تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813013793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به افق هاي آينده توانايي هسته اي چين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ آذر ۱۳۹۳ (۰:۱۴ق.ظ)
نگاهي به افق هاي آينده توانايي هسته اي چين به گزارش منابع خبري، چين براي گسترش برنامه هاي هسته اي در آينده اي نه چندان دور با سرمايه گذاري هاي کلان و با تأکيد بر امنيت اتمي آماده مي شود.
در مورد سابقه فناوري هسته اي در چين بايد گفت که اين کشور طي 40 سال گذشته، يك سيستم چرخه نسبتاً كامل سوخت هسته اي را ايجاد کرده است.
آزمايشات انجام شده تا سال 2004 ميلادي (1382ه.ش)، هيچ اثري از اشعه هسته اي يا آلودگي محيط زيستي هسته اي را در اين كشور نشان نداده است.
گفتني است؛ صنعت سوخت هسته اي چين قادر است براي همه نيروگاه هاي هسته اي داخلي اش سوخت توليد كند.
مطالعات همچنين نشان مي دهد که اين کشور به توانايي كامل در طراحي، ساخت، مديريت و فعاليت نيروگاه هاي هسته اي براي مصارف تجاري و اقتصادي دست يافته و در حقيقت وارد مرحله اي جديد در بومي سازي تجهيزات و تأسيسات هسته اي شده است.
چيني ها خود مي گويند كه صنعت انرژي هسته اي اين كشور وارد دور جديدي از توسعه پرشتاب شده است.
ويژگي هاي اين دوره جديد ساخت و ساز مستقل، واردات نيروگاهي و همكاري با خارجي هاست. در همين ارتباط حدود 10 سال پيش دولت چين رسماً ساخت دو نيروگاه جديد هسته اي با ظرفيت هزار مگاوات را تصويب كرد.
گفتني است؛ انرژي هسته اي به دليل پاك بودن و امنيت فني آن سومين شيوه مهم توليد برق در چين است و امروزه چين دومين توليد كننده بزرگ برق در دنيا از نظر ظرفيت و ميزان توليد است.
اصول سياستگذاري هاي بخش انرژي چين مواردي مانند تأكيد همزمان بر توليد و حفظ انرژي، هماهنگ كردن توسعه با سياست هاي محيط زيستي، درنظر گرفتن شرايط بومي و محلي در توسعه ظرفيت منابع انرژي، توسعه تكنولوژي سوخت پاك و از همه مهمتر توسعه گسترده توان هسته اي را در برمي گيرد.
شايان ذکر است؛ چين در عين تلاش براي دستيابي به استقلال در ساخت و ساز نيروگاه هاي هسته اي همواره همكاري بين المللي را براي توسعه اين توان، مورد نظر داشته است. اين كشور در سال 1994، مجموعه اي از تجهيزات و دانش مديريت هسته اي را از فرانسه وارد كرد.
مهم اينکه؛ در سال 1970، «زو انلاي»، نخست وزير وقت چين، به ضرورت استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و توسعه توان هسته اي اشاره كرد و همين اشاره، اولين جرقه توسعه توان هسته اي در چين بود.
در نوامبر سال 1981 اولين پيشنهاد پروژه هسته اي بررسي و تأييد شد و دو سال بعد كار ساخت آن با 310 مگاوات ظرفيت، آغاز شد.
در دسامبر سال 1991 اين نيروگاه كه كين شان نام دارد براي اولين بار به شبكه وصل شد و اين آغاز توليد انرژي هسته اي در چين بود.
در سال 1982 نيز پيشنهادي براي ساخت يك نيروگاه ديگر در دولت چين تصويب شد و نيروگاه هاي بعدي در سال 1985، 1987 و 1994 ساخته شد و به بهره برداري رسيد.
راكتورهاي آب فشرده در چين به عنوان محور توسعه توان هسته اي انتخاب شده و البته ديگر انواع راكتورها نيز مناسب تشخيص داده مي شوند.
توليد و توسعه راكتورهاي پيشرفته آب فشرده در سال 1986 در چين آغاز شد. در چين مراكزي نيز براي پشتيباني از نيروگاه هاي هسته اي وجود دارد كه مركز تحقيقات شانگهاي، مركز مهندسي هسته اي پكن و مؤسسه انرژي هسته اي چين از جمله اين مراكز هستند.
گفتني است؛ تقويت توان نيروگاه هاي برق هسته اي و افزودن بر آنها از مدت ها پيش رؤياي چيني ها بوده است و اين کشور براي تحقق اين رويا با بسياري کشورهاي از جمله فرانسه، آمريکا و روسيه همکاري نزديکي داشته است.
استفاده از راکتورهاي فرانسوي و آمريکايي همچون همکاري با "وستينگهاوس" و يا راکتورهاي پيشرفته "آي 1000" باعث شده است تا چين به نسل سوم فناوري هسته اي که از نسل هاي ديگر، ايمني بالاتري دارد، دسترسي پيدا کند.
کميسيون انرژي چين اخيراً اعلام کرده است که در ساخت نيروگاه هاي برق هسته اي در مناطق ساحلي اين کشور تسريع خواهد شد و تأمين امنيت آن مورد توجه جدي قرار خواهد گرفت.
به اين ترتيب چين بتدريج از توليد برق با نيروگاه هاي ذغالي مي کاهد و تمايلي به اينکه بيش از 70 درصد برق خود را از اين طريق تأمين کند، ندارد.
چين براي توسعه فعاليت هاي هسته اي خود به سرمايه گذاري در کشورهاي ديگر چشم دوخته است. براي مثال شرکت هاي برق هسته اي چين به دنبال امضاي قرارداد سرمايه گذاري با انگلستان براي ساخت دو راکتور برق هسته اي در آن کشور با سرمايه گذاري دو ميليارد و 600 ميليون دلاري هستند.
چين همچنين در حال گفت و گو با کانادا است تا شهرک هسته اي در اين کشور با همکاري شرکت هاي دو کشور تأسيس کند. اين کشور مي خواهد تا سال 2020 ميلادي پنج درصد از انرژي مورد نياز خود را از اين انرژي تأمين کند و 28 نيروگاه برق هسته اي در حال ساخت دارد.
مقامات چين دلايل متعددي را براي لزوم گسترش فناوري هسته اي در اين کشور مطرح کرده اند. مثلاً برخي مطرح مي کنند که چين سومين كشور بزرگ مصرف كننده فرآورده هاي نفتي بعد از آمريكا و ژاپن است. افزايش روزافزون تقاضا براي مصرف و واردات نفت، چين را به عاملي مهم و تعيين كننده در بازار نفت تبديل كرده، ولي؛ به دليل آسيب پذيري بازار نفت بايد استفاده بيش از پيش از انرژي هسته اي مورد توجه قرار گيرد.
بنا به بيانيه کميسيون انرژي چين، چين در راستاي رشد اقتصادي و پيشبرد اصلاحات به اين نيروگاه ها نياز مبرم دارد و بالاترين استانداردهاي بين المللي را براي شروع اين طرح ها در نظر خواهد گرفت.
با اين وصف چين مي گويد که ساخت نيروگاه هاي برق هسته اي به مراتب از ديگر روش هاي توليد برق با انرژي هاي تجديدپذير از جمله باد يا خورشيد به صرفه تر است.
در اين ميان تقاضا براي برق در كشور به سرعت در حال توسعه چين، يكي از اصلي ترين دلايل توجه اين كشور به انرژي هسته اي بوده است.
برخي نيز اعلام مي کنند که چين براي کاهش وابستگي به "سوخت هاي فسيلي" به انرژي هسته اي نياز دارد
در گزارشي که اخيراً شينهوا منتشر کرده است، وزير سابق انرژي چين اعلام کرده است کشورش براي کاهش وابستگي به سوخت هاي فسيلي به انرژي هسته اي بيشتري نياز دارد.
"زانگ گوبائو" در همايشي درباره توسعه اقتصادي چين گفته است: من با يقين مي گويم که چين چاره اي جز توسعه انرژي هسته اي ندارد؛ زيرا هم اکنون تنها دو درصد برق کشور از نيروگاه هاي هسته اي کشور تامين مي شود.
وزير انرژي سابق چين در همين باره تصريح کرده است که چين از نظر توليد انرژي هسته اي در جهان جايگاه ششم را دارد، اما؛ از نظر نسبت توليد برق از انرژي هسته اي در جايگاه سي ام جهان قرار مي گيرد و اين نشان مي دهد کشور ما از نظر توليد برق از نيروگاه هاي هسته اي جايگاه بسيار پاييني دارد.
گفتني است؛ کارايي نيروگاه هاي برق هسته اي چين بالا نيست. براي مثال 20 راکتور برق هسته اي اين کشور يک مميز دو دهم درصد برق توليد مي کند در صورتي که توليد برق اين راکتورها بايد ميانگيني در حدود 9 مميز هشت دهم درصد باشد.
به همين دليل مقامات اين کشور در راستاي پيشرفت فناوري هسته اي چين، برنامه هاي مختلفي را به اجرا گذاشته اند، مثلا؛ اداره ملي انرژي چين اعلام کرده است که در سال جاري ميلادي (2014)، يک نيروگاه برق هسته اي 800 گيگاواتي در اين کشور راه اندازي خواهد شد.
چين نيز به دنبال افزايش 3 برابري ظرفيت توليد برق هسته‌اي‌ خود تا سال 2020 است."
سايت Business Insider نيز اخيراً طي گزارشي جامع و با استناد به آمارهاي جهاني آژانس بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل، به ارائه فهرست بزرگ ترين توليد کنندگان برق هسته‌اي‌ در جهان پرداخته و اعلام کرده است که 17 ابرقدرت انرژي جهان سرمايه گذاري گسترده‌اي‌ در عرصه توليد برق هسته‌اي‌ هم براي تأمين نياز داخلي و هم براي صادرات انجام داده‌اند.
ششمين کشور در اين ليست که در اين گزارش به تفصيل ميزان برق هسته‌اي‌ توليدي هر يک به همراه ديگر جزئيات ذکر شده، چين است.
در اين فهرست کشورها بر اساس مجموع ميزان برق توليدي با بهره گيري از نيروگاه هسته‌اي‌ معرفي شده‌اند.
برخي گزارش ها از فعاليت هاي هسته اي چين تصريح مي کنند که در اين کشور تعداد سلاح هاي در حال تهيه براي توليد به قدري بالا است که حفظ تعداد کنوني سلاح ها در زرادخانه هسته اي چين امکان‌پذير نيست.
گفتني است؛ قبلاً چين در رديف قدرت‌هاي هسته اي فرانسه و انگليس قرار داشت و حالا جايي ميان دو ابرقدرت هسته اي روسيه و آمريکا را اشغال خواهد کرد.
کاهش پيگيرانه نيروي هسته اي راهبردي آمريکا و تلاش صرفه جويي پول و تمايل دولت کنوني به کاهش بيشتر آن مي‌تواند موجب آن شود که در يک مرحله چين بتواند از نظر تعداد کلاهک هاي هسته اي مستقر روي موشک هاي راهبردي به برابري با آمريکا نزديک شود.
در گزارشي ديگر آمده است که چين قصد دارد از نيروگاه اتمي شناور براي تأمين برق کشور استفاده کند. نيروگاه هاي اتمي شناور از قدرت زيادي برخوردار نيستند، اما؛ از آنها مي توان براي توليد برق در مناطق دورافتاده و صعب العبور استفاده کرد.
چين قصد دارد از نيروگاه اتمي شناور براي تأمين برق جزاير و معادن هيدروکربن کشور استفاده کند.
طبق پيش بيني هاي کارشناسان تا سال 2030 ميلادي بازار نيروگاه اتمي چين با بازار آمريکا قابل مقايسه خواهد بود.
فاتح بيرول، کارشناس ارشد اقتصادي آژانس بين المللي انرژي، نيز اخيراً اعلام کرده است که چين تا سال 2040 حدود پنجاه درصد انرژي هسته اي را در جهان توليد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي از واشنگتن، بيرول تصريح کرده است که چين نويد بخش ترين بازار انرژي هسته اي غير نظامي را در اختيار دارد. اين کشور تا سال 2040 حدود پنجاه درصد انرژي اتمي را توليد خواهد کرد.
گفتني است؛ چين در حال حاضر دو درصد بازار جهاني انرژي هسته اي را به خود اختصاص داده است و آمريکا و فرانسه اين بازار را در اختيار دارند.
اما؛ با توجه به برنامه هاي هسته اي چين پيش بيني شده است که اين کشور حدود نيمي از اين بازار را در اختيار بگيرد.
در اين ارتباط بايد گفت که به گفته آژانس بين المللي انرژي اتمي در سال 2013، 29 راکتور از 68 رئاکتور در دست ساخت در سراسر جهان، در چين بوده است.
مهم اينکه؛ طبق برنامه هاي هسته اي چين، افزايش ظرفيت توليد انرژي هسته اي چين به 36 هزار مگاوات تا سال 2020 پيش بيني شده است.
فعاليت هاي هسته اي چين، نگراني برخي کشورها و از جمله آمريکا را به دنبال داشته است.
آمريکا نگران رشد امکانات فني زيردريايي هاي هسته اي چين است.
نيروي دريايي آمريکا از توسعه زيردريايي هاي چين که امکانات فني آنها در چند سال گذشته به شدت ارتقا يافته، نگران است.
در اين رابطه مايکل کنر، دريادار آمريکايي، از تهديد بالقوه ناو دريايي چين سخن گفته است.
وي تصريح کرده است که چين با برخورداري از چندين زيردريايي هسته اي با موشک هاي بالستيک و ادامه ساخت آنها موجب نگراني دوباره آمريکا شده است.
شايان ذکر است که بعد از فاجعه سونامي و زلزله در سال 2011 در ژاپن که باعث شکاف در نيروگاه هسته اي فوکوشيما و نشت راديو اکتيو به دريا شد، چين مسأله امنيت را در ساخت نيروگاه ها بيش از گذشته مورد توجه قرار داده است.
شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن