع و به تکلیف خود عمل میکند، ولی یزید درست بر خلاف او بود. از این رو و با همه آن موجبات و شرایط، هنگامی که سخنان زینب و یزید را مقایسه میکنیم، زینب را در اعلی علیین میبینیم که با شخصی در اسفل سافلین سخن میگوید؛ با ادب و قدرت و قاطعیت هر چه تمامتر. پس از حمد و صلوات و ذکر آیات قرآن و تبیین دیدگاه، حضرت زینب(س)، چگونگی واقعه و فلسفه آن را توضیح میدهد. این که چگونه خداوند میپذیرد که حسین کشته شود و یزید پیروز. او توضیح میدهد و به یک آیه استدلال میکند: «ولایحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیرا لأنفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین»(آل عمران / 178) میفرماید که پیروزی تو زودگذر است، تو پیروز شدی تا مردم تو را بشناسند. خداوند به تو ثروت داد و فرصت، تا آنچه در دل داری روشن شود، تا تو را عذری نباشد و حجت نیز بر مردم تمام باشد و کسی نیز درباره عذاب تو و رسواییات در دنیا و آخرت حرفی نداشته باشد. او موضوع را با این کلمات تبیین و سخنانی شگفت بر زبان جاری میکند. در خطبه، این جمله شگفت را میگوید: سخن گفتن من با تو برای من مسالهای طبیعی نیست، اما فجایع و مصیبت های بزرگ وادارم کرده است با تو سخن بگویم. مصیبت ها وادارم کرد تا در برابر تو قرار بگیرم و با تو سخن بگویم. با این همه، این مساله مانع احساس درونیِ من نمیشود: با این حال با تو سخن میگویم، اما تو را شایسته خطاب نمیدانم. از این بیشتر، تو حتی شایسته توبیخ و سرزنش هم نیستی. انسان، کسی را نکوهش میکند که شایستگی نکوهش داشته باشد، اما تو شایسته سرزنش هم نیستی. منبع: امام موسی صدر، زینب؛ شکوه شکیبایی، ترجمه مهدی فخریان. سیدجواد میرخلیلی / جام جم
 
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
هزاران سپید جامه دلاور بیدارند تا حتی یک ماهی کوچک اسیر چنگال دشمنان نشود
ناخدا شریفی نسب هزاران سپید جامه دلاور بیدارند تا حتی یک ماهی کوچک اسیر چنگال دشمنان نشود خلیج عدن ـ ایرنا ـ فرمانده سی ودومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد و بین المللی گفت هزاران سپید جامعه دلاور ایران زمین مهد اندیشه ها حماسه ها جوانمحزب الله یکی دیگر از سرکردگان «ارتش آزاد» را اسیر کرد
حزب الله یکی دیگر از سرکردگان ارتش آزاد را اسیر کرد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس رزمندگان حزب الله لبنان موفق شدند طی عملیات بی نظیری یکی دیگر از سرکردگان گروهک تروریستی ارتش آزاد را اسیر کنند این عملیات تنها چند روز بعد از آزادی تنها اسیر مقاومت اسلامی از چنگ گروهکبا منفجر کردن زندان «بادوش» داعش صدها اسیر عراقی را به داخل شهر موصل منتقل کرد
با منفجر کردن زندان بادوشداعش صدها اسیر عراقی را به داخل شهر موصل منتقل کردتروریستهای تکفیری داعش اسیران خود را که در زندان بادوش در شمال موصل نگهداری میکردند از بیم پیشرویهای نیروهای پیشمرگه به داخل شهر موصل و همچنین داخل خاک سوریه انتقال دادند به گزارش گروه بینالملل خبرگبهترین درمان برای بواسیر و شقاق
بهترین درمان برای بواسیر و شقاق بواسیر چیست بواسیر جمع کلمه باسور بوده ودر زبان انگلیسی به آن هموروئید نیز گفته میشود بواسیر ها انواع مختلفی دارند وشامل بواسیر داخلی خارجی و لخته ای تقسیم میشوند بواسیر و شقاق چیست از شایع ترین عللی که بیماران به نام بواسیر مراجعه می نم-چرا سازمان مبارزه با سرطان نداریم؟
انتقاد دبیر همایش سرطان و پیشگیری چرا سازمان مبارزه با سرطان نداریم دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری با انتقاد از نبود سازمان مبارزه با سرطان گفت با توجه به آمار رو به گسترش ابتلا به انواع سرطان ها در کشور ضروری است سازمان مبارزه با سرطان به عنوان یک نیاز اجتماعی که مقوله هایداعش 19 اسیر سوری را اعدام کرد
داعش 19 اسیر سوری را اعدام کرد داعش اعلام کرد نوزده سرباز سوری را که در درگیریها در اطراف فرودگاه دیرالزور به اسارت درآمده بودند اعدام کرد باشگاه خبرنگاران گروه تروریستی داعش 19 اسیر سوری را در استان دیرالزور این کشور اعدام کرد داعش 19 اسیر سوری را اعدام کرد به گزارش شبکه تلویزتصویر کمتر دیده شده از لحظه آزادی بانوان اسیر
آزادگان تصویر کمتر دیده شده از لحظه آزادی بانوان اسیر تصویر پیش رو مریم بهرامی معصومه آباد حلیمه آزموده و فاطمه ناهیدی چهار زن اسیر ایرانی را نشان می دهد که سال ۵۹ به دست نیروهای عراقی اسیر شدند به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز فاطمه ناهیدی درباره اسارت خود و سه زن دیگر500 زن و 120 کودک ترکمانی عراق اسیر داعشند
500 زن و 120 کودک ترکمانی عراق اسیر داعشندسرنوشت 500 زن و 120 کودک ترکمانی که در اسارت داعشند هنوز نامعلوم است به گزارش گروه بینالمل خبرگزاری فارس هیمان رمزی رئیس گروه زنان ترکمانی در گفتوگو با رووداو اعلام کرد که نزدیک به 500 زن و 120 کودک ترکمانی بعد از اشغال موصل و روستاسید حسن نصرالله شخصا بر روند آزادسازی اسیر حزبالله نظارت داشت
سید حسن نصرالله شخصا بر روند آزادسازی اسیر حزبالله نظارت داشت منابع نزدیک به حزبالله لبنان اعلام کردند توافق تبادل اسرا که اخیرا به آزادی یکی از مبارزان حزبالله مقابل دو تن از افسران وابسته به ارتش آزاد سوریه منجر شد مستقیما تحت نظارت سید حسن نصرالله انجام گرفت به گزارش نافرمانده دانشکده بسیج شهید مطهری: بسیجیان آرزوی دشمن را بر دلش گذاشتهاند/در جنگ تحمیلی از 32 کشور جهان اسیر دا
فرمانده دانشکده بسیج شهید مطهری بسیجیان آرزوی دشمن را بر دلش گذاشتهاند در جنگ تحمیلی از 32 کشور جهان اسیر داشتیمفرمانده دانشکده بسیج شهید مطهری گفت بسیجیان آرزوی استکبار جهانی را برای شلیک یک گلوله به سمت ایران بر دلش گذاشتهاند به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران مهدی جمشیدی ظبیش از 8هزار و 600 مسافر در جاده های چهارمحال و بختیاری اسیر برف شدند
بیش از 8هزار و 600 مسافر در جاده های چهارمحال و بختیاری اسیر برف شدند جامعه > حوادث - مهر نوشت معاون امداد و نجات هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش شدید برف در جاده های چهارمحال و بختیاری گفت از شب گذشته تاکنون به بیش از هشت هزار و ۶۰۰ نفر در جاد-چرا مذاکرات هسته ای به توافق جامع نیانجامید؟
واشنگتنپست نوشت چرا مذاکرات هسته ای به توافق جامع نیانجامید روزنامه آمریکایی واشنگتنپست با انتشار مقالهای در تحلیل تمدید مهلت مذاکرات هستهای برای مدت هفت ماه دیگر نوشت تمدید مذاکرات به واسطه بنبستی بود که دو طرف ایران و ۱ ۵ در آن قرار گرفته بودند روزنامه آمریکایی ومبادله اسیران میان حزب الله لبنان و شاخه القاعده در سوریه
مبادله اسیران میان حزب الله لبنان و شاخه القاعده در سوریه حزب الله لبنان از مبادله اسیر با شاخه القاعده در سوریه خبر داد به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن یکی از اسیران حزب الله لبنان دربند جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه با دو نفر از اعضای جبهه النرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعهسرا خبر داد اجرای نمایش عاشورایی «اسیران کوچک» در صومعهسرا
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعهسرا خبر داداجرای نمایش عاشورایی اسیران کوچک در صومعهسرارئیس اداره فرهنگ و ارشاد صومعهسرا از نمایش عاشورایی اسیران کوچک در مجتمع فرهنگی ـ هنری فارابی این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از صومعهسرا سید محمود رزمگیر عصر امروز در ج-مبادله اسیر حزب الله با اسرای القاعده سوریه
مبادله اسیر حزب الله با اسرای القاعده سوریه یکی از اسیران حزب الله لبنان دربند جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه با دو نفر از اعضای جبهه النصره دربند حزب الله مبادله شدند شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله لبنان با اعلام این خبر گزارش داد پس از مذاکرات چند هفته ا-چرا مرتکب قتل نفس بی گناهان و تکفیر دیگران می شوید؟
نامه سرگشادۀ علمای عرب به سرکرده داعش چرا مرتکب قتل نفس بی گناهان و تکفیر دیگران می شوید بیش از 126 روحانی پژوهشگر و فقیه مسلمان با ارسال نامهای به سرکرده گروهک تروریستی داعش تاکید کردند در اسلام قتل نفس بی گناه تکفیر دیگران مگر در صورت بیان علنی آن بی حرمتی به نصاری یا اهلتکذیب قوی تر از تائید/توقف مذاکره داعش بر سر نظامیان لبنانی/ «زنانتان را اسیر می کنیم»
تکذیب قوی تر از تائید توقف مذاکره داعش بر سر نظامیان لبنانی زنانتان را اسیر می کنیم انس جرکس در بیانیه ای گفت من و همه نیروهای همراهم برای اسیر کردن زنان و کودکان رافضی ها شیعیان و عناصر ارتش به زودی وارد عمل می شویم تا همسر و فرزندان و زنان مسلمان را از زندان های اهل کفر-
گوناگون
پربازدیدترینها