تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804281988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود راه دغدغه روستاییان کهگیلویه و بویراحمد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نبود راه دغدغه روستاییان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج- ایرنا- اگرچه 47 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در روستا ساکن هستند اما این استان به لحاظ شاخص برخورداری از راه روستایی جزو استانهای توسعه نیافته است و همین مشکل در رشد مهاجرت روستاییان به شهرها موثر بوده است.


استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران از دو بخش سردسیری و گرمسیری تشکیل شده و 80 درصد از مساحت 16 هزار کیلومتر مربعی آن را کوه های سخت گذر تشکیل می دهد.
نبود راه روستایی مناسب و نداشن دسترسی به امکانات در دو دهه گذشته باعث شده بخش زیادی از جمعیت فعال روستایی این استان به شهرها مهاجرت کنند و این دغدغه و نگرانی برای بسیاری از خانوارهای روستایی محروم از راه مناسب وجود دارد.
اگر چه ساکنین بیشتر یک هزار و 700 روستای کهگیلویه و بویراحمد در دامنه این کوههای سخت گذر جلوه ای از طبیعت سحرانگیز و فضای کار تولید این استان را به نمایش گذاشته است، اما با وجود تلاش های صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی هنوز از راه ارتباطی مناسبی برخوردار نیستند.
نبود راه ارتباطی مناسب در این روستاها موجب شده است تا این روستا ها با وجود ظرفیت های مطلوب در زمینه گردشگری و کشاورزی همچنان در محرومیت به سر ببرند.
بیش از چهار هزار و 500 کیلومتر راه روستایی یعنی حدود 75درصد از کل راههای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد ارتباط یکهزار و 700 روستای این استان را برقرار می کنند و در عین حال شاخص برخورداری روستاییان این استان از راه ارتباطی پایین است.
وجود حدود دو هزار و 500 کیلومتر جاده خاکی و نبوده راه دسترسی برای حمل و نقل مردم برخی مناطق سخت گذر کهگیلویه وبویراحمد ضرورت جبران محرومیت های بخش راه روستایی این استان با حمایت مالی بیشتری از سوی وزارت و شهرسازی را دوچندان می کند.
عمر طولانی، فرسودگی،سخت گذر بودن، آسفالت نبودن، نداشتن زیر سازی مناسب تنها گوشه ای از ویژگی های راههای روستایی کهگیلویه و بویراحمد است.
در بسیاری از مناطق سخت گذر شهرستانهای بویراحمد،باشت ،چرام ،لنده کهگیلویه و بهمئی بخشی از مهمترین مشکلات و مطالبات مردم روستایی این مناطق نبود راه ارتباطی مناسب است.
رییس شورای اسلامی رودسمه در بخش دیشموک لنده نبود راه ارتباطی را یکی از مشکلات مردم روستاهای این منطقه می داند و معتقد است: فقر و محرویت مردم را مشکل حمل ونقل دامن زده است.
اسماعیل ترکان افزود: در ایام بارندگی نبود پل آمد و شد مردم از رودخانه مجاور را دچار مشکل می کند و تصور حمل یک بیمار درچنین شرایطی چقدرسخت و دردناک است و این مشکلی است که همواره برای مردم این منطقه آزار دهنده است.
رییس شورای اسلامی روستای کوشک کهگیلویه نیز گفت: راه ارتباطی 11 روستای حومه غربی دهدشت بعد از انقلاب زیرسازی شده و نمایندگان و مسوولان زیادی در این سالها قول بهسازی و آسفالت آن را دادند ولی تاکنون هیچ گونه عملیاتی انجام نشده است.
"محمد صالح کریمی" با بیان اینکه مسوولان تنها در زمان انتخابات برای بررسی مشکلات به این روستاها سفر می کنند افزود: مقداری ماسه در زمان انتخابات مجلس به این مسیر حمل شد ولی بدون هیچ گونه عملیاتی رها شد.
مدیر ساخت و توسعه راه های کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز در خصوص راه های روستایی و آسفالت آن ها در استان راه درازی در پیش داریم که امیدواریم در دولت تدبیر و امید این مشکل برطرف شود.
"شیر محمد راستاد" افزود: از مجموع چهار هزارو 530 کیلومتر راه روستایی در استان تاکنون یکهزار و 958 کیلومتر آن آسفالته شده و مابقی از وضعیت مطلوبی برخودار نیستند.
وی گفت: سخت گذر بودن و پراکندگی روستاها دو مشکلی است که کار کردن در پروژه های راه روستایی کهگیلویه و بویراحمد را با مشکل روبرو کرده است.
راستاد با اشاره به شتاب بخشی طرحهای راهسازی در دولت تدبیر و امید افزود: امسال حدود یکهزار میلیارد ریال به اجرای بیش 270 پروژه در بخش راه در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
مدیر ساخت و توسعه راه های کهگیلویه و بویراحمد از آغاز عملیات اجرایی 53 پروژه راهسازی در این استان از زمان فعالیت دولت یازدهم تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد 39 پروژه مربوط به راه های روستایی این استان است.
راستاد افزود: به دلیل کوهستانی بودن راهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد با کمترین بارش خسارت های زیادی به این راهها وارد می شود.
وی گفت: در پی بارش های سال گذشته راه ارتباطی بیش از یک هزار روستا در این استان دچار خسارت شد.
بنا به اظهار یکی از روستائیان حومه غربی دهدشت بعد از 36 سال جاده ارتباطی بین دو روستای چهاب به کوشک در شهرستان کهگیلویه هنوز آسفالت نشده است.
"محمد داروش" افزود: در برخی از نقاط روستاها روکش آسفالت مربوط به دهها سال پیش است که با بارش باران مشکلات زیادی برای ساکنان این مناطق ایجاد می کنند.
وی گفت: محور ارتباطی که ارتباط روستاها را به یکدیگر و به شهر وصل می کند نامناسب و سنگلاخ است و اهالی می گویند که گاه برای بردن بیمار و زنان باردار به شهر باید چند کیلومتر در این جاده پر از سنگ پیاده راه بروند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: شاخص آسفالت راه روستایی در این استان 20درصد کمتر از متوسط کشوری است.
"پژمان نیک اقبالی " افزود: این شاخص به طور میانگین در کشور 65 درصد و در این استان 45درصد است.
وی گفت: پایین بودن شاخص توسعه ای این استان در زمینه برخورداری از راه های مناسب به دلیل عمق محرومیت ها، سخت گذربودن و شرایط خاص این استان است.
نیک اقبالی افزود: براساس برآوردهای کارشناسی هزینه ساخت هرکیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و یا روستایی در این استان به لحاظ شرایط خاص و کوهستانی بودن مناطق حدود سه برابر میانگین کشوری است.
وی گفت: جاده روستایی پیچاب باشت که ارتباط بیش از 30 روستا را فراهم می کند با وجود سخت گذر بودن تا کنون بیش از 40 کیلومتر از مسیر 65 کیلومتری آن بازگشایی شده است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری کامل برسد.
در این میان منطقه محروم سیلاب کلوار در نقطه صفر مرز کهگیلویه و بویراحمد با استان چهار محال و بختیاری واقع شده است که به علت سخت گذر بودن و فاصله 130کیلومتری از مرکز استان جزو مناطق محروم کشور است.
این منطقه که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه راه ارتباطی نداشت در سال 1360 با ساخت جاده ای خاکی ارتباط خود را با شهر یاسوج مرکز استان برقرار کرد.
برخورداری از این راه ارتباطی اگر چه بسیاری از مشکلات مردم منطقه از جمله آب و برق را مرتفع کرد، اما نتوانست رنج محرومیت را از چهره این دیار بزداید.
در سال 1388 با هدف زدودن غبار محرومیت از سیلاب کلوار کار زیر سازی جاده ارتباطی این روستا ها آغاز شد اما بعد از گذشت بیش از پنج سال فقط 20 کیلومتر از این محور آسفالت شد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در دیدار از روستا های سیلاب کلوار گفت: بیش از 80 درصد از اعتبارات عمرانی سهم روستاهاست ولی با همه تلاش های صورت گرفته وضعیت معیشت در روستاها نگران کننده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب در برخی مناطق فاصله زیادی وجود دارد.
"غلام محمد زارعی" افزود: کیفی نبودن اجرای طرح ها و نبود نظارت کافی بر اجرای طرح ها سبب دوباره کاری و متحمل شدن هزینه های کلان برای دولت شده است.
وی گفت: بیش از 15 میلیارد ریال از اعتبارات ماده 180 برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.
اما اهمیت این جاده ارتباطی به حدی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی را در یک سال اخیر سه بار به این منطقه کشانده است.
سید" حسین میرشفیع " در تازه ترین دیدار خود از این جاده خبر خوشی برای اهالی منطقه سیلاب کلوار داشت.
وی گفت: با تامین اعتبار و قیر لازم برای تکمیل این پروژه تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال بیش از 90 کیلومتر از این محور آسفالت شود.
میر شفیع افزود: امسال حدفاصل بین مارگون تا آخرین روستای سیلاب کلوار که هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است آسفالت خواهد شد.
با بهربرداری از این جاده ارتباطی بیش از یکصد روستا با جمعیت بیش از هشت هزار خانوار از نعمت راه ارتباطی مناسب برخوردار خواهند شد.
اهالی برخی مناطق روستایی محروم از راه ارتباطی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه به تدبیر دولت تدبیر و امید برای گره گشایی از این مشکل امیدوار هستیم، برلزوم توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی برای جبران محرومیت های راه روستایی این استان تاکید دارند.
47 درصد جمعیت 650 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.
538/7529/671


19/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن