تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798609322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد ملی کشور مواد خام بنیان است/ مهم‌ترین الزام فضای مجازی نظام حکمرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: انتظاری در دانشگاه علامه:
اقتصاد ملی کشور مواد خام بنیان است/ مهم‌ترین الزام فضای مجازی نظام حکمرانی است
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مواد خام بنیان بیشتر کارگرمحور است تا این که بر اساس نیروی فکر باشد، ما باید نظام مرکزی خود را در فضای مجازی ایجاد کنیم تا همگرایی ذهنی بوجود آید.


به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران ظهر امروز هجدهم آذر، نشستی در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طبابایی با حضور "محمدحسن انتظاری"، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و "لعیا الفت" رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طبابایی و "عزیز نجف‌پور" مشاور پژوهش‌های علوم انسانی مرکز ملی فضای مجازی کشور برگزار شد.
 
در این نشست "محمدحسن انتظاری"، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: بنده خوشحالم که در خدمت دانشجویان هستم، می‌خواهم در خصوص بحث اینترنت و فضای مجازی بحثم را توسعه دهم و اگر زمان داشتیم بحث کلان آن را نیز شرح خواهم داد.
 
وی ادامه داد: یک موضوع تعریف ما از فضای مجازی است ما بر این مبانی بحث‌هایمان حرکت می‌کند. فضای ارتباطات و تبادل ارتباطات در بستر فضای فناوری اطلاعات یک تعریف مرسومی دارد که عبارت است از فناوری پایه تولید تبادل و پردازش اطلاعات چیزی است که سال‌ها در کشور متداول و برنامه‌های توسعه شکل گرفته است.
 
انتظاری تصریح کرد: آن چه واقعیت دارد، فضای مجازی عبارت است از امتداد زندگی انسان در فناوری ارتباطات و اطلاعات است و این موضوع به خاطر این است که فضای مجازی تحولات وسیعی را در زندگی، سیاست، اقتصاد و حاکمیت همه این موارد تحول اساسی در جوامع بشری به وجود آورده است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: این دو تعریف یکی از تفاوت‌هایی که داریم و از این به بعد برنامه‌های توسعه کشور و برنامه‌ی نگاه به طرح‌ها، و بحث‌ها است که باید با فضای دانشگاه علامه هم همخوانی بیشتری داشته باشیم. در فضای مجازی این مدل منظرهایی است که معتقدیم فضای مجازی عبارت است از اشراف حاکمیت، حاکمیت بر کل اجتماع ما. بنابراین اجتماع همان طور که در زندگی واقعی اثرات خود را می‌گذارد در فضای مجازی نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در این بخش ما توسعه اجتماعی و فرهنگی داریم که هر دو در حال پیشرفت هستند و همچنان فراگیر نیز هستند. در این جامعه ما سه حوزه علمی، اقتصادی و دسترسی داریم که بخش دسترسی زیرساخت‌ها را شامل می‌شود. دیدگاه مرسوم کشور که حاکمیت دارد عمدتاً به بخش دسترسی می‌پردازد. از جمله مجوز دادن به نسل سوم است. اگر فقط نگاهمان بحث دسترسی باشد و بقیه حوزه‌ها را در نظر نگیریم یک فضای کاریکارتوری به وجود می‌آید و یک بخش توسعه پیدا می‌کند و بخش دیگر در همان جایگاه باقی می‌ماند.
 
انتظاری تصریح کرد: مفهوم یک بخش بسترسازی است که کار وزارت اطلاعات است به عنوان مثال فیبرنوری می‌زند. بحث دیگر در مورد خدمات است که ارتباط مردم با مردم می‌باشد، از جمله شبکه‌های اجتماعی. همچنین خدمات دولت به مردم مانند سلامت الکترونیک که این موضوع را ما در بخش‌های محتوایی داریم و این موضوع نقش اساسی در فضای مجازی کشورمان دارد. همچنین موضوع تلویزیونهای تعاملی می‌باشد که بیننده فقط بیننده صرف نیست او هم تولید برنامه می‌کند و وارد کنش و واکنش با بقیه حوزه‌ها می‌شود و تغییر کیفی و اساسی در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد. بنابراین بخش مقررات حاکمیت ما باید متناسب با این باشد مثالی در این مورد وجود دارد که بحث جابه‌جایی پولی مطرح است که متأسفانه در این زمینه ما تخلف‌های اقتصادی بسیاری داریم و اکثر تخلفات در این حوزه صورت می‌گیرد و باید مقررات مناسب با این بخش نظام حقوقی و قضایی مقررات جدیدی را متناسب با فضای مجازی ایجاد کند.
 
وی اظهار داشت: بحث دیگر مربوط به امنیت کاربران است ولی کاربر باید اطلاعاتش امن باشد که متأسفانه در حال حاضر این امنیت وجود ندارد. این موضوع کاربران اجتماعی است که باید در فضای مجازی به عنوان مثال در رابطه با بحث توسعه تجارت الکترونیک باید امضای شما منحصر باشد و کس دیگری امضای شما را تقلید نکند. این امنیت باید در کلیه حوزه‌ها شمولیت پیدا کند.
 
انتظاری افزود: در حال حاضر تحولات فضای مجازی بسیار سریع صورت می‌گیرد و بحث ارتباط شبکه‌ای مطرح است که در این حوزه نیز تحولات سریعی در تکنولوژی‌ها صورت می‌گیرد و ما باید با همین سرعت مسائل را به سمت مطلوب سامان دهیم. اگر این گونه نشود ما دچار چالش می‌شویم و این فرصت‌ها برای ما به تهدید تبدیل می‌شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: یکی از تحولات بخش فناوری که هر روز داریم چیز جدیدی می‌بینیم. در هفدهم اسفند 90 شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شد که دو سال از آن می‌گذرد. از آن زمان تا به حال تحولات شدیدی در فضای مجازی صورت گرفته و تعداد کاربران فیس بوک، فیلم‌ها و اینترنت این سرعت دگرگونی وارد می‌شود. در گزارشی آمده که تا سال 2020 سیزده میلیارد کاربر به 100 میلیارد افزایش و این کاربران به هم متصل می‌شوند که می‌توانند شبکه اجتماعی عمومی را به وجود آورند. همچنین بحث تلویزیون تعاملی تحولات اجتماعی به وجود می‌آورد که ترکیبات را تغییر می‌دهد.
 
وی ادامه داد: بخشی از این تحولات در شبکه اینترنت شکل می‌گیرد و رسانه‌های اجتماعی تعامل فرهنگی می‌کنند. بنابراین ساز و کارهای غیررسمی پررنگ تر می‌شود و تغییرات جغرافیایی و سیاسی را شاهد خواهیم بود و شبکه‌ای مثل فیس بوک می‌تواند جهت‌گیری کند.
 
انتظاری با اشاره به بحث اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: اقتصاد فعلی کشورمان بیشتر مواد خام بنیان است به جای دانش بنیان مواد خام بنیان یعنی ما بیشتر از کارگران استفاده می‌کنیم تا از نیروی فکر. به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه نیروی انسانی‌شان دیپلم و زیردیپلم تشکیل می‌دهد. این نوع شرکت‌ها باید وارد اقتصاد دانش بنیان شود تا اگر نسل‌مان تمام شد بتوانیم به زندگی ادامه بدهیم. این یکی از چالش ها در اعمال حاکمیت ملی بود.
 
وی افزود: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که اکثراً آمریکایی هستند، نقش زیادی در اعمال حاکمیت بازی می‌کنند در بحث هویت ملی ما دچار چالش هستیم. فرهنگی که در اینترنت وجود دارد متناسب با هنجارهای ما نیست. بنابراین این یک چالش است. همچنین مشکلات حیاتی نیز وجود دارد به عنوان مثال هر چند وقت یکبار مشکلات ویروسی سیستم بانکی ما را منحل می‌کند. ما در جامعه‌ای هستیم که اطلاعات ملی کشورمان باز است.
 
انتظاری افزود: امروزه قدرت‌های جدیدی در عرصه‌ی اینترنت وارد شده‌اند اگر به 10 سال قبل برگردیم شرکت‌های قدرتمند نفتی بودند اما در حال حاضر شرکت‌های قدرتمند شرکت‌هایی هستند مثل اپل و مایکروسافت همچنین در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز این قدرت‌های جدید وجود دارد. بنابراین همگامی ما با علوم فناوری بحث چالشی است. سیستم اداری ما باید در عرصه جنگ سایبری تلاش کند تا با چالش مواجه نشود ما نیز در مرکز فضای مجازی این موضوع را دنبال می‌کنیم و باید با دانشگاه این موضوع را از مبانی نظری شروع کنیم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 1390 به تشکیل این شورا پرداختند و پیامی را برای ما داشتند، فرمودند فضای مجازی به اندازه ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد و این به خاطر تحولاتی است که در حال شکل گیری است باید دقت کنیم تا فرهنگمان را خودمان در اختیار بگیریم. مقام معظم رهبری سه نکته را گوشزد کردند: یک موضوع لزوم توجه به بحث اینترنت و فضای مجازی، موضوع دیگر سرمایه گذاری وسیع در جهت بهره گیری وسیع از فرصت‌های بوجود آمده در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات موثر به اقشار جامعه و موضوع دیگر ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور جلوگیری از آسیب‌های مجازی است و در این زمینه فرمودند نقطه کانون متمرکز برای سیاست‌گذاری و هماهنگی در فضای مجازی توجه به این نکات است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین الزام برای پیشرفت در حوزه فضای مجازی نظام حکمرانی در فضای مجازی است که در حال حاضر این نظام وجود ندارد. ما باید نظام حکمرانی خاص خود را ایجاد کنیم که این نقش اساسی در همگرایی ذهنی دارد و در این زمینه هیچ کسی به اندازه مقام معظم رهبری در زمینه حکمرانی صاحب نظر نیستند. ما باید در زمینه چالش‌های هویتی زمینه را برای الگوی علوم انسانی اسلامی انجام دهیم و دانشگاه‌های راهبردی را تعریف کنیم تا کار نظری در این زمینه شکل گیرد. وقتی کار محتوایی در این زمینه شکل گیرد دیگر نیاز به فیلتر وجود ندارد و پیشرفت سرعت دغدغه اصلی ما می‌باشد.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن