تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819619373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کم آبی؛ مانعی بر سر راه توسعه کشاورزی و صنعتی خمین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کم آبی؛ مانعی بر سر راه توسعه کشاورزی و صنعتی خمین خمین – ایرنا – کم آبی ناشی از خشکسالی های چند سال اخیر به مانعی بر سر راه توسعه کشاورزی و صنعتی شهرستان خمین تبدیل شده است.


کشاورزی در گذشته نه چندان دور یکی از منابع مهم تولید محصولات و درآمد مردم زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده، اما امروزه، خشکسالی موجب عدم درآمد کافی و افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها شده است.
تغییرات اقلیمی نظیر کاهش نزولات آسمانی، برداشت بی رویه و غیرعلمی از منابع آب زیرزمینی و عدم کنترل به موقع آب های سطحی، موجب کاهش میزان آب و افزایش خشکسالی شده است.
فرماندار خمین در این خصوص گفت: خشک شدن تعداد قابل توجهی از قنات های تامین آب بخش کشاورزی خمین در سال زراعی جاری زنگ خطر بحران کم آبی از این منابع تامین آب کشاورزی را به صدا درآورده است.
سید "مهدی ساداتی " افزود: از مجموع 311 رشته قنات این شهرستان 127 رشته قنات خشک و هیچ گونه آب دهی ندارند که این آمار در بررسی های کارشناسانه از بروز پدیده خشکسالی چند سال اخیر تاکنون گزارش شده است
وی اظهارکرد: تعداد 138رشته قنات نیز بین یک تا 10 لیتر آب در ثانیه دارند و 44رشته قنات نیز بین 10تا 20 لیتر آب در ثانیه و دو رشته قنات نیز بین 20تا 25لیتر در ثانیه آبدهی دارند.
وی بیان کرد: با خشک شدن قناتهای این شهرستان شش هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی که از محل آب دهی قنوات ارتزاق می کردند در اثر روند خشکسالی دچار بحران اقتصادی شدند.
وی ادامه داد: 184رشته قنات در این شهرستان آبدارهستند که 50 درصد این تعداد نیاز به اجرای عملیات لایروبی ،مرمت وبازسازی دارند.
فرماندار خمین تاکید کرد: در دوران دولت تدبیر و امید، مسوولان استانی و شهرستانی در مقابله با پدیده خشکسالی افزون بر300 هکتاراز سطح اراضی باغی و زراعی شهرستان را به سامانه آبیاری نوین (تحت فشار ) تجهیز و عملیات اجرایی انتقال آب از سد کوچری به شهرستان خمین شروع شده که امید است با تکمیل این طرح ملی تحولی منابع آبی و در نتیجه در بخش کشاورزی و صنعت شهرستان ایجاد شود.
رییس منابع آب شهرستان خمین نیز گفت: بر اساس نتایج مطالعات ماهانه شبکه سنجش آبهای زیرزمینی خمین، از سال 64 تا کنون سطح سفره های آب زیرزمینی دشت خمین کاهش چشمگیری داشته و آبهای زیرزمینی این منطقه 200میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد.
ˈمحمود قدبیگیˈ افزود: سالانه به طور متوسط نیم متر سطح آبهای زیر زمینی دشت خمین پایین می رود که ادامه این روند مشکل آفرین است.
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی های پیاپی در سالهای اخیر و بهره برداری بیش از حد ظرفیت منابع آبی به این معضل دامن زده است
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز اظهار کرد: در اثر پدیده خشکسالی طی چند سال متوالی ، از مجموع یک هزار و 471 منبع آبی موجود این شهرستان، 175حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق ،127رشته قنات ،56دهنه چشمه ،38رشته روآب و11 باب سد خاکی بطور کامل خشک و فاقد آبدهی شده است .
"احمد رضا جعفری" اظهارکرد: این تعداد منابع، متعلق به 123 روستای این شهرستان است و کشاورزان این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند و در صورت عدم بارندگی مناسب احتمال خشک شدن بسیاری از منابع آبی کم آب نیز دور از انتظار نیست.
وی افزود: نخستین تاثیر بحران کم آبی، کاهش سطح زیر کشت و یا رها سازی اراضی زراعی است بطوری که در سالهای گذشته سطح زیر کشت محصولات زراعی آبی این شهرستان کاهش اما کشت دیم در حال افزایش است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: کاهش تولید آبزیان، سطح زیر کشت گلهای شاخه بریده و کاهش تعداد واحدهای دامی ازدیگر اثرات منفی این پدیده است .
مسوول پروژه کارخانه سیمان خمین نیز گفت: برای آغاز عملیات اجرایی کارخانه سیمان این شهرستان شش اینچ آب لازم است که با خشک شدن چاهای حفر شده ، این سایت صنعتی عظیم متوقف شده است.
ˈعلی محمد حاتمیˈ افزود: خشکسالی متوالی در چند سال گذشته، اکنون موجب کاهش آبهای زیرزمینی منطقه شده و کارشناسان در حال بررسی آب مورد نیاز از زمین مجاور هستند و با شناسایی این منبع به زودی عملیات اجرایی این پروژه تاثیر گذار بر اقتصاد شهرستان آغاز خواهد شد.
وی اظهار کرد: ارز مربوط به احداث کارخانه سیمان در صندوق توسعه ملی تصویب شده و با تمهیدات اندیشیده شده مشکلی نیز برای تامین تجهیزات و تاسیسات این کارخانه تولیدی وجود ندارد که با حل مشکل آب، گام نهایی برای اجرای این پروژه محقق خواهد شد.
حاتمی افزود: کارخانه سیمان خمین در روستای لیلیان با 100 هکتار وسعت در 20 کیلومتری شهر خمین واقع شده که با تکمیل و بهره برداری ازاین طرح بزرگ، علاوه بر اشتغالزایی برای نیروهای جویای کارمنطقه، سیمان مورد نیاز جنوب استان مرکزی نیز تامین خواهد شد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز، بخشی از مشکلات طرح های صنعتی بزرگ را کمبود دانست و گفت: وزیر نفت دستور راه اندازی پتروشیمی خمین را صادر کرد ه است ولی هنوز عملی نشده است.
"محمد ابراهیم رضایی "افزود: با پیگیریهای مستمر برای راه اندازی وتعیین تکلیف کارخانه سایپا، مسوولان امر قول مساعد دادند که نسبت به تسریع در راه اندازی آن اقدام کنند.
وی افزود: چالشهای بخش کشاورزی وتوسعه نیافتن صنعت باعث شده جمعیت این شهرستان طی سه دهه که می بایست به رشد 140هزار نفری برسد به کمتر از 110هزار نفر کاهش یابد.
وی گفت: به دلیل خشکسالی های متوالی وبی رونقی صنعت؛ شهرستان جمعیت گریز شده و جوانان که بیشتر آنان دانش آموختگان هستند برای دست یابی به شغل پایدار و افزایش درآمد راهی شهرستانهای مجاور می شوند. ک/4
7276/555/559


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن