تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799166954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس مرکز توسعه سلامت کیش: ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد کیش - ایرنا - رییس مرکز توسعه سلامت کیش با بیان اینکه ابتلا به بیماری ایدز ناشی از نبود آگاهی و اطلاعات کافی از این بیماری است افزود : ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد و تنها با پیشگیری و آموزش می توان آن را کنترل کرد .


به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد رضا رضانیا پنجشنبه شب در نشست خبری که با هدف تبیین راهبردهای آموزشی و ترویج فرهنگ سلامت عمومی در مورد بیماری ایدز در مرکز توسعه سلامت کیش برگزار شد به نقش موثر رسانه ها در زمینه آگاهی بخشی به جامعه اشاره کرد و گفت : مردم به رسانه ها اعتماد دارند و مطالبی که از طریق رسانه دراختیار مردم قرار می گیرد بسیار اثر گذار خواهد بود، این واقعیت انکار ناپذیر است که آموزش و اطلاع رسانی نقش مهمی در مبارزه و کنترل بیماری این بیماری دارد .
وی به تاریخچه شناسایی این بیماری در جهان در سال 1980 اشاره کرد و گفت : ایدز HIV/AIDS یک بیماری کشنده است که از طریق ویروس HIV ایجاد می شود و با ورود آن به بدن ،قدرت دفاعی بیمار کاهش می یابد و انواع عفونت ها فرصت می یابند تا فرد را به بیماری مبتلا کنند.
رضا نیا با بیان اینکه علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی است و ممکن است تا 10 سال علائم آن در بدن فرد وجود داشته اما بروز نکند، در آن صورت است که فرد مبتلا به اچ ای وی مثبت است افزود : این ویروس تک رشته ای به راحتی خود را از دسترس سیستم ایمنی مخفی می کند و هیچ واکسن ودرمان قطعی برای آن وجود ندارد.
وی گفت : تشخیص این بیماری زمان بر است اما بر اساس طرح تحول نظام سلامت 11 آزمایشگاه مرجع در کشور وجود دارد که فاصله زمانی تشخیص بیماری را کوتاه می کند و دو تا هشت هفته طول می کشد تا پس از ورود ویروس به بدن بیماری را بتوان با روش های آزمایشگاهی تشخیص داد .

* راههای انتقال بیماری / کاهش آمار مبتلایان به ایدز از طریق تزریق مشترک
رضا نیا در مورد راه های انتقال این بیماری اظهار داشت : در فاز اول این بیماری در کشور از طریق فرآورده های خونی آلوده خارجی در سال 1366 به بیماران تالاسمی و هموفیلی منتقل شد که با پیشرفت روش های آزمایشگاهی راه این انتقال امروز به حداقل ممکن رسیده است .
استفاده از سرنگ های مشترک توسط معتادان تزریقی ، ابزار و لوازم آرایشی آلوده همچون تیغ و تاتو کردن ، تماس های جنسی محافظت نشده و انتقال ویروس از مادر آلوده به جنین از جمله راه های انتقال این بیماری هستند که رییس مرکز توسعه سلامت کیش بدان ها اشاره کرد.
به گفته رضا نیا ، استفاده از مواد مخدر به ویژه قرص های روانگردان هم اراده افراد را سست کرده و قدرت تصمیم گیری را از فرد می گیرد و شخص معتاد کنترلی بر انجام رفتارهای خود همچون استفاده از سرنگ های مشترک تماس های جنسی پرخطر ندارد و به راحتی فرد را به بیماری مبتلا می کند.
وی با بیان اینکه 2/67 درصد ( شصت و هفت و دو دهم درصد ) از موارد ابتلا از طریق سرنگ های آلوده مشترک بین معتادان تزریقی بوده است گفت : دولت به منظور کاهش این آمار و پیشگیری در طرحی اقدام به توزیع سرنگ های یکبار مصرف بین معتادان تزریقی ،تبدیل روش های تزریقی مواد مخدر به خوراکی کرد و توانست این آمار در سال 92 را
5/45 درصد (چهل و پنج و پنج درصد ) کاهش دهد .
رضا نیا تماس جنسی محافظت نشده را یکی دیگر از راههای انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت : در چند سال اخیر این راه جای خود را به راههای قبلی داده است به گونه ای که خطر اصلی از طریق تماس جنسی محافظت نشده افراد به ویژه زنان را تهدید می کند و زنان دو برابر مردان دراین راه آسیب پذیر تر هستند .
وی راه دیگر انتقال این بیماری را از طریق مادران آلوده به جنین عنوان کرد و گفت : در زمان شیردهی نیز این ویروس منتقل می شود و اگر در سه ماهه نخست بارداری این بیماری تشخیص داده شود میتوان جنین را از ابتلا به بیماری محفوظ داشت .
وی در مورد آمار مبتلایان به ایدز در جهان گفت : 38 تا 40 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند البته تعداد مبتلایان بسته به جمعیت ، الگوهای رفتاری و فرهنگی در جهان متفاوت است دربرخی کشورها این آمار بالا و در برخی دیگر بسیار کم است .

* عزم جدی در کشور برای پیشگیری از ایدز / راه اندازی کلینیک شماره 2 در کیش
وی با تاکید بر اینکه این بیماری واکسن و درمان قطعی ندارد افزود : با اطلاع رسانی دقیق می توان مردم را از راههای انتقال و گسترش آن آگاه کرد ، اینکه مردم را از بیماری نترسانیم ، انگ به بیماران نزنیم ، افراد مبتلا را از جامعه و خانواده طرد نکنیم و با رفتاری منطقی و آگاهانه با مبتلایان برخورد کنیم از جمله راه های جلوگیری از گسترش این بیماری است .
رضا نیا با بیان اینکه باید اطلاعات علمی مردم را افزایش دهیم گفت: اگر چه روشهای درمانی بار اقتصادی سنگینی برای کشور دارد اما مسوولان وزارت بهداشت و درمان عزم جدی برای پیشگیری دارند و با راه اندازی کلینیک های مشاوره ای اطلاعات رایگان را در اختیار افراد قرار می دهند .
رییس مرکز توسعه سلامت کیش نیز به راه اندازی کلینیک مشاوره شماره 2 اشاره کرد و گفت : در کیش نیز همسو با برنامه های کشوری یک مرکز مشاوره با کادر پزشکی و مشاوره ای راه اندازی خواهد شد که ضمن مشاوره رایگان دارو نیز به صورت رایگان در اختیار افراد مبتلا به این بیماری قرار می دهد ، مرکزی که راه اندازی خواهد شد اطلاعات افراد را به صورت محرمانه نگهداری می کند و مراجعان می توانند با تماس تلفنی و یا حضوری با خیال راحت از خدمات مشاوره ای و درمانی بهره مند شوند .
رضانیا در ادامه گفت: کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری مرکز توسعه سلامت کیش که در مرکز بهداشتی درمانی بوعلی واقع شده است آمادگی کامل دارد تا در مورد بیماری ایدز، هپاتیت و اعتیاد مشاوره های تخصصی به مراجعان ارائه دهد و در صورت نیاز آزمایشات مربوطه را برای افراد در معرض خطر انجام دهد.
وی اضافه کرد : دراین مرکز پزشک ، پرستار ، کارشناس مشاوره و کارشناس مبارزه با بیماری ها در خصوص هپاتیت و اعتیاد نیز خدمات درمانی و مشاوره ای رایگان ارائه می دهند .
نخستین مرکز مشاوره ای بیماری های رفتاری در جزیره کیش نیز از سال 83 در مرکز بهداشت بوعلی در منطقه سفین راه اندازی شد.


*ضرورت آموزش و آگاهی بخشی در سازمان ها و خانواده ها
وی با تاکید بر اینکه افزایش اطلاعات و آگاهی در مورد بیماری ایدز و راه های انتقال آن از ضروریات جامعه است گفت : آموزش یکی از مسائل مهم و اطلاع رسانی ازآن مهمتر است ، مدارس و دانشگاه ها ملزم به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هستند .
رضا نیا با بیان اینکه خانواده ها نیز باید فرزندان خود را در مورد بیمارهای پرخطر آگاه کنند گفت : با اطلاع رسانی درست و رفتار منطقی باید به جوانان آموخت تا در شرایط خطر بتوانند از خود مراقبت کرده و با این رفتارها مقابله کنند.
اول دسامبر مصادف با 10 آذر ، روز جهانی ایدز و از10تا 16آذر هفته اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.
نشست خبری رییس مرکز توسعه سلامت امروز با حضور اصحاب رسانه در این مرکز برگزار شد .
1630**1641/668


14/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن