تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819139861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندار همدان: برای تخصیص اعتبار طرح های پژوهشی محدودیتی نداریم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاندار همدان: برای تخصیص اعتبار طرح های پژوهشی محدودیتی نداریم همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: برای تخصیص اعتبارات به طرح های پژوهشی و تحقیقاتی محدودیتی نداریم.


به گزارش ایرنا "محمد ناصر نیکبخت" روز شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اگر تحقیقات پژوهشگران استان همدان کاربردی و میدانی باشد تا پنج درصد اعتبارات نیز به این طرح ها اختصاص می یابد و محققان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که یک تا یک و نیم درصد اعتبارات به بخش پژوهش اختصاص می یافت اما در استان به این میزان اکتفا نخواهیم کرد.
استاندار همدان اساسی ترین و زیربنایی ترین فعالیت را برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: برای حمایت از طرح های پژوهشی آمادگی های لازم در استان همدان وجود دارد و در اعتبارات جدید هر طرحی که خروجی داشته باشد و منجر به توسعه استان شود مورد حمایت قرار می گیرد.
نیکبخت بر تهیه سند راهبری توسعه علم و پژوهش با حضور روسای دانشگاه ها و نمایندگان بخشهای اقتصادی در استان همدان تاکید کرد.
وی اضافه کرد: تحقیقات و پژوهش ها انجام شده باید قابلیت تجاری سازی و میدانی شدن داشته باشد تا توسعه استان را بیشتر از این رقم بزند.
وی افزود: استان همدان با داشتن دانشگاه های معتبر و داشتن حدود 100 هزار دانشجو ظرفیت های زیادی برای توسعه داد و برای توسعه نیازمند پشتیبانی علمی است.
استاندار همدان گفت: این استان اکنون بر مدار توسعه قرار گرفته و در سطح کشور مطرح است و هفته جاری نیز میزبان معاون اول رییس جمهوری خواهد بود.
نیکبخت تحقیق و پژوهش را محور توسعه عنوان کرد و گفت: ایران باید تکیه بر نفت نداشته باشد و صادرات را به فکر، تحقیق و علم منتهی کند تا نفت برای سرمایه گذاری نسل های آتی بماند.
وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق در کشور ایران بسیار مهم است اضافه کرد: دشمن برای ضربه زدن به نظام و کشور، دانشمندان، پژوهشگران و محققان را هدف قرار داده و آنان را به شهادت می رساند.
استاندار همدان گفت: دشمن از پویا بودن محققان ، اساتید و پژوهشگران غافل است و نمی داند محققان جای شهدا را پر خواهند کرد و در عرصه های تحقیقاتی می درخشند.
نیکبخت با بیان اینکه پژوهش ها تجاری سازی، میدانی و اجرایی نمی شوند گفت: پژوهش ها در آرشیو سازمان ها و ویترین کتابخانه ها باقی مانده و استفاده نشده است.
وی اظهار کرد: اگر پژوهش ها کاربردی و اجرایی شود محققان نیز انگیزه بیشتری برای تحقیق و پژوهش دارند و در این زمینه بی رغبت نخواهد شد.
وی با بیان اینکه زمینه استفاده از تحققات و پژوهش ها برای بخش خصوصی فراهم نشده است گفت: استان همدان در مورد بحران آب تحقیقی انجام داد اما این تحقیق در کتابخانه ها باقی ماند و کاربری نشد.
وی با تاکید بر اینکه نباید مدرک گرا بود افزود: روسای دانشگاه ها باید به مسایل پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان توجه بیشتری داشته باشند و پژوهش ها در مدارس و دانشگاه ها نهادینه شود.
استاندار همدان با بیان اینکه فاصله بین صنعت و دانشگاه باید کم شود گفت: هزینه های پژوهشی ناچیز است و همان میزان کم هم در جای خود هزینه نمی شود.
نیکبخت افزود: در سند چشم انداز که تاکید رهبر معظم انقلاب است و در برنامه پنج ساله و در بودجه ها به موضوع پژوهش توجه ویژه ای شده است اما در عمل این تحقیقات کاربردی و اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه توجه به تحقیق و پژوهش در کشور کافی نیست گفت: یکی از دلایل عمده بی توجهی به تحقیقات در کشور نفرین منابع است که منابع نفت آماده و در دسترس است و کسانی که به تحقیقات توجه کردند به این منابع دسترسی نداشتند و کشورهایی که این منابع را داشتند تکنولوژی ، صنعت، توسعه و کارشناسی را خریداری می کنند که این توسعه به معنای عام آن نیست .
استاندار همدان گفت بی توجهی برخی مسوولان را یکی از دلایل عمده در کاربردی و اجرایی نشدن تحقیق ها و پژوهش ها دانست و گفت: سند توسعه علم و پژوهش باید به صورت جدی عملیاتی شود و در برنامه توسعه باید پژوهش ها مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: ملاک و معیار کار برای توسعه برنامه های علمی و تحقیقاتی است که یکی از شاخص های توسعه هم می تواند اقتصاد باشد اما اقتصاد به تنهایی ملاک توسعه نیست.

* استاندار همدان در پایان این همایش خطاب به مدیر کارخانه فرو سیلیس غرب پارس گفت: این کارخانه آلودگی های زیادی را ایجاد کرده و با توجه به اینکه محیط زیست برای مسوولان استان خیلی مهم است اگر این آلودگی برطرف نشود بدون تعارف از روند فعالیت این کارخانه جلوگیری خواهد شد.
در این همایش از 68 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها ، سه کارمند، 16 دستگاه اجرایی،16 شرکت فن آوری برتر و دو ایده برتر در زمینه تحقیقات و پژوهش تقدیر شد.
25 آذر ماه به نام روز پژوهش نامگذاری شده است.
7523/2624


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن