تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804608238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی پر مهر در چشمانی منتظر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه ی روز جهانی معلولان؛ نگاهی پر مهر در چشمانی منتظر تهران- ایرنا- سوم دسامبر روز جهانی معلولان فرصتی ارزشمند برای آگاهی اذهان عمومی نسبت به این قشر است، تا با کوشش همگان، استعدادها و توانایی های این انسان های پر امید شکوفا شود و اینگونه معلولیت برای آنان محدودیتی ایجاد نکند.


معلول به فردی گفته می شود که به دلیل وجود نقص خاصی در جسم یا ذهن وی، ناتوانی یا نارسایی در او وجود داشته باشد و در نهایت این ناتوانی دایمی بوده و قابل برطرف کردن و درمان نباشد؛ میزان اختلال باید طوری باشد که از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی شخص بکاهد. برپایه ی دسته بندی های صورت گرفته این عارضه چهار گروه معلولان جسمی و حرکتی، ذهنی، نابینایان و ناشنوایان را در بر می گیرد.
سازمان بهداشت جهانی در 1981 میلادی معلولیت را وجود اختلال در رابطه ی میان فرد و محیط تعریف کرده است. امروز به دلیل پیشرفت علم برخی معلولیت ها در مرحله های نخستین با اقدام های مختلف قابل پیشگیری و درمان هستند که از جمله ی این روش ها می توان به واکسیناسیون و تغذیه ی مناسب، برای پیشگیری و مراقبت های حرفه ای مانند توانبخشی طبی، گفتار درمانی و ارتوپدی فنی برای درمان اشاره کرد.
معلولیت به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که کارشناسان در بررسی های خود شایع ترین عامل های آن را به موقع نبودن واکسیناسیون، نقص برنامه های بهداشتی ویژه ی معلولان و مراقبت نکردن کارآمد اولیه، جنگ و پیامدهای ناشی از آن، عامل های خشونت بار و مخرب و بیماری های واگیردار عنوان کرده اند.
مصرف دارو بدون تجویز پزشک، بهره گیری نادرست از امکانات درمانی و استفاده ی نامشروع و غیر قانونی از داروهای مخدر و محرک، معالجه ی نادرست افراد آسیب دیده، شهرنشینی و رشد بی رویه ی جمعیت و حوادث مرتبط با صنعت، کشاورزی و حمل و نقل از دیگر دلیل های معلولیت عنوان شده است.
مردم جهان در 20 سال گذشته تلاش های زیادی را برای شناساندن معلولیت و نیازهای این افراد در دنیا انجام داده اند. نامگذاری سال 1981 میلادی به عنوان سال جهانی معلولان به وسیله ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از نمونه های بارز آن است که با هدف کیفیت بخشیدن و شرکت فعال و همه جانبه ی افراد معلول در زندگی اجتماعی و پیشرفت آنان صورت گرفته است.
سازمان ملل متحد در منشور 1982 میلادی افراد معلول را نیازمند امکانات رفاهی و اجتماعی می داند که به دلیل برخورداری از جوهره ی انسانی باید در دسترس آنان قرار بگیرد. خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، مناسب سازی محیط های شهری برای رفت و آمد و... از جمله حقوق این افراد است که در قانون ها و آیین نامه های کشورهای مختلف بر فراهم ساختن آن تاکید شده است.
ضرورت توجه به این قشر سبب شد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 1992 میلادی، سوم دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کند تا در این روز کارشناسان با پرداختن به مسایل و مشکل های افراد معلول و ارایه راهکارهای لازم، ورود آنها را به جامعه ممکن کنند تا معلولان بتوانند با آرامش خاطر به فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بپردازند.
در کشور ایران سوم آذر هر سال همایش ها و برنامه های مختلفی با هدف شناساندن معلولیت ها و نیازهای این افراد برگزار می شود تا مسوولان و مردم جامعه برای کاهش مشکل های این افراد و درک هرچه بیشتر مسایل پیش روی آنان کوشش کنند.
سازمان ملل برای روز جهانی معلولان در 2014 میلادی شعار «توسعه پایدار، نوید فن آوری» را برگزیده است تا این گونه بر نقش فناوری و تکنولوژی های کمک کننده در جنبه های مختلف زندگی معلولان و بهبود زندگی آنان تاکید کند.
روز جهانی معلولان فرصت های لازم را برای مشارکت همه افراد، دولت ها، جامعه مدنی و سازمان های مربوطه برای تمرکز بر مسایل در ارتباط با این قشر را فراهم می کند. گفت وگو ها، بحث های عمومی و کمپین های اطلاع رسانی در پشتیبانی از شعارهای روز جهانی معلولان می تواند، راه های خلاقانه و امیدوار کننده ای را ایجاد کند.

**به بهانه ی روز جهانی معلولان، پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «حسین مریدیان» کارشناس و آموزگار مدرسه کودکان استثنایی به گفت و گو پرداخته است.
حسین مریدیان با بیان اینکه خانواده و اطرافیان فرد معلول نقش موثری را در پذیرش معلولیت به وسیله ی این افراد ایفا می کنند، گفت: قبول کردن این امر نیازمند آموزش های لازم به وسیله ی خانواده و برخوردهای صحیح دیگران با فرد معلول است که متاسفانه به دلیل برخی رفتارهای نامناسب، در بعضی موردها مشاهده می شود که فرد پس از گذشت سال ها با محدود بودن خود کنار نمی آید و در نهایت به سرخوردگی و گوشه گیری وی منجر می شود.
وی یادآور شد: در این میان ناشنوایان به دلیل ناتوان بودن در شنیدن گفتارهای دیگران و ارتباط برقرار کردن با افراد عادی بیش از سایر معلولان نسبت به حرکت ها و صحبت های دیگران حساس هستند.
آموزگار کودکان استثنایی درباره ی نحوه ی برخورد جامعه با این قشر تصریح کرد: درصد زیادی از مردم رفتار مناسبی با آنان دارند اما شمار دیگری از جامعه با دید منفی به معلولان نگاه می کنند که این امر مشکل هایی از جمله اشتغال و ازدواج، برخورد نامناسب در اجتماع و محیط های عمومی و ... را برای آنان ایجاد می کند.
وی در ادامه افزود: در برخی موردها نیز مردم نگاه های ترحم آمیزی به معلولان دارند که این امر سبب کمتر ظاهر شدن آنها در اجتماع و در نتیجه غیرفعال شدن این افراد می شود؛ در مقابل این رفتارها معلولان با مشاهده احترام دیگران و نگاه های بدون ترحم بازخورد بسیار مناسبی داشته و به سرعت با افراد عادی ارتباط برقرار می کنند.
مریدیان با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای برخورد صحیح خانواده ها و اطرافیان با دانش آموزان معلول، گفت: آموزش و پرورش مسوولیت هماهنگی این دوره ها را برای والدین به عهده دارد، اما میزان کمی از این دوره ها را برگزار می کند که جوابگوی نیازهای خانواده ها نیست. این دوره ها باید به وسیله ی استادان مجربی برگزار شود که با کودکان استثنایی آشنایی و از نزدیک با آنان برخورد دارند.
او درباره ی اشتغال و ازدواج این گروه از افراد جامعه خاطرنشان کرد: امکان دسترسی به شغل و ازدواج مناسب برای این افراد با توجه به نوع معلولیت آنها متفاوت است، به طور مثال ناشنوایان و در مرحله ی بعد نابینایان مشکل کمتری در این امور دارند و جامعه راحت تر آنها را می پذیرد اما این امکان به ندرت برای معلولان ذهنی فراهم است.
این کارشناس کودکان استثنایی با اشاره به دیگر مشکل های معلولان گفت: امکانات بسیار ضعیفی در مبلمان شهری و مکان های عمومی برای آنان در نظر گرفته شده است به طوری که در رفت و آمدهای معمولی هم با مشکل مواجهه می شوند.
وی در پایان بیان داشت: متاسفانه تنها در مناسبت های خاص این افراد مورد توجه قرار می گیرند و در روزهای دیگر سال به مسایل و مشکلاتی که معلولان با آنها روبه رو هستند توجه نمی شود، این قشر از جامعه پس از تمام شدن تحصیلات به حال خود رها می شوند و متاسفانه مسوولان برنامه ریزی دقیقی را برای آینده ی آنها انجام نمی دهند که این امر در نهایت به مشکل های روحی و روانی آنها در سنین جوانی تبدیل می شود.

گروه اطلاع رسانی
پژوهشم **9165**9131


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن