تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802496178




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلیس ایالات متحده سیاه پوستان را مجرم تلقی میکند/ مسئله نژاد در آمریکا تبدیل به هویت شده است/ نقض سیستماتیک حقوق سیاه پوستان در آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد
پلیس ایالات متحده سیاه پوستان را مجرم تلقی میکند/ مسئله نژاد در آمریکا تبدیل به هویت شده است/ نقض سیستماتیک حقوق سیاه پوستان در آمریکا
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بنا بر حقوق بین الملل نوع برخورد پلیس نهادهای بین المللی با پروژه جرم تناسب داشته باشد
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ابراهیم متقی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ سوالی مبنی بر این که چه می شود هر ازگاهی یک بحران اجتماعی، سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع می پیوندد مخصوصاً در زمانی که یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا کشته می شود گفت: مسائل آمریکا و ساختار اجتماعی آن متنبی بر واقعیت های چندگانه قومی، نژادی، فرهنگی و مذهبی است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: بین هر کدام از این مولفه ها که می تواند شکاف های سیاسی را به وجود آورد موضوع مربوط به نژاد و تبدیل آن به هویت شده و باید گفت هر گاه چیزی که تبدیل به هویت شود تضادهایی را در فضای اجتماعی منعکس می کنند.

متقی اظهار داشت: سیاه پوست ها در ساختار اجتماعی آمریکا دوران های پر مشقتی را گذرانده اند دوران هایی که بر اساس آن جنگ داخلی 1861 تا 65 شکل گرفت جنگی که از آن به عنوان جنگ استصار نام برده می شود، بحث مربوط به فضایی است که عده ایی تلاش داشتند تا سیاه پوست را به عنوان برده در ایالت های جنوبی حفظ کنند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: از سال 1865 به مدت 100 سال فضاهای مربوط به نقض برده داری را داریم اما هیچ گاه حقوق اجتماعی سیاه پوست ها مورد توجه ساختار سیاسی ، اجتماعی آمریکا قرار نگرفته اند.

متقی تصریح کرد: وقتی که ما بحث های مربوط به حکومت در آمریکا را بررسی می کنیم با یک معضل جدی روبرو هستیم، ایالات متحده تا دهه 1960 یعنی تا زمان ریاست جمهوری جان سون مربوط به سیاه پوست ها بوده است.

وی گفت: وقتی که شما تصاویری را که مشاهده می کنید در آن می بینید که بر روی برخی از مغازه ها ممنوعیت ورود حیوانات و سیاه پوست ها را درج کرده بودند در واقع باید گفت که این واژه ها واقعیت ساختاری آمریکا است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: از سال 1965 فرآیندی به وجود آمد که به موجب آن جان سون حقوق مدنی آمریکا را توانست به تصویب برساند و در آن مقطع زمانی شرایط برای ادغام تدریجی سیاه پوست ها و ساختار قدرت به وجود آمد، یک زمانی سیاه پوست ها را فقط برای بوکس، بسکت و خواندن در جامعه آمریکا به کار گرفته میشدند.

متقی اظهار داشت: به تدریج سیاه پوست ها در غالب کنش خشونت آمیز این مسئله را به انجام می رساندند و تبدیل به یک تئوری در مقاومت مدنی شد شرایطی را به وجود آورد برای این که زمینه را برای ورود سیاه پوست ها به حوزه های مربوط به قدرت سیاسی و راهبردی به وجود آورد.

وی تصریح کرد: مارکینگ لوتر کینگ این بحث ها را داشت که من یک رویا دارم و رویای وی در نوامبر سال 2008 برآورده شد، زمانی که در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما توانست بر جان مک کین غلبه کند بنابراین اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا تلقی شد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: مسئله مربوط به حساسیت هایی که برخی از گروه های شهروندی و پلیس نسبت به سیاه پوستان دارند، گسترده است اما علت چیست علت این است که آمریکا حدو 6 درصد جمعیت جهان را دارد اما 22 درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند و خود این مسئله یعنی یک چالش بزرگ برای ساختار اجتماعی آمریکا به حساب می آید که بخش قابل توجهی از این زندانی ها را سیاه پوست ها تشکیل می دهند.

متقی گفت: هر کجا بحث تفاوت باشد این تفاوت جدال را در صحنه اجتماعی منعکس خواهد کرد

وی ادامه داد: بنابراین آن چیزی که منجر به مقاومت سیاه پوست ها شده و وقتی که جکسون می آید و از جامعه آمریکایی درخواست می کند که به مقاومت مدنی خود ادامه دهند در واقع این بحث را مطرح می کند که بالاخره این حساسیت هایی که نسبت به سیاه پوست ها وجود دارد بتواند با یک اعتراض فراگیر کنترل کند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: تحلیل کلی من از اعتراضات و مقاومت اجتماعی که به وجود آمده، بحث مربوط به تفاوت است که تبدیل به تبعیض شده است و چون احساس تبعیض توسط سیاه پوست ها احساس می شود و واقعیت عینی جامعه آمریکا این را نشان می دهد و پلیس نسبت به سیاه پوست به عنوان سوژه ای که کنش غیرقانونی است نگاه می کند، که جامعه در برابر چنین نگرشی مقاومت خواهد کرد به همین دلیل همواره خصومت پلیس را علیه سیاه پوست می بینیم زیرا چنین ذهنیتی ایجاد شده که سیاه پوست یک مجرم است در واقع باید گفت که پلیس در برابر آن ها الگوی رفتار مناسب ندارد.

متقی گفت: بحثی که در حقوق بین الملل  و چه در حقوق مدنی داریم موضوع مربوط به تناسب است یعنی مجازات و نوع برخورد پلیس و نهادهای بین المللی باید با پروژه جرم تناسب داشته باشد و باید گفت که متاسفانه به دلیل ذهنیتی که در پلیس آمریکا وجود دارد براساس آن سیاه پوست مجرم است  به همین دلیل خشونت بر علیه آن ها اعمال می شود و در برابر این فرآیند نیز تظاهرات ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله یک واقعیت تراژیک جامعه آمریکا است که حداقل تا چندین دهه ادامه پیدا خواهد کرد چون فضای ذهنی شکل گرفته و به راحتی پایان پیدا نخواهد کرد.

کاظم قریب آبادی در پاسخ به سوالی در ارتباط با این که کشورهایی که با هژمونی آمریکا هم خوان نیستند چگونه می توانند مسئله تبعیض نژادی از منظر حقوق بشر دنبال کنند گفت: نقض حقوق سیاه پوستان در جامعه آمریکا به صورت سیستماتیک در آمده و در طول تاریخ آمریکا شاهد نقض این قشر از جامعه آمریکا بوده ایم اگر به آمارهای حفظ حقوق شهروندی در جامعه آمریکا نگاه بندازیم مبین تفاوت فاحش بهره مندی از حقوق سیاه پوستان و سفید پوستان هستیم به طور مثال دفتر آمریکا در سال 2012 منتشر کرد که بیش از 46 میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر هستند که بیشتر متعلق به جامعه سیاه پوستان است همچنین میزان بیکاری جامعه سیاه پوست دو برابر سفید پوستان است.

** شکاف درآمدی سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا از زمان آپارتاید آفریقای جنوبی بیشتر است

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه وی در ادامه ارائه آمار افزود: فاصله درآمدی سیاه پوستان و سفید پوستان حتی از آمار زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی بسیار بیشتر است در نوع برخورد های نیروی پلیس با سیاه پوستان نیز آمار منتشر شده به عنوان مثال در سال 2011 از 700 نفر از افرادی که برای بازجویی نزد پلیس رفتند بیش از 85 درصد سیاه پوست بوده اند در مورد نقض     مقررات رانندگی نیز میزان توقف سیاه پوستان در برابر سفید پوستان است زندانیان سیاه پوست نیز بیش از 1 میلیون نفر هستند در حالی که میزان جرایم بین سفیدپوستان بیشتر است به عنوان مثال مصرف مواد مخدربین سفیدپوستان 5 برابر جامعه سیاه پوست است و این نشان دهند این است که نگرش دولت ، مقامات و سازمان های متولی نظم و امنیت نسبت به سیاه پوستان تبعیض آمیز برخورد می کنند و این نقض به صورت سیستماتیک اعمال می شود.

** نقض حقوق بشر داد نخبگان این کشور را نیز درآورد
وی افزود: یام اساسی این است که دسترسی به دستگاه قضایی نیز برای سیاه پوستان دشوار است در ارتباط اعتراض به نژاد پرستی در آمریکا چه افراد مختلف چه سیاه و سفید در شهرهای ایالت  متحده آمریکا انجام دادند نخبگان این کشور از جمله پرفسور واتسون  که برنده جایزه نوبل در رشته پزشکی است آمادگی خود را برای فروش مدالش اعلام کرد تا از این طریق کمکی به سیاه پوستان این کشور کرده باشد این اقدام سمبولیک دلیل بر این دارد که حتی داد نخبگان این کشور نیز درآمده است.

** داییه دار حقوق بشر از برآوردن حقوق اولیه شهروندانش عاجز است

کاظم قریب آبادی بیان داشت: تمامی این موارد مبین این است که ایالات متحده آمریکا علی رغم این که مدافع حقوق بشر دموکراسی در سراسر دنیاست از برآوردن حقوق اولیه شهروندان خود عاجز است به صورتی که با راه انداختن چندین جنگ در عراق، افغانستان، لیبی و در سوریه که تا مرز جنگ پیش رفت بهانه اش برای جنگ حمایت از استقلال، دموکراسی و حقوق بشر در این کشورها بود و این که خود این کشورها از دفاع حقوق خود ناتوانند اما می بینیم آمریکا که این همه مدعی است با مردم خود چگونه برخورد می کند و شاهد هستیم  که میزان افرادی که در خیابان ها برای ابراز همدردی آمده اند چقدر زیاد بود.

** فشار علیه سیاه پوستان همچنان ادامه خواهد داشت

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ارتباط با تعهدات وتوجهات ایالات متحده آمریکا نسبت به هشدارهای سازمان بین الملل گفت: فشارهای علیه سیاه پوستان همچنان ادامه خواهد داشت و این مسئله مبین این است که متاسفانه این کشور کوچک ترین توجهاتی به تعهدات بین المللی خود ندارد به عنوان مثال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه اش این موضوع را مورد تذکر قرار داد حتی چندین گزارشگر شورای حقوق بشر بیانیه صادر کردند اما متاسفانه آمریکا توجهی به این مسائل ندارد.

وی  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: همان طور که مقام رهبری گفته اند که هر کس در دنیا بخواهد حرف از حمایت حقوق بشر بزند آمریکا حق ندارد بزند" نقض حقوق بشر توسط آمریکا نه تنها در داخل بلکه با خونریزی ها و قتل و غارت در کشورهای دیگر و حمایت از رژیم سخیف رژیم صهیونیستی ادامه دارد با این حال چگونه می تواند مدعی حقوق بشر باشد.

** نقض حقوق بشر در آمریکا بستری برای فعالیت کشورهای در حال توسعه و سازمان های بین المللی

کاظم قریب آبادی تصریح کرد: کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه بهترین فرصت را در سازمان های بین الملل مثل سازمان ملل و شورای حقوق بشر دارند و مباحث تبعیض نژادی آمریکا را برجسته کنند و درخواست رسیدگی نمایند کاری که این کشورها می توانند انجام دهند این است که شورای حقوق بشر را در ژنو تحت فشار قرار دهند تا گزارشگر ویژه موقت را تعیین و به ایالات متحده آمریکا اعزام نمایند تا در آن جا مسئله نقض حقوق بشر را مورد بررسی قرار داده و گزارش را به شورای حقوق بشر ارائه کنند.

*** دلایل نقض آشکارا و گسترده حقوق بشر در آمریکا/ تحرکات اجتماعی گروه های قومی و حاشیه ای یکی از دلایل این برخورد هاست


در حل تکمیل است







تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن