تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804968966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/سرنوشت مبهم استيضاح وزير بازرگاني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/سرنوشت مبهم استيضاح وزير بازرگاني
استيضاح وزير بازرگاني عليرغم تمامي تلاش هايي كه تاكنون براي خارج كردن آن از دستور كار انجام شده طبق اعلام دستور كار هفتگي مجلس همچنان در دستور كار جلسه فرداي نمايندگان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تلاش هاي زيادي تاكنون براي خارج كردن بحث استيضاح وزير بازرگاني در سه جلسه مانده به پايان كار مجلس هفتم همچنان ادامه داشته ، اما امضاء كنندگان اين طرح استيضاح همچنان بر موضع خود پافشاري و بر مطرح شدن آن در جلسه روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي اصرار دارند.

از سويي ديگر اخباري مبني بر عدم مطرح شدن طرح استيضاح وزير بازرگاني در جلسه فرداي مجلس به گوش مي رسد و نمايندگان مخالف با ارائه اين طرح و مشاوران وزير بازرگاني هم اكنون تلاش زيادي براي عدم طرح آن را انجام مي دهند.

در همين حال يكي از اعضاي هيئت رئيسه مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح و يا عدم طرح استيضاح وزير بازرگاني در جلسه چهارشنبه مجلس گفت: تا اين لحظه بعيد مي دانم كه فردا طرح استيضاح ميركاظمي در مجلس مطرح شود.

حجت الاسلام حسين سبحاني نيا با بيان اينكه بحث استيضاح وزير بازرگاني همچنان در دستور كار جلسه چهارشنبه مجلس قرار دارد، افزود: بنا بر آخرين اخباري كه به دست ما رسيده فعلا طرح استيضاح در جلسه فردا منتفي است.

وي با اشاره به دلايل احتمال منتفي شدن طرح استيضاح وزير بازرگاني تصريح كرد: تامين نظر استيضاح كنندگان و توافقات به عمل آمده از طريق وزارت بازرگاني از مهمترين دلايل احتمالي منتفي شدن طرح استيضاح وزير بازرگاني است.

بنابر گزارش خبرنگار پارلماني مهر هيچ كدام از امضاء كنندگان طرح استيضاح احتمال منتفي شدن آن و يا انجام توافق با وزارت بازرگاني را نپذيرفته اند و همچنان خبر از طرح استيضاح در يك جلسه مانده به آخرين جلسه مجلس هفتم مي دهند.

سخنان متناقض اعضاي هيئت رئيسه مجلس درباره ارائه و يا عدم ارائه طرح استيضاح وزير بازرگاني در جلسه چهارشنبه مجلس باعث سردرگمي رسانه ها شده است تاجايي كه عليرغم تاكيد حاج بابايي مبني بر ارائه طرح اسنيضاح در جلسه فردا و اينكه هيچ كدام از امضاء كنندگان اين طرح راي خود را پس نگرفته اند ، موسي قرباني بار ديگر بر عدم ارائه اين طرح استيضاح در جلسه فرداي مجلس تاكيد مي كند.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان منتفي شدن استيضاح ميركاظمي در مورد دلايل آن اظهارداشته كه طرفين بر سر عقل آمده و با هم كنار آمده‌اند.

حجت الاسلام موسي قرباني، عضو هيات رئيسه‌ مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني در مورد استيضاح وزير بازرگاني تاكيد كرد كه استيضاح وزير بازرگاني منتفي شد و استيضاحي در كار نيست.

از سويي امروز غلامحسين الهام سخنگوي دولت ، در دومين نشست خود با خبرنگاران در سال جديد در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيده بود با توجه به توضيحاتي كه دولت درباره گراني ها داده آيا استيضاح وزير بازرگاني را به منزله سياسي كاري نمايندگان در روزهاي آخر عمر مجلس هفتم مي دانيد و يا فكر مي كنيد اين اقدام در چارچوب وظايف نمايندگان است اعلام كرد: استيضاح ده روز فرصت دارد كه چهارشنبه (فردا) ده روز آن كامل نمي شود وما احتمال مي دهيم استيضاح وزير بازرگاني فردا در دستور كار صحن علني مجلس قرار نگيرد.

سخنگوي دولت همچنين گفت: حتي امكان دارد نمايندگان از استيضاح وزير بازرگاني منصرف شوند كه اميدواريم اين اتفاق بيفتد اما استيضاح حق نمايندگان است و ما تحليل سياسي و منفي درباره آن نداريم زيرا افراد مي توانند از حقوق قانوني خود با توجه به تشخيصي كه از منافع ملي دارند عمل كنند و ما مانع اين كار نيستيم.

رئيس شوراي اطلاع رساني دولت با بيان اينكه دولت از وزير بازرگاني دفاع مي كند خاطر نشان كرد: اگر امكان استيضاح فراهم شود رئيس جمهور و وزير بازرگاني هم حرف هايي براي گفتن دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، خبر استيضاح مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني دولت نهم زماني تيتر اول رسانه ها شد كه علي عسگري نماينده مشهد و يكي از امضاء كنندگان اين طرح روز يكشنبه 15 ارديبهشت در حاشيه برگزاري جلسه علني مجلس از تقديم آن به هيئت رئيسه مجلس خبر داد.

در متن درخواستي نمايندگان مجلس دراين طرح استيضاح خطاب به رياست مجلس شوراي اسلامي اجازه واردات بي رويه شكر و ضربه شديد به واحدهاي توليدي و كشاورزي و چغندركاران، ادامه عدم اجراي قانون بودجه سال 85 و 86 درخصوص تعرفه كالاهاي وارداتي و بي ثباتي در نرخ تعرفه ها ازجمله موبايل ، شكر و برنج، عدم حمايت از واحدهاي توليدي با واردات بي رويه به ويژه در كالاهاي معدني و كشاورزي، اعمال سياست هاي غلط بازرگاني كه منجر به بي ثباتي در بازارهاي داخلي و افزايش سطح عمومي قيمت ها شده است، عدم اجراي كامل و دقيق نظام صنفي و اجراي غير قانوني تعزيرات حكومتي لغو شده در خصوص برخي اصناف،عدم اجراي قانون مجلس در خصوص سهميه آرد روستاييان، ناتواني در تنظيم بازار كالاها كه از وظايف اصلي وزارت بازرگاني است، وعدم اجراي صحيح و كامل قانون ساماندهي مبادلات مرزي، 8 محور مد نظر استيضاح كنندگان وزير بازرگاني است.

15 ارديبهشت حميدرضا حاجي بابايي عضو هيئت رئيسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني يادآور شده بود در صورت اصرار طراحان استيضاح وزير بازرگاني بر اين اقدام، هيئت رئيسه مجلس سه شنبه 17 ارديبهشت استيضاح مير كاظمي وزير بازرگاني را اعلام وصول مي كند.

اين عضو هئيت رئيسه مجلس يك روز پس از اعلام وصول اين طرح درگفتگو با خبرنگار مهر گفته بود طرح استيضاح وزير بازرگاني در زمان باقي مانده عمر مجلس هفتم ممكن است شائبه هاي گوناگون از جمله شائبه كار سياسي بوجود آورد و بر اين اساس بهتر است اين طرح به بعد از تشكيل مجلس هشتم موكول شود.

طرح استيضاح وزير بازرگاني نهايتا 17 ارديبهشت اعلام وصول شد اما نكته آنجاست كه امضا كنندگان اين طرح از جمله الياس نادران، رضا عبداللهي، علي عسگري و ابوالفضل كلهر از ساعت 11:35دقيقه تا ساعت 12 وقت پايان جلسه علني و زمان قرائت اعلام وصول طرح مذكور در جايگاه هيئت رئيسه با اعضاي اين هيئت گفتگو كردند و در نهايت پس از 25 دقيقه بحث و گفتگو اين طرح اعلام وصول شد.

پس از اعلام محمد رضا باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت به حسين نجابت عضو هيئت رئيسه براي قرائت اين طرح ، فرياد الله اكبر و صلوات هاي مكرر نمايندگان بلند شد و اكثريت نمايندگان با اين فريادها خرسندي خود را از انجام استيضاح وزير بازرگاني كه آن را به نوعي ابزار نظارتي خود مي دانستند، نشان دادند.

امضا كنندگان طرح مذكور دليل اصلي تهيه اين طرح را وجود گراني مهار گسيخته در كشور و افزايش نرخ تورم اعلام كردند.

اين طرح در زمان قبل ازرسيدگي لايحه بودجه 87 كل كشور و برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته، توسط تعدادي از نمايندگان تهيه شده بود اما به دليل نبود وقت كافي در جلسات علني و تقارن با ايام تعطيلات سال نو تقديم اين طرح با تاخير انجام شد.

به گزارش مهر، مسعود ميركاظمي عصر روز 18 ارديبهشت يعني يك روز پس از اعلام وصول طرح استيضاح وي در مجلس، زماني كه در چهارمين اجلاس مشترك اقتصادي ايران و تركيه حاضر شده بود در حاشيه اين اجلاس در جمع خبرنگاران، گفته بود: اگر لازم باشد در خصوص مسائل مطرح شده توضيحات فراواني دارم و از وزارتخانه و عملكرد همكاران خود دفاع خواهم كرد.

وزير بازرگاني تاكيد كرده بود كه در هفته هاي آينده ريشه هاي واقعي تورم و علل آن را به شكل واقعي بيان خواهد كرد.

ميركاظمي در اين گفتگوي خود با خبرنگاران عملكرد وزارتخانه متبوعش را در چارچوب اصل 44، قانون برنامه چهارم توسعه و تعامل با اصناف اعلام كرده و يادآور شده بود: عليرغم تحريم و مشكلات بين المللي صادرات غير نفتي در دو سال اخير صد در صد رشد يافته است.

وي بحث وجود مافيا در افزايش ناگهاني قيمتها را منتفي دانسته و گفته بود: توانمندي كشور بالاست و برخي افراد بدون توجه به مصالح كشور بحثهايي را مطرح مي كنند ولي بهترين كار در اين مورد سكوت است.

وزير بازرگاني وظيفه خود را حمايت از سياستهاي دولت و تحقق اهداف وزارتخانه متبوعش اعلام و تاكيد كرده بود: من و همكارانم در حوزه داخلي و خارجي با عدد و رقم و استدلال از عملكرد خود دفاع مي كنيم.

تاكيد ميركاظمي براستقبال از استيضاح و پاسخگويي در مجلس در حالي صورت گرفت كه لابي ها از زمان اعلام وصول شدن طرح مذكور به شدت از سوي نمايندگان دولت و حتي نمايندگان مجلس مخالف با انجام استيضاح در خانه ملت شدت يافت .

در اين ميان تلاش هئيت رئيسه مجلس هفتم براي جلوگيري از انجام اين استيضاح در پايان عمر مجلس هفتم نيز جالب توجه قابل تامل بود محمدرضا باهنر كه رياست جلسه روز سه شنبه 24 ارديبهشت را به عهده داشت در پايان جلسه، بررسي طرح استيضاح وزير بازرگاني را دستور كار جلسه فرداي آن روز - چهارشنبه - عنوان و با زيركي اعلام كرد اگر اتفاق خاصي براي طرح رخ ندهد اين طرح در دستور كار خواهد بود !

تلاش ها براي جلوگيري از استيضاح سه شنبه شب زماني كه نمايندگاني از استيضاح كنندگان و نواب رئيس مجلس هفتم در جلسه اي سه ساعته شركت كردند بيشتر آشكار شد. در اين جلسه تلاش شد با قانع كردن استيضاح كنندگان انجام استيضاح منتفي شود اما امضا كنندگان طرح استيضاح از گفتگوهاي انجام شده قانع نشدند و همچنان بر انجام استيضاح ميركاظمي اصرار كردند.

چهارشنبه 25 ارديبهشت و روز تعيين شده براي انجام استيضاح ميركاظمي، مجلس درآغاز كار خود به رياست باهنر به مدت 10 دقيقه جلسه غير علني تشكيل داد، در اين جلسه باهنر موضوع منتفي شدن استيضاح را به نمايندگان اعلام كرد و در همين جلسه از آنان خواست اگر مصر بر انجام استيضاح هستند مجددا طرحي را تقديم هيئت رئيسه كنند.

باهنر قصور در روند استيضاح را به گردن استيضاح كنندگان انداخت و در جلسه علني زماني كه با اعتراضات نمايندگان در اين مورد مواجه شد اعلام كرد ما در جلسه شب گذشته با استيضاح كنندگان به تفاهم رسيديم و قرار شد به دليل وجود شائبه درتعداد امضاها و وجود امضاهاي ناخوانا اين طرح تجديد شود.

تلاش هئيت رئيسه مجلس براي جلوگيري از استيضاح تا حدي از شفافيت برخوردار بود كه محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس پس از اعتراضات گسترده نمايندگان كه نسبت به خارج شدن طرح استيضاح از دستور كار مجلس و لابي نمايندگان دولت و حضور آنان در بين صندلي هاي نمايندگان و استفاده از وعده و وعيد و حتي تهديد نمايندگان انتقاد كردند، صراحتا گفت: "ما وظيفه خود مي دانيم تلاش كنيم طرح استيضاح در جلسه علني مطرح نشود و اگر شود بين وزير مربوطه و متقاضيان استيضاح تفاهم شود تا با حل مشكلات پيش آمده موضوع منتفي گردد ، اين اقدام معمول و طبيعي ما بوده است و هميشه اين اقدام را انجام مي داديم و فكر مي كنم جزء وظايف ما است ، اين مورد هم استثناء نبود همه تلاش خود را كرديم اما موفق نشديم تا استيضاح كنندگان را قانع كنيم كه طرح استيضاح را اعلام وصول نكنيم."

تلاش براي جلوگيري از انجام استيضاح اقدامي بود كه نائب رئيس مجلس از آن به عنوان وظيفه ياد كرد درحالي كه هيچ بند و تبصره اي از قانون اساسي يا آئين نامه داخلي مجلس از اين وظيفه ياد نشده است!

در عين حال در شرايطي كه با توجه به سفر دولت و رئيس جمهور به استان گلستان در روز استيضاح منتفي شدن امكان انجام آن ، استيضاح كنندگان به تعويق برگزاري استيضاح قانع شده بودند ، باهنر به تاخير انداختن استيضاح را بر خلاف آئين نامه داخلي خواند و تاكيد كرد كه اگر طرح استيضاح مجددا تقديم هئيت رئيسه شود آن را اعلام وصول خواهد كرد و براين اساس ميركاظمي 10 روز ديگر براي پاسخگويي در مجلس فرصت خواهد .

استيضاح كنندگان هم نا اميد نشدند و در فاصله كمتر از يك ساعت مجددا اين طرح را تهيه و امضا كردند ، باهنر نيز علي رغم ميل باطني در انجام استيضاح (همانطو كه خود او گفته بود) در بين بررسي دستور كار هفتگي مجلس از موسي قرباني عضو هئيت رئيسه مجلس خواست تا آن را اعلام وصول كند. اعلام وصول مجدد طرح استيضاح وزير بازرگاني علي رغم اراده اي براي انجام نشدن آن در مجلس ، اين طرح نيمه جان را دوباره احيا و ميركاظمي را مجددا درگير سئوالات نمايندگان كرد.

براساس اين گزارش شنبه 4 خردادماه فرصت 10 روزه وزير بارزگاني پايان مي يابد و وزير بايد در جلسه علني چهارشنبه اول خرداد يا يكشنبه 5 خرداد ابهامات و سئوالات نمايندگان پاسخ دهد و به گفته خود از عملكرد خود و همكارانش در وزارت بازرگاني دفاع كند.

يادآوري اين نكته ضروري است كه 7 خرداد روز آغاز به كار مجلس هشتم و 5 خرداد آخرين جلسه از جلسات علني مجلس هفتم است و اينكه استيضاح وزير بازرگاني به سطر آخر كارنامه نظارتي مجلس هفتم تبديل شود كمي بعيد به نظر مي رسد. بنابراين درصورتي كه اتفاق خاصي براي اين طرح رخ ندهد بايد روز چهارشنبه منتظر استيضاح باشيم.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن