تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820966946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشمان منتظر عشایر عرب جرقویه به بازگشت حقوق از کف رفته


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چشمان منتظر عشایر عرب جرقویه به بازگشت حقوق از کف رفته اصفهان- ایرنا- سال 73 بود که بیش از 73 خانوار عشایر عرب جرقویه از مراتع کلاه قاضی اصفهان با هدف ایجاد پارک ملی رانده شدند وبعد از گذشت بیش از 20 سال هنوز چشم انتظار حمایت محیط زیست هستند.


رییس اداره امور عشایر بخش جرقویه و شهرستان های شهرضا و دهاقان گفت:از همان سال 73 عشایر به دنبال حق چرای ازدست رفته شان بودندوبعد از آن همه تلاش قرار براین شد که زمین های "رحیم آباد" در اختیار آن ها قرارداده شود ،اما چاه ها دراین زمین ها به آب نرسید وچندحلقه چاه هم با خشکسالی ،کم آب وخشک شد وبیش از 20 سال است که این عشایر ،چشم امید به سازمان محیط زیست دوخته اند.
" بهمن احمدیان" عشایر عرب جرقویه را 324 خانوار دامدار دارای 350 هزار هکتار مرتع در دو بخش جرقویه سفلی و علیا اعلام کرد وگفت:با پیگیری ها وبرگزاری جلسات متعدد درسال های گذشته در فرمانداری اصفهان قرار براین شد که با کارشناسی دادگستری واگذاری واحقاق حقوق عشایر انجام شود
وی افزود : اما بعدازچهارسال کار کارشناسی دادگستری ،سازمان محیط زیست می بایست یک میلیارد و300 میلیون تومان به عنوان حق عرفیت دامدارانی که از مراتع کلاه قاضی رانده شده اند به این عشایر پرداخت کنداما محیط زیست تاکنون این هزینه را پرداخت نکرده است.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان هم دراین خصوص گفت: با پیگیری های چندین ساله وبرگزاری جلسات متعدد شورای عشایری استان،هنوز محیط زیست این حق عرفیت را پرداخت نکرده است وعشایر آواره معتقدند اگر حق چرا پرداخت نشود، دوباره به مراتع باز می گردند.
علی محمد یوسفی گفت: عشایر عرب جرقویه در بلاتکلیفی به سرمی برند نه مرتعی دارند ونه مکانی برای چرای دام دراطراف محمدآباد ونصرآباد جرقویه سرگردانند.
وی تاکید کرد:کلاه قاضی از نظر داشتن حیوانات وحشی وتنوع گیاهان مرتعی مهم است اما عشایر هم از قدیم پروانه چرا داشته سازمان حفاظت محیط زیست بایدبرای امرار ومعاش پول یا زمین به آن ها واگذار کند.
وی افزود:زمین های رحیم آباد که قرار بود به آن ها واگذار شود مشکلات زیادی از جمله خشکی چاه هارا داشت و بعد از گذشت بیش از 20سال هنوز عشایر آواره اند بطوری که از سال 73 برخی ازاین خانوارها حاشیه نشین شده اند .
کم آبی زاینده رود وخشکی آن نیز تاثیر زیادی بر کانال های آب که از سمت جرقویه کشیده شده داشته است وزندگی ان ها رامختل کرده است.
یوسفی مدیر کل امور عشایر استان اصفهان،به نقش انکار ناپذیرعشایر در اقتصاد وفرهنگ استان اصفهان اشاره کرد وگفت: تولید 25 درصد گوشت قرمزمصرفی استان،25هزار متر مربع صنایع دستی ، بیش از 42 هزارتن محصولات زراعی وباغی ودر اختیار داشتن بالغ بر یک میلیون واحد دامی در 2میلیون هکتار عرصه های طبیعی استان از جمله توانمندی های این جامعه مولد وتاثیر گذار است در حالی که جمعیت این جامعه کمتر از 2/1درصد جمعیت استان اصفهان است.وکمترین هزینه رابرای دولت دارد.
طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9هزار و605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که از این تعداد 53 هزار نفر سه ایل قشقایی ، بختیاری وعرب جرقویه را تشکیل می دهند اما خانوار عشایر عرب جرقویه شیوه زندگی وکوچ شان با عشایر قشقایی وبختیاری بسیار متفاوت است .
عشایر قشقایی وبختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان ومناطق جنوب به خصوص استان فارس می روند در حالی که عشایر عرب جرقویه فصل قشلاق به منطقه جرقویه کوچ می کنند ودر مراتع مشغول دامداری می شوند که مردان جدا از خانواده در مراتع کار دامداری وچوپانی انجام می دهند و زنان به همراه فرزندان درمنطقه نصر آباد مستقر می شوند.
ایل عرب ساکن جرقویه حاصل مهاجرت عشایر در حدود 200 تا 300 سال قبل به این منطقه بوده است اما به زبان عربی تکلم نمی کنند.
پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی نیزبا مساحتی درحدود 3815هکتار در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است و از دیرباز زیستگاه وحوش بوده است .
گ/7141/ 546


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن