تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799153311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزیر جهادکشاورزی: آبخیزداری راهکاری موثر برای حل بحران آب است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون وزیر جهادکشاورزی: آبخیزداری راهکاری موثر برای حل بحران آب است مشهد - ایرنا - رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه بحران آب در کشور و استمرار پدیده خشکسالی، آبخیزداری و آبخوانداری از راهکارهای بسیار موثر و کارآمد برای حل این بحران است.


"خداکرم جلالی" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: برنامه ای به همین منظور در سازمان جنگلها و مراتع تهیه شده زیرا این سازمان سالانه ظرفیت و توان اجرای طرحهای آبخیزداری را در سطح سه میلیون هکتار از زمینها دارد.
وی گفت: هم اکنون یک دهم این میزان یعنی در سطح حدود 300 هزار هکتار از زمینها و عرصه منابع طبیعی کشور طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری اجرا می شود در حالی که با مشارکت مردم امکان توسعه این طرحها تا 10 برابر بیش از این میزان وجود دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در تداوم اقدامات گذشته در سازمان جنگلها و مراتع راهبردهای استانی این مجموعه مشخص شده که مهمترین آن بحث جامع نگری در حوزه آبخیزداری و تقویت فرهنگ منابع طبیعی و حفاظت از آن است.
وی با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مساله اصلی است گفت: در این راستا مشارکت مردم به عنوان پایه اساسی حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی مورد توجه قرار دارد و پیگیری می شود.
جلالی در ادامه پیشگیری از تخریب و مهار عوامل ناپایداری سرزمین را از دیگر محورهای برنامه کاری سازمان جنگلها و مراتع عنوان و بیان کرد: در کنار آن منابع انسانی که مهمترین سرمایه سازمان است هم مورد توجه می باشد.
وی افزود: همه این اقدامات و برنامه ها در سایه نیروهای توانمند و پرتلاش به نتیجه می رسد از این رو توجه به این بخش از جمله اولویتهای سازمان است.
بطور کلی "آبخیزداری" به معنای حفظ خاک از فرسایش، تغذیه سفره آبهای زیرزمینی و افزایش تولید محصول با کنترل کشاورزی، دامپروری، ساختمان سازی، راهسازی، قطع درختان و اقداماتی از این قبیل بر اساس خصوصیات زمین شناسی، خاک شناسی، پوشش گیاهی، اقلیم شناسی، هیدرولوژی و مدیریت صحیح همه عوامل طبیعی و زیستی اکوسیستم به این منظور است.
"آبخوانداری" نیز مجموعه ای از عملیات مکانیکی است که با مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه های آبخوان موجب احیاء کمی و کیفی منابع آب و خاک، تقلیل و حتی حذف خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه بهینه سازی محیط زیست می شود.
مساحت منابع طبیعی ایران 135 میلیون و 440 هزار هکتار معادل 83 درصد ازسطح کل کشور است.
عرصه های منابع طبیعی ایران به شش حوزه آبخیز کلان، 30 حوزه آبخیز اصلی همچون سفیدرود، کرخه، کارون و اترک و هزار و 81 حوزه آبخیز فرعی همچون کرج، الموترود و طالقان رود تقسیم شده است.
سطح جنگلهای ایران نیز 14 میلیون و 202 هزار و 559 هکتار معادل 8،57 درصد مساحت کشور و از نظر اقلیمی شامل پنج ناحیه رویشی هیرکانی(جنگلهای شمال با وسعت یک میلیون و 847 هزار و 886 هکتار، ناحیه رویشی زاگرس با وسعت شش میلیون و 74 هزار هکتار، ناحیه رویشی ارسباران با وسعت 148 هزار و 700 هکتار، ناحیه رویشی ایران تورانی با وسعت چهار میلیون و 124 هزار هکتار و ناحیه رویشی خلیج فارس و دریای عمان با وسعت یک میلیون و 88 هزار و 100 هکتار است.
مساحت مراتع در ایران نیز 86 میلیون و 130 هزار و 940 هکتار معادل 53 درصد مساحت کل کشور شامل هشت درصد مراتع متراکم، 26 درصد مراتع نیمه متراکم و 65 درصد مراتع کم تراکم است.
همچنین 32 میلیون و 579 هزار و 631 هکتار از جغرافیای ایران شامل 20درصد مساحت کشور بیابان است که در 17 استان و 97 شهرستان گسترده شده و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران را احاطه کرده است.
طی سالهای 1341 تا 1369 شش میلیون هکتار از مساحت جنگلها و 40 میلیون هکتار از مساحت مراتع ایران کاسته شد.
2713/660


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن