تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802729521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگهداري ميوه مرکبات در انبارهاي سرد مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۵:۳۰ب.ظ)
نگهداري ميوه مرکبات در انبارهاي سرد مازندران مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي مازندران اهميت نحوه نگهداري ميوه مرکبات در انبارهاي سرد مرکبات را مورد تأکيد قرار داد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد تقي شکوهي با اشاره به اهميت نحوه نگهداري ميوه مرکبات در انبارهاي سرد مرکبات به خصوص در سال جاري، لزوم رعايت دقيق تر اصول انبارداري ميوه جهت کاهش ضايعات را مورد تأکيد قرار داد و افزود: انبار نگهداري ميوه مرکبات بايد اختصاصي بوده و از نگهداري ساير محصولات و ادوات در زمان انبارداري ميوه مرکبات در آن خودداري گردد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي مازندران شکوهي گفت: طول انبار بايد حتي الامکان در جهت شمال و جنوب بوده و ارتفاع انبار نيز 6 متر و حداقل 4 متر باشد. همچنين ديوارهاي جنوبي و شرقي که در معرض تابش آفتاب دراز مدت قرار دارند، مي بايست عايق دوبل شوند تا از انتقال گرما به داخل انبار جلوگيري به عمل آيد، ساير ديوارها و سقف نيز بايد عايق بندي گردند. در ضمن سطح داخلي ديوارها، سقف و کف انبار بايد کاملاً صاف و صيقلي بوده، از تجمع گرد و غبار جلوگيري به عمل آمده و قابل شستشو باشند و ترجيحا از ورق هاي استاندارد براي پوشش ديواره هاي داخلي استفاده گردد يا بعد از سيمان کاري، از رنگ هاي سفيد ضد آب و قابل شستشو براي پوشش استفاده گردد.
او با اشاره به اينکه درب ورودي انبار بايد ترجيحاً در ضلع شمالي يا غربي انبار تعبيه گردد تا در معرض تابش آفتاب نبوده و گرما به داخل انبار انتقال نيابد، حجم مناسب انبار براي نگهداري 10 تن ميوه مرکبات را بالغ بر 170 متر مکعب (به طور مثال طول 8.5 متر، عرض 5 متر، ارتفاع 4 متر) عنوان داشت و تصريح نمود: تعداد جعبه هاي قابل چيدن در فضاي فوق، شامل 71 ستون 7 تايي و حدود 500 جعبه (10 پالت 50 جعبه اي) و فاصله بين پالت ها نيز 50 سانتيمتر مي باشد و در صورتي که ارتفاع انبار 6 متري باشد، با نصب شبکه فلزي در ارتفاع 3 متري، در انباري با طول و عرض مذکور مي توان تا 20 تن ميوه را نگهداري نمود.
همچنين فن هاي وارد کننده هوا، در يک سوم ارتفاع از کف و در ضلع شمالي تعبيه شده و در مقابل اين فن ها، راهروي جعبه ها قرار گيرند، فن هاي خروجي هوا مي بايست در يک سوم ارتفاع مانده به سقف و در ضلع جنوبي تعبيه گردند و فن هاي وارد کننده و خارج کننده هوا مي بايست، قدرت يکسان داشته باشند، قدرت فن ها بايد در حدي باشد که طي 2 الي 3 ساعت، نيمي از هواي انبار را تخليه و جايگزين نمايند.
شکوهي با بيان اينکه در پشت ديوار محل نصب فن هاي ورودي، روي زمين بايستي سيمان کاري شود تا در زمان کار کردن فن ها، گرد و خاک و اسپور قارچ ها، به داخل انبار مکش نشوند، افزود: فن ها بايستي داراي درب باشند تا زماني که هوا دهي انجام نمي شود، بستن آن ها امکان پذير باشد.
در ضمن رطوبت نسبي مناسب در انبارهاي مرکبات، بين 85 تا 90 درصد است، اين ميزان رطوبت مي بايست به وسيله دستگاه رطوبت سازي که بخار سرد توليد مي کند، تامين گردد.
او با اشاره به اينکه دماي مناسب و قابل تأمين براي نگهداري ميوه پرتقال، بين 4 تا 10 درجه سانتيگراد است که اين ميزان درجه حرارت، به دو شکل مي تواند تأمين گردد، افزود: در روش اول نصب اسپليت هاي صنعتي که با فرمان گرفتن از سنسورهاي دما و رطوبت، در زماني که درجه حرارت انبار به درجه بحراني رسيد، به صورت اتوماتيک روشن مي شوند و در روش دوم نصب تايمر بر روي فن ها و روشن کردن فن ها در نيمه شب به صورت اتوماتيک، به مدت چند ساعت، متناسب با ظرفيت انبار و جايگزين کردن هواي سرد بيرون به جاي هواي گرم و حاوي گازهاي مضر داخل انبار.
او تصريح نمود: با نصب سنسورهاي دما و رطوبت در سه نقطه نزديک به سطح زمين، ارتفاع مياني و نزديک به سقف، مي توان رطوبت ساز و اسپيلت را در مواقع لزوم، روشن نمود.
وي خاطر نشان ساخت: در شرايطي که درجه حرارت بيرون انبار، پايين تر از صفر درجه سانتيگراد باشد، در صورت هوادهي، احتمال سرمازدگي ميوه وجود دارد و هر چه دماي محيط پايين تر و سرعت وارد شدن هوا بالاتر باشد، خطر سرمازدگي ميوه ها بيشتر مي شود، در چنين شرايطي بايد از هوادهي خودداري نمود و حتي منافذ ورودي انبارها را به طور موقت پوشاند.
او درادامه افزود: عدم هوادهي انبارها در طي 2 تا 3 روز، در شرايطي که دماي هواي بيرون، پايين تر از 4- درجه سانتيگراد باشد، مشکلي براي ميوه ها ايجاد نخواهد کرد و حتي مي بايست با گرم نمودن هواي داخل انبار، از کاهش درجه حرارت به زير صفر، ممانعت به عمل آيد.
مدير باغباني، سازمان جهاد کشاورزي مازندران، با بيان اينکه نحوه چيدمان صندوق ها بايد طوري باشد که هر صندوق از ميوه هاي صندوق زيري حداقل 3 تا 5 سانتيمتر فاصله داشته و فاصله بين پالت ها بين 30 تا 50 سانتيمتر باشد و فاصله پالت ها از کناره ديوارها به نحوي باشد که امکان تردد وجود داشته و در قسمت مياني انبار نيز بايد راهرويي براي تردد و بازديد صندوق ها فراهم شود و راهروها در مسير روبروي فن ها قرار گيرند افزود: براي ايجاد فضاي کافي جهت تنفس ميوه ها، با احتساب راهروها، فضاي خالي بين پالت ها و فضاي بالاي صندوق، حدود يک سوم از حجم انبار مي بايست خالي بماند.
شکوهي با بيان اينکه ميوه ها در انبار بايستي در شرايط تاريکي قرار داشته باشند و از قرار دادن پنجره و نورگير بايد خودداري نمود، تصريح کرد: براي انجام بازديد دوره اي از ميوه ها نيز مي بايست در داخل انبار، لامپ هايي که حرارت کمي توليد مي کنند، نصب شود.
وي در پايان گفت: بهداشت در انبار، مهمترين و کم هزينه ترين عمليات کنترل پوسيدگي ميوه است و براي شستشو و ضد عفوني سطوح داخل انبار و صندوق ها مي توان از محلول 8 در هزار وايتکس تجاري پنج درصد استفاده کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن