تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799481845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا مذاکره کننده ارشد روس، فعلا مورد علاقه آمریکایی ها است؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چرا مذاکره کننده ارشد روس، فعلا مورد علاقه آمریکایی ها است؟ تهران - ایرنا - سایت خبری تابناک نوشت :روس ها فعلا به نقشی که از نظر غرب مثبت است در مذاکرات هسته ای ادامه می دهند ولی علائم هشداردهنده ای از سوی برخی حلقه های سیاسی و سیاست خارجی در مسکو وجود دارد که نشان می دهد ممکن است تصمیم روسها عوض شود.


وقتی ماه پیش اعلام شد که ایران و روسیه در مسکو توافقی را امضا کرده اند تا شرکت روسی روس اتم راکتورهای هسته ای بیشتری برای ایران بسازد، بعضی از ناظران احساس نگرانی کردند که این روند به مذاکرات هسته ای جاری در وین آسیب خواهد زد. به ویژه به این دلیل که اگر ایران در حال آماده شدن برای توافقی هسته ای با گروه 5+1 بود، چه دلیلی داشت که بدون روشن شدن محتوای این توافق، ایرانی ها روسیه را به عنوان سازنده نیروگاه های جدید خود انتخاب کنند.
به گزارش «تابناک»، لورا روزن خبرنگار آمریکایی ال مانیتور با ذکر مقدمه فوق، به تحلیل رفتار کنونی مذاکره کنندگان روس و احتمال تغییر رفتار روسها برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای پرداخته است.
به نوشته وی، مقامات و کارشناسان آمریکایی و اروپایی می گویند چشم انداز توافق هسته ای ایران و روسیه می تواند یکی از سخت ترین موضوعات در مذاکرات هسته ای یعنی اندازه برنامه غنی سازی ایران در یک توافق احتمالی نهایی را حل کند و همین روند باعث شده است که طرف غربی، نقش روس ها در مذاکرات حساس هسته ای را بسیار سازنده، حرفه ای و خلاقانه توصیف کنند.
بیشتر این تحسین نادر روس ها توسط طرف آمریکایی متوجه سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه است. دیپلمات حرفه ای 54 ساله ای که علی رغم تنش های عمیق بین روسیه و غرب بر سر مساله اوکراین، توانسته است در موضوع هسته ای ایران تا حد زیادی با همتایان اروپایی و آمریکایی خود به هماهنگی برسد.
رابرت اینهورن یکی از اعضای ارشد سابق تیم مذاکره کننده امریکا در گفت و گو با ال مانیتور، ریابکوف را دیپلماتی بسیار ماهر و حرفه‎ ای توصیف می کند که به خوبی به دنبال منافع روسیه است که در مذاکرات و از جمله در دور اخیر مذاکرات، نقشی بسیار سازنده ایفا کرده است.
به گفته اینهورن، منفعت روسیه در این است که رسیدن به یک توافق هسته ای مانع از بروز یک درگیری نظامی شود و منفعت اقتصادی روسیه هم این است که تجارت هسته ای خود را با ایران افزایش دهد.
جوفی جوزف یکی دیگر از مذاکره کنندگان سابق آمریکایی، نقش ریابکوف در خارج نشدن مذاکرات هسته ای از مسیر خود در نتیجه اختلافات غرب و روسیه را جدی می داند. او کار با ریابکوف را آسان و رفتار او را دوستانه می داند. الن تاوچر یکی از دستیاران سابق وزارت خارجه نیز نظر مشابهی در باره ریابکوف دارد.
همتایان غربی ریابکوف را بسیار عملگرا و از کارامدترین دیپلمات های روس می دانند. ولی با وجود این عملگرایی و در دسترس بودن شخص ریابکوف، در مواردی کاملا دور از دسترس است. به نظر می رسد که حتی برخی از نزدیکترین همکاران وی از زندگی شخصی وی چیزی نمی دانند (طبق معرفی وی از سوی وزارت خارجه روسیه، ریابکوف متاهل است و دو فرزند دارد) و یا این که چیزی از گذشته او نمی دانند و از جمله آگاه نیستند که آیا انگلیسی خوب وی ناشی از دوره ای زندگی در غرب است یا خیر. روزن مدعی است که ریابکوف حاضر به گفت و گو با ال مانیتور هم نشده است.
علاوه بر ایرانی ها، دشمنان اصلی ایرانی ها یعنی اسرائیلی ها هم از ریابکوف تعریف می کنند ریابکوف معمولا اسرائیلی ها را در جریان مذاکرات با ایران قرار می دهد.
ریابکوف که در سال 1960 متولد شده است، در سال 1982 از موسسه دولتی روابط بین الملل در مسکو فارغ التحصیل شده است و در همان سال به وزارت خارجه پیوسته است. این مسیر معمول رفتن از دانشگاه به وزارت خارجه در بین دیپلمات های روس است.
ریابکوف در فاصله سالهای 1999 تا 2005 در سفارت آمریکا در واشنگتن و از جمله برای یوری اوشاکوف سفیر وقت روسیه در امریکا کار کرده است. اوشاکوف اکنون مشاور سیاست خارجی پوتین است و به گفته کارشناسان روس، این ارتباط با کرملین اکنون اهمیت زیادی دارد.
پل ساندرز از مقامات سابق دولت بوش، یادآور می شود که همه باید به یاد داشته باشند که هر تصمیمی در مورد توافق هسته ای با ایران نه در وزارت خارجه روسیه، بلکه در کاخ کرملین و به وسیله پوتین اتخاذ خواهد شد.
به گفته دیمیتری سیمز مشاور سابق ریچارد نیکسون در امور روسیه، از آن جایی که اوشاکوف اکنون مشاور پوتین است، ریابکوف تنها مشاور رئیس مستقیم خود یعنی لاوروف نیست. وقتی که هم لاوروف و هم اوشاکوف با ریابکوف راحت هستند، این به معنای ارتباط پوتین و ریابکوف است.
از سوی دیگر با توجه به مسئولیت های ریابکوف در حوزه مسائل ایران، خلع سلاح و مهم تر از ان ایالات متحده، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، وی فرد محوری در روابط با آمریکا است.
به نوشته روزن، در پشت صحنه مذاکرات ایران و 5+1 در ماه های اخیر، روسیه مشغول ارائه راه های خلاقانه ای برای پر کردن شکاف بین تقاضای ایران برای داشتن برنامه قابل توجه غنی سازی از یک سو و تلاش غرب برای محدود کردن برنامه غنی سازی ایران از سوی دیگر بوده است. یکی از گزینه های مورد بحث، انتقال بخش بزرگی از ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به روسیه و در مقابل ادامه فعالیت تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای ایران بوده است تا به این ترتیب افزایش زمان گزیر احتمالی هسته ای ایران به یک سال مورد نظر آمریکا نیز محقق شود.
به علاوه روسیه به ایران پیشنهاد کرده است که رآکتورهای هسته ای بیشتری در ایران بسازد و سوخت آنها را در تمام عمر انها فراهم کند ولی همزمان به ایران پیشنهاد همکاری برای بسته بندی سوخت نیروگاه را نیز داده است.
اینهورن قراردادهای جدید هسته ای روسیه با ایران را برای مذاکرات بسیار خوب می داند زیرا قرار است روسیه در تمام مدت عمر انها، سوخت هسته ای مورد نیاز را فراهم کند و این استدلال ایران برای نیاز به غنی سازی در مقیاس صنعتی را تضعیف خواهد کرد.
به گفته کسلی داونپورت از انجمن کنترل سلاح، تبدیل اورانیوم غنی شده در خارج به سوخت در ایران که روسیه وعده ساخت کارخانه آن در ایران را داده است، باعث کاهش احتمال اشاعه سلاح های هسته ای خواهد شد.
به گفته ساندرز، روس ها علاوه بر مخالفت با به دست آوردن سلاح هسته ای توسط ایران، از همراهی با توافق هسته ای با ایران اهداف اقتصادی هم دارند. همکاری هسته ای با ایران می تواند تبلیغی برای صنعت هسته ای روسیه نزد مشتریان دیگر هم باشد. به گفته وی روسیه در بازار جهانی هسته ای اهداف بلندپروازانه ای دارد. روس ها در ایران یک بازار واقعی برای خود می بینند و برای رسیدن به این بازار باید تحریم های ایران برداشته شود.
روس ها فعلا به نقشی که از نظر غرب مثبت است در مذاکرات هسته ای ادامه می دهند ولی علائم هشداردهنده ای از سوی برخی حلقه های سیاسی و سیاست خارجی در مسکو وجود دارد که نشان می دهد ممکن است تصمیم روسها عوض شود.
به گفته ساموئل چاراپ کارشناس روسیه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا، این مساله تنها به میزان تنش بر سر موضوع اوکراین ارتباط دارد. این پیام قبلا در گفت و گوی روس ها با طرف غربی در ماه اکتبر و در شهر والدای مخابره شد. یکی از روس ها در این باره اظهار داشت: «ما مبانی خود در دیگر مسائل سیاست خارجی را هنوز تغییر نداده ایم ولی تا همیشه صبور نخواهیم ماند».
منبع/ تابناک
اول **


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن