تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باهنر: همه تلاش خود را كرديم تا وزير بازرگاني را استيضاح نكنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: باهنر: همه تلاش خود را كرديم تا وزير بازرگاني را استيضاح نكنيم
سياسي. قوه مقننه. مجلس. هيات رييسه
نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: شب گذشته با تفاهم نمايندگان استيضاح‌كننده انجام استيضاح وزير بازرگاني در جلسه علني امروز منتفي شد و ما همه تلاش خود را كرديم تا وزير بازرگاني استيضاح نشود.

محمد رضا باهنر نايب رييس اول مجلس كه رياست جلسه علني روز چهار شنبه مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذكرات الياس نادران و ابوالفضل كلهر نمايندگان تهران و شهريار و امضاكنندگان طرح استيضاح وزير بازرگاني و همچنين يوسفيان ملا نماينده آمل در خصوص خارج شدن طرح استيضاح از دستور كار جلسه علني امروز به رغم اعلام روز گذشته توضيحاتي را بيان كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، وي گفت: طرح استيضاح هفته گذشته مطرح شد و ما اختيار داشتيم اين طرح را اعلام وصول كنيم . مانند بقيه موارد ما وظيفه خود مي‌دانيم تلاش كنيم طرح استيضاح در جلسه علني مطرح نشود و اگر شود بين وزير مربوطه و متقاضيان استيضاح تفاهم شود تا با حل مشكلات پيش آمده موضوع منتفي شود.

باهنر تصريح كرد: اين اقدام معمول و طبيعي ما بوده است و هميشه اين اقدام را انجام مي‌داديم و تكيه مي‌كنيم جزء وظايف ما است. اين موضوع هم استثنا نبود و همه تلاش خود را كرديم اما موفق نشديم تا استيضاح‌كنندگان را قانع كنيم كه طرح استيضاح را اعلام وصول نكنيم.

وي افزود: به همين دليل سه شنبه طرح استيضاح را اعلام وصول كرديم و قرار بود امروز روز مطرح شدن استيضاح در صحن علني باشد اما پس از آن هم باز تلاش خود را انجام داديم.

باهنر با بيان اينكه نمي‌خواهم جزئيات تلاش‌ها را بيان كنم اظهار داشت:
در مجموع تفاهمي حاصل نشد جناب آقاي ابوترابي و بنده خيلي تلاش كرديم جلسه اي تشكيل داديم اما طرفين قانع نشدند و قرار شد استيضاح در صحن علني مطرح شود.

نايب رييس اول مجلس خاطر نشان كرد: در خصوص آيين نامه داخلي مجلس يك اختلاف نظر مختصر بين برخي اعضاي هيات رييسه مجلس پيش آمد.

وي افزود: اولا اعلام مي‌كنم تشخيص اقدامات اجرايي و تطبيق آنها با آيين نامه صرفا به عهده هيات رييسه مجلس و رييس مجلس است و هيچ شخصيت حقيقي و حقوقي غير از هيات رييسه مجلس حق ندارند در اين قضيه اعمال نظر كند.

باهنر گفت: نظر اكثريت اعضاي هيات رييسه مانند نظر استيضاح‌كنندگان بود كه اين استيضاح مي‌تواند مطرح شود و بايد مطرح شود اما ما ديشب با شما مذاكره كريم و گفتيم براي آنكه اين مختصر شائبه وجود نداشته باشد آيا شما رضايت مي‌دهيد اين استيضاح را تجديد كنيم و امروز مطرح نكنيم، شما تفاهم كرديد.

وي تصريح كرد: اينكه دوستان مي‌فرمايند شما حق نداريد از دستور خارج كنيد استيضاح‌كنندگان تفاهم كردند كه امروز استيضاح نشود ما تفاهم كرديم.

باهنر گفت: يكي از دوستان هم اكنون گفته استيضاح در دستور هست و روز يكشنبه آن را مطرح كنيد، خير نمي‌شود ، امكان ندارد و ما استيضاح امروز را به سه روز يا پنج روز ديگر موكول كنيم زيرا قانون اساسي صراحت دارد كه وزير موظف است ظرف ‪ ۱۰‬روز درمجلس حاضر شود و اگر وزير اعلام آمادگي كند هيات رييسه حق ندارد بگويد اين فرصت ‪ ۱۱‬يا ‪ ۱۲‬روز شود.

نايب رييس اول مجلس خاطر نشان كرد: بنابراين ما نمي‌توانيم دستور را تغيير دهيم اما اين كه استيضاح‌كنندگان بگويند استيضاح را به تعويق بياندازيم آيين نامه‌اي نيست و اين طرح نمي‌تواند مراعا بماند.

باهنر گفت: ما به اين تفاهم رسيديم كه استيضاح منتفي شود اينكه برخي دوستان مي‌گويند نمي‌شود، خير مي‌شود. اگر استيضاح‌كنندگان گفتند نمي خواهيم فردا استيضاح مطرح شود ما مي‌گوييم منتفي است.

نايب رييس اول مجلس تصريح كرد: نكته ديگر اين است كه استيضاح با امضا بيشتر تقديم هيات رييسه شود و هيات رييسه مكلف به اعلام وصول است و ما اين تعهد را كرده‌ايم و هر لحظه استيضاح به دست ما برسد ما آن را اعلام وصول مي كنيم.

باهنر خاطر نشان كرد: ما كاري خلاف آيين نامه نكرده‌ايم اين تفاهم بوده ، طبق آيين نامه بوده، استيضاح قبلي تمديد يا تجديد نشده و نمي‌توانيم زمان آن را از وقت مشخص شده يك روز بيشتر كنيم. اما مي‌توانيم بگوييم اين استيضاح منتفي است و يك استيضاح ديگر تهيه شود اين حق نمايندگان است و ما به وظيفه عمل مي‌كنيم.

وي گفت: اينكه در مقدمات اين اقدام آيين نامه داخلي مجلس رعايت شده يا نشده و كارهايي كه انجام شده بايد بگويم اين در اختيار هيات رييسه مجلس است و لاغير و هيچ كس حق دخالت در اين قضيه را ندارد كما اينكه در دولت هم وقتي لايحه به ما ارايه مي‌كنند دنبال نمي‌كنيم اين لايحه در جلسه هيات دولت تصويب شده يا عدد رسمي بوده يا نبوده است.

وي افزود: هم اكنون نيز استيضاح به دست ما نرسيده اما هر لحظه كه استيضاح به دست ما برسد آن را اعلام وصول مي‌كنيم.

احمد توكلي نيز پس از پايان سخنان باهنر خواستار بيان تذكر آيين نامه اي شد كه باهنر از وي درخواست كرد در اين خصوص بحث ديگري نشود و از آنجا كه توكلي بر بيان تذكر اصرار داشت، باهنر از وي درخواست كرد تا آخر جلسه تذكر خود را بيان كند.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن