تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799131506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکید جامعه علوم سیاسی کشور بر راهکار مذاکره


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاکید جامعه علوم سیاسی کشور بر راهکار مذاکره تهران - ایرنا - سایت خبری امید هسته ای نوشت :نکته جالب در مورد این نشست یک روزه تاکید همه اساتید و اهل فن حتی منتقدین جدی سالهای دور، در مورد دیپلماسی و حل دیپلماتیک راه حل هسته ای ایران بود، تقریبا هیچ یک از اساتید و ارائه دهندگان مقاله حتی در کارگروه های این نشست نافی مذاکره و راه حل دیپلماتیک در مسئله هسته ای نبودند و این یکدستی و وحدت جامعه دانشگاهی در موضوعی مانند فناوری هسته ای نشان از راهکار صحیح دستگاه های ذیربط برای پویایی دیپلماتیک در یک سال و نیم گذشته دارد.


هشتمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان همایش «دیپلماسی هسته ای» چند روز پیش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای و شخصیت های برجسته دانشگاهی، دانشجویان ، اساتید رشته علوم سیاسی واصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری امیدهسته ای، در روزهایی که برخی بر طبل؛«چرا مذاکرات؟»می کوبند، برگزاری نشست های تخصصی و دانشگاهی با موضوعاتی همچون،"نگاه کلان و دیپلماسی هسته ای"،"تحریم ها و دیپلماسی هسته ای" و "مسائل منطقه ای و دیپلماسی هسته ای" با حضور چهره های سرشناسی مانند سیدمحمدکاظم سجادپور، حسین سلیمی، احمد نقیب زاده، ابومحمدعسگرخانی،ناصر هادیان، فواد ایزدی، الهه کولایی، عباس ملکی، حسین دهشیار، ابراهیم متقی،حسین سیف زاده، قاسم افتخاری و تنی چند از دیگر اساتید با گرایش های مختلف سیاسی به نقد،تحلیل و واکاوی علمی مسائل هسته ای کشور پرداخته شد. علاوه بر تنوع افکار و گرایش های سیاسی، اساتید برجسته علوم سیاسی کشورمان به صورت یکدست بر روش مذاکره صحه گذاشتند و خواهان رفع تحریم های ظالمانه اعمال شده و راهکارهای علمی و عملیاتی برای دیپلماسی هسته ای شدند.
در این همایش عبدالعلی قوام از چهره های سرشناس و شناخته شده دانشگاهی با تخصص روابط بین الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد بود گفتمان جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منطقِ مسئولیت، سیاست ضد هژمونی و خودکفایی در حوزه های مختلف از جمله هسته ای بوده و در تقابل با نگاه غرب است. از منظر وی همین مسئله دیپلماسی هسته ای ایران به عنوان نمادی از دیپلماسی در حوزه های دیگر در مقابل غرب و متحدان منطقه ای آن از جمله رژیم صهیونیستی که خواستار هژمونی در منطقه است، می تواند ما را با امکان ها و فرصت های فراوانی در فضای بین الملل مواجه کند.
قاسم افتخاری از اساتید با سابقه دانشگاه در رشته علوم سیاسی نیز معتقد بود مسئله هسته ای ایران بیش از آنکه سیاسی و حقوقی باشد تکنولوژیکی و فنی است و باید بر مبنای بده - بستان حل و فصل شود. غلامرضا چگنی زاده عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش یادآور شد مذاکرات 8 ساله در دولت پیشین بیش از اینکه دیپلماسی باشد بیشتر اعلام مواضع و تحقق اهداف مدنظر بوده است. دولت فعلی گرایش جدیدی را در تامین منافع ایران ایجاد کرد که اگر این روش تبدیل به سنت شود، گامی کلیدی در بحث سیاست خارجی ایران خواهد بود.
احمد نقیب زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: نگرانی اتحادیه اروپا از برنامه هسته ای ایران این است که ایران موازنه قدرت را در منطقه به هم زده و شاید این وضع به زیان دوستان این اتحادیه شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کشورهای اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند بین خود به تفاهم برسند. شاهد بودیم که در انتخاب مسئول سیاست خارجی نیز به گونه ای عمل شد تا وزیران خارجه اتحادیه تضعیف نشوند. از منظر دکتر نقیب زاده نگاه اعضای اتحادیه اروپا به مذاکرات هسته ای متفاوت است، آلمان نگاه اقتصادی دارد در حالی که نگاه فرانسه ببیشتر سیاسی-اقتصادی-نظامی است.
"فواد ایزدی" عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز در این همایش با محوریت تحریم ها و شناخت جامع از ماهیت آمریکا سخن گفت، وی معتقد بود تحریم های اعمال شده علیه ایران در سه حوزه تروریسم، حقوق بشر و برنامه هسته ای انجام گرفته و در صورت حصول توافق نهایی، تنها تحریم های هسته ای لغو خواهند شد.
"سید محمد کاظم سجاد پور" استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و مدیر برگزاری این نشست، گفت: دیپلماسی هسته ای موضوعی چند وجهی و فوق العاده مهم است، وجه تکنولوژی، وجوه ناشناخته تحریم ها،نگاه های داخلی و خارجی به مذاکره و دیپلماسی، وجه سیاسی و وجه مربوط به برداشت جوامع علمی از دیپلماسی که تمام این ها اهمیت موضوع را نشان می دهد.
اساتید علوم سیاسی کشورمان در پنل دیگری که با عنوان «تحریم ها و دیپلماسی هسته ای» نام گرفته بود با مدیریت مجتبی مقصودی نظرات متنوعی پیرامون مسئله تحریم ها و دیپلماسی هسته ای کشورمان مطرح کردند که نظرات ابراهیم متقی رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران، سایر نظرات را تحت الشعاع قرار داده بود. ابراهیم متقی یکی از اصلی ترین منتقدان تیم مذاکره کننده فعلی در این نشست بود و گفت: ما در شرایطی مذاکرات هسته ای را برگزار کردیم که یک تعجیل 100 روزه داشتیم و امتیازاتی که در مذاکرات گرفتیم با آن چیزی که از دست دادیم، متوازن نیست.
البته وی نیز در جمع بندی نهایی مخالف مذاکره و دیپلماسی در مسئله هسته ای نبود و تصریح کرد: دولت مبنای اصلی سیاست خارجی را دیپلماسی هسته ای و مذاکره برای رفع تحریم ها قرار داده است.
وی همچنین دیپلماسی را از اصلی ترین ابزارهای اعمال سیاست خارجی موفق در محیط بین الملل دانست.
همچنین در ادامه این پنل حسین دهشیار استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به سخنرانی پرداخت، وی نیز با تاکید بر مذاکره و راه حل دیپلماتیک به تلاش برای رفع موانع مسئله هسته ای کشور معتقد بود و اظهار کرد:«برای مذاکره کردن باید قاعده بازی را دانست و پیش نیازها را آماده کرد.»
عباس ملکی استاد سیاستگذاری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دیپلمات با سابقه کشورمان نیز در رابطه با مقایسه دیپلماسی عمومی در مذاکرات قطعنامه 598 و برنامه اقدام مشترک گفت:«ما بعد از اینکه حدود 6 قطعنامه شورای امنیت را قبول نکردیم، بلاخره قطعنامه 598 را پذیرفتیم. مذاکرات زیادی مانند همین مذاکرات هسته ای در آن زمان انجام شد. مذاکرات حول قبول و اجرای قطعنامه 598 و همچنین مذاکرات حول پرونده هسته ای هر دو از یک جنس هستند و هر دو بسیار اثرگذارند».
"الهه کولایی" استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سخنران بعدی این نشست طی سخنانی با عنوان "عوامل و موانع موثر بر سیاست هسته ای روسیه در برابر جمهوری اسلامی ایران" گفت: تقویت و تحکیم نگرش اوراسیایی جدید در روسیه، بر سیاست هسته ای روسیه در برابر ایران تاثیر جدی داشته است. دکتر کولایی تاکید کرد روس ها در مذاکرات جدید هسته ای در وین و در مسقط به دنبال وضعیت عدم نتیجه گیری بودند زیرا منافعشان اینگونه اقتضا می کند. این در حالی است که آنها با طرف های درگیر با ایران همکاری می کنند.
نکته جالب در مورد این نشست یک روزه تاکید همه اساتید و اهل فن حتی منتقدین جدی سالهای دور، در مورد دیپلماسی و حل دیپلماتیک راه حل هسته ای ایران بود، تقریبا هیچ یک از اساتید و ارائه دهندگان مقاله حتی در کارگروه های این نشست نافی مذاکره و راه حل دیپلماتیک در مسئله هسته ای نبودند و این یکدستی و وحدت جامعه دانشگاهی در موضوعی مانند فناوری هسته ای نشان از راهکار صحیح دستگاه های ذیربط برای پویایی دیپلماتیک در یک سال و نیم گذشته دارد.
منبع / امید هسته ای
اول **


16/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن